کد مطلب: ۴۶۵۸۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پرداخت تخلف رانندگی با «قبضینو» چقدر قابل اعتماد است؟ / تاخیر ۱۰ روزه در صفر شدن تخلفات

پرداخت تخلف رانندگی با «قبضینو» چقدر قابل اعتماد است؟ / تاخیر 10 روزه در صفر شدن تخلفات

«قبضینو» از جمله سامانه‌های فعال در حوزه پرداخت آنلان قبض‌های‌ جرایم رانندگی است؛ برخی نسبت به فاصله زیاد پرداخت در این سامانه تا حذف جریمه از سایت راهور معترض هستند اما مدیران قبضینو می‌گویند حل این مشکل در اختیار آنها نیست.

سارا اسلامی : «قبضینو» از جمله سامانه‌های فعال در حوزه پرداخت آنلان قبض‌های‌ جرایم رانندگی است؛ برخی نسبت به فاصله زیاد پرداخت در این سامانه تا حذف جریمه از سایت راهور معترضند اما مدیران قبضینو می‌گویند حل این مشکل در اختیار آنها نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «قبضینو» یکی از استارتاپ‌هایی است که با حمایت شتاب‌دهنده شریف، وارد مرحله سرمایه‌گذاری شد. این استارتاپ، سامانه‌ای را برای پرداخت انواع قبض‌ها، از جمله تخلفات رانندگی ارائه کرده است. افراد با ثبت‌نام در قبضینو و بدون نیاز به شناسه خلافی یا پرداخت، می‌توانند مبلغ خلافی خودرو خود را نیز استعلام کنند.

کاربران، نظرات مثبت و منفی مختلفی را در فضای مجازی در مورد پرداخت جرایم رانندگی با این سامانه ثبت کرده‌اند. سهولت و سرعت فرایند پرداخت، از جمله مهم‌ترین مزیت‌های قبضینو از نظر برخی استفاده‌کنندگان است. اما تردید‌هایی نیز در استفاده از این سامانه وجود دارد.

فاصله زیاد میان زمان پرداخت تا پاک شدن جریمه

یکی از راه‌های سنتی پرداخت جرایم رانندگی، مراجعه به دفاتر پلیس +10 است. تعدادی از متصدیان این دفاتر، در پیگیری‌های تجارت‌نیوز تاکید کردند که بهتر است افراد پرداخت‌های خود را از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی چون قبضینو انجام ندهند؛ چرا که سیستم آنها به روز نیست و ممکن است جریمه از سامانه راهور حذف نشود.

در فضای مجازی نیز برخی کاربران، انتقاداتی را نسبت به عملکرد این استارتاپ مطرح کرده‌اند. از جمله پاک شدن تاریخچه پرداخت‌ها در صورت حذف برنامه، پشتیبانی ضعیف، قطع ارتباط با سایت پلیس راهور در صورت اختلال در این سایت و فاصله زیاد میان زمان پرداخت تا پاک شدن جریمه.

«قبضینو» در پاسخ به برخی از این انتقادات تاکید کرده است که موضوع در اختیار این سامانه نیست؛ برای مثال وقتی سایت راهور قطع باشد، به ناچار ارتباط قبضینو با آن نیز با اختلال مواجه می‌شود.

داده‌های قبضینو و سایت راهور یکی است

از جمله موارد دیگری که برخی کاربران به آن اشاره کرده‌اند این است که جریمه‌ای را در استعلام از قبضینو دیده‌اند اما در سایت راهور مشاهده نمی‌شود. مدیر پروژه «قبضینو سازمانی»، در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید کرد که چنین حالتی امکان‌پذیر نیست.

محمدعلی بابازادگان گفت: سرویس استعلام قبضینو دقیقا همان اطلاعاتی را نشان می‌دهد که در سایت راهور درج شده است و داده‌های این دو کاملا با هم منطبق هستند.

مقصر فاصله زمانی، قبضینو نیست

وی درباره فاصله زمانی میان پرداخت قبض و حذف جریمه از سایت راهور توضیح داد: زمانی که کاربر، قبوض خود را از طریق قبضینو می‌پردازد، مبلغ پرداختی از درگاه بانکی که انتخاب می‌کند، در همان لحظه وارد حساب صادرکننده قبض می‌شود که درمورد خلافی، شرکت راهور است.

بابازادگان افزود: از این مرحله به بعد دیگر سامانه قبضینو دخالتی ندارد؛ بانک‌ها بر طبق دستورالعمل خود معمولا بین 24 تا 48 ساعت پس از پرداخت، شناسه‌های قبض و پرداخت را برای صادرکننده قبوض ارسال می‌کنند.

