خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۱۷۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۱۸۶۰ میلیارد تومان، حجم بازار سلامت دیجیتال ایران

1860 میلیارد تومان، حجم بازار سلامت دیجیتال ایران

طبق گزارش سلامت دیجیتال ۱۴۰۰، حجم کل بازار سلامت دیجیتال در کشور در حال حاضر رقمی بالغ بر ۱۸۶۰ میلیارد تومان است و در دو سال آینده با افزایش ۵۰ درصدی به رقمی بالغ بر ۲۷۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سلامت دیجیتال را می‌توان نقطه تلاقی فناوری‌های نوین و حوزه سلامت به منظور ارتقای خدمات‌رسانی قلمداد کرد. اگرچه این مبحث گسترده‌تر از آن است که بتوان تعریف دقیق و مشخصی از آن ارائه داد.

چنین پارادایمی اواخر دهه ۹۰ میلادی فعالیت خود را آغاز کرد. اما آنچه که ما به عنوان سلامت دیجیتال می‌شناسیم، از ابتدای دهه گذشته و با رشد روزافزون هوش مصنوعی و تکنولوژی موبایلی قدم به عرصه وجود گذاشت. حجم کل بازار سلامت دیجیتال در کشور در حال حاضر رقمی بالغ بر هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان است.

۹+۱ جزء سلامت دیجیتال

برای فهم دقیق و مطالعه آسان‌تر مفهوم سلامت دیجیتال، آن را به ۹ بخش مختلف تقسیم کرده‌اند. مراقبت در منزل، تجهیزات هوشمند بیمارستانی، تشخیص و پایش سلامت، تناسب اندام و تغذیه، پرونده الکترونیک سلامت، گردشگری سلامت، نوبت‌دهی و رزرو آنلاین، مشاوره آنلاین، زنان، بارداری و زایمان. پس از شیوع ویروس کرونا نیز این بخش با وجود توسعه نیافتگی قابل توجه به علت شرایط اپیدمی ویژه در کشور به این ۹ حوزه اضافه شد.

۱۸۶۰ میلیارد تومان؛ حجم بازار سلامت دیجیتال

شرکت فناوری و نوآوری هوشمند سایان (سایتک)، نسخه دوم گزارش سلامت دیجیتال ۱۴۰۰ را با حمایت هولدینگ مکث و ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی منتشر کرد. طبق این گزارش، مطابق تخمین‌ سایتک حجم کل بازار سلامت دیجیتال در کشور در حال حاضر رقمی بالغ بر ۱۸۶۰ میلیارد تومان است. در دو سال آینده نیز این عدد با افزایشی تقریبا ۵۰ درصدی به رقمی بالغ بر ۲۷۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

بازار

میزان رضایت عمومی از سلامت دیجیتال در سال ۱۴۰۰

جالب است بدانید، براساس نظرسنجی‌هایی که در ۴۰ هزار اپلیکیشن حوزه سلامت دیجیتال موجود در کافه‌بازار و گوگل‌پلی انجام شده، ۷۳ درصد مردم نسبت به این خدمات نظر مثبت داشتند. در این میان، ۱۶ درصد مردم نظر منفی و ۱۱ درصد آن‌ها نیز نظر خنثی داشتند.

از میان اپلیکیشن‌های فعال در این حوزه، اپلیکیشن‌های مربوط به تغذیه و تناسب اندام با بیشترین میزان رضایت مخاطبان مواجه بودند. اپلیکیشن‌های مربوط به حوزه زنان، بارداری و زایمان و مشاوره آنلاین در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

میزان رضایت عمومی از سلامت دیجیتال در سال 1400

مدل‌های درآمدی استارت‌آپ‌های سلامت دیجیتال

جالب است بدانید ۳۵ درصد درآمد استارتاپ‌های سلامت دیجتال (حوزه تناسب اندام و تغذیه) به صورت فریمیوم (روشی از کسب‌وکار که در آن یک کالا مانند نرم‌افزار به صورت رایگان ارائه می‌شود ولی برای دسترسی به امکانات جانبی از کاربر پول گرفته می‌شود.) است. ۱۵ درصد تمرکز مدل درآمدی این استارتاپ‌ها روی فروش محصول است و ۳ درصد درآمد نیز از طریق ارز دیجیتال تامین می‌شود. به عنوان مثال اپلیکیشـن شـمبه بـا اسـتفاده از مـدل درآمـدی نوآورانـه ارز دیجیتـال و اسـتفاده از تکنولـوژی بالکچیـن یکـی از محصـولات پرپتانسـیل در این رسـته اسـت.

قابل ذکر است، ۶۲ درصد فعالان این حوزه استارتاپ‌ها هستند. ۵ درصد شرکت‎‌های دانش‌بنیان نوپا نوع ۱، ۱۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان نوع۲، و ۷ درصد مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی است. ۶۱ درصد این شرکت‌ها دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.