کد مطلب: ۴۱۶۹۹۳

چرا زنان و افراد مسن در تاکسی اینترنتی کمتر کار می‌کنند؟

چرا زنان و افراد مسن در تاکسی اینترنتی کمتر کار می‌کنند؟

تحقیقات به بررسی شکاف جنسیتی و سنی در اقتصاد گیگ می‌پردازند. اگر شما راننده شرکت تاکسی اینترنتی اوبر باشید، در صورتی که مرد و جوان باشید، احتمالا درآمد بیشتری خواهید داشت. تحقیقات دانشکده کسب‌وکار استنفورد نشان می‌دهد که یک راننده ۶۰ ساله تقریبا ۱۰٪ درآمد در هر ساعت کمتری از یک راننده ۳۰ ساله کسب

تحقیقات به بررسی شکاف جنسیتی و سنی در اقتصاد گیگ می‌پردازند. اگر شما راننده شرکت تاکسی اینترنتی اوبر باشید، در صورتی که مرد و جوان باشید، احتمالا درآمد بیشتری خواهید داشت.

تحقیقات دانشکده کسب‌وکار استنفورد نشان می‌دهد که یک راننده ۶۰ ساله تقریبا ۱۰٪ درآمد در هر ساعت کمتری از یک راننده ۳۰ ساله کسب می‌کند و این در حالی است که درآمد هر ساعت یک راننده زن ۷٪ کمتر از یک راننده مرد است. این اختلاف درآمد نتیجه بسته‌های ناعادلانه دستمزد نیست. در عوض، آن‌گونه که تحقیقات نشان می‌دهد، ترجیحات و محدودیت‌های رانندگان باعث ایجاد این شکاف‌ها می‌شود.

تاکسی اینترنتی اوبر دستمزد رانندگان را بر اساس مسافت طی‌شده و زمان رانندگی، به‌اضافه پاداش‌های ویژه، و همین طور موارد دیگر، رانندگی در خیابان‌های دارای ترافیک سنگین یا رانندگی در طی ساعات اوج شلوغی پرداخت می‌کند. رانندگان مذکر جوان‌تر در زمان اوج به مناطق پررفت‌وآمد می‌روند، آنها بهتر می‌دانند که چطور از سیستم استفاده کنند و همچنین سریع‌تر رانندگی می‌کنند. این امر به منزله رانندگی بیشتر در ساعت و دستمزد پاداش‌محور بیشتر است.

راننده باتجربه یاد می‌گیرد که کجا و چه زمانی رانندگی کند و چطور به‌صورت درست سفرها را قبول کند یا نپذیرد.

اشتغال زنان و افراد مسن در تاکسی اینترنتی

ربه‌کا دیاموند، استاد اقتصاد دانشکده کسب‌وکار استنفورد و پژوهشگر می‌گوید «تاکسی اینترنتی اوبر مکانی هیجان‌انگیز برای بررسی شکاف‌های درآمدی و تمایز توزیع نیروی کار است.» عوامل بیرونی که ممکن است به سوگیری ناعادلانه در دستمزد منجر شود -مانند اولویت مدیر برای استخدام کارکنان جوان‌تر- در این بازار تاثیری ندارد. دیاموند اشاره می‌کند «به دلیل اینکه ساختار پرداخت دستمزد اوبر ساده و شفاف است، ما تمام موارد لازم برای از بین بردن شکاف جنسیتی و سنی را در اختیار داشتیم.»

مزیت جوانی

برای بررسی عدم تعادل درآمدی در بین گروه‌های سنی، پژوهشگران داده‌های ۲۹۲،۵۱۴ راننده در منطقه شیکاگو را بر اساس شش معیاری که باعث ایجاد اختلاف در دستمزد می‌شوند، تجزیه و تحلیل کردند: زمان انتظار، مسافت برای سوار کردن مسافر، مسافت سفر، سرعت، پاداش و پرداخت تشویقی (برای مثال، در صورتی که رانندگان اوبر تعداد مشخصی سفر را تا یک تاریخ مشخص انجام دهند، اوبر به آنها دستمزد اضافه‌ای پرداخت می‌کند.)

رانندگان جوان‌تر در چهار عامل از این شش عامل برتری دارند. آنها تقریبا ۱ دقیقه کمتر برای هر سفر منتظر می‌شوند، به هر مسافری برای سوار کردن نزدیک‌تر هستند، در طی زمان‌های افزایش قیمت بیشتر رانندگی می‌کنند و دستمزد تشویقی بیشتری به دست می‌آورند. آنها تمایل دارند در مرکز شهر رانندگی کنند، جایی که ترافیک سنگین‌تر است و جایی که می‌توانند مسافران بیشتری را با زمان ازدست‌رفته کمتری بین هر سفر پیدا کنند. همچنین احتمال کار کردن آنها در شب‌های جمعه و شنبه که ساعات پرسودتری برای یک راننده تاکسی اینترنتی اوبر است، بیشتر است.

رانندگان مسن‌تر زمان بیشتری را در حومه شهر می‌گذرانند و به همین دلیل مسافت بیشتری را برای سوار کردن مسافران طی می‌کنند. همچنین احتمال کار کردن آنها در طول روزهای هفته و در طی روز بیشتر است.

