کد مطلب: ۴۶۴۸۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ابهام در مورد پرداخت قبض برق از طریق «آپ»

ابهام در مورد پرداخت قبض برق از طریق «آپ»

این روزها، بسیاری از شهروندان برای تسویه قبوض خود از ابزارهای الکترونیک استفاده می‌کنند. در این میان، «آپ» در تبلیغاتش، خود را پرکاربردترین اپلیکیشن پرداخت کشور معرفی می‌کند و در سایت این شرکت نیز بخش ویژه‌ای در حوزه پرداخت قبوض دیده می‌شود.

سارا اسلامی : این روزها، بسیاری از شهروندان برای تسویه قبوض خود از ابزارهای الکترونیک استفاده می‌کنند. در این میان، «آپ» در تبلیغاتش، خود را پرکاربردترین اپلیکیشن پرداخت کشور معرفی می‌کند و در سایت این شرکت نیز بخش ویژه‌ای در حوزه پرداخت قبوض دیده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ،با این حال، امروز یکی از خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی به دنبال‌کنندگان خود هشدار داد از این اپ، برای تسویه قبوض برق استفاده نکنند؛ چرا که پول به حساب اداره برق نمی‌رود و آپ هم حاضر نیست پولی را که مردم واریز کرده‌اند، به آنها برگرداند.

انتقال به حساب واسطه به جای حساب سازمان برق

تجارت‌نیوز موضوع را از طریق روابط عمومی توانیر پیگیری کرد. بر اساس توضیح این مجموعه، دفتر هوشمند سازی و فناوری‌های نوین توانیر، وظیفه نظارت بر عملکرد شرکت‌های ارائه خدمات پرداخت (PSP) و همه اپ‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند را بر عهده دارد.

روابط عمومی تاکید دارد که این شرکت‌ها بعضا تخلفاتی را انجام می‌دهند به این صورت که هزینه واریزی را با تاخیر به حساب شرکت برق واریز می‌کنند. در واقع PSPها شناسه شبایی را به صورت مجازی تولید می‌کنند، در ادامه پول به این شماره واریز شده و بعد به حساب‌های مربوطه منتقل می‌شود.

منبع آگاهی که در این مجموعه با تجارت نیوز گفتگو کرد تاکید کرد که طبق قانون، پرداختی‌های قبوض برق باید به صورت مستقیم به حساب اصلی واریز شود؛ اما این بحث جدید نیست و همیشه بوده است.

او اطمینان داد که پول مردم از بین نمی‌رود ولی با تاخیر به دست سازمان برق می‌رسد؛ در واقع تنها خطر ممکن در این زمینه هک اطلاعات و فیشینگ است که کاربران باید مراقب آدرس صفحه‌ای که از طریق آن پرداخت را انجام می‌دهند باشند.

استفاده PSPها از سود حساب

وی گفت: اگر افراد مطمئن باشند که نرخ قبض را به درستی از طریق «آپ» منتقل کرده‌اند، پول از بین نمی‌رود بلکه این اپلیکیشن آن را به یک حساب واسط‌ منتقل و با تاخیر چند روزه به حساب توانیز واریز می‌کند. در این مدت از سود آن بهره می‌برد.

احتمال دریافت هشدار قطع برق با وجود پرداخت قبض

این منبع آگاه افزود: ممکن است در این میان، برای مشترک پیامک تعجیل در پرداخت قبض یا اطلاعیه قطع برق ارسال شود؛ در حالی که او پول را پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: PSPها موظف هستند روزانه فهرست پرداختی‌ها را به توانیر اعلام کنند. شرکت توزیع این فهرست را با زمانی که در سیستم مشترکین وجود دارد، مقایسه می‌کند. به این ترتیب مشخص می‌شود که مشترک، قبض خود را تسویه کرده است.

منبع آگاه روابط عمومی توانیر گفت: اگر بیش از ۲۴ ساعت بین زمان پرداخت تا اعلام به سازمان، فاصله بیفتد، نوعی خطا از سوی PSPها رخ داده است. البته این تخلفات جزئی هستند و در تفاهمنامه‌های جدیدی که شرکت توزیع با آنها منعقد کرده، به این موضوع توجه ویژه شده است.

وی افزود: توانیر همچنین در حال به روز کردن سیستم‌های نرم‌افزاری خود است تا موارد تخلف زودتر شناسایی شوند و نظارت بیشتری روی PSPها صورت بگیرد.

موردی عجیب در سیستان و بلوچستان

این منبع در میانه حرف‌هایش به موردی اشاره کرد که البته حاضر نشد ارتباط داشتن یا نداشتن آن را با اپلیکیشن آپ تایید کند؛ بر اساس گفته‌های وی، اخیرا در سیستان بلوچستان مورد عجیبی از چنین تاخیرهایی رخ داده است و موضوع تحت بررسی قرار دارد.