فاصله 10 روزه تا حذف از سامانه راهور

مدیر پروژه قبضینو سازمانی، ادامه داد: اداره راهور، یک سامانه داخلی و یک سامانه آنلاین دارد. زمانی که هر بانک، شناسه‌های تسویه شده را برای این اداره ارسال می‌کند، اطلاعات ابتدا وارد سیستم نخست می‌شوند. سامانه آنلاین راهور هر 7 تا 10 روز کاری یکبار، داده‌های خود را بر اساس آن به‌روز می‌کند.

وی گفت: در واقع، پس از اینکه کاربر ‌قبض خود را با قبضینو پرداخت می‌کند، چند روزی زمان لازم است تا جریمه از سابقه او در سایت راهور حذف شود. البته اگر پس از 48 ساعت، به دفاتر پلیس +10 مراجعه کند، از آنجا که متصدیان آنها به سیستم داخلی راهور دسترسی دارند، متوجه می‌شود که جریمه او حذف شده است.

مدیر پروژه «قبضینو سازمانی»: اداره راهور، یک سامانه داخلی و یک سامانه آنلاین دارد. زمانی که هر بانک، شناسه‌های تسویه شده را برای این اداره ارسال می‌کند، اطلاعات ابتدا وارد سیستم نخست می‌شوند؛ سامانه آنلاین راهور هر 7 تا 10 روز کاری یکبار، داده‌های خود را بر اساس آن به‌روز می‌کند

حفظ سوابق برای همیشه

بابازادگان در پاسخ به این پرسش که چرا قبضینو برای اطمینان فرد از انجام صحیح عملیات پیامکی برای او ارسال نمی‌کند، گفت: همان لحظه‌ای که کاربر پرداخت را انجام می‌دهد، درگاه بانک، کد پیگیری را برای او ارسال می‌کند که به معنای انجام صحیح فرایند است.

وی افزود: خود سایت قبضینو نیز سابقه پرداخت‌ها را برای همیشه حفظ می‌‌کند و کاربر هر زمانی که نیاز داشته باشد، به آنها دسترسی دارد.

مدیر پروژه قبضینو سازمانی ادامه داد: در مواردی، افراد قبض‌های خدماتی خود را از طریق قبضینو پرداخت کرده بودند، اما به دلیل ناهماهنگی میان بانک و سازمان مربوطه، شناسه قبض آنها تسویه نشده به نظر می‌رسید. این سامانه، «رسید تایید پرداخت از سمت درگاه» را برای آنها صادر کرد و مشکل حل شد.

به گفته بابازادگان، راهور مخالفتی با پرداخت قبض‌ها با استفاده از قبضینو ندارد؛ هر مجموعه خصوصی‌ای می‌تواند با هر شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، قراردادی در این زمینه امضا کند، چرا که پول، وارد حساب آن مجموعه نمی‌شود و به حساب خود راهور می‌رود.

ماجرای شرکت مادر و وَس

قبضینو محصول شرکت «گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات آیان تکنام» است. چندی پیش کاربرانی در تویئتر، انتقاداتی را به این شرکت در مورد فعالیت آن در حوزه خدمات ارزش افزوده یا وس وارد کردند. آنها مدعی بودند با بهره‌گیری از برخی محصولات این شرکت، کاربران عضو سرویس‌های ارزش افزوده‌ای می‌شوند که هزینه زیادی را از شارژ آنها کم می‌کند.

در آن زمان علی عباسی، مدیرعامل این شرکت حضور در عرصه وس را نوعی اجبار برای استارتاپ خود دانست. وی تاکید کرد که آنها برای تامین سرمایه مورد نیاز، یا باید بخش زیادی از سهام خود را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دانند یا سرمایه‌گذار غیرتخصصی جذب می‌کردند؛ سرمایه‌گذارانی که اغلب در اکوسیستم وس فعال بودند. پس این امکان نیز وجود داشت که استارتاپ تحت مدیریت عباسی، به صورت مستقیم وارد این فضا شود و روی محصول خود سرمایه‌گذاری کند.

وی در دفاع از فعالیت این مجموعه در فضای وس، از یک سو استدلال کرد در هر حوزه‌ای افرادی هستند که برخلاف قوانین عمل می‌کنند پس به جای برخورد حذفی با کل اکوسیستم باید جلوی تخلف گرفته شود و از سوی دیگر، مدعی شد خود مردم عضو سیستم‌های وس می‌شوند و راه‌های زیادی برای خروج آنها از این فضا وجود دارد.

