خبر فوری:

کد مطلب: ۳۰۲۷۱۷

اصل پارتو یا قاعده ۸۰/۲۰

اصل پارتو یا قاعده ۸۰/۲۰

در مقاله «چگونه هوشمندانه کار کنیم؟» به اصل پارتو (Pareto Principle) یا قاعده ۸۰/۲۰ اشاره کردیم و گفتیم که نظریه محدودیت‌ها با اصل پارتو در ارتباط است. ایده مرکزی در نظریه محدودیت‌ها این است که محدودیت موجود در کار را بیابید و تمرکز خود را روی آن بخش محدودیت‌دار صرف کنید. اصل پارتو یا قاعده

در مقاله « چگونه هوشمندانه کار کنیم؟ » به اصل پارتو (Pareto Principle) یا قاعده ۸۰/۲۰ اشاره کردیم و گفتیم که نظریه محدودیت‌ها با اصل پارتو در ارتباط است. ایده مرکزی در نظریه محدودیت‌ها این است که محدودیت موجود در کار را بیابید و تمرکز خود را روی آن بخش محدودیت‌دار صرف کنید.

اصل پارتو یا قاعده ۸۰/۲۰ روی مسئله مشابهی تأکید دارد؛ یعنی تمرکز روی بخشی از کار که بیشترین نتیجه را تولید می‌کند. ما در این مقاله می‌خواهیم این اصل بپردازیم و آن را بسط دهیم.

ریشه اصل پارتو

اصل پارتو یا قاعده ۸۰/۲۰ از یک بررسی درباره توزیع ثروت در ایتالیا نشئت می‌گیرد. در این بررسی توزیع ثروت مشخص شد که ۸۰ درصد ثروت در آن زمان متعلق به ۲۰ درصد جمعیت بود.

به‌صورت کلی‌تر اصل پارتو به این درک عام باز می‌گردد که بسیاری از چیزها در زندگی یکسان توزیع نشده‌اند. البته این قانون طبیعت نیست. بلکه یک نتیجه تجربی است. به هر جایی که نگاه کنید می‌تواند نشانه‌هایی از اصل پارتو یا قاعده ۸۰/۲۰ ببینید. برای مثال:

  • ۲۰ درصد ورودی، ۸۰ درصد از خروجی را می‌دهد.
  • ۲۰ درصد از کارکنان، ۸۰ درصد خروجی را تولید می‌کنند.
  • ۲۰ درصد از مشتریان ۸۰ درصد درآمد را می‌سازند.
  • ۲۰ درصد از ایرادات دلیل ۸۰ درصد از خرابی‌ها هستند.
  • ۲۰ درصد از مشخصات یک وسیله ۸۰ درصد کاربری آن را دارد.

بسیاری از چیزها در زندگی مثل میزان تلاش، پاداش و خروجی، یکسان توزیع نمی‌شوند. برخی تاثیر بیشتری از بقیه دارند.

این لیست می‌تواند ادامه پیدا کند؛ اما هنگامی‌که از این ایده استفاده می‌کنید باید مواظب باشید. یک کج‌فهمی در این مورد وجود دارد که بیشتر افراد فکر می‌کنند باید جمع این دو عدد ۱۰۰ شود؛ اما این اشتباه است؛ زیرا هرکدام از این درصدها در مورد دو چیز متفاوت حرف می‌زنند؛ مثلا یکی در مورد حجم کار و دیگری در مورد خروجی هستند؛ یعنی ممکن است حالتی پیش بیاید که ۲۰ درصد از کار، فقط ۵۰ درصد خروجی یا کمتر یا بیشتر را تولید کند. یا اینکه ۲۰ درصد از کار ۹۰ درصد خروجی را خلق کند.

همچنین اعداد همیشه قرار نیست همین ۲۰ درصد و ۸۰ درصد باشند. نکته کلیدی این اصل پارتو یا قاعده ۸۰/۲۰ این است که به یاد داشته باشیم، بسیاری از چیزها در زندگی مثل میزان تلاش، پاداش و خروجی، یکسان توزیع نمی‌شوند. برخی تاثیر بیشتری از بقیه دارند.

زندگی عادلانه نیست

بگذارید مفهوم توزیع غیر یکسان چیزها در زندگی یا همان مفهوم مرکزی اصل پارتو را بیان کنیم.

در یک دنیای کامل و بی‌نقص، هر کارمند سهمی برابری از میزان کار و میزان تاثیر کار خود دارد. تمام ایراد‌ها به یک اندازه مهم هستند. هر مشخصه‌ای از محصول به‌صورت برابر توسط کاربران استفاده می‌شود. در چنین دنیایی که قاعده ۸۰/۲۰ وجود ندارد، برنامه‌ریزی بسیار آسان است.

اما همیشه این‌گونه نیست.

اصل پارتو قاعده ۸۰/۲۰

قاعده ۸۰/۲۰ می‌گوید که بسیاری از چیزها سهم‌های نابرابر دارند. از هر ۵ چیز شاید فقط یکی‌شان خوب و قابل‌اعتنا باشد. هر چیز، ایده یا شخص خوب روی بازخورد و خروجی نهایی کل گروه اثر می‌گذارد (همان خط سبز در نمودار بالا).

