معاون بهداشت وزارت بهداشت، با رد شایعات مربوط به «شیوع گسترده سرخک و سرخجه» و با اعلام اینکه ایران همچنان در مرحله حذف این بیماریها قرار دارد و موارد گزارششده در حد انتظار و ناشی از ورود بیماری از کشورهای همسایه است، تاکید کرد: واکسیناسیون همچنان مؤثرترین ابزار کنترل بیماریهای واگیر است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره خبر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور، ضمن رد آن گفت: ایران یکی از کشورهای موفق در مبارزه با این ویروس و یکی از پاکترین کشورها نسبت به ابتلا به آن است.
پژوهشگران میگویند یک آزمایش غیر تهاجمی و ارزانقیمت مغز که فقط سه دقیقه طول میکشد، میتواند مشکلات حافظه ناشی از بیماری آلزایمر را سالها قبل از بروز علائم شدید و تشخیص معمول شناسایی کند.
افزایش بیماران ام اس در اصفهان، همراه با رشد سرسامآور هزینههای درمان و محدودیت در دسترسی به دارو، بسیاری از مبتلایان را با مشکلات جدی مواجه کرده است. ضعف زیرساختهای درمانی، افزایش هزینه آزمایشها و نبود حمایت مالی کافی، کیفیت زندگی هزاران بیمار را در معرض تهدید قرار داده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ نوع بیماری مرتبط با غذا وجود دارد، بر لزوم مبارزه با شبه علم و ضد علم که بویژه در فضای مجازی مواردی را به عنوان دارو یا غذا تبلیغ و به مردم عرضه کرده و عوارض جبران ناپذیری را ایجاد میکنند، تاکید کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان و متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ ام اس، با اشاره به روند افزایشی بروز بیماری مالتیپل اسکلروزیس (اماس) در کشور، بر لزوم افزایش آگاهی عمومی نسبت به این بیماری تأکید کرد.
شیوع مجدد سرخک در بسیاری از کشورها و بازگشت این بیماری به ایران، زنگ خطری برای سلامت کودکان به ویژه زیر پنج سال است. کارشناسان بر ضرورت رعایت اصول پیشگیری و آگاهی از علائم بیماری تأکید میکنند.
رئیس پژوهشگاه غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه با اجرای برنامه یدرسانی در کشور بعد از انقلاب از بروز ۳۰ میلیون ابتلا به گواتر جلوگیری شده است، تاکید کرد: برای پیشگیری از بروز این بیماری در جنین، تجویز مکمل یاری ید زنان باردار توسط پزشکان ضروری است.
در فروردین ماه سال جاری تعداد ۷۷۲ مورد دارای علائم تب و بثورات پوستی در کشور شناسایی شده که از این تعداد ۱۴۱ مورد سرخک با تستهای آزمایشگاهی تأیید شدهاند.
فوق تخصص ریه با اشاره به ابتلای حدود ۵ تا ۶ میلیون ایرانی به بیماری آسم گفت: در ایران، بین ۶ تا ۸ درصد بالغین و ۸ تا ۱۰ درصد کودکان به آسم مبتلا هستند.
با شناسایی ۱۴ مورد مشکوک و چهار مورد قطعی سرخک در سه شهرستان فارس، هشدارهای بهداشتی در استان به اوج رسیده است؛ مسئولان با تاکید بر نقش حیاتی واکسیناسیون، از شهروندان خواستهاند تا با مشاهده کوچکترین علائمی مانند تب یا جوشهای پوستی، به جای خوددرمانی، به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با هشدار نسبت به تبعات کمتحرکی در بروز بیماری های غیرواگیر، بر انجام اقداماتی مانند ایجاد باشگاهها و گروههای ورزشی محلی در دسترس و انعطاف ساعات کاری کارکنان به منظور افزایش فعالیت بدنی، تاکید کرد.
یک بیمار سرطانی میگوید: از زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم، وضعیت بیماران سرطانی در زمینه دسترسی به دارو و درمان نه تنها بهتر نشده، بلکه بدتر هم شده است.