کد مطلب: ۳۱۹۲۹۱

یک کارشناس حوزه استارتاپ‌ها مطرح کرد:

۵ عاملی که استارتاپ‌ها را زمین می‌زند

5 عاملی که استارتاپ‌ها را زمین می‌زند

رعایت نکردن قوانین حقوقی، مشکلات مالی، تیم‌سازی‌های اشتباه، شفاف عمل نکردن در جذب سرمایه‌گذار و تکراری بودن ایده‌ها پنج عاملی است که از نگاه یک کارشناس حوزه استارتاپ باعث شکست خوردن استارتاپ‌ها می‌شود.

چهارم آبان ماه امسال در فرهنگسرای اندیشه کنفرانسی با نام شکست ا ستارتاپ‌ ها برگزار شد. در این رویداد افراد مطرحی از حوزه استارتاپ‌ها شرکت کردند و با صحبت‌ها و پرده برداشتن از استراتژی‌هایی که در مقابله با شکست به خرج داده‌اند؛ به انتخاب مسیر استارتاپ‌ها جدید و چگونگی چرخش آنها پرداختند. دبیر اجرایی این رویداد آرش سروری در خلال برنامه با تجارت‌نیوز گفتگوی کوتاهی داشت.

بهره‌وری از تجربیات بقیه

سروری در توضیح علت تشکیل این رویداد گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در منابع خارجی، با توجه به رشد روزافزون استارتاپ‌ها حدود 98 درصد از آنها با شکست روبه‌رو می‌شوند. با تمام این تفاسیر سعی کردیم با دورهم جمع کردن کسانی که در یک سال اخیر در حوزه استارتاپ نامشان بیشتر شنیده شده و جزو چهره‌های مطرح این حوزه‌اند یا با پشت سر گذاشتن مسیری از شکست به اوج قله موفقیت رسیده‌اند و شنیدن تجربیات آنها، نگاهی به آینده استارتاپ‌های جدید و نوپا داشته باشیم و با استفاده از تجربیات افراد خاک خورده این وادی، بتوانیم بخش بزرگی از شکست‌ها را به موفقیت تبدیل کنید.

8 درصد از شکست‌ها منشا قانونی دارند

این کارشناس حوزه استارتاپ‌ها در ادامه با اشاره به این نکته که هشت درصد از دلایل به گل نشستن استارتاپ‌ها مربوط به رعایت نکردن قوانین حقوقی است ادامه می‌دهد: در اول راه استارتاپ‌ها، (خودمانی بگویم! )جوگیرانه عمل می‌کنند و این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنند. درست است در شروع مسیر سهامی در کار نیست، اما با شفاف‌سازی این قضیه به آینده استارتاپ کمک بزرگی می‌کنند و از لحاظ قانونی همه مسائل مشخص شده پیش می‌رود. این وضوح در قوانین حقوقی هم‌بنیان‌گذاران آینده خوبی برای استارتاپ‌ها به همراه خواهد داشت.

سروری در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به سرمایه‌ای که استارتاپ‌ها برای ادامه مسیر به آن احتیاج دارند می‌گوید: در بسیاری از موارد دلایل مالی باعث زمین خوردن استارتاپ‌ها می‌شود و حتی در مواردی با دره مرگ روبه‌رو می‌شوند.

بازار را به اشباع نرسانید!

وی تصریح می‌کند: گاها تیم‌سازی‌ها دچار مشکل است و استارتاپ‌ها در جذب سرمایه‌گذار شفافانه عمل نمی‎کنند و به نتیجه نمی‌رسند. از طرفی تکراری بودن ایده‌ها به اشباع شدن بازار منجر می‌شود. برای مثال می‌توان به تاکسی‌های اینترنتی اشاره کنیم که بعد از تب‌وتاب اولیه، جز یکی دو استارتاپ آنلاین تاکسی، بقیه وارد دره مرگ شده‌اند. به نظر بسیاری از کارشناسان حوزه استارتاپ‌ها این قضیه در آینده‌ای نه چندان دور، در انتظار استارتاپ‌های خدمات آنلاین است.

سروری در انتهای صحبت‌هایش با تجارت‌نیوز خاطرنشان می‌کند: استفاده ار تجربیات افرادی که مسیر را طی کرده و با سنگلاخ‌های مسیر آشنا هستند؛ می‌تواند نکته طلایی و مهمی باشد که استارتاپ‌ها نباید از کنارش به راحتی بگذرند. قطعا استارتاپ‌ها با استفاده از این تجربیات و واکاوی در نوع مسیر و بیزینس پلن می‌توانند به بهترین جایگاه ممکن برسند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.