کد مطلب: ۵۸۲۴۴۴

ماجرای ملکِ ۱۳۵ هزار میلیاردی بنیاد مستضعفان در نیویورک چیست؟

ماجرای ملکِ ۱۳۵ هزار میلیاردی بنیاد مستضعفان در نیویورک چیست؟

همین چند روز پیش و در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد رییس‌جمهور ترکیه، از یک برج ۳۵ طبقه‌ در دل نیویورک رونمایی کرد. برجی با نام «خانه ترک» که قرار است محل استقرار دولتمردان ترکیه در نیویورک باشد. اما ایران سال‌هاست برجی بزرگتر و گرانتر در دل نیویورک دارد. ماجرای دو برج

همین چند روز پیش و در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد رییس‌جمهور ترکیه، از یک برج ۳۵ طبقه‌ در دل نیویورک رونمایی کرد. برجی با نام «خانه ترک» که قرار است محل استقرار دولتمردان ترکیه در نیویورک باشد. اما ایران سال‌هاست برجی بزرگتر و گرانتر در دل نیویورک دارد. ماجرای دو برج گران‌قیمت ایران و ترکیه در نیویورک چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، همین چند روز پیش، «رجب طیب اردوغان»، در دلِ نیویورک، روبانِ افتتاح برجی تازه تاسیس را بُرید که قرار است محل « لابی‌گری » ترکیه در خاک آمریکا باشد. برجی که در میان شهروندان ترکیه سر و صدای زیادی به پا کرد و برای برخی ایرانی‌ها هم این پرسش را به میان کشید که چرا ایران باید این قدر از ترکیه عقب بیفتد؟ غافل از اینکه ایران بیش از نیم قرن است چنین ساختمانی در نیویورک دارد.

خانه ترک چیست؟

ساختمان «خانه تُرک» (Türkevi)، برجی ۳۵ طبقه است که رو‌به‌روی مقر «سازمان ملل متحد» واقع شده و قرار است مقر نمایندگی دائم ترکیه در سازمان ملل متحد و سرکنسولگری این کشور در نیویورک هم باشد. هزینه ساخت این برج، حدود ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

سالن اجتماعات ۲۰۰ نفره، نمایشگاه و پارکینگ از جمله بخش‌های این مجموعه هستند و علاوه بر این، داخل آن امکانات متعددی برای دیپلمات‌های ترک تدارک دیده شده است، سوئیت‌های اختصاصی برای آنکه دیپلمات‌ها و خانواده‌های‌شان عازم این هتل و آن هتل نشوند و وقتی در نیویورک هستند، در ساختمان اختصاصی ترکیه اقامت داشته باشند.

وجود یک «دفتر مرکزی» برای استقرار نهادهای «لابی‌کننده» ضروری است و شهرهایی که مقر سازمان‌های بین المللی هستند (مانند نیویورک، پاریس، وین، بروکسل و…) همگی پر از ساختمان‌هایی هم هستند که نهادهای مختلف، برای نفوذ در فرآیند تصمیم‌گیری‌های سیاسی، آنها را در مجاورت نهادهای بین‌المللی ساخته‌اند.

روابط ترکیه و آمریکا چند سالی است که تیره شده و کار به تهدیدِ تحریم اقتصاد ترکیه از سوی آمریکا هم کشیده شده است. ترکیه عضو «ناتو» است، اما با دشمنِ شماره یک «ناتو»، یعنی روسیه هم سر و سرّی دارد و برخی کشورهای اروپایی (مانند یونان) را تهدید می‌کند.

حالا اما دیپلمات های ترکیه می توانند در قلبِ اقتصادیِ آمریکا با چهره های سیاسی و اقتصادیِ این کشور «لابی» کنند. با این همه، این تنها ترکیه نیست که ساختمان‌سازی در نیویورک را به قصد «لابی‌گری» در دستور کار قرار داده است. کشورهای زیادی این کار را می‌کنند و یکی از آنها هم ایران است که حدود نیم قرن پیش، برجی بلندمرتبه را در نیویورک خریداری کرد.

از «بنیاد پهلوی» تا «بنیاد علوی»

اما تنها ترکیه نیست که به تازگی در گرانترین خیابان نیویورک یک برج ۳۵ طبقه دارد. نیم قرن است که ایران هم مالک برجی بزگرتر و گرانتر در نیویورک است. برجی با نام بنیاد علوی.

ارزشِ روز این برج بین یک تا ۵ میلیارد دلار (بین ۲۷ هزار میلیارد تومان تا ۱۳۵ هزار میلیارد تومان) تخمین زده می‌شود و به این ترتیب، به مراتب (بین ۳ تا ۱۵ برابر) گران‌قیمت‌تر از برجی است که ترکیه به تازگی ساخته است.

