خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۸۸۰۴

تاکسی‌های آنلاین با مشکل فرسودگی خودروها چه می‌کنند؟

تاکسی‌های آنلاین با مشکل فرسودگی خودروها چه می‌کنند؟

استارتاپ‌های تاکسی‌های آنلاین با مشکل فرسودگی خودروها چه می‌کنند؟ راهکار یکی از آنها این است: «خودروهایی که معاینه فنی ندارند تا زمان اخذ معاینه فنی غیرفعال می‌شوند.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، نظارت بر انجام معاینه فنی خودروی تاکسی‌های آنلاین در حال حاضر تنها سهمی است که استارتاپ‌های تاکسی‌ اینترنتی در بهبود وضعیت فنی خودرهای در حال تردد شهر برعهده دارند و انجام می‌دهند.

معاون عملیات تاکسی آنلاین اسنپ درباره چگونگی فرایند نظارت بر این مضوع می‌گوید: به رانندگانی که معاینه فنی نداشته باشند در پیامکی مهلت داده می‌شود تا برای کنترل آلایندگی و دریافت معاینه فنی مراجعه کنند و خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند تا زمان اخذ معاینه فنی غیرفعال می‌شوند.

بزرگ‌ترین بهبود عملکرد تاکسی‌های آنلاین ساماندهی بخش بزرگی از ناوگان رانندگان پراکنده در شهر است که پیش از این اقدام به مسافرکشی بی ضابطه می‌کردند. آنهایی که جایی در ناوگان تاکسیرانی ندارند و مسافران خیابان، عمده کاربرانشان هستند. در این رهگذر اما بخش گسترده‌ای از خودروهای شخصی مسافربر نیاز به معاینه فنی ماهانه دارند و حتی فرسودگی بسیاری از آنها لزوم اختصاص بودجه‌ای برای نوسازی آنها را ضروری کرده است.

اخیرا مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اعلام کرده که ۱۵۰ هزار دستگاه از تاکسی‌های کشور فرسوده هستند. به گفته او، حالا آنها با تخمین آسیبی که این تاکسی‌های فرسوده به هوای شهر و امنیت و سلامت مسافران می‌زنند، به دنبال تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با نرخ مصوب و خرید لاشه خودرو با هفت میلیون تومان هستند.

با وجود این همین مسئول اعلام می‌کند: در این صورت راننده باید حدود ۲۰ میلیون تومان برای تحویل خودرو پرداخت کند. معتقدیم این رقم بالایی برای رانندگان است و از سوی دیگر نمی‌توانیم تسهیلات بانکی را افزایش دهیم، چرا که بازپرداخت آن با مشکل مواجه می‌شود.

وقتی چنین مشکلاتی بر سر راه نوسازی ناوگان تاکسرانی قرار دارد، ناوگان جابه‌جایی مسافر در تاکسی‌های آنلاین با چه مضیقه‌هایی مواجه است؟

به نظر می‌رسد کمبود بودجه از جمله بزرگ‌ترین موانع نوسازی این ناوگان است و پیگیری درباره این وضعیت نشان می‌دهد که استارتاپ‌های تاکسی آنلاین به جز امکان نظارت بر چکاپ معانیه فنی خوردهای تحت ناوگان خود امکانات دیگری برای بهبود این وضعیت در اختیار ندارند.

علی قاضی، معاون عملیات اسنپ درباره راهکارهای این شرکت برای رسیدگی به وضیت فنی خودروی رانندگان اسنپ به تجارت‌نیوز می‌گوید: مجموعه اسنپ خود را در زمینه بهبود مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا مسئول می‌داند و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نیست. به همین منظور از سال گذشته وارد همکاری مشترک با شهرداری شدیم تا بتوانیم به عدم فعالیت خودروهای فاقد معاینه فنی کمک کنیم و در اجرای قانون تاثیرگذار باشیم.

به گفته او، اواخر سال ۹۷، در همکاری‌ بین اسنپ و شهرداری تهران، به رانندگانی که معاینه فنی نداشتند در پیامکی مهلت داده شد تا برای کنترل آلایندگی و دریافت معاینه فنی مراجعه کنند و در غیر این صورت حساب کاربری‌شان مسدود می‌شود.

او اضافه می‌کند: پس از پایان مهلت داده شده افرادی که اقدام به اخذ معاینه فنی نکردند غیرفعال شدند. در آن زمان برای سهولت کار و تشویق افراد به اخذ معاینه فنی نیز با ستاد معاینه فنی شهرداری هماهنگ کردیم تا به‌طور ویژه پذیرای خودروهای اسنپ باشند.

معاون عملیات اسنپ تاکید می‌کند: در حال حاضر این همکاری همچنان ادامه دارد و پس از ثبت‌نام رانندگان جدید به صورت هفتگی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار ستاد معاینه فنی خودرو قرار می‌دهیم و ظرف ۲۴ ساعت نتیجه آن را می‌گیریم. خودروهایی که معاینه فنی ندارند تا زمان اخذ معاینه فنی غیرفعال می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.