کد مطلب: ۵۶۲۵۰۵

قیمت خودروهای ایرانی در عراق چند است؟ + جدول

قیمت خودروهای ایرانی در عراق چند است؟ + جدول

خودروهای ایرانی در بازارهای خارجی به چه قیمتی به فروش می‌رسند؟ این پرسشی است که شهروندان ایرانی، آن هم در یک بازارِ خودرویِ کاملا انحصاری، حق دارند از خود بپرسند. این موضوع اما زمانی اهمیت پیدا می‌کند که حجم خبرها و شایعات در مورد ارزان‌تر بودنِ خودروهایِ ایرانی در بازارِ کشورهایی مانند عراق، سوریه، ارمنستان

خودروهای ایرانی در بازارهای خارجی به چه قیمتی به فروش می‌رسند؟ این پرسشی است که شهروندان ایرانی، آن هم در یک بازارِ خودرویِ کاملا انحصاری، حق دارند از خود بپرسند. این موضوع اما زمانی اهمیت پیدا می‌کند که حجم خبرها و شایعات در مورد ارزان‌تر بودنِ خودروهایِ ایرانی در بازارِ کشورهایی مانند عراق، سوریه، ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان بسیار زیاد است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی هفته‌های اخیر، زمزمه‌ها در موردِ ارزان‌فروشی (یا به اصطلاحِ فنی، «دامپینگِ») خودروهای ایرانی در بازارِ کشورهای همسایه، بار دیگر اوج گرفته و خبرهای ضد و نقیضی در این مورد به گوش می‌رسد. منتقدان می‌گویند ایران، خودروهایِ تولیدیِ خود را فقط به مردمِ ایران گران می‌فروشد و قیمت‌ها برای شهروندانِ خارجی ارزان‌تر است!

« دامپینگ » (Dumping) یک سیاست‌گذاریِ قیمتی است که می‌تواند این وضعیت را توضیح بدهد. به بیان ساده، «دامپینگ» یا «قیمت‌شکنی»، زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت، برای به دست‌آوردنِ بازارِ کشورهایِ خارجی، قیمتِ کالا در خارج را پایین‌تر از قیمتِ کالا در داخل تعیین کند. برخی شرکت‌ها حتی ممکن است برای به چنگ‌ آوردنِ سهمی از بازارهایِ خارجی، قیمت کالا را کمتر از قیمت تمام شده هم تعیین کنند.

اما آیا خودروسازان ما اکنون از سیاست دامپینگ استفاده می‌کنند؟ به نظر می‌رسد ایران، دست‌کم حالا، از سیاست «دامپینگ» استفاده نمی‌کند. چرا که اولا دو خودروسازِ بزرگِ ایرانی ادعا می‌کنند که به دلیل قیمت‌گذاریِ دستوری، به ازای تولید هر دستگاه خودرو، زیان می‌کنند و بخشی از زیانِ انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانیِ آنها، ناشی از همین موضوع است. بنابراین، ارزان‌فروشیِ خودروهایِ صادراتی هم معقول به نظر نمی‌رسد.

دوم اینکه یک بررسی اینترنتی نشان می‌دهد که قیمتِ خودروهای ایرانی در کشورهایی همچون عراق و جمهوری‌آذربایجان، نه فقط از قیمت همین خودروها در داخلِ ایران بالاتر است، که از قیمت خودروهای مشابهی که شهروندان عراقی یا آذربایجانی می‌توانند با همین مبالغ خریداری کنند هم بالاتر است! (البته در مورد خودروهای دستِ دوم، ظاهرا ماجرا برعکس است.)

article 164354 860 575

خودروی «دنا» در جمهوری‌آذربایجان با نام «خزر» تولید می‌شود.

«تیبا» در ایران و «طیبه» در عراق

تبلیغات فروش برخی خودروهای ایرانی در عراق، نشان می‌دهد که قیمت این خودروها در بازار عراق، گران‌تر از بازارِ ایران است. به عنوان نمونه، قیمت «تیبا صندوق‌دار» (که در عراق به نام «سایپا طیبه» یا حتی «طیبه» شناخته می‌شود)، حدود ۶ هزار و ۷۰۰ دلار است. با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی، قیمت این خودرو در عراق حدود ۱۶۷ میلیون تومان است، در حالی که قیمت همین خودرو در ایران، اکنون حدود ۱۳۰ میلیون تومان است.

