کد مطلب: ۴۸۹۸۶۹

پرونده هفته؛ چرا درآمد نفت سر سفره مردم نماند؟ / نفت متعلق به کیست مردم یا دولت؟

پرونده هفته؛ چرا درآمد نفت سر سفره مردم نماند؟ / نفت متعلق به کیست مردم یا دولت؟

ظرف سه سال گذشته، درآمد فروش نفت ایران حداقل 100 میلیارد دلار کاهش یافته است. اما این کاهش درآمد دولت چه اثری بر بودجه گذاشته و چگونه زندگی و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است؟ تحریم نفت و بودجه کشور  تاثیر تحریم های نفتی بر زندگی مردم به گزارش تجارت‌نیوز، در این یادداشت

ظرف سه سال گذشته، درآمد فروش نفت ایران حداقل 100 میلیارد دلار کاهش یافته است. اما این کاهش درآمد دولت چه اثری بر بودجه گذاشته و چگونه زندگی و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است؟

تحریم نفت و بودجه کشور تاثیر تحریم های نفتی بر زندگی مردم

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این یادداشت محمدتقی فیاضی، کارشناس اقتصادی توضیح می‌دهد که چرا کاهش بودجه منجر به افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها شده است؟

درآمد نفت متعلق به کیست؟

در صد سال اخیر به‌ویژه در نیمه دوم آن درآمدهای نفتی جزء لاینفک بودجه دولت‌ها محسوب می‌شده است. بخش زیادی از این منابع صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود (مانند پرداخت حقوق و دستمزد به کارکنان دولت) و بخش دیگر در قالب پرداخت‌های عمرانی صرف ایجاد زیرساخت‌ها (مانند جاده، سد، مدرسه، بیمارستان و …) شده است.

80 درصد بودجه ایران به درآمد نفت وابسته است و هر اخلالی در مسیر صادرات نفت (مانند جنگ 8 ساله با عراق و یا تحریم‌های آمریکا)، درآمدهای دولت را با مشکل جدی مواجه کرده و دولت را در اجرای وظایف خود ناتوان می‌کند.

اما درآمدهای نفتی متعلق به کیست؛ مردم یا دولت؟ این مناقشه‌ای بی‌پایان است. چراکه از طرفی مردم خود را مالک مفت می‌دانند و خواستار استفاده حداکثری از آن هستند و از طرف دیگر منابع نفتی عملاً در اختیار دولت است و در اموری که صلاح می‌دیده، خرج می‌کرده است.
البته درآمد نفتی از دو مسیر وارد زندگی مردم می‌شود:

1) کالاها و خدماتی که دولت در قالب بودجه سالانه به مردم عرضه می‌کند مانند خدمات بهداشتی، آموزشی، تأمین امنیت (داخلی و حراست از مرزها)

2) ارزان نگه‌داشتن کالاها و توزیع رانت حاصل از عرضه ارز دولتی (در بازار یا به بانک مرکزی).

مسیر اول مسیر سنتی و معمول در راستای انجام وظایف دولت است، هرچند در این حوزه عمدتاً به دلیل کیفیت پایین کالاها و خدمات دولتی نارضایتی مردم مشهود است اما در حوزه دوم تا حدودی از این نارضایتی کاسته می‌شود و آن ارزان نگه‌داشتن کالاها و توزیع رانت نفتی است.
دولت برای مخارج خود در بودجه ناچار است ارز خود را در بازار عرضه کند و در صورت عدم وجود متقاضی به بانک مرکزی بفروشد.

نتیجه این کار کاهش قیمت ارزهای خارجی است. فارغ از آثار زیان‌بار این کاهش بر تولید داخلی و بروز فساد گسترده، کاهش قیمت ارزهای خارجی سبب می‌شود بخش مهمی از مردم از کالا و خدمات ارزان برخوردار شوند. از قیمت‌های پایین لوازم‌خانگی و گوشی‌های موبایل گرفته تا سفرهای خارجی ارزان تا تحصیل ارزان جاماندگان از کنکور در دانشگاه‌های درجه 2 و 3 کشورهای خارجی.

تحریم چگونه منجر به بروز تورم می‌شود؟

دولت درآمدهای نفتی خود را صرف دو کار می‌کند؛ یکی مخارج داخلی خود و دیگری پایین نگه داشتن نرخ ارز و تامین کالاهای ارزان. اما افت درآمدهای نفتی در سایه تحریم‌ها، مشکلاتی را در بودجه و سپس معیشت مردم ایجاد می‌کند. اما چگونه؟

با از دست رفتن عواید نفتی دولت می‌تواند مخارج خود را کم‌وبیش مانند سابق ادامه دهد اما برای بخشی از هزینه‌ها ناچار به استقراض از بانک مرکزی است که با این کار، پایه پولی و در نتیجه تورم افزایش می‌یابد.

