کد مطلب: ۵۰۸۶۲۵

اخبار فناوری روز

اینستاگرام فیلتر می‌شود؟

اینستاگرام فیلتر می‌شود؟

احضار و بازجویی از وزیر ارتباطات به دلیل عدم فیلترینگ اینستاگرام، اعلام تلگرام به عنوان منبع اصلی دریافت خبر برای ایرانیان و گلایه‌ها از برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب، از مهم‌ترین اخبار فناوری روز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها برخی از کاربران، بدون فیلترشکن نمی‌توانند به راحتی از اینستاگرام استفاده کنند، با وجود این وزیر ارتباطات به دلیل فیلتر نکردن این شبکه اجتماعی به دادسرا احضار و بازجویی و بعد هم با قرار التزام آزاد شد.

صبح امروز رسانه‌ها خبر دادند که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام جرم دادستان کل کشور و و البته شکایت صداوسیما به دادسرای فرهنگ و رسانه فراخوانده شده است.

برنا در این مورد گزارش داد که استنکاف وزیر ارتباطات از اجرای حکم قوه قضاییه برای فیلتر کردن اینستاگرام، عدم اجرای حکم انسداد فیلترشکن‌ها و عدم اجرای دستور رئیس مرکز ملی فضای مجازی برای کاهش پهنای باند پیام‌رسان‌های خارجی، از اتهامات جهرمی است.

همچنین سازمان صداوسیما نیز به دلیل اظهارنظر وزیر ارتباطات در مورد بازپس‌گیری فرکانس‌های باند ۷۰۰و۸۰۰ شکایت کرده است.

مدتی پس از انتشار این خبر، سید جمال هادیان، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «‌آذری‌جهرمی امروز به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و در مورد اعلام جرم‌های دادستان کل کشور علیه او، توسط بازپرس پرونده بازجویی شده است. پس از استماع و اخذ پاسخ، بازپرس دستو‌ر آزادی وزیر ارتباطات با قرار التزام را صادر کرده و وی هم‌اکنون در محل کار حاضر است.»

او همچنین تصاویری را از متن شکایت و جوابیه جهرمی منتشر کرده است که نشان می‌دهد وزیر ارتباطات دستور مقامات قضایی برای فیلترینگ اینستاگرام را فاقد وجاهت قانونی می‌دانسته و به همین لیل به آن عمل نکرده است.

چندی پیش ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، با اشاره به تجربه‌ ناموفق فیلتر تلگرام گفته بود که بدون داشتن جایگزین بومی قدرتمند، نمی‌توان اینستاگرام را فیلتر کرد (خبرگزاری مهر).

تلگرام منبع اصلی دریافت خبر برای ایرانیان

با وجوی که تلگرام از اردیبهشت ۱۳۹۷، با دستور قضایی فیلتر شده، بررسی‌های نشان می‌دهد که تلگرام همچنان منبع اصلی دریافت خبر برای ایرانیان است.

دنیای اقتصادی در این مورد گزارش داده است براساس آمار موجود از میزان بازدید محتوای وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در زلکا (بستر تحلیل رسانه و اخبار به کمک هوش مصنوعی)، تلگرام برای مردم، اصلی‌ترین منبع دریافت اطلاعات است، به‌طوری‌که در ۱۰ دقیقه اول انتشار یک خبر در ۱۰۰ کانال برتر خبری فارسی، به‌طور متوسط شاهد بیش از ۲۰ هزار بازدید مطلب از سمت مخاطبان این کانال‌ها هستیم.

همچنین آمارها حاکی از آن است که شرکت‌ه

ا عموما برای درج محتواهای تبلیغاتی و اخبار تجاری خود تلگرام را به سایت‌های خبری ترجیح می‌دهند.

گلایه‌ها از برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب

در شرایطی که نمایشگاه کتاب تهران، به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی در حال برگزاری است، رسانه‌ها و کاربران انتقاداتی را به پشتیبانی سایت این رویداد وارد کرده‌اند.

آنگونه که ایسنا گزارش داده است، کاربران می‌توانند از نمایشگاه کتاب تهران از طریق پلتفرم تحت‌وب این نمایشگاه بازدید کنند و تا کنون دسترسی‌ آی‌پی‌های غیرایرانی نیز به این بستر محدوده نشده است. مسئولیت رساندن سفارش‌ها نیز بر عهده شرکت ملی پست ایران قرار دارد.

اما وب‌سایت آماده‌شده برای نمایشگاه مجازی کتاب، از سرعت چندان مناسبی برخوردار یا اصطلاحا بهینه نیست و صفحات آن با تاخیر باز می‌شود. جست‌وجوی نام ناشران مورد نظر در فهرست نیز با تاخیر صورت می‌گیرد و گاهی هم پیام خطا را نشان می‌دهد.