قیمت «ساینا» نو هم در بازار عراق حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دلار است که با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی، حدود ۱۸۷ میلیون تومان می‌شود. متوسط قیمت انواع این خودرو در ایران، اکنون حدود ۱۵۵ میلیون تومان است.

قیمت «تیبا صندوق‌دار» (که در عراق به نام «سایپا طیبه» یا حتی «طیبه» شناخته می‌شود)، حدود ۶ هزار و ۷۰۰ دلار است. با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی، قیمت این خودرو در عراق حدود ۱۶۷ میلیون تومان خواهد بود، در حالی که قیمت همین خودرو در ایران، اکنون حدود ۱۳۰ میلیون تومان است.

770x480 1

خودرو «تیبا» در عراق با نام «طیبه» و به قیمت ۶ هزار و ۷۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

بازار دست‌ دوم‌های ایرانی در کشورهای همسایه

اما از قیمت خودروهایِ نو که بگذریم، قیمت خودروهای دست دومِ ایرانی در کشورهای همسایه در چه حد و حدودی است؟ نخست اینکه ایران اکنون تولید چندانی در سایت‌هایِ خارجیِ تولیدی خود ندارد و این موضوع، انتقادات فراوانی هم به دنبال داشته است.

خودروی ایرانی page 001

مقایسه قیمت خودروهای نو و کارکرده ایرانی در کشورهای عراق و جمهوری‌آذربایجان، با قیمت خودروی مشابه در ایران

به عنوان نمونه، ایران در جمهوری‌آذربایجان و حتی کشور « سنگال » در آفریقا هم سایت تولید خودرو تاسیس کرده و این حالی است که اکنون، تولید خودرو در این سایت‌ها، تقریبا به صفر میل می‌کند. (برای احداث سایت تولید خودرو در سنگال، حدود ۱۰۰ میلیون دلار، معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.)

بررسی قیمت خودروهای دست دومِ ایرانی در جمهوری‌آذربایجان اما نشان می‌دهد که خرید خودرویِ ایرانی برای خارجی‌ها، گاهی ارزان‌تر و گاهی هم گران‌تر از خریدِ خودروی مشابه برای ایرانی‌ها آب می‌خورَد.

به عنوان نمونه، یک آگهیِ فروش خودروی سمند (که در جمهوری‌آذربایجان به «آذسمند» معروف است)، نشان می‌دهد که سمند سفیدرنگ مدل ۱۳۹۳ خورشیدی (۲۰۱۴ میلادی) با کارکرد ۲۵۷ هزار کیلومتر که کارشناسی شده و تایرهای نو هم دارد، حدود ۶ هزار «منات» (واحد پول جمهوری‌آذربایجان) قیمت خورده است.

قیمت «منات» در لحظه تنظیم این گزارش، حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است و به این ترتیب، قیمت این خودرو در جمهوری‌ آذربایجان حدود ۸۸ میلیون تومان است. بررسی سایت‌های خرید و فروش خودروی دست دوم در ایران اما نشان می‌دهد که خودرویی با کیفیت مشابه، در ایران بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان قیمت دارد و در واقع، به مراتب گران‌تر است.

Untitled

آگهی فروش یک «سمند» دست دوم در یک سایت آذربایجانی

چرا خودروهای ایرانی گران هستند؟

عده‌ای می‌گویند خودروهای ایرانی، همین حالا و در ایران هم بیش از اندازه گران هستند و اگر بنا به رقابت بود و شرکت‌هایِ خارجی هم مجاز بودند که در بازارِ ایران خودرو بفروشند، با این قیمت‌ها کسی خودرویِ ایرانی را که کیفیت و فناوریِ ساخت آن به دهه‌ها پیش بر می‌گردد، نمی‌خرید.

در واقع، به باورِ این عده، انحصار موجب شده که مردم مجبور باشند خودروی ایرانی بخرند، در حالی که در یک بازارِ رقابتی، با همین مبالغ می‌توانستند خودروهای به روز سوار شوند.

