کد مطلب: ۵۴۹۷۱۲

۳ سناریوی تورم بعد از انتخابات / منتظر تورم ۶۷ درصدی باشیم؟

۳ سناریوی تورم بعد از انتخابات / منتظر تورم ۶۷ درصدی باشیم؟

کاندیداهای ریاست جمهور وعده‌های بسیاری درباره کنترل تورم داده‌اند. از صفر شدن تورم تا تک‌رقمی کردن آن. امیر جعفرزاده، پژوهشگر اقتصادی در این تحلیل سه سناریوی نرخ تورم در سال جاری را بررسی می‌کند. به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته این پژوهشگر اقتصادی نرخ تورم در سال جاری بین ۳۲ تا ۶۷ درصد است. یعنی نه

کاندیداهای ریاست جمهور وعده‌های بسیاری درباره کنترل تورم داده‌اند. از صفر شدن تورم تا تک‌رقمی کردن آن. امیر جعفرزاده، پژوهشگر اقتصادی در این تحلیل سه سناریوی نرخ تورم در سال جاری را بررسی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته این پژوهشگر اقتصادی نرخ تورم در سال جاری بین ۳۲ تا ۶۷ درصد است. یعنی نه تنها تورم ظرف چند ماه تک رقمی نمی‌شود بلکه افزایش آن نگران‌کننده است.

امیر جعفرزاده، مدرس دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی در این تحلیل برای تجارت‌نیوز نوشت که چگونه می‌توان نرخ تورم را کنترل کرد.

در آرزوی بازگشت به عقب

تورم در دو سال اخیر، به مسأله خطیری در میان مردم و سیاستگذاران اقتصادی تبدیل شده است و فضای سیاستگذاری در ماه‌های پیش‌ رو به نحوی است که سیاستگذاران باید در خصوص سیاست‌های مالی و پولی مرتبط با تورم بازنگری داشته و تصمیمات جدی در این خصوص گرفته شود.

مهمترین مسأله تاثیرگذار بر نرخ تورم، رشد نقدینگی و رشد اقتصادی است. طی دوره ۸۳ تا ۹۷ با تمام فراز و نشیب‌های سپری شده، میانگین تورم ۱۷ درصد بوده است، گرچه این تورم به هیچ عنوان مطلوب نیست، اما تقریبا نصف میانگین تورم در دو سال‌ اخیر است و حداقل درخواست عموم در این زمینه، بازگشت به این سطح است.

طی ۱۵ سال ذکر شده، میانگین رشد نقدینگی ۲۷ درصد بوده است. اختلاف ۱۰ درصدی این دو متغیر ناشی از رشد اقتصادی (به طور میانگین ۳ درصد) و سایر عوامل (۷ درصد) است.

این در حالی است که در سال‌های ۹۸ و ۹۹، رشد نقدینگی کشور به ترتیب حدود ۳۱٫۳ و ۴۱٫۶ درصد بوده است که به طور میانگین ۹ درصد از میانگین ۱۵ سال گذشته بیشتر است.

طی دوره ۸۳ تا ۹۷ با تمام فراز و نشیب‌های سپری شده، میانگین تورم ۱۷ درصد بوده است، گرچه این تورم مطلوب نیست، اما تقریبا نصف میانگین تورم در دو سال‌ اخیر است و حداقل درخواست عموم در این زمینه، بازگشت به این سطح است.

رشد اقتصادی در دو سال گذشته حدود ۷- درصد و ۱- درصد بوده است و همین امر یعنی افزایش شدید نقدینگی در کنار رشد اقتصادی منفی، تورم‌های ۳۵ و ۳۶ درصدی را در دو سال گذشته رقم زده است.

برای کاهش تورم و رسیدن به میانگین تاریخی گذشته یعنی ۱۷ درصد، لازم است تا در سال‌های آتی، رشد نقدینگی به میانگین تاریخی خود یعنی ۲۷ درصد درصد بازگردد و برای این کار کاهش نقدینگی به زیر این رقم در سال جاری و سال بعد از ضروریات اصلی است.

راهکار کنترل تورم و نقدینگی

برای رسیدن به رشد نقدینگی ۲۷ درصدی در سال جاری، باید دقت داشت که به طور میانگین در هر ماه نباید بیش از ۷۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی را افزایش داد.

می‌توان این رویه را در آمارهای پولی و بانکی بانک مرکزی رصد کرد. همچنین، سیاست‌های اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که میانگین رشد اقتصادی در سال‌های آتی به میانگین ۳ درصد نزدیک شود که به دلیل منفی بودن رشد اقتصادی دو سال گذشته، لازم است که این مقدار به بیش از ۳ درصد در سال جاری و سال بعد برسد.

در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، سال‌های سختی در پیش رو است، زیرا در کنار اتخاذ سیاست‌های ایجاد‌کننده رشد اقتصادی از جمله افزایش سرمایه‌گذاری، نیاز است تا سیاست انقباضی پولی و کاهش نرخ نقدینگی انجام شود.

برای کاهش تورم و رسیدن به میانگین تاریخی گذشته یعنی ۱۷ درصد، لازم است تا در سال‌های آتی، رشد نقدینگی به میانگین تاریخی خود یعنی ۲۷ درصد درصد بازگردد و برای این کار کاهش نقدینگی به زیر این رقم در سال جاری و سال بعد از ضروریات اصلی است.