در این پرونده، یکی از مشترکان این استان، رسیدی را متعلق به یکی از PSPها در اختیار دارد که بین پرداخت آن تا زمانی که پول به حساب شرکت توزیع منتقل شده است، ۲۴ روز فاصله دیده می‌شود. PSP مورد نظر ادعا می‌کند که رسید، دستکاری شده است.

شرکت آسان پرداخت جوابیه‌ای را به این گزارش تجارت‌نیوز ارسال کرده است.

آخرین اخبار حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سهند

    قبض تلفن ثابت را با اپ پرداخت کردن بعد از 2 هفته تلفن توسط مخابرات ی طرفه بعد قطع شد با اینور و انور زدن بما گفتن اپ مبلغ دریافتی قبوض را…… واریز نمیکنه از طریق سایت شکایت کردم هیچ نتیجه ای نگرفتم جالب است بدونید چون دنشجو داشتم اصرار کردم تلفن خانه وصل شود مخابرات شرط ان را پرداخت ی قبض دیگه کرد در این وضعیت اقتصادی کمک ملت که نیستن هیچ………

  • ناشناس

    سلام از روزی که پرداخت قبض برق موبایلی شده من با اپ پرداخت کردم تا به حال مشکلی نداشتم

  • امیرحسین. م

    آپ عالیه چند ساله استفاده میکنم برای هرکسی هم نصب کردم راضی بوده

    • ناشناس

      خدا به هممون رحم کنه دیگه نمیشه به هیچکس و هیچ چیزاعتمادکرد.به خاطرپول چه کارا که نمیکنن پس فردا اگه بمیری یه وجب جا میزارنت وجدان داشته باشین.

  • حسین

    برنامه آپ مشکل داره من بالغ بر10سال استفاده میکردم کارایی درستی نداشت حذفش کردم راحت شدم کلی مشکل داشت

  • ناشناس

    با سلام
    بنده قسط مسکن متاسفانه از طریق اپ پرداخت کردم .هیچگونه پولی به بانک مسکن واریز نشده . پرینت حسابم رو از بانک اینده گرفتم میگن پول برداشت شده
    بانک مسکن هم پرینت حساب داده میگن پولی واریز نشده .یه پلیس فتا رفتم میگن اپ باید جوابگو باشه
    به پشتیبانی اپ زنگ زدم .میگن به ما ربطی نداره
    هیچی دیگه پول ما به مبلغ ۶۳۰ هزار گم و گور شد

  • ناشناس

    ستاره هفت هشتاد هم این مشکلات رو داره متاسفانه

  • توان طاقت آور

    سلام،
    ۷ مهر ۹۹، قبض برای برق خانگی من، آمده ۱۵۴ هزار تومان، میزان مصرف را ننوشته، فقط نوشته: بدهی تا تاریخ ۳۰ مرداد!!! ممهور به مهری قرمز مبنی بر « اطلاعیه قطع فوری»، یعنی ننوشته که بدهی از زمان تولد تا ۳۰ مرداد ۹۹ است؟ یا مربوط به چه مقدم و موخریست؟
    با یک خودکار آبی رنگ هم جداگانه با عصبانیت وافر و با سرعت عجولانه از نوع فیبر نوری، نوشته: «پرداخت کنید تا قطع نشود» تاریخ صدور: ۳۱ شهریور ۹۹!!!
    بعدش بصورت چاپی نوشته: «آخرین تاریخ پرداخت ۱۱ مرداد ۹۹»!!!
    تعدادی از سران خانواده با تحصیلات متنوع جمع شدیم و قبض را دست به دست در معرض حل معادلات چند مجهولی فچقرار دادیم،
    فعلا از روی اعداد چاپی، به این نتیجه رسیدیم که تا ۱۱ مرداد بدهی نداشته ایم و از ۱۱ مرداد تا ۳۰ مرداد!!!ذبمدت ۲۰ روز، فلان مقدار مجهول! برق مصرف کرده ایم!!!
    و اینک بابت آن ۲۰ روز باید ۱۵۴ هزار تومان خدمت توانیر پرداخت نماییم،
    مجهولات دیکری هم وجود دارد که گفتنش تکراریست و چندین دفعه سابقه داشته که تا اداره برق رفته بودم و فرموده بودند: نه خیر، شما بدهی ندارید. تشکر فائقه کردیم و برگشتیم خانه.
    صرفا جهت انبساط خاطر عزیزتان عرض کردم.
    زیاد راجع به محهولاتش فکر نکنید.
    سپاس

  • جواد

    بهترین راه پرداخت قبض از طریق سایت اصلی شرکتهای آب و برق و گاز و مخابرات هستش

    • ناشناس

      دقیقا درستش همینه.

  • ناشناس

    من که تابه حال مشکلی نداشتم خیلی هم خوب بوده اپلیکیشن آپ ولی حالا بعدا رو نمیدونم

  • احمد

    سلام
    این اتفاق برام من هم افتاده ولی در قبض آب
    دیروز قبض آب رو با آپ پرداخت کردم امروز پیامک اومده که اطلاعات پرداخت بدهی شما واصل نگردید .