برج «بنیاد پهلوی» که حالا برج «بنیاد علوی» (وابسته به بنیاد مستضعفان) شده، همچنان در مالکیت ایران است، اما چند سال پیش دادگاهی در آمریکا تلاش کرد به اتهام فعالیت‌های تروریستی، این برج را از چنگ ایران در بیاورد. در نهایت، دادگاه فدرال استیناف، حکم را لغو کرد و به این ترتیب، ایران هنوز این برج را در اختیار دارد.

پیش از انقلاب، نهادی در ایران وجود داشت که حالا به «بنیاد علوی» تغییر نام داده است. پیش از انقلاب، نام این بنیاد، «بنیاد پهلوی» بود. محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران بنیادی با نام خانوادگیِ خودش ایجاد کرده بود تا برخی امور عام‌المنفعه و انسان‌دوستانه را به این نام انجام دهد.

RockefellerCenter NYC 2020 B0D8KH

«مرکز راکفلر» در نیویورک، در کنار برج بنیاد مستضعفان قرار گرفته است.

با این همه، «بنیاد پهلوی» که قرار بود کارهای انسان‌دوستانه بکند، املاک متعددی هم در خاک آمریکا داشت. یکی از این املاک، برجی ۳۶ طبقه (یک طبقه بلندتر از «خانه تُرک») است که در یکی از مهم‌ترین و مشهوترین خیابان‌هایِ جهان، یعنی «خیابان پنجم» (Fifth Avenue) واقع شده است.

جالب اینکه همسایه دیوار به دیوارِ این برج، «مرکز راکفلر» (Rockefeller Center) است، برجی که به سفارش خاندان «راکفلر» (یکی از ثروتمندترین خانواده‌های جهان) ساخته شده و همین امروز هم یکی از جاذبه‌های توریستیِ شهر نیویورک است.

جالب‌تر این که برج «بنیاد علوی»، پیش از آنکه به مالکیت ایران در بیاید، متعلق به شرکت سوئیسیِ «پیاژه» (Piaget) بوده، شرکتی که حدود ۱۵۰ سال است در حوزه ساخت ساعت و جواهرات گران‌قیمت فعالیت می‌کند.

دیپلمات‌های ایرانی در هتل!

اما چرا ایران، که چنین دارایی ارزشمندی در خاک آمریکا دارد، عملا از آن استفاده نمی‌کند؟ دیپلمات‌های ایرانی در سفر به نیویورک و برای شرکت در مجامع رسمیِ پرشماری که در این شهر برگزار می‌شود، در هتل‌های مختلف اقامت می‌کنند. (همین چند سال پیش، دولت «ترامپ» در ویزایی که برای «محمد جواد ظریف» صادر کرده بود، اجازه تردد در خارج از هتل و در خارج از ساختمان سازمان ملل را از وزیر خارجه ایران سلب کرده بود.)

1582208520 merlin

ایران در نیویورک ملک دارد، اما چند سال پیش، حق تردد خارج از هتل و مقر سازمان ملل در این شهر از وزیر خارجه ایران سلب شد.

از آن سو، گفته می‌شود «بنیاد علوی» برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی در آمریکا تلاش می‌کند (از جمله از طریق اعطای بورس برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با ایران و اسلام در دانشگاه‌های معتبر آمریکا)، اما اگر این‌طور است، می‌شود پرسید چرا نام و نشانی از این تلاش‌ها در جایی ثبت نشده است؟ ظاهرا شفافیت عنصر گم‌شده ماجرای برج ۱۳۵ هزار میلیارد تومانیِ ایران در نیویورک است.

«مرد بیمار اروپا» دوباره سرِ حال آمده است

اما چرا ترکیه در نیویورک برج ساخت؟ به گزارش تجارت‌نیوز، ماجرا از این قرار است که سال ۲۰۲۳، صدمین سالگرد اعلام جمهوریت در ترکیه است، یعنی همان سالی که «مصطفی کمال آتاترک»، موفق شد بخشی از بقایای امپراتوریِ تجزیه‌شده عثمانی را حفظ کند و ترکیه امروزی را بنیان بگذارد. حالا ترکیه، می‌خواهد یک قرن پس از آنکه «ترکیه» شده، قدرتمند شدنش را به رخ بکشد.

در میانه قرن نوزدهم میلادی، امپراتوری عثمانی (که آن هنگام شامل بخشی‌هایی از مصر، اردن و حتی یونانِ امروزی هم بود) کشوری بود در آستانه زوال: پولی در خزانه نبود؛ نظم و نظامِ ارتش و ادارات از هم گسیخته بود و اقتصاد به حال احتضار افتاده بود. در آن سال‌ها، اروپایی‌ها امپراتوریِ عثمانی را به طعنه، «مردِ بیمار اروپا» (Sick man of Europe) می‌نامیدند، یعنی کشوری که حال و روزِ خوشی ندارد.

وقوع جنگ جهانیِ اول، امپراتوری عثمانی را (به عنوان یکی از تهدیدهای اروپا) از بین برد، کشورهایی مانند اردن، فلسطین و عراق امروزی را در دلِ سرزمین‌های آزاد شده ایجاد کرد و البته «ترکیه‌ای» را پدید آورد که می‌خواست دوباره روزهای خوشِ امپراتوری را برای خودش زنده کند.

