خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۸۳۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی عملکرد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری/ سورنا ستاری می‌ماند یا می‌رود؟

بررسی عملکرد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری/ سورنا ستاری می‌ماند یا می‌رود؟

درحالی که برخی فعالان استارتاپی و دانش‌بنیان مخالف رفتن سورنا ستاری از معاونت علمی و فناوری هستند، کارشناسان این حوزه معتقدند که رفتن یک فرد خاص مساله اصلی نیست. بلکه مهم، اصلاح آیین‌نامه‌ها و قوانین سازمان معاونت علمی و فناوری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،مدتی است که مساله رفتن سورنا ستاری از سازمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح می‌شود. در این بین به‌نظر می‌رسد که قرار است فردی جایگزین او شود که تخصص مورد قبول و نیاز را در این حوزه ندارد.

این در حالی است که روابط عمومی معاونت علمی ریاست جمهوری در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد:«خبرهای مبنی‌بر عزل سورنا ستاری بی‌اساس است. هیچ ابلاغیه یا خبری از این موضوع به دست ما نرسیده‌ است و این شایعات صحت ندارد.»

روابط عمومی این نهاد ادامه داد: «استعفای آقای ستاری صحت ندارد و همچنان بر صندلی معاونت علمی ریاست جمهوری تکیه زده‌اند و به کار خود ادامه می‌دهند.»

با وجود این شائبه‌ها، برخی فعالان استارتاپی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در وب‌سایت کارزار، بیانه‌ای را منتشر کردند که در آن درخواست ابقای سورنا ستاری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را دارند. این کارزار تاکنون به امضای ۲۱۴۸ نفر از فعالان این حوزه رسیده‌است.

به همین بهانه، بامهدی ابطحی، استاد دانشگاه و کارشناس فناوری اطلاعات درباره عملکرد سازمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دوران سورنا ستاری گفتگو کردیم.

عملکرد سازمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

_تحلیل شما از عملکرد سورنا ستاری در این سازمان چیست؟ آیا کیفیت عملکرد ستاری به اندازه‌ای هست که کارشناسان و افراد بر ماندن این فرد در سازمان علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اصرار کنند؟

«در کل اینکه افراد در سازمان‌ها بیایند و بروند، روندی طبیعی‌ است. هر فرد ممکن است یک زمانی به سازمانی بیاید و زمانی هم برود.

در حال حاضر زمان بسیار خوبی برای ارزیابی عملکرد معاونت علمی و فناوری است. چرا که یکسری نقاط مثبت و قابل بهبود در عملکرد معاونت وجود دارد. اما برخی از این نقاط ضعف و قابل بهبود به قوانین مبنایی که در حوزه دانش‌بنیان وجود دارد و این سازمان را محدود می‌کند، برمی‌گردد. قوانینی که تعریف خاصی ارائه می‌دهد و به نحوی دست‌ها را می‌بندد.

قوانین در وهله اول مصوب مجلس است و هر چند سال تغییر می‌کنند. امسال نیز با تصویب قانون بهبود وضعیت دانش‌بنیان، کمی شرایط بهتر شده‌است. ولی نکته مهم اینجاست که اصولا این قانون معاونت را به سمتی سوق می‌دهد که در لایه‌های خیلی پایین ورود کند.

در حالی که من شخصا فکر می‌کنم که معاونت علمی و فناوری باید در لایه‌های صنعت و راهبرد ورود کند. به نحوی که تعیین کند ما در چه صنعت خاصی و به چه شکلی جلو برویم. یعنی ورود ما چه از بعد دانش‌بنیانی یا از بعد توسعه نوآوری آن مشخص شود. چون ما در کشور فقط سازمان علمی و‌فناوری را داریم که این کارکرد را داشته‌باشد.