2021 kia sorento 4dr suv sx prestige x line fq oem 1 1600

قیمت یک «۲۰۲۱ Kia Sorento»، تنها ۱٫۷ برابر قیمت یک «دنا پلاس اتوماتیک توربو» است.

این مدعا پربیراه نیست. به عنوان نمونه، قیمت یک «۲۰۲۱ Kia Sorento» (که به دلیل ممنوعیت واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ به این سو اکنون در ایران وجود ندارد)، حدود ۳۱ هزار دلار است. با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی، قیمت این خودرو در کشورهای دیگر، حدود ۷۷۵ میلیون تومان است.

این در حالی است که قیمت «دنا پلاس اتوماتیک توربو» در بازار آزاد، در زمان نگارش این متن حدود ۴۶۰ میلیون تومان بوده است. حتی برایِ یک فردِ غیرمتخصص هم مسلم است که قیمت‌گذاریِ این دو خودرو، با توجه به کیفیت ساخت و موارد مشابه، عجیب به نظر می‌رسد.

علت اختلاف قیمت مشخص است: خودروسازیِ ایران بدون رقیب و در شرایط آکواریومی رشد کرده و به همین دلیل هم هست که حتی توان رقابت با خودروسازان کره‌جنوبی که خودرو را از ۲۰ هزار کیلومتر آن‌سو تر به عراق و جمهوری‌آذربایجان می‌آورند و دستمزد کارگر و انرژی هم در کارخانه‌های‌شان ۱۰ برابر بیش از ایران است، برای خودروساز ایرانی وجود ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یادم رفت بگم. دستمزد کارگرهای ایران خودرو و سایپا نسبت به کارخانه های خارجی چند هزارمه که شما قیمت خودروهاتونو با اونا مقایسه می کنید.

    • ناشناس

      میشه خودروسازهای ما تمام خودروهاشون رو با قیمت بالاتر صادر کنن و عوضش دولت خودروهای خارجی رو وارد کنه . اینجوری دیگه خودروسازهای ما هم ضرر نمیکنن !! مردم ما هم از شر بنجلات خودرو سازهای داخلی راحت میشن !! میشه دو سر سود هم مردم راضی و هم خودروسازها راضی !! واقعا متاسفم برای نویسنده این متن که خواننده رو خر فرض کرده !! الان دیگه دوران قدیم نیست هر چرتی بگین دیگران باور کنن! مردم خودشون می‌دونن که چه کلاهی داره سرشون می‌ره

  • ناشناس

    به شعور مردم توهین نکنید بهتراست بگویید یک کارمند جز درهمین عراق جنگ زده باچندماه حقوق خود می تواند یک اتومبیل متوسط جهانی بخرد. بعدبگو یک کارمند جزدرایران باچندسال حقوق خود می تواند یک پراید بخرد؟ !!!

  • علی

    ماشین تولید میکنید بفروشید کشورهای دیگه ما ماشین دست سوم خارجی میخواهیم اگر مرد هستید سر حرفتان بایستید

  • ناشناس

    من خودم سال ۹۶ عراق کار میکردم قبل از این تورم های خرکی. اونجا پژو پارس ۱۲ تومن بود ایران ۴۵ تومن.پراید ۷ تومن بود اونم اپشنال اینجا ۲۱.هیوندای النترا اونجا ۴۵ تومن بود اینجا نزدیک به ۲۰۰.کلا این سایت چرت نوشته

  • ناشناس

    همش دروغه.کدوم نادانی ماشین با کیفیت خارجی رو میزاره میاد پراید بگیره با همون قیمت

  • ناشناس

    از وقتی فهمیدم پژو برای موزه اش چهار سال پیش سه دستگاه ۴۰۵ برد و یکی اش را به عنوان تولید پژو در آرژانتین معرفی کرده دیگه حرفی ندارم

  • نا شناس

    سلام فونت استفاده شده چیه؟

  • ناشناس

    با ۷ هزار دلار میشه لکسوز وارد کنند انوقت کی میاد پراید بخره ؟ سر کارید خودتان خبر ندارید

  • ناشناس

    ما ساینا قیمت کردیم تقریبا 40در میاد الآنم عراقیم

  • ناشناس

    عزیزم چرت نگو تیبا الان ۳۶۰تمنه