افزایش تورم به معنی کاهش قدرت خرید مردم، فقیر شدن تعداد بیشتری از مردم و … است.

تاثیر دیگر کاهش درآمدهای نفتی دولت، افزایش نرخ ارز است. با افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی افزایش می‌یابد، مواد اولیه کارخانه‌ها گران‌تر می‌شود، سفرهای خارجی مردم کمتر می‌شود و …

تحریم و بودجه ایران

اگرچه در سال‌های گذشته، نفت مهم‌ترین منابع تامین بودجه بود اما از سال 96 و با خروج آمریکا از برجام، این روند تغییر کرد.

در سال 96 نزدیک به 30 درصد بودجه به نفت و 19 درصد آن به فروش اوراق بدهی متکی بود. در سال 97 (سال خروج آمریکا از برجام) حدود یک‌چهارم منابع بودجه از صادرات نفت، یک‌چهارم از فروش اوراق بدهی (قرض از بازار سرمایه) و نیمی دیگر عمدتاً با درآمدهای مالیاتی تأمین شد.

به‌عبارت‌دیگر 50 درصد بودجه دولت با کسری روبرو بود که با فروش نفت و فروش اوراق بدهی (مانند اسناد خزانه) تأمین شده است.

در سال 98، علی‌رغم تلاش‌ها برای تامین بودجه از محل فروش نفت، تحریم‌های آمریکا اثر خود را بر فروش نفت ایران گذاشت و سهم نفت در بودجه نصف شد.

یعنی از 153 هزار میلیارد تومان به 75 هزار میلیارد تومان (30 هزار میلیارد تومان نفت و 45 هزار میلیارد تومان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی) رسید.

همچنین منابع عمومی از 448 به 386 هزار میلیارد تومان کاهش یافت. بنابراین در مجموع حدود یک‌چهارم بودجه دولت چه با کاهش شدید صادرات و چه با عدم دسترسی به منابع ارزی آن دچار مشکل شد.

درآمدها و رفاه از دست‌رفته

چنانچه صادرات نفت از دست‌رفته کشور در سال 97 را یک میلیون و برای سال‌های 98 و 99 را دو میلیون بشکه در نظر بگیریم با قیمت‌های سبد اوپک طی سه سال اخیر حدود 100 میلیارد دلار عواید نفتی دولت از دست‌رفته و بخش بزرگی از درآمد حاصل از فروش نفت نیز بلوکه شده است.

این میزان کاهش درآمدهای نفتی هرچند مستقیماً کالاها و خدمات عرضه‌شده توسط دولت را تحت تأثیر قرار نداده، اما به دلیل استفاده از منابع بانک مرکزی، تشدید تورم و در نتیجه افزایش قیمت کالاها و خدمات (در همه بازارها) را به همراه داشته است.

به طوری که نرخ تورم یک‌رقمی 9.6 درصدی سال 96 به بالای 40 درصد در سال 98 رسیده و احتمالا به حدود 40 درصد در سال جاری می‌رسد. از طرف دیگر با عدم امکان عرضه ارز در بازار نرخ ارز قابل‌کنترل نبوده، لذا کالاها و خدمات با منشأ خارجی نیز گران شده و عملاً از دسترس افراد بسیاری خارج شده است.

به طور مثال در سال 96 حدود 2.5 میلیون گردشگر از ترکیه دیدن کردند که این رقم در نیمه سال جاری به 250 هزار نفر کاهش یافته است. علاوه بر آثار گفته‌شده، با از دست رفتن منابع ارزی دولت، توان بالقوه دولت در مواجهه و مهار بحران کرونا نیز تحلیل رفته است؛ زیرا در صورت صادرات نفت و در دسترس بودن ارز حاصل از آن می‌شد انتظار داشت که دولت ضمن تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم توان این مراکز را برای مقابله و کنترل بحران افزایش دهد و هم از منظر اقتصادی و اجتماعی با تعطیلی برخی فعالیت‌ها، به مشاغل آسیب‌دیده خسارت پرداخت کند.

در مقام مقایسه می‌توان به ترکیه اشاره کرد که برای مهار بحران کرونا بسته حمایتی 15 میلیارد دلاری در نظر گرفته اما ایران از تامین و اختصاص یک میلیارد دلار برای بخش درمان نیز ناتوان بوده و در آخر به چاپ پول متوسل شده است.