منتقدان اما در پاسخ معتقد بودند که اگر مردم با آگاهی عضو این سرویس‌ها می‌شوند، پس هر کس تمایل به بهره‌گیری از این خدمات داشت، می‌تواند هزینه آن را از طریق درگاه بانکی پرداخت کند و نیازی به روش‌های تشویقی برای عضویت مردم در سرویس‌ها و کاهش روزانه مبلغی از شارژ آنها نیست؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از افراد، از کسر این هزینه‌ها آگاه نیستند.

آخرین اخبار حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ۲۶روزپیش خلافی راپرداخت هنوز حذف نشده درتلگرام نیز تصویر پرداخت راگذاشته ام واقعا جای تاسف است عجب اعتباری

  • ناشناس

    من خلافی ماشینم رو ۲بار اشتباهی پرداخت کردم و بار دوم از قبضینو بود ایا یکیش برمیگرده به حسابم یا باید پیگیر بشم

    • حمید

      باید به صورت حضوری پیگیری کنید یا قید پولت را بزنی

  • حمید

    با سلام من هم قبض تلفن را در تاریخ ۳۰ دی پرداخت کرده ام اما هنوز پرداخت نشده و شرکت مخابرات برای من پیام اخطار فرستاده بعد امروز من با پشتیبانی در تاریخ ۷ بهمن تماس گرفته ام به من می گوید خودت پیگیری کن و من هم از امروز هیچ قبضی با قبضینو ای که پول را به حساب خودش بلوکه می کند پرداخت نمی کنم

  • ناشناس

    دوستان قبضینو بسیار مضخرف است جریمه را که پرداخت می کنید بیشتر از ۱۰ روز طول می کشد تااز سامانه پلیس حذف شود.من نوبت سماره گذاری هم گرفتم حالا راحت می گویند بعد از ۱۰ روز کاری از پرداخت نوبت بگیرید .دوستان باید بدانید در این ۱۰ روز با پلیس مواجه هستید.پول جریمه را دادی وآنه می گیند ندادید راست هم می گویند.پس به قبصینو اعتماد نکنید.

    • امیر

      فرایند 10 روزه مربوط به پلیس راهور هست و قبضینو این وسط نقشی نداره. یکبار از خورسایت راهور پرداخت کنید متوجه میشین.

    • نماینده

      پس شما نمایندشون هستید

  • ناشناس

    به قبصینو اعتماد نکنید یک فرایند طولانی برای تسویه با نهاد ها دارد ۱۰ روز کاری
    توصیه من این است هرگز از قبضینو استفاده نکنید.

    • امیر

      فرایند 10 روزه مربوط به پلیس راهور هست و قبضینو این وسط نقشی نداره. یکبار از خورسایت راهور پرداخت کنید متوجه میشین.

  • پیمان

    سلام تاریخ ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ ،مبلغ۴۵۰ هزار تومن طی چند قبض از طریق قبضینو پرداخت گردم که فهمیدم تقلب بوده و تاسف برای اینکه با وجود اقدام به شکایت مکرر در پلیس مجازی کماکان در دسرس و فعال هستند

    • امیر

      من ماهیانه بالای 2 میلیون تومن قبض با قبضینو پرداخت میکنم. حتی یک مورد هم تا حالا به مشکل نخوردم. بعید میدونم اگر کلاه برداری بود تا الان سایتشون میتونست سرویس بده.

  • امیر

    من خودم تجربه ی پرداخت خلافی با قبضینو، آپ و سایت راهور و داشتم. تنها جایی که سریعا قبضمو تسویه کرد قبضینو بود. سایت خود راهور که اصلا پشتیبانی نداره. آپ هم تاریخ 15 مرداد خلافیمو پرداخت کردم تقریبا یک ماه بعد یعنی در تاری 15 شهریور ماه از لیست جرایمم حذف شد. جالب اینجاست وقتی این مورد و از قبضینو پیگیری کردم بهم گفتن خلافیت برای ما ارسال شده که تسویه کنیم. من فک میکنم کلا بجز قبضینو بقیشون با واسطه تسویه میکنن. حالا هر کی هر چی میخواد بگه بگه. من دیگه اشتباه نمیکنم از سایر کانال ها قبضمو پرداخت کنم.

  • سامان

    یه کلاه برداری مشهود و یک بی فرهنگی جهان سومی خواهشا استفاده نکنید . من کردم و حالا بایستی کلی دوندگی کنم که قبض هام صفر شه . تازه سایتش نماد اعتماد الکترونیکی نداره و من تازه فهمیدم متاسفانه .

  • محمد

    سلام‌من ۵تاقبض پرداخت کردم ۱میلیون بیشترازمبلغ برام کم شد کلاهبرداریه

  • ناشناس

    قبضینو علکی ۵۲۰۰ تومان از من کم کرد و خلافی من را نشان نداد.