کد مطلب: ۶۸۰۰۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای قفل شدن گوگل در ایران چیست؟/ گوگل فیلتر شد؟

ماجرای قفل شدن گوگل در ایران چیست؟/ گوگل فیلتر شد؟

سرویس‌دهی گوگل در کشور روز گذشته دچار اختلال شد، که به نظر می‌رسد این اختلال به‌دلیل هایجک کردن DNSهای این پلتفرم در داخل کشور است. اما در نهایت باعث می‌شود که کیفیت سرویس‌دهی گوگل در ایران به‌ تدریج کاهش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایجاد اینترنت امن برای کودکان در حال حاضر موضوع مورد بحث بسیاری از مسئولان است. اما روز گذشته بود که کاربران اینترنت متوجه شدند که قابلیت safesearch گوگل به‌طور ناگهانی برای آن‌ها فعال شده و غیرفعال هم نمی‌شود. چرا که به نظر می‌رسد سرویس‌های DNS گوگل در داخل کشور هایجک شدند.

مدتی پیش گوگل قابلیتی به نام SafeSearch یا «جستجوی امن» را با هدف مخفی کردن برخی نتایج از دید کودکان اضافه کرد. این قابلیت را در حالت عادی می‌توان فعال یا غیرفعال کرد. اما به‌نظر می‌رسد که اپراتورهای همراه و ثابت ایران، با دستکاری و هایجک DNS، کاری کرده‌اند که این قابلیت برای همه کاربران ایرانی در هر سنی فعال شود و امکان غیرفعال کردن آن نیز وجود نداشته‌ باشد.

هایجک کردن یا ربودن ip‌ها و DNSهای پلتفرم‌های خارجی مانند گوگل باعث می‌شود که تمامی جستجوهای کاربران به داخل کشور هدایت شوند. این اقدام در نهایت سبب می‌شود که سرعت و کیفیت سرویس‌دهی یک پلتفرم کاهش یابد.

تاثیر هایجک روی سرویس‌دهی گوگل

حسین درواری، کارشناس حوزه فناوری در توییتر درباره این موضوع توضیح می‌دهد:«مشکل در سرویس جستجوی گوگل از اینجا شروع شد که سیستم سانسور شروع کرد به هایجک کردن تمام درخواست‌های DNS با آدرس‌های www\.google.com و www\. bing .com. تا به اجبار حالت SafeSearch برای تمام کاربران در ایران فعال شود. قابل غیرفعال کردن هم نباشد.

اما این کار چطور قابل انجام است؟ صرفا کافی است تا به طریقی این IP های خاص در جواب درخواست DNS به کاربر داده‌ شود. بعد از باز شدن صفحات با این IP ها، گوگل و bing تصمیم می‌گیرند تا حالت Safe Search را فعال و امکان تغییر را قفل کنند:

IMG 3937

به دلیل اینکه از قبل، امکان شناسایی دو مورد از fingerprint های سیستم سانسور به TraceVis اضافه شده، شناسایی و مستند کردن این مساله راحت است.
در تصاویر می‌‌بینیم که درخواست برای example\.com به سرور واقعی DNS رسیده اما گوگل و بینگ،‌ خیر.

IMG 3942

در بعضی موارد مشاهده می‌شود که سیستم سانسور از پاسخ امتناع می‌کند. احتمالا مرتبط به روش سانسور/انسداد متناوب است که در سال‌های اخیر افزایش یافته‌است.

IMG 3934

یا ممکن است در گراف، پاسخ جعلی به عنوان middlebox در نظر گرفته‌نشود. اما همچنان تفاوت در موقعیت سرور، گویای hijack شدن خواهد بود. هرچند که گوگل، شبکه زیرساخت ایران نیست که با این بادها بلرزد یا آتش بگیرد. اما چنین کارهایی باعث کاهش کیفیت سرویس می‌شود و احتمالا روزهای آینده شاهد سانسورهای بیشتری از این نوع و افزایش سانسور و اختلال در دیگر سرویس‌های گوگل خواهیم بود.»

میلاد نوری، کارشناس فناوری نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز موضوع هایجک شدن DNSهای گوگل را تایید کرد.

به‌نظر می‌رسد که مسئولان قصد دارند قبل اینکه شبکه ملی اطلاعات یا طرح‌های مانند اینترنت ملی و طرح صیانت به‌سرانجام برسند، زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن‎ها را ایجاد کنند.

