کد مطلب: ۸۱۳۵۳۸

علی حسینی، مدیرعامل سئولب در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

پیامدهای قطعی‌ اینترنت در حوزه سئو /مردم به عصر اس‌ام‌اس برنمی‌گردند

پیامدهای قطعی‌ اینترنت در حوزه سئو /مردم به عصر اس‌ام‌اس برنمی‌گردند

حوزه سئو تحت تاثیر مستقیم قطعی‌های اینترنت قرار گرفت. عدم اطمینان از پایداری اینترنت موجب شده که شرکت‌ها به ارسال پیامک تبلیغاتی روی بیاورند. حالا این سوال مطرح است که آیا می‌توان مردم را به عصر اس‌ام‌اس برگرداند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سئو در ایران بسیار لغزان و ناایمن شده است. چوت قطعی اینترنت و فیلترینگ، ضررهای زیادی به این حوزه وارد کرده‌اند.

حالا با این شرایط چقدر می‌توان روی سئو سرمایه‌گذاری کرد؟ شرکت‌های ایرانی چقدر برای رشد ارگانیک و جستجوی ارگانیک در موتورهای جستجو هزینه می‌کنند و اینکه آیا پیامک‌های تبلیغاتی جای رشد ارگانیک از طریق سئو را می‌گیرند؟ علی حسینی، مدیرعامل سئو لب به سوالات تجارت‌نیوز پاسخ داده است.

وضعیت سئو در ایران

سئو در ایران چه سمت و سویی دارد و در شرایط فعلی، چه وضعیتی پیدا کرده است؟ حسینی می‌گوید: تلاش دولت برای جایگزین کردن گوگل با یوز و فارسی‌جو شکست خورد. ولی ممکن است که به سراغ یاندکست روسیه یا بایدو چین بروند.

از طرفی بعد از فیلترینگ سوشال مدیا در ایران، من به این نتیجه رسیده‌ام که همه شبکه‌های اجتماعی در نهایت در ایران بسته می‌شود و این سایت است که می‌ماند. بنابراین شرکت‌ها باید به وب‌سایت و سئو روی بیاورند. اما هیچ معلوم نیست که در صورت جایگزینی گوگل با موتورهای جستجوی دیگر، چه سرنوشتی در انتظار کسب‌وکارهای ایرانی خواهد بود.

ضمن اینکه تورم، رکود و کاهش سرعت اینترنت در ایران موجب شده که کسب‌وکارها مردد باشند که به کار خود ادامه دهند یا خیر. نوعی بن‌بست وجود دارد و تکلیف مشخص نیست.

هزینه‌های سئو در ایران

با وجود چنین اوضاعی اما شرکت‌ها مجبور هستند که همچنان مشتریان خود را به کسب‌وکارشان وصل کنند. اما هزینه‌های شرکت‌ها برای سئو چقدر است؟ مدیرعامل سئولب معتقد است که هزینه‌های سئو، بسته به اندازه هر شرکت متفاوت است. شرکت‌های بزرگ زیست‌بوم فناوری ایران بعضا تیمی بین سه تا پنج نفره را برای وظایف سئو در اختیار می‌گیرند. هزینه‌های دیگری چون انتشار بنر و رپورتاژ هم به‌صورت غیرمستقیم به سئو مربوط است.

تخمین من این است که برای یک تیم ۴ نفره، به‌صورت میانگین تا ۱۰۰ میلیون دستمزد ماهانه باید در نظر گرفت. هزینه‌های رپورتاژآگهی و تبلیغات بنری و… هم بین 300 تا 400 میلیون تومان است. می‌توان تخمین زد که شرکت‌های بزرگ ماهانه تا 500 میلیون تومان برای سئو هزینه می‌کنند.

اما اگر اینترنت قطع شود، همچنان می‌توان در مورد سئو صحبت کرد؟ حسینی در این مورد می‌گوید: وقتی اینترنت قطع شود، در مورد هیچ بازار اینترنتی نمی‌توان صحبتی داشت. کما اینکه بعد از قطعی اینترنت، شرکت‌ها به پیامک روی آوردند. به همین دلیل روزانه چند ده تبلیغ از طریق پیامک برای مردم ارسال می‌شود.

انگار این شیوه قرار است جایگزین تبلیغات اینترنتی شود. درحالی‌که این شیوه برگشت به عقب است. جهان در حال حرکت به سمت جلو است ولی در ایران برگشت به عقب داریم.

ریزش‌ بازار سئو و مهاجرت سرمایه‌های انسانی

"بسیاری از افراد از ایران رفته‌اند. با اینکه سال‌ها در حوزه سئو کار کرده بودند. هر نفری که بخواهد به یک متخصص سئو تبدیل شود، حداقل باید 10 سال زمان صرف کند. اما با چنین مشکلاتی باید از ایران برود و این تخصص را با خودش از ایران ببرد."

