کد مطلب: ۶۸۷۹۶۰

تجارت‌نیوز در گفتگو با مدیر ارشد منابع انسانی گروه یکتانت بررسی کرد:

مهارت‌‌های لازم برای استارتاپی شدن/ کنکوری‌های علاقه‌مند به استارتاپ‌ها چه رشته‌ای بخوانند؟

مهارت‌‌های لازم برای استارتاپی شدن/ کنکوری‌های علاقه‌مند به استارتاپ‌ها چه رشته‌ای بخوانند؟

این روزها جوانان زیادی قصد فعالیت در استارتاپ‌ها دارند؛ بنابراین انتخاب رشته تحصیلی مناسب با این فضای کاری می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز طی چند سال اخیر، با گسترش اکوسیستم استارتاپی کشور، نوجوانان و جوانان زیادی به فعالیت در این شرکت‌ها علاقه پیدا کردند. فضای جذاب کاری و امکان رشد در سطوح مختلف از دلایل گرایش روز افزون دانش آموزان و دانشجویان به این زیست بوم است.

این روزها با انتشار نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۱ بسیاری از داوطلبان می‌خواهند انتخاب رشته خود را مطابق با نیازهای مجموعه‌های استارتاپی انجام دهند. در این مسیر راهنمایی و مشاوره افراد فعال در اکوسیستم استارتاپی می تواند بسیار موثر و کاربردی باشد. همچنین مطالعه و بررسی نوع فعالیت استارتاپ‌ها و اخبار مربوط به آن نیز باعث آگاهی و درک بیشتر علاقه‌مندان به کار در این فضا می‌شود.

علاقه‌مندان به استارتاپ‌ها چه رشته‌ای بخوانند؟

مجتبی سلحشور مدیر ارشد منابع انسانی گروه یکتانت در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص انتخاب رشته برای ورود به استارتاپ‌ها گفت: «به طور کلی تحصیل در رشته‌هایی مانند مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات برای توسعه نرم افزار و جهت فعالیت در استارتاپ‌های تجارت الکترونیکی جذاب هستند. برای بخش‌های مارکتینگ، منابع انسانی، ستاد و… نیز بسیاری از دانش‌آموختگان رشته‌هایی مانند صنایع، MBA و مدیریت جذب می‌شوند.»

او ادامه داد: « اما در اکوسیستم استارتاپی هیچ محدودیتی نیست. افراد با تحصیل در رشته‌های دیگر نیز به شرط مهارت می‌توانند در این فضا مشغول به کار شوند.»

مزایای تحصیل در رشته‌های مرتبط

سلحشور توضیح داد: «دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط با صنعت، شناخت و آمادگی بیشتری دارند. اما این می‌تواند نقض شود. افرادی امروز در این اکوسیستم وجود دارند که حتی بدون تحصیلات دانشگاهی از آگاهی و درک بسیار بالایی نسبت به استارتاپ‌ها برخوردارند.» این کارشناس در ادامه با اشاره به لزوم فراگیری مهارت‌های لازم، این موضوع را بسیار مهم و قابل توجه ارزیابی کرد.

نوع دانشگاه در استخدام افراد چقدر موثر است؟

سلحشور در خصوص تاثیر دانشگاه برای استخدام یک فرد گفت: «درحال حاضر برای بعضی از شرکت‌های شاخص استارتاپی نوع دانشگاه مهم است. در برخی مواقع دانشگاه بیشتر از رشته تحصیلی مورد توجه قرار می‌گیرد. در یک فرصت برابر این امکان وجود دارد که دانشگاه فرد در کنار دیگر مهارت‌های لازم، بدون توجه به رشته فارغ التحصیلی او، باعث استخدامش شود.»

نقش استارتاپ‌ها در معرفی اکوسیستم استارتاپی برای اشتغال

این متخصص حوزه منابع انسانی گفت: «با توجه به نیاز روزافزون استارتاپ‌ها به نیروی کار توانمند باید فعالان این حوزه نیز به شکل جدی دست به کار شوند. بهتر است حتی قبل از ورود دانش‌آموزان به دانشگاه فضایی فراهم شود تا آن‌ها با مشاغل استارتاپی آشنا شوند.»

او در ادامه افزود:« ما سال گذشته در یکتانت بیش از ۱۵ رویداد تخصصی در دانشگاه‌ها برگزار کردیم. از این طریق می‌خواهیم دانشجویان بیشتر با فضای کاری استارتاپ‌ها آشنا شوند. شرکت در رویدادهای عمومی‌تر و نمایشگاه‌های کار نیز می‌تواند فرصتی جهت شناخت بیشتر دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آموزان و دانشجویان از این فضا باشد.»

چه مهارت‌هایی پیشنهاد می‌شود؟

سلحشور علاوه‌ بر حرفه‌هایی مانند برنامه نویسی، کارشناسی ‌SEO و… بر یادگیری مهارت‌های مربوط به داده‌ها نیز تاکید کرد. او در این خصوص گفت:«علوم مربوط به داده‌ها بسیار مورد توجه است. تحلیل و مهندسی داده‌ها برای استارتاپ‌ها مهم است. افراد می توانند با یک الی دو سال زمان گذاشتن، برای ورود جدی به این حرفه‌ها آماده شوند. همچنین تسلط به زبان انگلیسی این روزها بسیار مهم است چراکه ما نیازمند اطلاع و آگاهی از آخرین مطالب و یافته‌های مربوط به رشته‌های خود هستیم.»

چه استارتاپ‌هایی در جذب افراد توانمند موفق هستند؟

این کارشناس سرمایه‌های انسانی معتقد است استارتاپی‌هایی که از برند کارفرمایی قوی برخوردار هستند در جذب افراد توانمند موفق‌ترند. او همچنین شبکه سازی یک مجموعه در محیط‌های دانشگاهی را نیز در این زمینه بسیار مهم می‌داند. سلحشور توضیح داد: «البته ساخت برند کارفرمایی بسیار مهم است. اما باید شرکت‌ها در عمل نیز همان باشند که نمایش می‌دهند. چراکه تفاوت ماهیت با آنچه در دید عموم قرار می‌گیرد در نهایت به آن استارتاپ لطمه می‌زند.»

امکان کارآموزی در استارتاپ‌ها

مدیر منابع انسانی یکتانت با اشاره به امکان کارآموزی در استارتاپ‌ها گفت: «امکان کارآموزی در استارتاپ‌ها فراهم است. پذیرش کارآموزان با دقت بسیاری صورت می‌پذیرد. به همین علت آن‌ها از کلیه مزایای دیگر شاغلان بهره‌مند می‌شوند.»

در پایان سلحشور با اشاره به موضوع مهاجرت نیرو‌های متخصص بر لزوم جذب بیشتر افراد توانمند و علاقه‌مند تاکید کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یکتانت خیلی خفنه

  • ناشناس

    من خودم توی انتخاب رشته م موندم 😩

  • ناشناس

    کاش بیشتر ببینیم داخل استارتاپ‌ها چجوریه؟

  • ناشناس

    مهارت و‌ زبان انگلیسی خیلی خیلی مهمه

  • ناشناس

    خداکنه پارتی بازی نباشه

  • ناشناس

    چه فایده آخرش باید بریم