این معاونت به الگوهای ذهنی نوآورانه یا افرادی که علاقه‌مند هستند با «تک بنگاه» طرف شوند، وام‌ها و تسهیلاتی را پرداخت می‌کند. این موضوع چه آقای ستاری باشد چه خیر، باعث می‌شود الگوها به سوی لایه‌های خرد حرکت کند. در نهایت بهتر است که معاونت به سمت لایه‌های کلان پیش برده‌شود.

«موضوع اصلی اصلاح آیین‌نامه‌ها و قوانین است، نه رفتن یک فرد خاص!»

_با وجود این، به‌نظر می‌رسد که این موضوع ارتباط به‌خصوصی به حضور شخص ویژه‌ یا فرد دیگری ندارد. در نتیجه چه مساله‌ای برای شما به‌عنوان کارشناس این حوزه در عملکرد معاونت سازمان علمی و فناوری پررنگ‌تر بوده‌است و باید حتی در نبود اقای ستاری رسیدگی ادامه پیدا کند؟

ابطحی افزود :«موضوع اصلی، اصلاح آیین‌نامه‌ها و قوانین بالا دست است. در کل قانون جدید کمی به این فضا کمک می‌کند، اما نه‌ به‌طور کامل. چرا که این قوانین اصرار دارد که حوزه دانش‌بنیان را به تیپ خاصی از شرکت‌ها محدود کند. البته در برخی از مواقع دست دولت باز بود تا قوانین اجرایی را کمی وسیع‌تر تفسیر کند. حتی سورنا ستاری در نامه‌ای به مقام معظم رهبری مطرح کرده‌بود که حوزه دانش‌بنیان و نوآوری باید مشمول «خلاقیت» نیز بشود.

من معتقدم یکی از نقاط قوت عملکرد او رویکرد‌‌ش در حوزه صادرات بود. یعنی اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان با بازارهای بین‌المللی، انتقال دانش‌بنیان‌های داخلی به کشورهای خارجی و غیره که باید تقویت شود و ادامه پیدا کند.

اما موضوع سرریز شدن دانش‌بنیان به اقتصاد جاری مملکت جای کار دارد. به این معنی که تغییر رویکردی باید در این حوزه وجود داشته باشد. موضوعی که اگر ایشان بمانند باید پیگیری جدی کند.

ما نیاز داریم که جریان دانش‌بنیان به همه‌ حوزه‌های اقتصادی ورود کند و خروجی خود را آن‌جا نشان دهد. بهتر است که اگر محصولی داریم در بازار بین‌المللی تزریق شود و سپس در لایه‌های خردتر ورود کند.

این مهم نیست که چه افرادی به سازمان معاونت علمی و فناوری می‌آیند و می‌روند. مهم این است که روندهای مناسب و بهبودی ادامه پیدا کند. ضعف‌ها و نقاط قوت حوزه دانش‌بنیان‌ها باید شناخته و در راستای بهبود یا توسعه آن‌ها تلاش شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.به نظر بنده حقیر،عملکرد دکتر ستاری خوب بوده است،همچنین پدر ایشان نیز از قهرمانان ملی ایران بوده است.معاونت فناوری و علمی،نیازمند بودجه عظیم برای این حوزه است و اگر این امر محقق شود،ایرانی نخبه است،همین نخبه های ایرانی هستند که آمریکا و اروپا را قدرتمند کرده اند البته از نظر علمی و فناوری.باتشکر

  • از معاونت علمی فناوری

    من خودم کارشناس در این معاونت هستم. مطمئنا هرفردی بیاید رویه شرکت های دانش بنیان بخاطر سیاست کلی نظام حاکم خواهد بود. خب خود دکتر ستاری خسته شده می خواهید به زور نگهش دارید می شود داستان آقای نجفی در شهرداری و میراث فرهنگی. در کادر ایشان افراد بازنشته مانند نادرقلی ابراهیمی و دکتر قانعی در ستاد های آب و زیست فناوری که چندشغله هستند کم نیست و نیاز به یک جوان گرایی بدون روابط دارد.