کد مطلب: ۲۷۲۹۲۳

منبع نامحدود ایجاد انگیزه شغلی را بشناسیم -قسمت دوم

معجزه مهربانی با بدن

معجزه مهربانی با بدن

آغاز مدیریت انرژی به جای مدیریت زمان لوازم و مقدماتی دارد که با رعایت هرکدام از آنها می‌توان شرایط را برای مدیریت بهینه انرژی فراهم کرد. اهمیت مدیریت انرژی به جای مدیریت زمان در زندگی شخصی و فعالیت‌های تجاری – اقتصادی متبلور می‌شود.

آغاز مدیریت انرژی به جای مدیریت زمان لوازم و مقدماتی دارد که با رعایت هرکدام از آنها می‌توان شرایط را برای مدیریت بهینه انرژی فراهم کرد. اهمیت مدیریت انرژی به جای مدیریت زمان در زندگی شخصی و فعالیت‌های تجاری - اقتصادی متبلور می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیور ، اغلب افراد چه در قالب زندگی شخصی و چه در قالب مدیریت سازمان یا شرکت به مدیریت زمان فکر می‌کنند. اما نکته مهم در این رابطه محدودیت در منبعی مانند زمان است. در برابر این منبع محدود با منبعی و سرچشمه‌ای نامحدود به نام انرژی روبرو هستیم. تحقیقات و بررسی‌های علمی‌- دانشگاهی نشان می‌دهد که افراد برای استفاده بهینه از زمان لازم است که انگیزه‌ها و انرژی خود را بر پایه چهار رکن، بدن، احساسات، ذهن و روح تنظیم کنند.

انرژی فیزیکی

پژوهش‌ها در مورد ارتباط انرژی با فیزیک افراد نشان می‌دهد که متغیرهای زیادی از جمله تعذیه، ورزش، خواب و استراحت ناکافی می‌تواند سطح انرژی افراد را کاهش دهد. این موارد تاثیر مستقیم در عدم توانایی کنترل احساسات خواهد گذاشت. با علم به این موضوع، بسیاری از مدیران توانایی مدیریت شرایط با رفتارهای سالم را از دست می‌دهند.

برای شرکت در دوره‌هایی که هدف آن افزایش سطح انرژی و توانایی بازآفرینی انرژی است، سوالاتی مطرح می‌شود. مهمترین این سوالات در هر چهار بعد فیزیک، احساسات، ذهن و روح قرار می‌گیرد. همچنین از افراد پرسیده می‌شود که آیا با بحران انرژی روبرو هستند یا خیر؟ در اغلب موارد شرکت‌کنندگان هشت سوال از ۱۶ سوال مطرح شده را اشتباه پاسخ می‌دهند. سوالاتی که بیشترین فراوانی در رفتار غلط را نشان می‌دهد بیشتر در مورد صبحانه، توانایی ابراز قدردانی از دیگران و مبارزه برای تمرکز در زمانی واحد بر موضوعی مشخص است. نکته اساسی آنکه اغلب شرکت‌کنندگان حتی نمی‌دانند که در مورد این مسائل اشتباه رفتار می‌کنند. از این رو آنها نمودارهایی را تکمیل می‌کنند که وضعیت تغذیه، رژیم غذایی، خواب و استراحت و تاثیر آنها بر سطح انرژی را روشن می‌کند.

تجربه فوق‌العاده فارو

گام بعدی شناسایی اقداماتی است که به ساخت و تجدید انرژی کمک می‌کند. گری فارو یکی از مدیران عالی‌رتبه بود که در دوره مدیریت انرژی واکوویا شرکت کرد. زمانی که او برنامه خود را آغاز کرد، اضافه وزن داشت، تغذیه‌اش منایب نبود و به ورزش اعتقادی نداشت. او ساعت‌های زیادی را کار می‌کرد و در طول شبانه روز نیز حدود پنج ساعت می‌خوابید. باید در نظر داشت که چنین سبک زندگی در اغلب مدیران سطح بالا اصلا چیز عجیبی به نظر نمی‌رسد و بسیاری از آنها به این شیوه زندگی می‌کنند.

گفت‌وگو با یک همکار در مورد موضوعی غیر کاری، گوش کردن به موسیقی یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها از جمله این فعالیت‌ها است که نتیجه‌ای فوق العاده به دنبال خواهد داشت.

فارو در طول دوره ورزش‌ها و تمرین‌های مناسب با قلب را آغاز کرد. همچنین برنامه خواب او با ساعات بیشتر به صورت منظم تنظیم شد. برنامه غذایی او نیز یکی دیگر از مواردی بود که نیاز به تغییر داشت. او به جای دو وعده غذای سنگین با وعده‌های کوچک‌تر و بیشتر برنامه تغذیه خود را تغییر داد. هدف برنامه غذایی او این بود که سطح قند خون خود را در طول روز حفظ کند. او در رابطه با دوره می‌گوید: «تلاش کردم کارهای مهم و پیچیده را برای ساعات اولیه روز برنامه‌ریزی کنم. چرا که در این ساعات تمرکز بیشتری برای انجام مسئولیت‌ها وجود دارد.» البته بعد از پایان دوره نیازی به این کار نبود. چرا که سطح تمرکز فارو در ساعت ۵ عصر نیز مانند ۸ صبح بود.

از دیگر نکات مهم در برنامه‌ریزی فارو ترک کار در ساعات مشخص بود. پیش از این او ساعات طولانی را پشت میز می‌نشست اما در دوره تغییر مقرر شده بود که در فواصلی مشخص میزش را ترک کند.این شکاف در جریان کار، فیزیولوژی بدن را تغییر می‌دهد و سطح انرژی را نیز بالا خواهد برد. در صورتی که این زمان‌های استراحت برای فرد در نظر گرفته نشوند فرد بی‌قراری، چرت زدن، گرسنگی و عدم تمرکز را تجربه می‌کند. مسائلی که افراد زیادی حین انجام کار آن را نادیده می‌گیرند. در نتیجه باقی انرژی افراد برای باقی رو سوزانده می‌شود.

تنظیم زمان‌های استراحت کوتاه در نهایت به عملکرد بهتر و پایدارتر ختم می‌شوند. برای این منظور نیاز به کاری عجیب نیست. گفتگو با یک همکار در مورد موضوعی غیرکاری، گوش کردن به موسیقی یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها از جمله این فعالیت‌ها است که نتیجه‌ای فوق‌العاده به دنبال خواهد داشت.

متیو لانگ، مدیر کمپانی سونی در آفریقای جنوبی است. او نیز مانند فارو تمرین‌ها و برنامه‌های مشابهی را انجام داد. از جمله کارهایی که تاثیر فوق‌العاده‌ای بر او داشت می‌توان به پیاده‌روی 20 دقیقه‌ای در هر بعد از ظهر اشاره کرد. او درباره پیاده‌روی‌های عصرانه می‌گوید که بهترین ایده‌ها در زمانی به ذهنش رسیده که در حال پیاده‌روی بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مرتضی

    مقاله بسیار جالبی بود، تو دنیای امروزی بیشتر از هرچیز نیازمند مدیریت انرژی هستیم.