دیاموند خاطرنشان می‌کند که داده‌ها وضعیت بینابینی جالبی را برای کسانی که به دنبال اقتصاد گیگ به‌عنوان یک گذار به بازنشستگی کامل، هستند، ارائه می‌دهد. او می‌گوید «در اولین برخورد فکر می‌کنید که رانندگی در تاکسی اینترنتی اوبر می‌تواند شغل ایده‌آلی باشد. رانندگی در اوبر از نظر زمانی بسیار انعطاف‌پذیر است، همچنان می‌توانید دستمزد دریافت کنید و هنگامی که صحبت از استخدام افراد مسن به میان می‌آید، سوگیری سنی در مورد آنها وجود ندارد.»

اما در حالی که سن شما افزایش پیدا می‌کند، حرفه‌ها و مشاغل سنتی معمولا افت بهره‌وری را با کاهش دستمزد جبران نمی‌کنند، شما ممکن است در سنین چهل سالگی و پنجاه سالگی بیشترین کارایی را داشته باشید اما در ۶۰ سالگی از میزان حقوقتان کم نخواهد شد. در تاکسی اینترنتی اوبر «شما بر اساس سطح کارایی‌تان دستمزد دریافت می‌کنید. جابه‌جایی از یک شغل تمام‌وقت به یک کار انعطاف‌پذیر ممکن است موجب کاهش دستمزد خیلی زیادی شود.»

ترجیحات و اولویت‌های زنان

در مرحله بعد، دیاموند و پژوهشگران داده‌های بیش از یک میلیون راننده را مورد بررسی قرار دادند و پی بردند که زنان به‌طور متوسط با سرعت کمتری رانندگی می‌کنند (که به معنی مجموع مسافران کمتر است)، در مناطقی که خیلی شلوغ نیست رانندگی می‌کنند، ساعت‌های کمتری کار می‌کنند، زمان بیشتری را خارج از اپلیکیشن صرف می‌کنند، و تجربه کمتری در استفاده از اپلیکیشن نسبت به رانندگان مذکری که از اپ استفاده می‌کنند، دارند.

اگر بتوانید کارایی کارکنان را بیشتر کنید، عالی می‌شود.

اشتغال زنان و افراد مسن در تاکسی اینترنتی

تجربه باعث ایجاد تفاوت معناداری می‌شود. رانندگانی که ۲،۵۰۰ سفر انجام داده‌اند، در هر ساعت ۱۴٪ بیشتر از رانندگانی که کمتر از ۱۰۰ سفر انجام داده‌اند، دستمزد می‌گیرند، به دلیل اینکه راننده باتجربه یاد می‌گیرد که کجا و چه زمانی رانندگی کند و چطور به‌صورت درست سفرها را قبول کند یا نپذیرد.

همچنین احتمال کمتری دارد تا زن‌ها در مناطقی با آمار جرم و جنایت بالا رانندگی کنند، دیاموند خاطرنشان می‌کند که «زنان مایل هستند تا در قبال خودداری از سوار کردن مسافران مست و یا رانندگی در مناطق ناامن، درصدی از دستمزدشان کم شود. عادلانه نیست که شما باید پرداختی کمتر داشته باشید، به خاطر اینکه احتمال دارد بعضی از آدم‌ها برای شما دردسر درست کنند.»

یادآوری شکاف

دیاموند می‌گوید، به‌طور کلی یافته‌ها نشان می‌دهد که چگونه انتخاب‌های مختلف راننده، که یا با ترجیحات و یا با محدودیت‌ها شکل می‌گیرد، فارغ از سوگیری جنسیتی و یا سنی، تاثیری واقعی بر درآمد در هر ساعت دارند.

دیاموند می‌گوید خواه مرد باشید یا زن و خواه جوان باشید یا پیر «اصولا به خاطر این دستمزد می‌گیرید که چقدر سریع می‌توانید در خیابان‌ها رانندگی کنید و خودتان را به مکان‌های مورد نظر برسانید.» برای مثال، شاید شرکت‌ها بتوانند با ارائه آموزش بیشتر در مورد نحوه استفاده از اپلیکیشنشان و یا ساده‌سازی استفاده دوباره از اپلیکیشن بعد از مدتی غیبت، شکاف درآمدی را کمتر کنند. دیاموند می‌گوید «اگر بتوانید کارایی کارکنان را بیشتر کنید، عالی می‌شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در مورد رانندگى زنها من زنهايى رو ميبينم كه به تنهايى يا با بچه رانندگى ميكنند.حتى براى شركت های تاکسی اینترنتی مثل اسنپ و تپسی به عنوان راننده كار ميكنن براى مسافر زن

  • ناشناس

    رانندگان اسنپ لاکچرین ??

  • ناشناس

    الان راننده اتوبوس زن داریم تاکسی اینترنتی که چیزی نیست

  • مهدی

    چرا باید افراد مسن و زنان کار بکنند؟؟؟ دولت باید یه فکری به حال این قشر بکنه ولی افسوس که دولت یا خوابه یا چیز میزنه.