کد مطلب: ۷۵۴۵۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش «ساترا» به اعتراضات فیلترینگ فیلیمو/ قانون گذاری یا محدودسازی؟

واکنش «ساترا» به اعتراضات فیلترینگ فیلیمو/ قانون گذاری یا محدودسازی؟

پس از انتشار خبری مبنی بر محدودسازی پلتفرم «فیلیمو» توسط «ساترا» و اعتراضاتی که نسبت به این تصمیم مطرح شد، این نهاد اعلام کرد که قصد ما تنها قانون‌گذاری است و محدودسازی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا اخباری مبنی بر درخواست فیلترینگ پلتفرم نمایش خانگی «فیلیمو» از جانب سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) مطرح شده است. پس از این اتفاق ساترا اعلام کرد که نامه‌ای از سوی رئیس رسانه ملی خطاب به رئیس جمهوری ارسال شده و در آن تخلفات یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی «فیلیمو» جهت تصمیم گیری شورای عالی فضای مجازی اعلام شده است اما این امر به معنای ارائه پیشنهاد فیلتر نیست.

در بیانیه ساترا آمده است:«طبق قانون کلیه پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات صوت و تصویر فراگیر، موظف‌اند قبل از تولید و انتشار مجموعه‌های نمایش خانگی اقدام به اخذ مجوز از ساترا به عنوان نهاد قانونی تنظیم‌گر صدا و تصویر در فضای مجازی کنند.

پلتفرم فیلیمو بدون اخذ مجوز قانونی تولید سریال «سقوط» اقدام به تولید این مجموعه و همچنین بدون اخذ مجوز انتشار، اقدام به انتشار آن کرده است. این اقدام غیر قانونی علیرغم تذکرات و مکاتبات پیاپی ساترا و یادآوری فرایند قانونی اخذ مجوز و بی‌توجهی مکرر این پلتفرم صورت گرفته است. با توجه به تکرار تخلفات این پلتفرم در گذشته، گزارش تخلف جدید فیلیمو به نهادهای نظارتی و قضایی گزارش و در این خصوص اطلاع‌رسانی شد.

فارغ از محتوای سریال سقوط، بی‌توجهی آشکار و عمدی پلتفرم فیلیمو به قانون و زیر پا گذاشتن مقررات علت پیگیری ساترا در راستای وظایف قانونی آن است و در این خصوص برای تحقق اجرای قانون همه نهادهای مربوطه از جمله شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی تابع این شورا نیز در جریان تخلف مذکور قرار گرفتند. مکاتبه رئیس رسانه ملی با رئیس جمهور در جایگاه ایشان به عنوان رییس شورای عالی فضای مجازی صورت گرفته و در آن ضمن ارائه گزارش تخلفات این پلتفرم درخواست اقدام قانونی شده است.

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی تأکید می‌کند در کنار فعالان تولید محتوا در فضای مجازی و در راستای حمایت از آنان همچنان به وظایف خود عمل می‌کند و در برابر هر گونه قانون شکنی و بی توجهی به حقوق مخاطبان و رقابت غیر قانونی و ناعادلانه با سایر سکوهای دارای مجوز از ساترا (۳۳۷ سکوی دارای مجوز)، اقدامات قانونی لازم را انجام خواهد داد.

نامه اعتراضی انجمن «VOD»ها

بعد از انتشار این خبر، انجمن صنفی VODها در نامه‌ای به رئیس صداوسیما با تاکید بر اینکه ساترا نه تنها قانون مصوب و مشخصی برای نظارت براین بخش ندارد، به این اقدام اعتراض کرده و آن را نشانه محدودسازی فضای فرهنگی دانسته‌اند.

واکنش ساترا چه بود؟

با این وجود نهاد ساترا در پاسخ به این کشمکش‌ها به تجارت‌نیوز گفت: «این نخستین باری نیست که فیلیمو از قوانین تخطی می‌کند. ما در گذشته نیز چند بار به این پلتفرم هشدارهایی مبنی بر اصلاح محتوای فیلم‌ها دادیم که بعضی از آنان عملی نشد. این درحالی ست که فیلیمو می‌توانست مانند سایر پلتفرم‌ها از قوانین پیروی کرده و به کارش ادامه دهد».

این نهاد با اشاره به اینکه ما همواره به دنبال شفاف‌سازی هستیم، پیرامون نامه انجمن VODها نیز اظهار کرد: «مدیران برخی VODها نیز در جلسات خصوصی که با ما دارند از عملکرد فیلیمو گلایه دارند. زیرا معتقدند این پلتفرم نیز باید از قوانین تمکین کند».
بحث ساترا فقط اجرا شدن قانون است و محدودسازی درکار نیست.

ساترا پیرامون مسئله نبود قوانین مشخص هم بیان کرد که قوانین مربوطه در سال جاری از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری به ساترا ابلاغ شده است و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تأکید کرده است سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی مکلف است اقدامات لازم را برای جلوگیری از پخش آثار فاقد مجوز از شبکه نمایش خانگی بعمل آورد.

IMG 20230128 143529 539 1

نامه معاونت حقوقی ریاست جمهوری به ساترا

آخرین اخبار حوزه فناوری را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر قرار باشه محصولات صدا و سیما رو پخش کنه و محتوای تولید خودش رو فقط با ممیزی صدا و سیما بتونه پخش کنه، این دیگه پلتفرم مستقل از صدا و سیما نمیشه … میشه همون صدا و سیمای نفرت انگیز !
    مردم اشتراک بخرن که همون صدا و سیما رو تماشا کنند ؟؟؟؟