کد مطلب: ۴۳۸۹۵۹

قایقرانی در دریای طوفانی: چگونه در سال اول کسب‌وکار دوام بیاوریم

قایقرانی در دریای طوفانی: چگونه در سال اول کسب‌وکار دوام بیاوریم

سال اول آغاز کسب‌وکار پر از خطرات و مشکلات و چالش‌ها است، اما اگر به‌خوبی آماده باشید، سال اول را به‌سلامت پشت سر خواهید گذاشت. ماجرا با یک جرقه یا روشن شدن یک لامپ در ذهنتان شروع می‌شود اما طی کردن مسیر از یک ایده درخشان تا یک کسب‌وکار معرکه چندان هموار نیست. بسیاری از

سال اول آغاز کسب‌وکار پر از خطرات و مشکلات و چالش‌ها است، اما اگر به‌خوبی آماده باشید، سال اول را به‌سلامت پشت سر خواهید گذاشت.

ماجرا با یک جرقه یا روشن شدن یک لامپ در ذهنتان شروع می‌شود اما طی کردن مسیر از یک ایده درخشان تا یک کسب‌وکار معرکه چندان هموار نیست. بسیاری از کارآفرینان مقدار سختی کاری را که برای سرپا نگه داشتن کسب‌وکار به اندازه‌ای که به درآمدزایی برسد، در نظر نمی‌گیرند. آنها با شور و شوق زیاد کرکره‌های کسب‌وکار را بالا می‌دهند، فقط برای پیدا کردن مشتریانی که به دنبال خرید محصولات آنها نیستند.

پس چطور می‌توانید سال اول راه‌اندازی کسب‌وکار را بدون فرسودگی شغلی و ناامید شدن پشت سر بگذارید؟

۱- یک طرح کسب‌وکارِ درست تهیه کنید

ایده کسب‌وکار خود را به‌دقت مورد بررسی و تحقیق قرار دهید، نقاط قوت، نقاط ضعف، ریسک‌ها و فرصت‌های کسب‌وکار را تجزیه و تحلیل کنید.

در زمینه‌ای که می‌خواهید در آن فعالیت کنید و همین طور رقبا تحقیق کنید. چه چیزی باعث می‌شود که ایده‌تان را عملی کنید؟ باید رقبای خود را بشناسید تا بفهمید که محصول یا خدمات شما در چه سطحی قرار دارد و چقدر احتمال دارد که بازار موفقی داشته باشد.

هنگامی که طرح کسب‌وکار را تهیه کردید، آن را بازبینی و اصلاح کنید تا زمانی که طرح کسب‌وکار شما شفاف، روشن و قانع‌کننده شود.

سال اول کسب‌وکار

۲- انعطاف‌پذیر و سازگار باشید

طرح کسب‌وکار، سند پویا و در حال تحولی است که باید مجددا مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرد، کار عاقلانه‌ای است اگر بخواهید بخش‌هایی از آن را هر زمان که خواستید بازنویسی کنید.

خودتان را به یک روش خاص محدود نکنید. باید به اندازه کافی سریع باشید تا با تغییرات بازار یا موانع دیگری که ممکن است سر راه شما قرار بگیرند، سازگار شوید و تطابق پیدا کنید.

اگر دریا طوفانی است، بادبانتان را نبندید. یا مسیرتان را تغییر دهید و یا خطر غرق شدن را بپذیرید.

۳- برای کار سخت آماده باشید

حتی اگر ایده شما شاهکار و معرکه باشد، کسب‌وکار خودبه‌خود شکل نمی‌گیرد. توماس ادیسون، مخترع لامپ حبابی، جمله معروفی دارد که می‌گوید: «۱ درصد از نبوغ، ایده و فکر درخشان است و ۹۹ درصدِ آن پشتکار و کار سخت.»

برای روزهای سخت آماده باشید و خودتان را مهیای زمان‌هایی کنید که کسی وجود ندارد تا به شما حقوق و دستمزد بدهد. برای متقاعد کردن خودتان در مورد اینکه در مسیر درستی گام برمی‌دارید، اطمینان داشته باشید، حتی اگر فرد دیگری وجود نداشته باشد که این موضوع را به شما بگوید.

