کد مطلب: ۴۴۵۵۹۷

هوش مصنوعی چگونه جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل می‌کند؟

هوش مصنوعی چگونه جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل می‌کند؟

هیچ وقت از هوش مصنوعی تا این اندازه که امروز شاهد آن هستیم، بهره نبرده‌ایم. همه‌گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) در طی چند هفته روند طبیعی زندگی ما را مختل کرده است. با تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها و یا انجام کار از خانه و دورکاری، هماهنگی با یک وضعیت دائما متغیر، کلید اصلی برای بقای

هیچ وقت از هوش مصنوعی تا این اندازه که امروز شاهد آن هستیم، بهره نبرده‌ایم.

همه‌گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) در طی چند هفته روند طبیعی زندگی ما را مختل کرده است. با تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها و یا انجام کار از خانه و دورکاری، هماهنگی با یک وضعیت دائما متغیر، کلید اصلی برای بقای سازمان‌های بزرگ و کوچک خواهد بود.

هر چند با وجود اینکه اقدامات بسیاری در حال انجام است، همه‌گیری باعث نوآوری‌های زیادی، به‌خصوص در زمینه هوش مصنوعی شده است.

در حالی که جهان دارد با یک سیستم و نظام جدید هماهنگ می‌شود، در این مقاله راه و روش‌های مهمی را بررسی می‌کنیم که هوش مصنوعی با استفاده از آنها در حال دگرگون کردن بهبود سلامت و ایمنی عمومی است.

۱- هوش مصنوعی شیوع بیماری را پیش‌بینی می‌کند

یکی از مشکلات این ویروس کرونا (و بیماری کووید-۱۹ که از این ویروس ناشی می‌شود) این بوده است که چگونه به‌سرعت شیوع پیدا می‌کند. در حالی که فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی اماکن پرخطر به‌عنوان بهترین راه برای کنترل شیوع و گسترش ویروس تلقی می‌شود، بسیاری از مناطق در اجرای این اقدامات کند عمل کرده‌اند، به دلیل اینکه درک دقیقی از خطرات ندارند.

با این وجود، یک سیستم نظرسنجی مبتنی بر هوش مصنوعی در موسسه علوم وایزمان ساخته شده است که شیوع بیماری را بهتر پیش‌بینی می‌کند تا مسئولان بتوانند اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای کاهش سرعت شیوع ویروس انجام دهند.

این سیستم از یک پرسشنامه با تمرکز بر مسائل کلیدی مانند علائم سلامتی و قرنطینه‌سازی استفاده می‌کند، سپس پاسخ‌ها را با یک الگورتیم مبتنی بر مکان تطبیق می‌دهد.

بعد از آن تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی می‌تواند نقاط خطرناک احتمالی را از قبل شناسایی کند، این کار می‌تواند به مقامات محلی کمک کند تا تدابیری را اتخاذ کنند که باعث کاهش سرعت شیوع ویروس خواهد شد.

جهانی امن‌تر با هوش مصنوعی

۲- هوش مصنوعی به مراکز پشتیبانی کمک می‌کند

در حالی که ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ تیتر همیشگی اخبار است، جای تعجب نیست که بیمارستان‌ها و سازمان‌های بهداشتی از بیمارانی که احتمال ابتلا به ویروس کرونا را دارند، بیشتر از قبل پرس‌وجو می‌کنند.

دستیاران مجازی پیشتر حجم کار کارشناسان پشتیبانی مشتری در صنایع دیگر را کاهش داده‌اند و اکنون، ابزارهای مشابهی به‌طور خاص برای پاسخگویی به سوالات مرتبط با ویروس کرونا طراحی شده‌اند. از این ابزارها می‌توان به‌صورت مستقیم در برنامه‌های تلفن همراه و وبسایت‌های مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی استفاده کرد.

یک نمونه از این موارد هایرو (Hyro)، دستیار مجازی رایگانی است که در اختیار سازمان‌های بهداشت و درمان قرار می‌گیرد تا به آنها برای مدیریت حجم زیاد تماس‌ها و سوالات کمک کند.

این ابزارهای هوش مصنوعی با پاسخگویی به سوالات متداول درباره ویروس کرونا، تشخیص علائم و ارائه اطلاعات از منابع مورداعتماد مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، می‌تواند به کاهش حجم کار کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی که به دلیل شرایط همه‌گیری خسته شده‌اند، کمک کند.

۳- هوش مصنوعی با انتشار اطلاعات غلط مبارزه می‌کند

مشکل ناخوشایندی که به دنبال گسترش ویروس کرونا (کووید-۱۹) به وجود آمده است، انتشار سریع اطلاعات غلط و نادرست در فضای مجازی است. از کم‌اهمیت نشان دادن خطرات ویروس کرونا گرفته تا هشدارهای متنی جعلی در مورد قرنطینه اجباری، می‌تواند باعث افزایش ترس و هراس مردم در دوره‌ای شود که به‌خودی‌خود به‌اندازه کافی ترسناک است.