ترکیه تا پایان قرن بیستم (برای حدود ۸۰ سال از زمان پیدایشش) همچنان کشوری ضعیف بود، اقتصادی از هم پاشیده داشت که نرخ‌های تورم ۴۰۰ درصدی و ۷۰۰ درصدی را تجربه می‌کرد؛ چندین کودتای ریز و درشت را پشت سر گذاشته بود؛ ثبات سیاسی نداشت و سیاسیونش میان اسلام‌گرایی و سکولاریسم بندبازی می‌کردند.

با شروع قرن جدید (حدود سال ۲۰۰۰ میلادی) ورق برگشت. حزب «عدالت و توسعه»، به سرعت بر ترکیه مسلط شد و چهره‌های این حزب نظیر «رجب طیب اردوغان» و «عبدالله گل»، اقتصاد این کشور را زیر و رو کردند.

ترکیه حالا یکی از ۱۵ اقتصاد بزرگ دنیا را دارد و برخی پیش‌بینی‌ها (از جمله در گزارش موسسه PWC) نشان می‌دهند که تا سال ۲۰۵۰، این کشور یکی از ۱۰ اقصاد بزرگ جهان را خواهد داشت. (برخی گزارش‌ها هم البته اقتصاد ترکیه را رو به نزول می‌دانند.)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سران دولتی و وزارت خارجه ایران از طریق سازمان ملل جهت فروش ‌ان اقدام کنند و پول آنرا به حساب سرپرستان خانوار واریز کنند بنابراین ۱۳۵هزارملیاردپول دوسال بودجه کشور ست البته این موارد بیت المال محسوب میشود وبه نهاد خاصی یاعامی تعلق نداردچون مالکیت ونام آنرا بنیاد مستضعفان گذاشتند لذا ۸۰درصدمردم مستضعفین ندوبه عموم مردم ایران تعلق دارد نه جناح یا نهاد خاصی یاعامی فقط مردم ایران ولاغیر هر چند که بعیدست چنین کنند.

    • ناشناس

      احسنت تمام املاک و ساختمان های لوکس و گرانقیمت در خارج از کشور باید فروخته شود و پولش بطور عادلانه بین تمامی ایرانیان تقسیم شود. نباید مسئولان بی کفایت و دزد از این امکانات در خارج از کشور استفاده کنند.

  • ناشناس

    خداروشکر که دست مسوولین به برج نرسیده

    • ناشناس

      دمت گرم گل گفتی هم وطن

  • ناشناس

    آقایان تا زمانی‌که این‌بنیادها در دست یک عده خاص‌هست‌و معلوم نمیشه‌پولش و‌سرمایه کجا‌خرج میشود رانت و باند خواهد بود

    • ناشناس

      یک تحقیق کنید ببینید بنیاد مستضعفان یعنی چه و در پس این اسم تمام این املاک بنام چه کسی ثبت میشه

  • ناشناس

    خدمات دوره قبل بود از خدمات این دوره بنویس

  • ناشناس

    باعث خجالته ابرانیاس که هی منم منم میکنن

  • دارابسان

    قبلا با مقایسه ایران و کره و حالا با ترکیه داریم خودارتضاقی میکنیم.
    اون بزرگوار پایینی خوب گفتند که بهتره این ساختمان عللوی فروخته بشه و پولش برگرده. آخه ما سیاست خارجی نداریم که

  • ناشناس

    تا جایی که من تحقیق کردم این برج از مالکیت بنیاد علوی به نفع دولت آمریکا مصادره شده و الان اس ال گرین که یک گروه املاکی هست و آقای ساتن مالک برج هستن و قراردادی رو هم با نایک به ارزش 215 میلیون دلار واسه اجاره 15 ساله ملک تجاری شش طبقه که جلوی ساختمان هست داشتن، مرید باشید دوستان

  • عباس

    این هم که داریم مال زمان اون پدر بیامرزه

  • ناشناس

    من نظر خودمو میگم شاید عده ای قبول نکنند انهابی که رفتند میدانند دور افتاده ترین روستای کوهی را با استامبول عوض نمیکنم دستشویی های شهرداری را با کل ترکیه عوض نمیکنم طبیعت خوب باشه که هست اما ادماش به هیچ نمیارزند بقول معروف که میگن روغن درجه یک وعالی ولی حیف که در پوست سگ نگهداشتند درست این مثال

  • ناشناس

    آخرین چیزی که من در مورد این ساختمان پیدا کردم مربوط به سال 2019 این بوده که دادگاه فدرال امریکا رای مصادر ساختمان که یکی از قضات امریکایی صادر کرده بود رو لغو کرده
    شخصا فکر نمی کنم این ساختمان این قدرها هم که می گویند بیارزه چه برسد به 5 میلیارد دلار!