کد مطلب: ۸۲۱۱۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جوان ایرانی هیچ دلیلی برای ماندن در کشور ندارد / مهاجرت پاشنه آشیل زیست‌بوم نوآوری

جوان ایرانی هیچ دلیلی برای ماندن در کشور ندارد / مهاجرت پاشنه آشیل زیست‌بوم نوآوری

مهاجرت سرمایه انسانی در ایران طی سال های شتاب بالایی گرفته است. همین موضوع به معضلی برای اکوسیستم استارتاپی کشور تبدیل شده است. موضوعی که از دلایل عدم اشتیاق سرمایه‌گذاران و کاهش قدرت زیست بوم نوآوری ایران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پنل "آیا عصر سرمایه‌گذاری در آینده دیجیتال ایران تمام شده؟" با حضور کیوان جامه‌ بزرگ و نیما نامداری مسائل متنوعی همچون وضعیت سرمایه گذاری و نیروی انسانی و مهاجرت در مورد وضعیت کنونی اکوسیستم استارتاپی ایران مطرح شد. این پنل در رویداد گزارش سالانه پادرو و روز گذشته با حضور جمعی از اهالی اکوسیستم نوآوری و اصحاب رسانه در آواسنتر تهران برگزار شد.

اکوسیستم واقعی‌تر شده است

کیوان جامه بزرگ، معاون توسعه راهبردی هلدینگ فناپ، در مورد وضعیت کنونی اکوسیستم در پنل گفت: به واسطه مشکلات فعلی، ۸۰درصد تمرکز ما روی حفظ کسب‌وکارهای فعلی‌مان است و نه حرکت به سمت سرمایه‌گذاری جدید. همچنین برخی از کسب‌وکارها باید پیوت کنند تا بمانند.

با وجود همه این مشکلات، من نمی‌خواهم حرف‌های امیدوارانه بزنم اما ریزش‌ها موجب شده تا فضای اکوسیستم استارتاپی ایران واقعی‌تر شود و حباب‌ها کنار بروند.

جامعه‌ بزرگ در ادامه و در مورد جایگاه اکوسیستم و انتظاراتی که از آن وجود دارد نیز اضافه کرد: کل سرمایه‌ای که تاکنون وارد اکوسیستم نوآوری ایران شده، به اندازه هزینه ساخت با خرید چند برج در تهران نیست و نباید انتظارات عجیب و غریب از این فضا داشت.

حکومت نمی‌تواند با اکوسیستم گزینشی برخورد کند

مهاجرت و اکوسیستم نوآوری

نیما نامداری، مدیرعامل کارنامه در این پنل و در مورد، شیوه برخورد حاکمیت با مسئله اینترنت گفت: حاکمیت فکر می‌کند که می‌تواند بگوید این قسمت از اکوسیستم را می‌خواهم و بخشی را نمی‌خواهم.

حکومت نمی‌تواند با اکوسیستم گزینشی برخورد کند. این برخورد جواب نمی‌دهد و مثل موج به صورت سیاست‌گذار می‌خورد. این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. هسته درونی حاکمیت هم باور دارد که این وضعیت پایدار نیست. تصور بخشی از سیاست‌گذاران از اینترنت انتزاعی است.

حاکمیت مجبور است با اینترنت کنار بیاید. چون در زندگی ۸۰ میلیون ایرانی تاثیر مستقیم دارد. نهایتا دو سه سال این سخت‌گیری ادامه دارد و بعد به خواست مردم تن می‌دهند.

نامداری در ادامه و در مورد سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی ایران گفت: اگر سرمایه‌گذار با پولش حتی پراید یا سکه و ملک بخرد، برنده است و سود کرده. البته جامه بزرگ معتقد اضافه کرد که ما سرمایه‌گذار هستیم و کارمان سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی روی پادرو کار درستی بوده است. اما با توجه به شرایط کنونی، مجبوریم کسب‌وکارهای فعلی را حفظ کنیم و به سمت سرمایه‌گذاری‌های جدید نرویم.

جوان ایرانی هیچ دلیلی برای ماندن در ایران ندارد

نامداری در ادامه اضافه کرد: الان نیروی انسانی پاشنه آشیل اکوسیستم استارتاپی ایران است. نیروی انسانی باکیفیت، سرمایه‌ هم می‌آورد. جوانان ایرانی هیچ دلیلی برای ماندن در ایران ندارند.

حجم سرمایه‌گذاری در زیست‌بوم نوآوری طی دو سه سال اخیر، از مجموع سرمایه‌گذاری‌های اوایل اکوسیستم بیشتر است اما نتایجش کمتر بوده چون سرمایه‌گذار حرفه‌ای و باتجربه انجامش نداده است. سالانه تا ۲۰۰ میلیارد تومان از طرف امثال حرکت اول انجام می‌شود اما چون نتیجه ندارد و نگاه این است که سرمایه‌شان ناسالم است و دیتای‌شان دست حکومت است، نتیجه لازم به دست نمی‌آید. بنابراین عدم نتیجه‌گیری موجب ناامیدی بقیه می‌شود. این ناامیدی مانعی برای رشد اکوسیستم است.

جامه بزرگ هم در مورد مسائل مربوط به منابع انسانی گفت: طی سال گذشته در فناپ بیش از ۷۵درصد از خروجی‌هایمان مهاجرت کرده‌اند. بنابراین چالش سرمایه انسانی، از بزرگ‌ترین مشکلات فعلی اکوسیستم است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کلی هم دلیل داره برای موندن، غیر از اینکه همه اینها برای کسب ثروت هست؟ ما جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که پیام رسان و شبکه های اجتماعی بومی داریم. در حالی که بقیه دنیا برده آمریکا واتس اپ اینستا و … هستن. بهترین سایت ها رو داریم . . . ولی بعضیا نونشون تو سیاه نشون دادن کشوره

  • ناشناس

    این فقط مهاجرت نیست ، شاید به نوعی اعتراضی همراه با بغض حاصل از بدرفتاریها و کج فهمی ها از روزگار نوین باشد