کد مطلب: ۵۵۷۷۷۱

انتشار متن پیش‌نویس طرح جنجالی مجلس برای محدودیت اینترنت

انتشار متن پیش‌نویس طرح جنجالی مجلس برای محدودیت اینترنت

متن پیش نویس نهایی طرح جنجالی مجلس برای محدودیت اینترنت منتشر شد. این طرح در روزهای اخیر نگرانی‌هایی را در میان کاربران فضای مجازی ایجاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انتشار بخش‌هایی از طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» که مشخص‌کننده تغییرات بنیادین در نحوه حاکمیت و نظارت بر اینترنت در ایران است و این هفته در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد، با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد.

راساس اعلام مجلس قرار است در یکی از روزهای این هفته این طرح در صحن علنی مجلس مطرح و مورد بررسی قرار گیرد ( همشهری ).

مطرح شدن نام طرحی موسوم به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» باعث نگرانی و وحشت عمومی میان مردم شده است ( دنیای اقتصاد ).

حالا نسخه‌ای از این طرح منتشر شده است که می‌توانید آن را در اینجا ببینید.

پیش از این مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران که متنی حدود ۹هزار کلمه و در ۲۲ صفحه در نقد طرح مذکور نوشته است، کرده بود که این طرح مورد تأیید همه نمایندگان نیست.

به‌گفته او در دوران جدید و رشد فناوری شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌‌ها محل ارتباط و ابزار کار مردم هستند و به‌خصوص کسب‌وکارهای خرد و معاش افراد زیادی به این فضا وابسته است. در چنین فضایی بستن، مسدودسازی و فیلترینگ راهکاری سازنده یا حداقل بهترین راه‌حل به‌حساب نمی‌آید و نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

او درباره بخشی از نقد خود در این طرح که پیام‌رسان‌ها را به ۲ دسته داخلی و خارجی تقسیم کرده می‌گوید: واقعیت آن است که چنین تفکیکی بین پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی نه‌تنها راهگشا نیست، بلکه به نوعی گمراه‌کننده هم هست.

او درباره ماده جنجالی ۲ درباره لزوم ثبت همه پیام‌رسان‌ها در پنجره واحد می‌گوید: در اینجا نه نیازی به غیرقانونی بودن پیام‌رسا‌ن‌ها درصورت عدم‌ثبت و اخذ تأییدیه هست و نه الزام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مسدودسازی آنها. طبق قانون جرایم رایانه‌ای، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه متولی این امر است و انجام وظیفه می‌نماید.

در مقابل جعفر راستی، نماینده شبستر که از امضاکنندگان این طرح است هم در مورد این طرح می‌گوید: «این اتفاق حتما به نفع کاربران خواهد بود، اما برخی جو روانی ایجاد کرده‌اند که مجلس می‌خواهد فضای مجازی را مسدود یا کنترل کند.»

راستی معتقد است که «عقل سلیم حکم می‌کند که ما بر فضای مجازی کنترل داشته باشیم، چراکه دشمن در حال استفاده از فضای مجازی برای هجمه به جوانان ماست و نگرانیم که نسل آینده ما را به لحاظ اخلاقی مورد تاخت وتاز قرار دهد و کسی نمی‌تواند منکر آن باشد» ( همشهری ).

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شهریار

    قدرت و کنترل مطمینا جذابه و طبیعیه که علاقه دارند بر فضای مجازی کنترل داشته باشند ولی نه تنها تعیین کننده مسیر تکنولوژی نیستند بلکه هیچ سوادی هم در این زمینه ندارند و متوجه نمیشند که هر روشی موقت خواهد بود و قابل دور زدن. به امید روزی که دو آدم باسواد تصمیم گیرنده باشند