ما دوست داریم زندگی مثل همین خط قرمز در نمودار بالا باشد. در این حالت هر بخشی سهم برابری از کل خواهد داشت؛ اما زندگی این‌گونه نیست.

نکته کلیدی این است که بیشتر چیزها توزیع ۱/۱ ندارند. در توزیع ۱/۱ هر ورودی اعم از تلاش، زمان و کار دقیقا همان سهم از خروجی را خواهد داشت.

این اصل به چه دردی می‌خورد؟

اصل پارتو به شما کمک می‌کند که بفهمید بیشتر خروجی‌ها و نتایج از تعداد کمی ورودی حاصل می‌شوند. ازاین‌روی می‌توانید اقداماتی این‌چنین انجام دهید.

وقتی ۲۰ درصد از کارکنان در ۸۰ درصد نتایج سهیم هستند بهتر است روی این کارمندان تمرکز کنید و به آن‌ها پاداش بدهید.

اگر ۲۰ درصد ایراد‌ها در ۸۰ درصد خرابی‌ها نقش دارند، باید روی رفع این ایرادها تمرکز کنید.

مثال‌ها زیاد هستند. مهم این نکته است که باید تمرکز خود را روی ۲۰ درصدی بگذارید که بیشترین خروجی را تولید می‌کند و نه ۸۰ درصد مابقی که تاثیر چندانی ندارد.

این اصل و دانستن همین نکته باعث می‌شود هنگام تصمیم‌گیری‌ها با توجه به محدود بودن زمان و منابع در دسترس، تصمیم‌های بهتری بگیریم.

به بیان اقتصادی اگر یک کاهش حاشیه سود وجود دارد به علت کاهش بازگشت سرمایه است. این کاهش بازگشت سرمایه حاصل این است هر ساعت کار اضافی یا هر کارمند اضافی، تاثیر کمتری از کارمندان یا ساعات کاری پیشین دارد. نتیجه این می‌شود که شما زمان زیادی را روی جزئیات فرعی صرف می‌کنید.

چگونه از اصل پارتو استفاده کنیم؟

استفاده از اصل پارتو یا قاعده ۸۰/۲۰ احتمالا بهترین استراتژی در همه موارد نباشد. همان‌طور که پیش‌از‌این نیز گفتیم کل ایده پشت این اصل فهم و یادآوری این موضوع است که زندگی عادلانه نیست. چیزهای گوناگون به‌صورت یکسان توزیع نشده‌اند؛ اما این اصل و دانستن همین نکته باعث می‌شود هنگام تصمیم‌گیری‌ها با توجه به محدود بودن زمان و منابع در دسترس، تصمیم‌های بهتری بگیریم.

مثلا وقتی قرار است درباره چیزی مقاله بنویسید، به‌جای اینکه یک ساعت بنویسید و پاک کنید یا بنویسید و کاغذ را مچاله کنید، شاید بهتر باشد ۱۰ دقیقه به ایده‌‌های مختلف فقط فکر کنید. وقتی ایده مناسب را یافتید حالا ۵۰ دقیقه بعد را به نوشتن بهترین ایده صرف کنید.

اگر قرار است چیزی طراحی کنید، به‌جای اینکه سه ساعت وقت صرف طراحی‌هایی بکنید که آن‌ها کنار می‌گذارید، ۶ طرح مجزا که مجموعا ۳۰ دقیقه زمان می‌برند بکشید، طرح موردعلاقه را بردارید و آن را کامل کنید.

به‌جای اینکه ۳ ساعت زمان صرف خواند سه مقاله کنید، ۵ دقیقه وقت برای گشت‌وگذار در بین ۱۲ مقاله مختلف صرف کنید سپس دو مقاله که بهتر هستند را در دو ساعت بخوانید.

اصل پارتو قانون طبیعت نیست

این تکنیک‌ها شاید معقول به نظر برسند. شاید هم نه. چیزی که مهم است درک این مسئله است که شما این گزینه را دارید که روی ۲۰ درصد مهم کار تمرکز کنید.

در نهایت اصلا به این فکر نکنید که اصل پارتو یا قاعده ۸۰/۲۰ به معنی این است که فقط باید ۸۰ درصد از کار را انجام دهید. ممکن است واقعا ببینید که ۸۰ درصد یک پل در ۲۰ درصد اول کل زمان لازم ساخته می‌شود؛ اما هنوز برای اینکه پل کاملی داشته باشید، باید بقیه آن‌ را هم بسازید.

وقتی می‌خواهید یک نقاشی پرتره بکشید شاید فقط ۲۰ درصد کل زمان لازم برای مشخص شدن طرح صرف کنید اما اگر جزئیات را نقاشی نکنید همان جزئیاتی که ۸۰ درصد زمان را می‌برند، نقاشی شما نمی‌تواند یک اثر هنری قابل‌اعتنا باشد. اصل پارتو حاصل مشاهده ما از کارها است و نه یکی از قوانین طبیعت.

وقتی به دنبال کیفیت هستید، شما به تمام یا ۱۰۰ درصد کار نیاز دارید. وقتی تلاش می‌کنید کار یا فرآیند تولید را بهینه کنید، باید روی ۲۰ درصد کار که مهم است تمرکز کنید. باید ببینید چه فعالیت‌هایی بیشترین نتایج را تولید می‌کنند و سپس بیشتر توجه خود را صرف آن‌ها کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.