همچنین؛ وزارت ارتباطات وعده‌ داده‌بود که با افزایش تعرفه‌های اینترنت، کیفیت آن افزایش یابد. اما ظاهرا هزینه‌های آن، صرف فراهم کردن زیرساخت‌های محدودسازی و کارهای دیگری می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیلی خوبه
    گاهی آدم میخواد اطلاعاتی پیدا کنه،چیزی سرچ میکنی ، چیزهایی که واقعا آدم دوست نداره ببینه میاد ،
    خدا خیرشون بده الهی
    برای ما که بزرگیم هم خوبه
    نه برای بچه ها

  • لاله

    خیلی خوبه
    گاهی آدم میخواد اطلاعاتی پیدا کنه،چیزی سرچ میکنی ، چیزهایی که واقعا آدم دوست نداره ببینه میاد ،
    خدا خیرشون بده الهی
    برای ما که بزرگیم هم خوبه
    نه برای بچه ها

    • ناشناس

      خیلی خوبه که فیلتر شدیم کامل
      وای که چقدر خوب شد، یعنی حالم بهم می خوره دیگه

  • ناشناس

    گول به طورکامل برای من هم سانسور شده بلاخره با هزار زور و زحمت تونستم وصل بشم و عزیزانی که میگن احرای این طرخ خیلی خوب هستش باید بگم که من حتی نمیتونستم حرف م رو در مرورگر خودم سرچ کنم وقتی هم که سرچ می کردم برتای م خطا می اومد

  • کاربر آزاد

    جالبه که همه حرف بیخود میزنن و مشخصه همه ی کامنت ها برای حداکثر ۱۰ نفره . برادر من ، خواهر من که ذره ای آینده نگری و بینش نداری ، سرگذشت کره شمالی رو بخون تا بفهمی چه بلایی دارن سرمون
    بخدا کره شمالی یه شبه اینطووری نشد

    • ناشناس

      دیگه حالم از این کشور به این بی مسئولیتی حالم بهم میخوره کند زد به امروزمن

  • ناشناس

    چرا گوگل ‌کاری برای رفع محدودیتها کار انجام نمیده ماجرای ه

  • ناشناس

    چرا گوگل ‌کاری برای رفع محدودیتها کار انجام نمیده ماجرای هایجک چیست

  • ناشناس

    واتساپ و اینستاگرام و گوگل مپ و استور رو فیلتر کردن هیچی نگفتیم
    تو رو به حق همه پیامبران و امامان و مقدساتتون این یکی را دیگه کاری نداشته باشین واقعا خسته شدیم دیگه
    به شخصه تا الان من خیلی از سوالات ذهنی ام را با یک سرچ ساده در گوگل حل کردم خب حالا اگر قرار باشه یه روزی گوگل نباشه باید چه کار کرد؟؟؟؟ نمیشه که برای هر سوالی بری یک کتاب چند صد صفحه ای بخری اونم تازه معلوم نیست جواب سوالت را بگیری یا نه!!!!!
    خواهشا یه کم به فکر ما جوونا هم باشید لطفاااااا

    • محمدمرجانی

      ایول خسته شدیم مشکل تون حل کنیدبه اینرنت کاری نداشته باشید

  • ناشناس

    دیگه حتی موبایلمون هم نمیتونیم اپدیت کنیم

    • ناشناس

      ؟
      بروز رسانی که خودکار از طریق داده های خود شرکت سازنده گوشی است
      دوم : برنامه های بهتر ایرانی موجود است

  • بندی خدا

    سلام من زیاد تو اینترنت سرچ میکنم فقط خواستم نظرمو بگم اونی که میخونی این کامنتو ( ایران خیلی وقته داره سیاست های چین و … کشور دیگه که دشمن غرب و نت هستن دنبال میکنه) الان ۱۴۰۱ هست در اینده نه چندان دور تمام سرویس های خارج به شدت ضعیف میشه با این اوضاعیی که من میبینم فقط اینترنت داخل سرعت مطلوبی میگیره جالب اینجاست که نه زیر ساخت داره نه بودجه نمیدونم واقعا چقدر برای اینا منافعشون مهمه ؟ از من به شما دوست عزیز نصیحت اگه کسب کار اینترنتی میخای انجام بدی بهتره که روی پلتفرم های آشغال داخلی باشه.
    به امید اینده تاریک تر

  • یه بنده خدایی

    همین مونده که گوگل هم فیلتر شه😂
    بابا ترو خدا ول کنین دیگه مشکلتون چیه از ما واتساپ و تلگرام و اینستا… گرفتین ترو خدا ول کنین دیگه شورشو در اوردین

  • ناشناس

    هوب