کد مطلب: ۷۱۰۷۰۶

در نشست اتاق ایران با نمایندگان دولت و مرکز ملی فضای مجازی مطرح شد:

هزینه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیاردی برای «قلق‌گیری» روبیکا

هزینه 2 هزار و 500 میلیاردی برای «قلق‌گیری» روبیکا

فعالان اکوسیستم استارتاپی و صنعت اقتصاد دیجیتال نسبت به آسیب‌های که قطعی اینترنت می‌تواند به کسب‌وکارها وارد کند، ابراز نگرانی کردند. به عقیده آن‌ها سیاست‌های کنونی تنها مسیر را برای این بخش سخت‌تر می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اقدام به برگزاری نشست آنلاینی کرده است که در آن به بررسی اثرات محدود سازی اینترنت بر کسب‌وکارها می‌پردازد.

حدود دو هفته است که به‌دلایل شرایط ناآرام کشور، مسئولان مربوطه تصمیم به محدودسازی دسترسی به اینترنت بین‌المللی به ویژه برخی شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ و اینستاگرام گرفتند.

این دو پلتفرم فعال در کشور طی چند سال اخیر به بستری برای وصل کردن ارائه‌کننده خدمت و کالا با متقاضیان تبدیل شدند. اما با تصمیمی که درباره محدودیت دسترسی به این شبکه‌ها و اختلال به دسترسی کلی به اینترنت به وجود آمد باعث شد کسب‌وکارهایی که از این طریق می‌توانستند کسب درآمد کنند، با مشکلات جدی مواجه شوند.

در نشست بررسی اثرات محدودسازی اینترنت بر کسب‌وکارها در اتاق بازرگانی سلاح‌ورزی، نائب رئیس اتاق ایران با اشاره به خسارت‌های میلیاردی این قطعی گفت:«در شرایطی که تحریم، نوسانات نرخ ارز، تورم اقتصادی شرایط کار را سخت کرده حال قطع اینترنت هم به مشکلات از قبیل کاهش سرمایه‌گذاری و ناامیدی در جوانان کشور اضافه کرده است. سیاست‌گذاران متوجه تبعات این محدودسازی باشند.»

تغییرات ناگهانی کسب‌وکارها را با شکست مواجه می‌کند

محسن عامری، دبیر اجرایی اتاق بازرگانی از حضور ۴۸ میلیونی کاربران ایرانی در اینستاگرام گفت و توضیح داد:«بین ۹ تا ۱۱ میلیون از طریق اینستاگرام معیشت تامین می‌کنند. اکنون درباره بخش بزرگی از جمعیت کشور صحبت میکنیم که در سه هفته اخیر تحت تاثیر فیلترینگ قرار گرفته‌ است.»

افشین کلاهی، رئیس بخش دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران نیز در این باره ادامه داد:«وظیفه اولیه هر دولتی تامین رفاه است. هنوز در کشور باور نکردیم که دسترسی به اینترنت جزو زیرساخت‌های اساسی است. مثل برق و جاده به راحتی نمی‌شود مردم را از این موضوع محروم کرد.

رئیس دانش بنیان اتاق ایران گفت:«روش‌هایی مانند فیلترینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد که در دوران قبل هم با شکست مواجه شده‌ است. در این میان خیلی از جوانب دیگر در اعمال سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. قطع اینترنت نباید عادی شود چرا که عواقب بسیار خطرناکی به‌‌دنبال دارد.

کلاهی همچنین با اشاره به صحبت وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه همه پلتفرم‌ها به جز اینستاگرام و واتساپ به درستی کار می‌کند گفت: «این صحبت در حالی مطرح می‌شود که اپ‌استورها فیلتر هستند و مشکلات دیگر وجود دارد.»علام می‌کنند که همه ارتباطات برقرار است اما هیچ ارتباطی برقرار نیست. اینترنت فقط IT نیست و همه کسب و کارها در حال حاضر دچار مشکل شده‌اند. تصمیمات سیاسی حاکمیت تاثیرات جدی در اقتصاد کشور می‌گذارد.»

