کد مطلب: ۶۶۸۵۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای اخذ مجوز روبیکا از ساترا به کجا رسید؟/ کشمکش ادامه دارد

ماجرای اخذ مجوز روبیکا از ساترا به کجا رسید؟/ کشمکش ادامه دارد

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، مجوز بخش صوت و تصویر اپلیکیشن روبیکا را باطل کرده اما این اپلیکیشن، همچنان در حال فعالیت است و کشمکش میان این دو ادامه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مردادماه سال گذشته بود که سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) تصمیم گرفت که به علت برخی انتقادات کاربران، مجوز فعالیت روبیکا را در بخش صوت و تصویر باطل کند.

ماجرا از این قرار بود که کاربران اعلام کردند که اپلیکیشن روبیکا، از اطلاعات شخصی و هویتی آن‌ها برای ساخت صفحات مجازی در بخش «روبینو» این اپلیکیشن استفاده کرده‌است. در نتیجه این اقدام، روبیکا مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت.

با اوج گرفتن انتقادات و انتشار تصویر صفحاتی که بدون اطلاع افراد ساخته شده بود، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بررسی موضوع را آغاز کرد. در نهایت ساترا، مجوز صوت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا را باطل کرد.

با این حال چندی پس از اینکه ساترا از ابطال مجوز روبیکا خبر داد، این اپلیکیشن اعلام کرد که روبیکا اصلا مجوزی از ساترا دریافت نکرده بود تا ساترا بتواند آن را باطل کند.

روبیکا درباره مجوز ساترا چه می‌گوید؟

روابط عمومی روبیکا در همان زمان در اطلاعیه توضیح داد که این سوپراپلیکیشن با محوریت شبکه اجتماعی و پیام‌رسان فعالیت می‌کند نه IPTV.

البته سالیان گذشته ساترا همواره سعی کرده است که علاوه بر IPTVها و VOD ها، پیام‌رسان‌ها را هم متقاعد به اخذ مجوز از ساترا کند. در نهایت هیچکدام از پیام‌رسان‌ها از جمله روبیکا این موضوع را قبول نکردند.

درباره بخش فیلم و سریال نیز روبیکا اعلام کرد که این اپلیکیشن در سال ۱۳۹۷ فقط برای مدت شش ماه و به‌صورت موقت مجوز از ساترا برای این قسمت دریافت کرده که همان موقع نیز منقضی و هیچگاه تمدید نشد. روبیکا اقدام به عقد قرارداد با سایر پلتفرم‌های دارای مجوز کرد و انتشار محتوا از سیستم‌های این پلتفرم‌ها انجام می‌شود نه روبیکا.

در این اطلاعیه آمد که در صورت وجود مجوزی برای ابطال از سوی ساترا، زیبنده یک نهاد حاکمیتی نیست که بدون انجام هیچگونه تحقیقاتی و اخذ توضیح بابت شایعات و اکاذیب منتشره علیه روبیکا در روزهای اخیر، از طریق یک رشته توئیت و نه حتی نامه‌ای رسمی، ابطال مجوز یک پیام‌رسان که حتی رسانه صوت و تصویر فراگیر نیز محسوب نمی‌شود و درخواست مجوزی نداده، اعلام شود.

اکنون چرا ساترا موضعی ندارند؟

با وجود این کشمکش‌ها، حالا با گذشت چند ماه از این اتفاق، سوپر اپلیکیشن روبیکا همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ساترا حتی با وجود پیگیری‌های تجارت‌نیوز درباره ابطال این مجوز توضیح رسمی نداد. همچنین اعلام شد که مدیران این سازمان فعلا حرفی در اینباره برای گفتن ندارند!

براساس گزارش‌ها و بررسی‌های تجارت‌نیوز ، روبیکا یک سوپراپلیکیشن با بخش‌های مختلف است و ساترا تنها مجوز بخش صوت و تصویر روبیکا را باطل کرده است. پرونده ابطال مجوز این بخش نیز در حال حاضر در دستگاه‌های قضایی در حال پیگیری است.

یک منبع آگاه به تجارت‌نیوز در این باره گفت: « کمیسیون اصل ۹۰ نیز در فروردین ۱۴۰۱ به این پرونده ورود کرده‌است. این دو دستگاه تاکنون نتیجه نهایی را اعلام نکردند، چرا که این موضوع همچنان در حال بررسی است.»

به نظر می‌رسد که کشمکش میان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر با اپلیکیشن روبیکا همچنان ادامه دارد. بنابراین باید منتظر نتیجه نهایی از سوی کمیسیون اصل ۹۰ و دستگاه‌های قضایی در این باره ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.