این یادداشت، در راستای پرونده این هفته بخش آکادمی تجارت‌نیوز است که در آن به این سوال جواب داده که تحریم‌ها با اقتصاد ایران و زندگی مردم چه کرده است؟

گزارش این پرونده با عنوان «تدوام تحریم‌ها برای مردم ممکن است؟» را در لینک زیر بخوانید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظر اینجانب پول نفت باید برای مردم ایران با توزیع مناسب و عادلانه صورت بگیرد نفت مال مردم است. دولت این پول رو میگیرد هر جا که دوست داشت یا منافعش اقتضا می کرد یا سیاست مداران و قدرت طلبان مد نظرشان بود هزینه می کند باید پول نفت رو تو یک حساب مردم ایران بریزند دولت فقط امانتدار است و باید هزینه نگهداری امانت و هزینه های مترتب از استخراج تا فروش رو بردارد بقیه را به مردم بدهد. پرداخت به مردم به صورت سوبسید و غیر مستقیم مثل قدیمها بهتر است چون رشد نقدینگی نمی شود و به تولیدکننده و کشاورز و … اختصاص بدهند مردم مصرف کننده نیز جنس ارزان در اختیارش قرار میگیرد.

  • ناشناس

    مستقیما بول نفت را به مردمم میدادنند خرج میشد و تمام میشد و اگه دولت مالک این بول بود مثل حالا رانتهاییی که داده و تمام مشگلات اقتصادی که بوجود اورده مثلا یه روستاییی چقدر از یارانه نفتی استفاده کرده در عوض یک کارخانه دار شکلات سازی چقدر از این بول نفت با قیمت ارزان شکرو روغن و غیره استففاده کردهبس راه درست این است بول نفت با سهامی تمام مردم ایران سرمایه گذاری بشه ولی با توجه به اقتصاد امروز بخشی هم به صورت نقد و کالا به مردم ارایه بشه چنانکه در دراز مدت که این سهامها سود میارند مردم فقیر هم زندگی بکننند

  • یعقوب صالحی

    سهم مردم از نفت 45ت من ماهیانه هست. بخورید و بیاشامید ولی اصراف نکنید.

  • ناشناس

    نفت کجا بود کمک یارانه غیر نقدی باید اجرا شود خداییش خانوارهایی هستن که پول نون بعضی موقع ندارن و خیلی کمک میشه مثلا سه نفره 300 هزار و برای هر تعداد بیشتر 50 هزار تومان اضافه شود و در فروشگاه ها کالای مورد نیاز خود را بخرند با شارژشدن غیرنقدی کارت یارانشان .

  • دانشجو اقتصاد

    بحث بر اینکه پول نفت مال کیست یه بحث خنده داره
    پول نفت مال دولت است و دولت این پول را خرج نه ملت می کند نه خرج مملکت
    ما درایم تمام هزینه ها رو خودمان پرداخت می کنیم حتی دولت پول که از دریافت مالیات است در جیب خود می گذارد
    بطور مثال : مراکز بهداشتی و درمانی هیچ گونه خدمات رایگان ندارند – مراکز قضایی و انتظامی برای هر کار حتی کوچک باید کل هزینه را پرداخت نمایی – هزینه عوارض و شهرداری سر به فلک زده – بیشتر مراکز آموزشی تبدیل به مرکز آزاد و غیر انتفاعی شده و غیره ….. پس سهم ما از نفت هیچ است
    فقط پول نفت و درآمد های دیگر پس انداز شده از مملکت خارج می کنند و بعد یه سریال بی محتوی طولانی درست می کنه تا در فرصت مناسب ذهن مردم رو به مسائله دیگر مشغول کنند و پرونده مختومه شود
    این سناریو سالهاست که تکرار می شود فقط مبلغ آن تغییر می کند
    نوسانات دلار هم زائده خود دولت است برای خالی کردن جیب مردم و نجات دادن بانکها از ورشکستگی
    خدا رو هزار مرتبه شکر

    • ناشناس

      هزار افرین

  • Mmmm

    صرف چی چی منم میخام اخه اونایی که چاه نفتو از خودشون میکنند و میبرند و،، بعدش گندش در میاد چی

  • ....

    مگه رو سفره مردم اومده بود که نموند

  • رضا

    نوشته مردم از کالای ارزان برخوردار شدند یا نوشته خرج زیر ساخت ها یا استفاده رایگان از خدمات شده حاجی تورو خدا بیاین فرش زیرپامونم بردارین ببرین ما راضی نیستیم به این همه خدمات و ارزونی و رفاه .

  • ناشناس

    خدا شکر که ب روحانی رای ندادم ک عذاب وجدان داشته باشم در اینده هم رای نخواهم داد چون ادم پاک و صادق در انتخابات نمی بینیم

  • ناشناس

    روحانی میگه ارز و قیمتش مال دولته پس نتیجه میگیریم نفت و درآمدش رو هم مال باباشون میدونن. فقط لفظی منت میزارن سر مردم ماهی 45000 تومن پرت میکنن جلو مردم .