کد مطلب: ۵۲۸۳۹۹

یک کارشناس بازارهای مالی مطرح کرد:

مقایسه بورس تهران با بازار کریپتو / کریپتو خطر ندارد!

مقایسه بورس تهران با بازار کریپتو / کریپتو خطر ندارد!

در روزهای افت شاخص بازار سهام برای برخی از سهامداران مقایسه این بازار با دیگر بازارها اهمیت قابل توجهی دارد. سوال مهم تعدادی از سرمایه‌گذاران این است که بازاری مثل کریپتو چه تفاوتی با بورس تهران دارد و چه خطراتی در آن بازار مشهود است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چه تفاوتی بین دو بازار بورس تهران و کریپتو وجود دارد؟ در چند وقت چه اتفاقی افتاده که برخی از سهامداران بورس تهران به سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر مثل کریپتو علاقه‌مند شده‌اند؟

مهدی سماواتی، کارشناس بازارهای مالی در تحلیل اوضاع فعلی بازارهای مالی کشور عنوان کرد: معمولا یک اتفاق تکراری در دوره‌های شوک‌ ارزی رخ می‌دهد. پس از یک فراواکنش به اتفاق مهم سیاسی مثل سال‌های ۸۶ ، ۹۰ و ۹۴ ما شاهد هستیم که بازارها ابتدا وارد مرحله تعقل می‌شوند و سپس یک رفتار عقلایی از خود نشان می‌هند.

وی که در یک برنامه لایو با حسین مرید سادات، کارشناس و تحلیلگر بازارهای مالی گفتگو می‌کرد، ادامه داد: مثلا در مقطع فعلی با وجود برخی اخبار سیاسی، دلار ۱۰ هزار تومانی به متغیرهای اقتصادی ما نمی‌خورد و این مساله فارغ از نگاه‌های سیاسی است. رفتار روزهای اخیر بازار ارز هم نشان می‌دهد که رفتارش عقلایی‌تر نسبت به بازار سهام است. یعنی عکس‌العمل عجیبی نسبت به اتفاقات سیاسی نشان نمی‌دهد و علاوه بر این، سیستم مدیریتی ارزی ما بر اساس شوک ارزی نیست.

سماواتی تصریح کرد: ما از مذاکرات هم که عبور کنیم به دوره انتخابات وارد می‌شویم که معمولا بورس رفتار محافظه‌کارانه‌ای در دوره انتخابات دارد.

وی در ادامه در مقایسه بازار کریپتو و بازار سهام بیان کرد: در این شرایط بازار سهام کشور نمی‌توان بازار کریپتو را تهدیدی برای بورس دانست و کریپتو تهدیدی برای بورس نیست، حتی نهنگ‌های بورسی هم احتمالا در حد ناچیزی سرمایه وارد کریپتو کرده‌اند اما سرمایه‌های خرد منتقل شده احتمالا از نظر تعداد قابل توجه هستند که البته از نظر ارزش رقم زیادی نخواهد بود. بنابراین از این نظر کریپتو، برای بورس تهران نگران‌کننده نیست.

سماواتی اضافه کرد: اما همان طور که کریپتو رشد خوبی داشته ممکن است افت‌های پرشیب هم در ادامه داشنه باشد. اما این هشدارها به معنای این نیست که به کسی توصیه کنم وارد بورس شود بلکه مهم این است که بدانند در بازار کریپتو دیگر دولت یا حقوقی‌ها حضور ندارند و اگر شکستی اتفاق بیفتد، مقصر آن شکست فقط خود سرمایه‌گذار است.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه توضیح داد: در بلندمدت بازار کریپتو خطر ندارد اما در کوتاه‌مدت ممکن است دچار افتی شود. از بدشانسی کریپتو بوده که رشد در این بازار، با افت شدید شاخص بازار سهام تهران همزمان شد. با این حال باید در نظر داشت سرمایه‌های بزرگ راه خود را از بورس جدا نمی‌کنند.

وی به تجربه شخصی خود نیز اشاره و عنوان کرد: مثلا من خودم هیچ وقت بیشتر از ۱۵ درصد سرمایه مازاد خود را درگیر بازار کریپتو نمی‌کنم.

او درباره وضعیت فعلی بازار سهام نیز متذکر شد: در مقطع فعلی بعید است که کسی از شرایط حال حاضر بازار سهام منتفع شود. فقط درباره صندوق‌های بازارگردان طبق برخی شنیده‌ها می‌توان اشاره کرد این صندوق‌ها به طور متوسط ۳۵ تا ۴۰ درصد در ضرر هستند.

آخرین گزارش‌ها و اخبار درباره بازارها ارزهای دیجیتال را در صفحه ارز دیجیتال دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ارزهای دیجیتال کاملا قابل ردیابی هست .این یک دروغ هست که استخراج کنندگان و یا صاحبان آن نامشخص تا جذب سرمایه کنند .هم مدارک شناسایی میخواد و هم باید مالیات داد .بعد چطوره که رد یک نفر که میره در فلان شهر کوچک یک پیام میفرستد را میزنند ولی نمیتونن رد یکی را که ماینر اون ۲۴ ساعته به اینترنت وصله را بزنند .همش دروغ هست .بیکباره هم ارزش اونها به صفر میرسه .البته گرگها (صاحبان اصلی )میفروشند بعد میریزه .گرگها میمونند با سود های چند میلیون برابری و شما میمونی و حوض خالی ??

    • Majid

      ببخشید استاد بزرگ ، شما شرایط بورس ما را گفتین که اول قیمتها را میبرن بالا به خلق الله می فروشند و بعد سقوط قیمت تا ۶۰ و ۷۰ در صد و اگر نمی دونی برو خزامیا را ببین تا ۳۷۰۰ هزارتومان فروختن و الان هشتصد تومان و ۹۹% بورس ما مثل خزامیاست .
      علی برکت الله

  • امیر رضایی

    ماشاالله طبق معمول بازم پرت و پلا نوشتید، که حتی یه کامنت هم نداره