فقط کسانی که قدرت تحمل ناملایمات و مشکلات سال اول را دارند، به مرحله بعدی خواهند رسید و از موفقیت نهایی لذت می‌برند.

سال اول کسب‌وکار

۴- نظم و انضباط بر هر چیزی مقدم است

عدم وجود نظم و انضباط منجر به شکست و سقوط کارآفرینان خیلی زیادی شده است. آنها ایده فوق‌العاده و معرکه‌ای داشتند، اما برای سازگاری و هماهنگی تلاش نمی‌کردند.

طرح کسب‌وکار خود را به‌صورت مکرر بررسی و بازبینی کنید، و نکات مبهم و مشکل را مورد آزمایش و تجزیه و تحلیل قرار دهید. به مسائل مالی کسب‌وکارتان مسلط شوید و آنها را طبق روال انجام دهید. اگر به مشکلی برخورد کردید، آن را اصلاح و رفع و رجوع کنید. در کارتان پشتکار داشته باشید و ثابت‌قدم باشید و مطمئن باشید که پاداش تلاش‌ها و کوشش‌هایتان را خواهید گرفت.

۵- به خودتان مسلط باشید

خود (ego) اگر از آن به درستی استفاده شود، سلاح قدرتمندی است، اما خیلی از کارآفرینان را ناامید می‌کند. شما به میزان مطلوبی از عزت نفس نیاز دارید تا به باورها و عقاید و توانایی‌های خودتان ایمان داشته باشید، اما یک خود افسرده باعث می‌شود تا مشتریان و سرمایه‌گذاران از شما دور شوند و این موضوع به‌شدت به ضرر کسب‌وکارتان است.

افرادی که موفق می‌شوند کسانی هستند که عزت نفس و اعتماد به نفس دارند اما در عین حال فروتن و متواضع هستند. آنها کاملا خودشان را قبول دارند اما آنقدر مغرور نیستند که خودشان را با نیازها و تقاضای بازار وفق ندهند.

اگر کسب‌وکار مثل قایقرانی در یک برکه آرام و ساکت بود، همه می‌توانستند از پس آن بربیایند. اما همان طور که ادیسون گفته داشتن ایده درخشان فقط اولین قدم کار است. سال اول کسب‌وکار سرشار از خطرات و مشکلات خواهد بود و اگر آمادگی کافی داشته باشید، از پس آن برخواهید آمد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فرهاد افکاری

    سلام فوق العاده حرفه ای در چند بند گفتید اگر سال 57 مردم پیروز شدن چون اجماع همگانی بود من به عنوان یک تولید کننده از قبل انقلاب شاید این مسیرو پشت سر بگذارم اما اونای که تازه بخواهند در مسیر تولید گام بردارند کمک مالی بصورت اصولی نیاز دارند در غیر این صورت باید بگم خیلی خیلی سخته بدون پشتیبانی صنعت کشور راه انداخت حالا یادتون باشه حریف اگه یکی بود هر قدر قوی میشد اما مالیات از یک طرف بیمه ها از یک طرف دیگر ونگرانی و وووووو تولید کننده امروز یک حریف نداره ضمن کشیدن ارابه خودش دها ارابه فرعی هم هم زمان باید بکشه خلاصه سر کیسه اگه قانون گذارها وسیاسی ن شل نکنن بدون شک فقط یک درصد موفق میشن نظر بنده بود

  • فرهاد افکاری

    لطفا راهکاری پیدا کنید بتونید وام بدون سود به صنعت کار بدید تا صنعتکار خودشو تواین آشفته بار بتونه سال اول خودشو سرپا نگه داره ممنون

  • ناشناس

    خیلی‌ها وقتی می‌خوان کسب‌وکار راه بندازن، انقدر مجذوب ایده‌شون می‌شن که بقیه موارد رو یادشون می‌ره. واسه همین خیلی زود می‌بینن که ایده به قول شما معرکه و درخشانشون با واقعیت نمیخونه و دلزده میشن و شکست میخورن.

  • ناشناس

    خوب پسندیم