علی حسینی با گفتن این جملات ادامه می‌دهد: اندازه بازار سئو در ایران عدد روشنی ندارد. ولی بازار نسبت به 5 سال پیش گسترده‌تر شده و بین 30 تا 40درصد رشد کرده است. البته تا قبل از قطعی‌های گسترده اینترنت این بازار روبه‌رشد بود و آینده‌اش روشن به نظر می‌رسید.

ضمن اینکه عامل تاثیرگذار در بزرگ‌شدن بازار سئو در ایران، تورم بوده و عدد هزینه‌ها را تغییر داده است. البته رویکرد شرکت‌ها به سئو بعد از فلج شدن سوشال مدیا، مثبت شد و این حوزه را با جدیت دنبال کردند. حتی برخی شرکت‌ها که قبلا وب‌سایت نداشتند و صرفا روی حوزه شبکه‌های اجتماعی فعال بودند، در حال راه‌اندازی وب‌سایت هستند.

کدام شرکت‌ها بیشترین توجه را به رشد ارگانیک و از طریق سئو دارند؟

"شرکت‌های گردشگری، شرکت‌هایی که در حوزه مهاجرت کار می‌کنند؛ شرکت‌های حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی و… در حال حاضر بیشترین توجه را به سئو دارند."

حسینی ضمن اشاره به موارد بالا، می‌گويد: کسب‌وکارها هر بار به دنبال راهکار جدیدی هستند. بنابراین الان توجه زیادی به وب‌سایت و سئو دارند. بسیاری از این شرکت‌ها که از جنس استارتاپ هم نیستند، روند درآمدزایی‌شان به‌صورت ارگانیک از طریق سئو و از مسیر وب‌سایت رخ می‌دهد. مثلا کسب‌وکارهای حوزه مسکن تا 80درصد ترافیک و فروششان از طریق سئو است.

شرکت‌های حوزه لوازم آرایشی نیز تا 70درصد فروش‌شان از مسیر ارگانیک و سئو به دست می‌آید. همچنین بازار گردشگری هم به دلایلی چون رقابتی بودن بازار و اینکه مخاطبشان از فضای اینترنت خرید می‌کند و بازیگران این حوزه توان مالی بالایی دارند، هزینه‌های زیادی روی سئو انجام می‌دهند.

کسب‌وکارهای حوزه رمزارز و صرافی‌ها هم الان بیشترین توجه را به سئو دارند و از این طریق به تارگت‌کردن مخاطبان و فروش بیشتر می‌پردازند. چون بازیگران اصلی این حوزه توان مالی بالایی دارند و هزینه زیادی صرف می‌کنند. قابل توجه است که این بازار به دلیل رقابت بالا، در حال تبدیل شدن به اقیانوس قرمز است.

روش ارگانیکی به نام سئو

سئو یک روش ارگانیک برای جذب مشتری و فروش بیشتر است. اما قطعی‌های گسترده اینترنت این حوزه را با چالش‌های زیادی مواجه کرده و تعداد زیادی از متخصصان سئو از ایران رفته‌اند.

سوشال مدیا تقریبا از دست رفته و جز یا فیلترشکن نمی‌توان به کانال‌های ارتباطی جهانی دست پیدا کرد؛ حالا کسب‌وکارها دو راهکار پیش رو دارند؛ یکی اینکه پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی داخلی را جایگزین کنند یا وب‌سایت خود را جدی گرفته و به رشد ارگانیک از طریق سئو فکر کنند.

حسینی می‌گوید: بازار جهانی سئو در حال گسترش است. چون رفتار مردم هم جستجومحور شده و تا 50درصد جمعیت جهان برای خرید محصول یا دریافت خدمات مورد نیازشان، در ابتدا به جستجو در اینترنت می‌پردازند. اما این بازار در ایران رو به کاهش است چون کسب‌وکارها از وصل‌بودن دائمی اینترنت مطمئن نیستند.

قابل ذکر است که براساس آمار موجود، اندازه بازار جهانی خدمات بهینه‌سازی موتور جستجو در سال 2021 به 46.7 میلیارد دلار رسید. اما این بازار با سرعت رشد 17درصد در حال حرکت است. بنابراین پیش‌بینی شده است که اندازه این بازار تا سال 2030 به 234.8 میلیارد دلار خواهد رسید.

مردم به عصر پیامک برنمی‌گردند

با قطعی اینترنت، حجم زیادی از تبلیغات شرکت‌ها به بستر پیامک منتقل شده است. آیا مردم را می‌توان به عصر پیامک برگرداند؟ این کارشناس سئو معتقد است که مردم به عصر پیامک برنمی‌گردند. ضمن اینکه فواید و ارزش‌های سئو را نمی‌توان از طریق تبلیغات پیامکی جبران کرد یا پوشش داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.