اختلال اینترنت بر فرایند کلی اقتصاد تاثیر می‌گذارد

فرزین فردیس، عضو اتاق بازرگانی در این باره گفت:«سهم ICT از تولید ناخالص داخلی۳/۳درصد است بنابراین قطع و اختلال اینترنت تاثیر زیادی روی فرایند کلی اقتصاد گذاشته است. فقط محدودشدن دسترسی به اینستاگرام به کسب‌وکارها لطمه نزده است. در حال حاضر همه بخش‌ها از بانک، بورس، بیمه و … آسیب دیده‌اند.»

فردیس توضیح داد:« ICT دیگر محدود به یک صنعت نمی‌شود و تمامی صنایع را در برمی‌گیرد. ضررهایی که در پی آسیب به صنعت ICT به صنایع دیگر وارد می‌شود می‌تواند بسیار بالاتر باشد.»

او با اشاره‌ به آمار اخیر رصدخانه ایران گفت:« اخیرا پایشی را رصدخانه مهاجرت در بین ۶ هزار مدیر ارشد و میانی کسب‌وکارها انجام داده است از این تعداد، ۷۶ درصد میل زیاد و خیلی زیاد به مهاجرت دارند. ۹ درصد نیز اخیرا اقدام به مهاجرت از کشور کرده‌اند.»

عضو اتاق بازرگانی ادامه داد:«جنگ‌های آینده با روش‌های سنتی نیست و در بسترهای هوش مصنوعی و فناوری است. اما نیروی انسانی که اکنون دچار بی‌انگیزگی شده‌ است و قرار است در جدال‌های فناوری شرکت کنند، چطور می‌توانند در این جنگ‌ها شرکت کنند.»

«از انقلاب صنعتی چهام عقب ماندیم»

در ادامه نشست فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسون توسعه پایدار با تاکید بر اینکه با سیاست‌‌گذاری‌های حال حاضر از انقلاب صنعتی چهارمی که در سراسر جهان در حال رخ دادن است، عقب مانده‌‌ایم، بیان کرد:«ما هنوز در حال جنگ هستیم تا بتوانیم از انقلاب صنعتی سوم همانند دیگر کشورها عقب نمانیم و از آن عبور کنیم. اما انقلاب صنعتی سوم هم مورد پذیرش سیاست‌گذاران نیست.»

شکرخدایی ادامه داد:«بخش خصوصی نمی‌تواند زمانی که پایه‌های ارتباطی مردم دچار خدشه شده‌اند، فعالیت کند و نیروهای متخصص این بخش بدون توسعه اقتصادی آن نمی‌توانند در جامعه جهانی فعالیت کنند.»

تکرار هزینه ۲۵۰۰ میلیاردی برای روبیکا!

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک با اشاره به هزینه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای روبیکا گفت: «دو سال پیش یک آقایی که در روبیکا مسئولیت داشت، گفت ۲۵۰۰ میلیارد تومان پول آنجا خرج کردیم. از نظر ما دستاوردش صفر بود. گفتیم که الان چه دستاوردی داشتی؟ گفت تجربه خوبی بود داشتیم قلق گیری می‌کردیم! الان شنیده می‌شود دوباره قرار است ۲۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار آن‌ها قرار بگیرد تا هزینه کنند. رقمی که از کل سرمایه‌گذاری اکوسیستم استارتاپی ایران بیشتر بود.»

قاضی باور دارد این رقم ها در جای اشتباهی سرمایه‌گذاری می‌شود: «نکته این است که شبکه اجتماعی فقط از جنس سرور و پلتفرم و نرم‌افزار نیست. از جنس اعتماد هم هست. یعنی سوخت اصلی آن اعتماد است.»

به عقیده رئیس انجمن تجارت الکترونیک تصمیمات حال از جنس امنیتی است نه اقتصادی، هرچند تاکید دارد این تصمیمات حتی به امنیت هم در دراز مدت آسیب خواهد زد.»

وزارت ارتباطات چه اقدامی برای محدودیت‌ها انجام می‌دهد؟

میرزاپور مشاور وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات در این جلسه در پاسخ به نقدهای فعالان اکوسیستم گفت:«ما متوجه هستیم که در کمیسیون تنظیم مقررات اگر بخش خصوصی نتواند فعالیت کنند، رگولاتوری معنایی ندارد. پلتفرم‌های داخلی نیز برای فعالیت دچار قوانین سختی هستند. اما کشور از این مرحله عبور کرده‌ است که دولت تمامی کارها را انجام دهد.»