همچنین پایگاه خبری گلونی گزارش داده است که در نخستین ساعات افتتاح این نمایشگاه، برخی کاربران در فضای مجازی، از خدمات آن ابراز نارضایتی کرده‌اند.

مؤسس علی‌بابای چینی پیدا شد

دیجیاتو از دنیای فناوری گزارش داده است که پایان غیبت جک ما، مؤسس علی‌بابا، ارزش سهام این شرکت تجارت الکترونیک را هشت درصد افزایش داد.

جک ما، میلیاردر و کارآفرین حاشیه‌ساز چین پس از حدود سه ماه غیبت در یک تماس ویدیویی ظاهر شد. احتمال داده می‌شد او به دلیل انتقاد از دولت چین ناپدید شده باشد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا

    حالا فیلتر کنن و نکنن بر ما فرقی نداره…ما که استفاده نمیکنیم…
    خیلی ادعاشون میشه، پابجی موبایل و پابجی موبایل لایت رو از فیلتر در بیارن?

    • ناشناس

      اینستا گرام مخربه باید فیلترش کنن از سبک های ماهواری هم بدتره

    • ناشناس

      اینستا گرام رو باید فیلتر کنن

  • ناشناس

    فکر میکنن اگه فیلتر کنن دیگه کسی نمیره. ?? همه با وی پی ان میرن

    • حسین

      نگران نباش
      فروشگاه play هم فیلتر میشه که دست شما به vpn نرسه بعدش میخواید چی کار کنید؟؟

  • امیرحسین

    اگه زمانی که واسه فیلتر کردن میزاشتین، واسه بهبود و ارتقای سیستماتون میزاشتین، تا حالا نتیجه گرفته بودین. مردم روز به روز بیشتر میشناسنتون، جوابگوی نسل جوان های بعدی، میتونین باشین؟!!

  • ناشناس

    تکلیف کسایی که درامدشون از اینستاگرام چی میشه

  • نوید

    محاله بتونن فیلترش کنن.
    کل مردم از این طریق درامد دارن

    • مهدی

      دروغ شاخدار 2021 رو گفتی
      حقوق های کارمندان و پزشکان و آتش نشان ها و افسران پلیس و پرستاران و کارگران و ارتش و نیرو های کمیته امداد و مسئولین و صدا و سیما و اداره پست و ماموران برق و گاز و آب و کارمندان شرکت برق و تلفن و اپراتور ها و انرژی هسته ای و اداره پتروشیمی و تامین اجتماعی و ثبت احوال و مدارس و دبیرستان ها و شهر داری و.. هیچ ربطی به اینستاگرام نداشتن و ندارن
      و همه صد ها ساله که همین طور به زندگی ادامه میدن
      هیچ کی هم از اینستا نون در نیاورده
      با این حرف های بی عقلی فقط وضع خودتون رو بدتر میکنید

  • ??

    آقا نترسید بیاید ما رو راهم فیلتر کنید فقط بلدید فیلتر کنید آب و غذا هم فیلتر کنید دیگه …!

  • عاطی

    واقعا براشون متاسفم همش فیلتر تلگرام رو ک فیلتر کردین چیشد! همه دارن ازش استفاده میکنن سروش و … رو هیچ جا حسابش نکردن! اینستا هم فیلتر کنن مردم پیام رسان های دیگه رو هیچی حساب نمیکنن با فیلتر شکن وارد میشن

    • صالح

      اشکالی نداره
      بذار وارد اینستا بشن
      حداقل میتونیم اون دنیا بگیم خدایا تا تونستیم جلو فحشا رو گرفتیم و نذاشتیم آزاد باشه

  • م

    باید اینستاگرام فیلتر شود چون عکسای مردم رو میزارن بدون رضایت اونا و هرکار دوس دارن انجام میدن داخلش

  • م

    باید اینستاگرام فیلتر کنن چون ابروی منو بردن داخل اینستا شما ادما جنبه عکس گزاشتن ندارین و هرچی دوس دارین پخش میکنین بدون عقل رفتار میکنین مخصوصا ارایشگرا خدانکنه یک عکس خانم پیدا کنن همشو پخش میکنن و عکاس ها همشون بدون رعایت حقوق مردم عکسای مردم رو پخش میکنن و ابروی اونارو میبرن

  • م

    دخترخالم منو برد پیش ارایشگری که دوستش بود اونم ازم کلی عکس گرفت و عکسای قبل ارایشمو کلی زشت کرد و بدون اجازه من همه عکسامو پخش کردن واقعا واسه ایرانیا متاسفم جنبه و فرهنگ هیچیو نداررررنننننن باید اینستا فیلتر بشههه تماممممممممم