خبر مهم:

کد مطلب: ۴۴۱۳۶۹

اگر شغل خود را به دلیل ویروس کرونا از دست دادید، چه کار کنید؟

اگر شغل خود را به دلیل ویروس کرونا از دست دادید، چه کار کنید؟

اگر در زمان همه‌گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) شغلتان را از دست داده‌اید، بدانید که تنها نیستید. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شغلشان را از دست داده‌اند، از دست می‌دهند و از دست خواهند داد، به دلیل اینکه کسب‌وکارها فعالیت خود را متوقف می‌کنند و یا سرعت اجرای کارها را به میزان بی‌سابقه‌ای پایین می‌آورند.

اگر در زمان همه‌گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) شغلتان را از دست داده‌اید، بدانید که تنها نیستید. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شغلشان را از دست داده‌اند، از دست می‌دهند و از دست خواهند داد، به دلیل اینکه کسب‌وکارها فعالیت خود را متوقف می‌کنند و یا سرعت اجرای کارها را به میزان بی‌سابقه‌ای پایین می‌آورند.

اگر شغل خود را از دست داده‌اید و یا به مرخصی اجباری رفته‌اید و یا به‌طور موقت اخراج شده‌اید، این هفت قدم را دنبال کنید تا دوباره شرایط روبه‌راه شود و اوضاع را در دست بگیرید و به سر کار برگردید.

۱- سوالات درست بپرسید

اولین قدم این است که با کارفرما در ارتباط باشید. اخراج موقت و یا مرخصی اجباری از شغل انواع مختلفی دارد. بعضی از انواع اخراج موقت و مرخصی اجباری قانونی نیست، یا ممکن است در قرارداد کار یا یک توافق جمعی درج شده باشد. اول از همه بفهمید که آیا کارفرمای شما مایل است تا متعهد شود که شما را به سر کار بازگرداند. آگاهی از برنامه زمانی می‌تواند در مورد برنامه‌ریزی امور مالی و چگونگی زمان مرخصی‌تان به کارتان بیاید.

۲- پشتیبان مناسب را پیدا کنید

امروزه برنامه‌هایی برای حمایت از کارگران و کارمندان وجود دارد، اما حتما در اولین فرصت برای استفاده از بیمه بیکاری ثبت نام کنید، به دلیل اینکه با افزایش تعداد متقاضیان، نوبت شما عقب می‌افتد. همچنین در مورد یارانه‌ها و کمک‌های دولت که می‌تواند در مسائل مالی به شما کمک کند، اطلاعات کسب کنید.

۳- حرفه‌ای باشید

تقریبا در اکثر موارد، کارفرمایان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا در شرایط دشوار و بحرانی بهترین تصمیم را بگیرند و صحیح‌ترین کار را انجام دهند. نحوه رفتار شما ارزش‌هایی را درباره شخصیت شما بیان خواهد کرد و هر چند ممکن است وسوسه‌انگیز باشد، اما اکنون زمان آن نیست که در شبکه‌های اجتماعی پست‌های منفی منتشر کنید. کسب‌وکارها دوباره فعالیتشان را از سر خواهند گرفت؛ به این فکر کنید که رفتار و عملکرد شما چگونه به یاد آورده خواهد شد.

بیکاری و اخراج و مرخصی از شغل به دلیل ویروس کرونا

۴- مراقب سلامت روان خود باشید

مرخصی اجباری و اخراج موقت می‌تواند تجربه سخت و استرس‌زایی در مورد شکست و تغییر باشد. بر روابطتان تمرکز کنید، هوای تازه استنشاق کنید و به تمرینات ورزشی بپردازید، برای خودتان وقت بگذارید و دانش و معلوماتتان را افزایش دهید و در صورتی که شرایط فراهم شود، به‌سرعت به چیزی که می‌خواهید دست پیدا می‌کنید.

۵- بودجه‌بندی کنید

با وجود اینکه اوضاع سخت و بغرنج است، یک برنامه مالی تهیه کنید. وقت بیشتری صرف این کنید که چطور می‌توانید پول بیشتری پس‌انداز کنید، مثلا با بانک، کارگزار وام مسکن و سایر تامین‌کنندگان مالی تماس بگیرید، و از آنها بخواهید تا دریافت اقساط را به تاخیر بیندازند. یا هر برنامه مالی غیرضروری که قبلا داشته‌اید را لغو کنید.

این مبالغ خُرد می‌تواند روی هم جمع شود و کمک‌حال شما باشد و در یک دوره بسیار سخت باعث شود احساس کنید که بر امور مالی تسلط دارید. آگاهی از وضعیت واقعی مالی‌تان می‌تواند شما را ترغیب کند تا نسبت به اشتغال در اصنافی که در حال حاضر استخدام می‌کنند و فعالیت دارند، تصمیم بگیرید.

۶- با کارفرما و همکارانتان در ارتباط باشید

اگر اخراج و مرخصی اجباری شما موقتی باشد، بهتر است که با گروه و همکارانتان در ارتباط باشید و در بحث‌ها و گفتگوهایشان حضور فعال داشته باشید. همدلی داشته باشید و بعد از پایان دوره ویروس کرونا عملکردتان به یاد آنها خواهد آمد.

۷- به اهداف بلندمدت فکر نکنید

الان زمان آن نیست که نگران اهداف بلندمدت باشید. روی کارهایی تمرکز کنید که می‌توانید در حال حاضر انجام دهید تا چند ماه آینده را پشت سر بگذارید و دوره ویروس کرونا تمام شود.