خیلی از اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های شبکه‌های اجتماعی برای بررسی پست‌های مضر از کارشناسان محتوای انسانی استفاده می‌کنند، اما با توجه به اینکه کارمندان بیشتری موظف هستند که دورکاری کنند و یا اینکه کلا کارشان تعطیل کنند، هوش مصنوعی برای مبارزه با اطلاعات غلط اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

اگرچه عدم نظارت انسانی به معنای افزایش میزان اشتباهات است، اما می‌تواند باعث پیشرفت‌های تازه‌ای در این ابزارهای یادگیری ماشینی شود.

به‌عنوان مثالی در این مورد، جیکوب کاستراناکس از وبسایت ورج (The Verge) توضیح می‌دهد: «در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، یوتیوب به هوش مصنوعی بیشتر از کارشناسان محتوا تکیه خواهد کرد، از آنجا خیلی از بازبینان انسانی به دلیل محدود کردن شیوع بیماری، ترخیص خواهند شد. این کار بدین معنی است که ویدیوها به دلیل اینکه توسط هوش مصنوعی ناقض سیاست‌های یوتیوب شناخته می‌شوند، مستقیما از سایت حذف خواهند شد، در حالی که معمولا برای حذف ویدیوها، نیاز به تایید یک بازبین انسانی است.»

۴- هوش مصنوعی بیماران را شناسایی می‌کند

همان طور که در روزنامه گاردین نوشته شده است، یکی از بزرگ‌ترین مسائل مربوط به شیوع ویروس کرونا، این واقعیت است که بسیاری از بیماران دارای علائمی شبیه به سرماخوردگی و آنفلوانزا هستند. برخی از بیماران نیز هیچ علائمی ندارند.

به همین دلیل خیلی از افرادی که می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند، ممکن است به جای اینکه خودشان را قرنطینه کنند، در اماکن عمومی حضور پیدا کنند.
در حالی که انجام آزمایش‌های پزشکی می‌تواند به‌کندی انجام شود، هوش مصنوعی در تلاش برای رفع این مشکل است.

بر اساس متنی که در نکست وب منتشر شده است، چند ابزار هوش مصنوعی برای شناسایی مبتلا به کووید-۱۹ و ارائه درمانی که از متخصصان پزشکی محافظت می‌کند، ساخته شده است.

در چین، یک الگوریتم دیداری رایانه‌ای طراحی شده است تا دمای بدن افراد در مکان‌های عمومی را اندازه‌گیری کرده و هر کسی را که حتی تب جزئی دارد، شناسایی کند.

یک الگوریتم دیگر هوش مصنوعی به پزشکان کمک می‌کند تا با دقت بیشتری مبتلایان به ویروس کرونا و بیماران پنومونی عادی را شناسایی کند.

در ایالت واشینگتن، از ربات‌ها برای ارائه درمان و ارتباط از راه دور استفاده شده است تا از انتقال ویروس کرونا از بیماران به پزشکان جلوگیری شود.

آینده همه‌گیری کووید-۱۹ با عدم‌اطمینان روبه‌رو است. هنوز مشخص نیست که اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر اقدامات احتیاطی چه مدت باید اجرا شود تا شیوع بیماری را کاهش دهند و یا اینکه تاثیرات کلی این اقدامات چه خواهد بود.

با وجود اینکه هوش مصنوعی نمی‌تواند به همه پرسش‌ها پاسخ دهد، روشن است که ادامه نوآوری در این زمینه به ایجاد جهانی امن‌تر در این دوران دشوار کمک می‌کند و کمک خواهد کرد. با کمک به کند شدن شیوع ویروس کرونا و بهبود شرایط کارکنان بخش سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، این پیشرفت‌های فناوری می‌تواند در حال حاضر و در آینده به‌خوبی زندگی آدم‌ها را نجات دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Bandehkhoda

    باسلام ضمن عرض تشکر از شما بطور کلی فقط تیتر مطلب رو خوندم ولی خواستم بگم امروز که هوش مصنوعی وجملات شما آخرین مطلب این صفحه بود بخاطر سنتی بودن مردم است ولی در واقع کاربرد این هوش نامحسوس در سطح شماره 1یک جامعه ایران ودنیاست و داشتن اطلاعت شخصی افراد و ظاهری و حتی نوع تن صدای ما برای سهام عدالت وسجا ترفندی هوشمندانه است که الان در این شلوغی و بی نظمی به چشم کسی نمی آید ولی ثبت و ذخیره آن در سرورهای مرکزی هوش مصنوعی بعدها کاربردهای بسیار بازدارنده ای برای افراد خواهد داشت از جمله کشور چین که خیلی پیشترها برای کنترلهای امنیتی و حفاظتی این کارها را شروع کرده و هم اکنون یک میلیارد جمعیت را با هوش مصنوعی کنترل می‌کند. تکنولوژی خیلی مفید است ولی انسانیت و آزادگی را کم رنگ می‌کند بدون شک…