کد مطلب: ۶۳۴۰۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر جنگ اوکراین بر سرعت اینترنت ایران!/ کاهش پهنای‌باند به طرح صیانت مرتبط است؟

تاثیر جنگ اوکراین بر سرعت اینترنت ایران!/ کاهش پهنای‌باند به طرح صیانت مرتبط است؟

وزارت ارتباطات می‌گوید سرعت اینترنت تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین کاهش پیدا کرده اما کاربران معتقدند دلیل اصلی، اجرای طرح صیانت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چند ماه گذشته فیبر نوری یا همان پهنای‌باند ایران در مسیر کشورهای مختلف قطع و باعث اختلال در سرویس‌دهی اینترنت شده است. در دو روز گذشته نیز به دلیل جنگ اوکراین و روسیه ۴۰۰ گیگابایت از ظرفیت پهنای‌باند بین‌اللملی قطع شد.

با وجود این روابط‌عمومی وزارت ارتباطات که روز گذشته از قطعی ۴۰۰ گیگ ظرفیت پهنای‌باند اینترنت به دلیل جنگ اوکراین خبر داد، امروز اعلام کرد در پی دستور وزریر ارتباطات، ظرفیت جدید به پهنای‌باند اینترنت کشور افزوده شد. ( مهر )

وزارت ارتباطات ادعا کرده بود قطعی این‬ ظرفیت‬ که‬ حدود‬ ۴۰۰‬ گیگ‬ است، باعث‬ افت‬ سرعت ارتباطات‬ در داخل کشور شده بود و حالا در تلاش است تا از سایر مسیرهای بین‌المللی لینک جایگزین ایجاد کند.

واکنش‌ها به قطعی ظرفیت پهنای‌باند

اما بسیاری از کاربران می‌گویند دلیل کندی اینترنت، اجرای طرح صیانت است نه اختلالات بین‌المللی.

به گفته این کاربران، قطعی ظرفیت پهنای‌باند بین‌الملی در چند وقت اخیر بی‌ربط به اجرای طرح صیانت از فضای مجازی و محدودسازی اینترنت نیست.

برخی از کاربران نسبت به این اتفاق در توییتر اینگونه واکنش نشان دادند: «کاهش ⁧‫پهنای‌باند‬⁩ و کیفیت ⁧‫اینترنت‬⁩ کشور در دو محور دنبال می شود: یک اینکه اجرای پایلوت ⁧‫طرح صیانت‬⁩. آماده‌سازی افکار برای افزایش قیمت اینترنت همراه و ثابت ( در راستای طرح صیانت بعد از عید). ‏هر دو محور فوق مخرب کسب‌و کارهای اینترنتی، شغل های فری‌لنس ونسل سه و حقوق کاربران خواهد بود.»

«هر روز به یک بهونه میارن روی اینترنت! از قطعی توی جنوب تا شمال بعدش هم آتش سوزی زیر ساخت. حالا هم قطعی پهنای باند از سمت روسیه!»

«یه جای دیگه جنگ و موشک بارون میشه، پهنای باند اینترنت ما رو بخاطرش کم میکنن. اینا تا ما رو به صیانت ندن دست از سر مون برنمیدارن.»

«خوبه دیگه این قطعی اخیر اینترنت بخاطر عبور از مسیر اوکراین بهانه شد برای صیانت بیشتر. ۱۰۰ مگ میخوام فایل دانلود کنم ۱۵ دقیقه گذشته هنوز تموم شد. اونم با ۴۰ مگ پهنای‌باند.»

این درحالیست که در دو ماه اخیر چندین بار ظرفیت پهنای‌باند بین‌المللی ایران به دلایل مختلف قطع شد. همچنین، یکی از ماده‌‌هایی که در نسخه نهایی طرح صیانت مطرح می‌شود، کاهش پهنای‌باند پلتفرم‌های خارجی در صورت عدم رعایت قوانین کشور است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.