یکی از مهمترین ضروریات عدم افزایش شدید نقدینگی در سال‌های آتی، عدم انجام هر طرح، پروژه یا سیاستی است که می‌تواند منجر به افزایش پایه پولی و نقدینگی شود. بنابراین برای انجام طرح‌ها یا سیاست‌های وعده داده‌شده، حتما باید منابع مالی آن مشخص و معین شود تا از پولی شدن کسری بودجه دولت به دلیل انجام پروژه‌های جدید، پرهیز شود.

تورم ۳۰ یا ۶۷ درصدی؟

لازم به ذکر است، در صورت عدم تحقق افزایش رشد اقتصادی و کاهش رشد نقدینگی و ادامه وضعیت این دو متغیر در سال‌های ۹۸ و ۹۹، انتظار می‌رود میانگین تورم سال‌های آتی به حداقل ۳۰ درصد برسد که ۱۳ درصد بیش از میانگین تورم در دوره ۱۵ ساله ۸۳ تا ۹۷ است.

در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، سال‌های سختی در پیش رو است، زیرا در کنار اتخاذ سیاست‌های ایجاد‌کننده رشد اقتصادی از جمله افزایش سرمایه‌گذاری، نیاز است تا سیاست انقباضی پولی و کاهش نرخ نقدینگی انجام شود.

در کنار نگاه بلندمدت فوق به تورم و ضروریات کاهش تورم به سطوح پایین، در خصوص وضعیت تورم در سال جاری نیز می‌توان سناریوهایی را در نظر گرفت که طبق آنها تورم می‌تواند بین ۳۲ تا ۶۷ درصد ثبت شود.

البته چنانچه مسائل مربوط به تحریم‌ها حل و فصل شود و امکان فروش نفت و بازگشت این پول به اقتصاد همانند شرایط عادی و قبل از تحریم‌ها فراهم شود، به نظر می‌رسد می‌توان به ثبت رقم تورم در کرانه پایین بازه گفته‌شده خوش‌بین بود، اما در صورت عدم کاهش شدید نقدینگی، نباید انتظار ایجاد معجزه و کاهش تورم در سال جاری و سال‌های آتی را داشت.

تجارت‌نیوز در پرونده‌ای، آینده بازارها و اقتصاد ایران بعد از انتخابات ۱۴۰۰ را بررسی کرده است. برای مطالعه مطالب بیشتر صفحه آکادمی تجارت‌نیوز و لینک زیر را مطالعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.ملت بزرگ و تمدن ساز ایران.به نظرم در شرایطی که مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی دامن گیر تک تک مردم در ایران شده است و فاصله طبقاتی بشدت زیاد شده است.ثروتمندان در ایران که در زندگی خود مشکلی ندارند.آن ها همیشه از رانت ها و یارانه ها استفاده کردند.همین قرعه کشی خودرو.کسی که پول ماشین ها رو داره.ماشین رو تحویل میگیره انبار میکنه بعد در گرانی های پی در پی میفروشه.همین طور همین روش را در خرید خانه و طلا و مسکن و ارز و… انجام میدهند.ملت بزرگ ایران حالا نفری از مدیران ۴۰ ساله کشور و از قشر بالای جامعه و همچنین اقتصاد دان و دارای شخصیت بین المللی حاضر شده و میخواهد پنج دهک پایین جامعه را هم از این باتلاق اقتصاد بیمار که کشورهای بیگانه و بیماری منحوس کرونا برای دهک های پایین جامعه ایجاد کرده است برای چهار سال آینده ما را نجات دهد. پس حتما در انتخابات لطفا شرکت کنید.این نظر،کاملا نظر شخصی است.باتشکر

  • ناشناس

    می خواستی بگی اگر با آمریکا مذاکره نکنیم تورم بالاتر می رود و فقط تنها راه مذاکره با آمریکا است !ملت رو چی فرض کردی ؟؟؟

    • ناشناس

      موسسه افکار سنجی ایرانیان در خوشبینانه ترین حالت؛ درصد مشارکت مردم رو 42% اعلام کرد..
      چطور میشه که از مشارکت 85درصدی دوازده سال قبل، به همچین چیزی رسیده اند؟؟
      اصولا توی نظرسنجی ها اونی که شرکت نمیکنه بخاطر دلایل زیادی(که همه مردم میدونن چیه) ممکنه نظر واقعیشو نگه و بگه شرکت میکنه ولی برعکسش اصولا اتفاق نمیفته، پس مطمئنآ درصد مشارکت واقعی حدود ده دوازده درصد پایین تره یعنی 30تا 32%♡♡
      انتخابات مجلس سال 98رو میدونید که کرونا یک روز بود اعلام شده بود و اصلا جدی نگرفته بودنش و اون انتخابات چیزی به نام رآی نمیدهم جدی نبود و تبلیغ تحریم انتخابات درکار نبود؛ اما مردم شهرهای بزرگ خیلی کم مشارکت داشتن مثلآ جمعیت دوملیونی شیراز فقط 25% مشارکت داشتن..
      حالا خودتون حساب کنید با این اوضاع معیشتی داغون ملت، با اتفاقات پیش امده در زمینه های سیاست خارجی، با نابودی پول ملی و دارایی مردم در بورس و بانکها و سلب اعتماد کامل مردم از دولت در قیمت سوخت و پرداخت نشدن حقوق کلی از کارگران و بیکاری کلی از جوانان تحصیلکرده مثل خودم و صدها عامل مهم؛ و بی تعارف قبول کنید تحریم انتخابات جدیه و تصمیم جمعی کثیر ملت خب چه مشارکتی میخواید باشه؟؟ با این اوصاف درصد مشارکت همین شهر شیراز اگر 10تا 12%باشه خیلی هنر کرده…

  • محمد

    مطلب کاملا غیر علمی و غرض ورزانه هست.