با پایان همه‌گیری ویروس کرونا، همه چیز به روال قبل باز خواهد گشت، اما برنامه‌ای با گستره ۳۰ تا ۹۰ روز را در نظر داشته باشید. این برنامه شما را کمتر درگیر می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا از فرصت‌هایی که سر راهتان قرار می‌گیرند، استفاده کنید.

موفق باشید و امیدتان را از دست ندهید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ارسلان منصوری از جوانرود

    با سلام واقعا ما باید چکار کنیم الان وقت اون رسیده که به ماها که فاقد هیچگونه کمک دولتی نیستیم فکری واسه ما بکنن چکار کنیم میگن خونه بمونیدچکار کنیم منزل خرج نداره از کجا بیاریم هرروز باید پیش بچه هام خجالت بکشم تا کی این دولت به داد ما نمی رسد مستاجر که هم هستیم وجدانان فکری هم واسه ما بکنید از دولت تدبیر و امید انتظار داریم با تشکر از شما

  • ارسلان منصوری از جوانرود

    سلام دارم به تمام همشهری های گلم بدون خرج ومخارج تو خونه بمانید با نون پنیر روز را بگذرانید تا کرونا ویروس بره و بعدا دولت به همه وام ۲۴درصد بدهد به امید ایران سرافراز وآباد

  • ناشناس

    سلام،خب شوهرمن راننده بود،من دختربچه ۱ساله دارم خرج و مخارج بچه من چی میشه؟؟؟؟خودمم مریض،شش ماهه نتونستم پول بیمه بریزم بخاطر کرونا خونه نشین شده،شرکت ها همه پارتی بازی شده،تخصص همسرم برق صنعتی هستش ولی بیکاره،تکلیف من مریض ودخترم چیه؟؟کی جوابگو مشکلات ؟؟چطوری امیدمان را ازدست ندهیم؟؟؟؟

  • علی اف

    دولت بایدمثل کشورالمان به تمام مردم کمک یکسان کنداخه بایک ملیون وام یه خانواده ۵نفری بیکارچکارمیشه کرددولت نبایدکمکهایش قطع بشه یارانه رایکم فتیله رابالابکشداخه ۴۵تومان دیگه پول یکهفته نان خالی هست بقیه ماه راچی بخوره ادم بیکاربمیره.چراتامین اجتماعی کمک نمیکندماگناه داریم هرچی داشتیم فروختیم برای خرجی خانواده تاکی منتظربشینیم من ۱۸سال سابقه بیمه دارم وبیکارم ودیگربیمه هم ندارم تاکارمیکردم پرداخت کردم الان نبایدبیمه بدادم برسه لااقل حقوقی بدهد۵۵سال سن دارم .لطفا چکارکنم ایاراهی هست ؟

    • علی اف

      دولت بایدیک فکری بحال بیکاران کندحتمادولت محترم برنامه ای داردمگه میشه بااین بهران وحشتناک بیکاری وبی پولی مردم بدادمیرسد.

  • علی اف

    بخدادیگه چیزی نداریم دولت محترم یاتامین اجتماعی یاهرارگان دیگه یک فکری بحال امثال من بکنیدواقعادیگه به اخرخط رسیدیم هیچی نداریم وبیکارحق مااین نیست خدابفریادمابرسه دوستان جایی هست برای مراجعه که کاری برا ی ماانجام بدهدکه کمک بماکند.

  • علی اف

    سایت تجارت نیوزچراگلایه من وگرفتاری منونمیزاری اخه بکجابروم بخدابیکارو۵نفربمن وابسته هست هرراهی باشه بخاطرخانواده ام که ازگرسنگی نمیرند.اخه هیچ دریافتی ندارم یارانه میشه زندگی کرد.واقعاتاسف

  • علی اف

    احسنت .تامین اجتماعی برای من چکارکرده .چراجلونمیادوازانهایی که بیمه گرفته هیچ کمکی یابرنامه ای ندارد.چراخودش رادرگیرکارگرنمیکند.من شغلم راننده جاده هست دیگه اگرالان بدردم نخوردبیمه کی میخادبدردبخوره وقتی فوت کردم ان دنیادیگه نیازی ندارم الان کمک نیازدارم .

  • و.ن.

    این راهی که پیشنهاد دادید طول میکشه شما اگه از این راه به پول رسیدی لطفا آقایی کن به مردم کمک کن بعد دوباره این راه و برو آقای موفق .

  • یوسف

    من سه ماه هست که یک روز کارنکردم کارگر روزمزد هستم الان کرایه خانه پول برق بخدا امروز آمده بود برق قطع کنن رفتن کردمش سه قسط.دیگه پول آب وگاز .وخرجی خانواده ام پول نان برنج ۱۵۰هزاری چه بخدا وام یک میلیون دادن دادمش رهن خانه چون گران ش کرد

  • چاپخانه دار

    من چاپخانه دیجیتال دارم از قبیل چاپ بنر،کپی رنگی،پلات و… با توجه به آسیبی که سالونت و جوهر قبلا به ریه و دستگاه تنفسی ام وارد کرده بود (35 درصد ریه ام چسبیده) مجبور به تعطیل کردن چاپخانه شدم چون بیماری زمینه ای محسوب میشه بعد از یکماه رفتم تا دو تا از دستگاه‌ها کار نمیکنن و مابقی هم باید سرویس بشن هیچ جایی هم نیست که پشتوانه باشه، حداقل خسارت کرونا به دستگاه های من بدون نداشتن درآمد و اجاره و… 70 میلیون میشه اگه راهی هست که وام بگیرم و یا هر نوع کمکی از قبیل گرفتن قطعات مورد نیاز و… راهنمایی کنید تا مشکلم حل بشه.
    با تشکر