کد مطلب: ۶۵۳۸۱۲

لایحه حفاظت از داده‌های شخصی امسال به مجلس می‌رود؟

لایحه حفاظت از داده‌های شخصی امسال به مجلس می‌رود؟

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: لایحه حفاظت از داده‌های شخصی برای حفاظت از داده‌های مردم که دراختیار شرکت‌های استارتاپی است، امسال به مجلس تقدیم می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش‌نویس لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در نخستین روز از نمایشگاه الکامپ بیست‌وچهارم در سال ۱۳۹۷ با عنوان صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی رونمایی شد. در کنار این لایحه، مجلس نیز طرح حمایت و حفاظت از داده‌ها و اطلاعات شخصی را به صحن علنی رائه داد. هر دو طرح تاکنون به نتیجه نرسیده است.

بر اساس گزارش زومیت ، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد: این سازمان در تلاش است که سال جاری لایحه حفاظت از داده‌های شخصی را از طریق دولت به مجلس تقدیم کنند.

محمد خوانساری گفت: بسیاری از موارد در خصوص قوانین مربوط به استارتاپ‌ها باید از جانب دولت در قالب لایحه به مجلس برود.

یکی از برنامه‌های مهمی که اکنون در دست داریم مربوط به لایحه حفاظت از داده‌های شخصی است. اگر استارتاپ‌ها قصد دارند کار خود را به شکل درستی انجام بدهند و رشد متوازنی را داشته باشند، باید از داده‌های مردم حفاظت کنند.

به گفته او: استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان داده‌های زیادی از مردم حتی به صورت بی‌نام جمع آوری می‌کنند. برای این گونه اقدامات باید قوانینی درنظر گرفت.

نگرانی کسب‌وکارها از فیلتر شدن

محمد خوانساری در رابطه با نگرانی کسب‌وکارها در مورد فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها در کشور گفت: گفت: با صنفی که در کشور تا ۲۰ هزار هویت حقیقی و حقوقی شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال حوزه فناوری را در خود جمع کرده است، ارتباط نزدیک و مداوم داریم.

هدف ما از این ارتباط نزدیک این است که بتوانیم از حقوق تولیدکنندگان و شرکت‌کنندگان در این حوزه تا جایی که قوانین کشور اجازه می‌دهد حمایت کنیم.

طبق اظهارات او اکنون ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم. از این تعداد ۱۵۰۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات، ۱۲۰۰ شرکت دیگر در حوزه سخت‌افزار الکترونیک و مخابرات و در مجموع ۲۸۰۰ شرکت در این دو حوزه فعالیت دارند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات توضیح داد: به‌طور کل یک‌سوم از کل شرکت‌های دانش بنیان از فناوری اطلاعات برای پیشبرد کار خود استفاده می‌کنند.

قاعدتاً این شرکت‌ها در رشد خود چرخه‌ای را دنبال می‌کنند و برای سرعت گرفتن این چرخه مواردی مانند احراز هویت، کدپستی، آدرس، اعتبارات بانکی، تبدیل‌هایی برای شبای بانکی و احراز مالکیت از جمله زیرساخت‌های مهمی است که باید برای این شرکت‌ها مهیا شود و آن‌ها بتوانند برای تولید محصول نوآورانه خود از آن استفاده کنند.

خدمات دولت برای شرکت‌های نوپا چیست؟

محمپ خوانسار تأکید کرد: در سازمان فناوری اطلاعات یک بزرگراه خدمات دولت راه‌اندازی کرده‌ایم. همه دستگاه‌های دولتی موظف هستند خدماتی از جنس استعلام و خدمات فناوری اطلاعات پایه را که به شکل مستقیم به مردم می‌دهند ازطریق این بزرگراه به کسب‌وکارها ارائه بدهند.

این امکان را در سال جاری ازطریق اپراتور خدمات فراهم می‌کنیم تا بخش خصوصی نیز به شکل منسجم از یک درگاه کسب اطلاعات کند.

براساس توضیحات او اکنون دستگاه‌های دولتی کشور، پنجره واحد یکپارچه برای ارائه خدمات ندارند و وزارت ارتباطات در حال رسیدگی به انجام آن است.

او تأکید کرد در بخش دیگر دستگاه‌های دولتی باید نسخه دیگری از اطلاعات خود را با حفظ محرمانگی آماده کرده و به‌سادگی دراختیار شرکت‌های دانش‌بنیان بگذارند تا توسعه بازار نیز در این بخش اتفاق بیفتد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.