کد مطلب: ۵۸۲۳۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دسترسی به اینترنت سخت شد / چرا فیلترشکن‌ها از کار افتادند؟

دسترسی به اینترنت سخت شد / چرا فیلترشکن‌ها از کار افتادند؟

چند روزی است که فیلترشکن‌ها مسدود شده‌اند و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده سخت شده است. پیش از این با تصویب طرح صیانت از کاربران اینترنت در مجلس این وضعیت پیش‌بینی می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روزی است که فیلترشکن‌ها مسدود شده‌اند و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده سخت شده است. پیش از این با تصویب طرح صیانت از کاربران اینترنت در مجلس این وضعیت پیش‌بینی می‌شد.

عادل طالبی کارشناس حوزه فناوری و اطلاعات به تجارت‌نیوز، گفته است: مسدود شدن سرور فیلترشکن‌ها بنا بر سخت‌گیری‌های طرح صیانت از فضای مجازی در حال حاضر اقدامی قانونی شمرده می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که دست به چنین اقدامی زدند نخست باید بررسی کنند که بستن سرورهای فیلترشکن‌ها آیا به نفع عموم مردم و کسب و کارهای مجازی است یا خیر؟ که ظاهرا این موضوع هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

پیش از این، علی ربیعی سخنگوی سابق دولت گفته بود تنها با مسدودسازی اینستاگرام بیش از یک میلیون نفر شغل خود را از دست خواهند داد.

طبق بررسی‌های منتشر شده اخیر مرکز آمار ایران نیز حدود ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های اجتماعی درآمد کسب می‌کنند. با این حال به نظر می‌رسد دسترسی به اینترنت به شدت کند و امکان استفاده از برخی پیام‌رسان‌ها تقریبا از بین رفته است. این درحالیست که پیش از این، برخی کاربران با فیلترشکن امکان دسترسی به تلگرام و توییتر را داشتند. نکته قابل تامل این است که در این شبکه‌ها مقامات ارشد از جمله رئیس جمهور و دیگر اعضای کابینه یا رئیس مجلس و دیگر نمایندگان مجلس هم حضور دارند.

با این حال مخاطبان تجارت‌نیوز در کامنت‌هایی نوشته‌اند:

«کار کاملا بیفایده است فیلترشکن های آی پی های خود را با آی پی های جدید به صورت مداوم عوض میکنند فقط رایگانها و خیلی ارزان های بی کیفیت حذف میشوند حتی اگر لازم شده آی پی اختصایی داده میشود فیلترشکنهای خارجی مثل اکسپرس وی پی ان حتی در چین با دیوار آتش بزرگ آن رد میشوند به راحتی تا اینترنت به صورت کامل قطع نشود فیلترشکنها قطع نمیشوند بلکه وارد یک بازی موش و گربه همیشگی میشوند . ملت ایران به فیلترشکن ها احتیاج دارد به هزار و یک دلیل و وی پی ان قانونی به درد مردم نمیخورد و چیز خیلی مسخره ای است .»

«خب همه چیز درست شد دیگه ما مردم دیگه مشکلی تو این مملکت نداریم البته از آقای رییسی بیشتر از این انتظار نمیره خدایا تا کی از دست این افراطیها خلاص میشیم دیگه از طالبان چی یاد گرفتید»

«متاسفانه طرح هایی که میدن کارشناسی نشده و قابل اجرا نیست .یعنی مدام طرح هایی میدن که همون ابتدای کار توسط شورای نگهبان هم لغو میشه. اون از طرح کارشناسی ارشدشون که از رشته های نامرتبط نمیشه ورود کرد که رد شد و این هم از طرح واردات خودروشون که بلافاصله رد شد. حالا رفتن سراغ اینترنت!»

«چه گرفتاری اومدیم که تو ایران دنیا اومدیم این شد کار. پس این همه رئیسی میگفت صیانت نمیشه چی شد… این چه ظلمیه در حق ملت اینترنت رو اونقدر قط و وصل میکنید ادم حالش از اینترنت تون بهم میخوره»

با این روند به نظر می‌رسد طرح صیانت به تدریج رنگ اجرایی به خود می‌گیرد و این درحالیست که تاکنون مقامات مسئول مختلف از جمله رئیس مجلس اطمینان داده بودند که با اجرای این طرح محدودیتی برای استفاده از پیام‌رسان‌ها نخواهد بود.

جزئیات بیشتر را در گزارش «مشکل قطعی فیلترشکن» بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    همه فیلتر شکنهای من از قبیل windescribe و ساگرنت و وایرگارد و غیره برای من کار میکنه. بهتر به فکر اینترنت ماهواره ای باسیم

  • Mahdi

    کسایی ک فیلترشکن قوی میخوان windscrabe رو از گوگل پلی دان کنن،حتما قبل دانلود کردن نظرات اپ رو بخونین.

  • ناشناس

    ای واییییی

  • ناشناس

    لطف کنین دیگه این حرف های بی پایه و اساس رو پخش نکنین هم سرعت اینترنت و هم سرعت وی پی ان عالیه من همین الآن دارم با La VPN آی پی آلمان این متن رو تایپ میکنم هیچ خبری هم به تازگی درباره طرح صیانت اعلام نشده و ایضا هیچ اتفاقی هم نیوفتاده

    • ناشناس

      بعد چرا پرچم ایران داره

    • ناشناس

      داداش اینجا تو روستا قطع میشه . یعنی قع و وصل میشه. من خودم دارم تو فارکس کار میکنم وی پی انم یهو قطع میشه. بعد روستا مونم هم اینترنت ثابت داره هم موبایل. این اگه از کم شدن سرعت اینترنت نیست پس چیه؟

  • ناشناس

    چه خوب با شایعه ها و اخبار الکی مردمو گول میزنید

  • ناشناس

    در مورد رئیسی درست گفتی واقعا

  • ناشناس

    باید فیلتر بشه چه دلیلی داره مردم کاروکاسبی داشته باشند چرا مردم نباید چشم و گوش بسته باشند این محدودیت ها از. نان شب واجب تره اینو نمایندگان کوتاه فکرما درک کردند خدا عاقبت ما رو بخیر کند

  • ناشناس

    واقعا نمیدونم چی بگم بهتون. مردم دارن مث الاغ صبح تا شب کار میکن و زحمت میکشن با چندر غاز حقوق . بعد بعدازظهر یا شب که میان خونه تلوزیون که نمیتونن ببینن . پس باید بشینن تو این شبکه های مجازی ی کم دلشون خوش باشه ‌. بعد اونایی هم که کارشون تو فضای مجازیه که از نون خوردنم میافتن . یعنی انقدر به فکر مردمتون نیستین؟

  • ناشناس

    خدا بگم چیکارتون کنه من فقط برای گیم از فیلتر شکن استفاده میکنم یعنی صد رحمت به طالبان

  • ناشناس

    کشور امریکا هرساله دارع برا ملتش شغل ایجاد میکنع
    ک مردمش گشنه نمونه بله درسته الان داری میگی امریکا ک بهم ریختس ولی فقط ما ایرانیاییم ک این بهم ریختگی رو از تلوزیون میبینیم امریکا کار هایه خیلیی مثبت تری انجام میده ک ما هیچ خبری ازش نداریم
    خلاصه امریکا سالانه حدود یه میلیون شغل ایجاد میکنع ولی ایران هر ساله داره یه میلیون شغل از بین میبره خدایا نعمتتو شکر 🙂💔