میرزاپور توضیح داد:«توسعه اقتصادی پایه امنیت است و امنیت بدون توسعه اقتصادی پایدار نیست. بسته سیاست یکپارچه نیاز است. از نگاه بخش خصوصی باید تکلیف پیام‌رسان‌ها بومی مشخص شود. ایا اصلا بخش خصوصی می‌خواهد که دولت برای پلتفرم‌های داخلی هزینه کند یا نه.»

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره توسعه اقتصاد دیجیتال ابراز نگرانی کرد و گفت:«امیداوریم که سرنوشت اقتصاد دیجیتال ما به سرنوشت صنعت خودروسازی ما دچار نشود.»

میرزاپور در پایان سخن خود افزود: «وزیر ارتباطات جلسات فراوانی با حوزه‌های مربوطه برای حل مسائل امروز و آسیب‌های که کسب‌وکارها در این مدت دیده‌اند، انجام داده‌‌اند. امیدواریم که این جلسات به نتیجه مثبتی برسد. اکنون اکثریت می‌دانند که با سیستم دستوری و قهری در اقتصاد دیجیتال راه به جایی نمی‌بریم، اما صداهای بخش خصوصی بعضا یکپارچه نیست.»

«بخش مهمی از جامعه خواهان پلتفرم‌های داخلی هستند»

ابوالقاسم خداوردی‌، نماینده مرکز ملی فضای مجازی گفت:«تصمیمی که فعلا با آن درگیر هستیم تصمیم امنیتی است و با فروکش کردن برخی اتفاقات در کشور، آن مسائل حل می‌شود.

او در این باره ادامه داد:«اما مساله‌ تعداد کسب‌وکارهایی است که با محدودیت آسیب دیده‌اند. تقریبا تمامی افرادی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند، در صورت قطعی اینترنت آسیب جدی می‌بیند. همچنین؛ اگر این روند ادامه پیدا کند علاوه بر سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری داخلی نیز با مشکلات بسیار جدی مواجه می‌شود. این مشکلات فضای اقتصادی کشور را ملتهب می‌کند.»

خداوردی‌لو اما معتقد است که حاکمیت برای اعمال حمکرانی در فضای مجازی نیاز به دیتا دارد. او ادعا می‌کند که در حال حاضر بخش مهمی از جامعه خواهان پلتفرم داخلی است. همچنین، طبق آمار او روزانه نزدیک به پنج هزار کاربر در پلتفرم‌های داخلی فعالیت می‌کنند.

نماینده مرکز ملی فضای مجازی درباره توسعه پلتفرم‌های داخلی نیز گفت:«نمونه داخلی معادل اینستاگرام را اما کسی ندیده‌ است. برخی از پلتفرم‌ها مانند روبینو وجود دارند اما باید اول توسعه پیدا کنند، سپس افراد به آن اعتماد کنند. در شبکه ملی اطلاعات باید جایگاه بخش خصوصی و به ویژه اتاق بازرگانی در پلتفرم‌های داخلی مشخص شود.

در پایان اظهار کرد:« اینجا ایران است تا به حال ایستاده‌اید و کار کرده‌اید از این به بعد هم بایستید و کار کنید. ما در منطقه از نظر پلتفرم اپ استوری اول هستیم و امیدوارانه به رشد خود ادامه دهیم.»

به گزارش تجارت‌نیوز، فعالان اکوسیستم در این نشست خبری به آسیب‌ها و ضررهای فراوانی اشاره کردند که با محدودیت اینترنت گریبان‌گیر کسب‌وکارها و اقتصاد دیجیتال شده‌ است. فعالان اقتصادی خواهان رفع محدودیت‌های اینترنتی هستند تا اقتصاد کشور بیش از این با ضررهای میلیاردی مواجه نشود. اما همانطور که وزیر ارتباطات و وزیر کشور اعلام کردند هنوز تصمیم قطعی و مشخصی درباره ادامه این محدودیت‌ها و مسدودسازی‌‌ها گرفته‎ نشده‌ است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هایکا

    🤣🤣🤣🤣