کد مطلب: ۵۲۰۰۵۰

فرار مالیاتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی / فراریان مالیاتی چه کسانی‌اند؟

فرار مالیاتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی / فراریان مالیاتی چه کسانی‌اند؟

میزان فرار مالیاتی در اقتصاد ایران چقدر است؟ براساس اظهارنظرهای رسمی، رقم فرار مالیاتی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است. اما برخی منابع رقم فرار مالیاتی در ایران را تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم برآورد کرده‌اند؛ یعنی معادل ۴۰ درصد از کل درآمد مالیاتی سال ۱۴۰۰! به گزارش تجارت‌نیوز، سهم درآمدهای مالیاتی

میزان فرار مالیاتی در اقتصاد ایران چقدر است؟ براساس اظهارنظرهای رسمی، رقم فرار مالیاتی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است. اما برخی منابع رقم فرار مالیاتی در ایران را تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم برآورد کرده‌اند؛ یعنی معادل ۴۰ درصد از کل درآمد مالیاتی سال ۱۴۰۰!

به گزارش تجارت‌نیوز ، سهم درآمدهای مالیاتی از کل منابع درآمدی دولت کاهش یافته است و دولت به اندازه سال‌های گذشته روی مالیات حساب باز نکرده است. با این همه، باز هم دولت امید دارد که بتواند در سال آینده ۲۴۷ هزار میلیارد تومان از طریق مالیات درآمد داشته باشد. یعنی ۷۲ هزار میلیارد تومان بیشتر از سال ۹۹٫

اما بسیاری معتقدند در سال سخت کرونا و با رشد اقتصادی منفی، اقتصاد ایران توان پرداخت این مالیات را ندارد و دولت نباید فشار مالیاتی را افزایش دهد. بلکه یا باید معافیت‌ها را کم کند، یا مانع فرار مالیاتی شود یا اگر نمی‌تواند کمی از هزینه‌های خود بزند.

اما به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۰ هم مانند سال‌های گذشته، دولت راحت‌ترین راه را انتخاب کرده است، افزایش مالیات‌ها از همان گروهی که همیشه مالیات می‌دهند. اما چه گروه‌هایی از زیر بار پرداخت مالیات فرار می‌کنند؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد در ایران، فرار مالیاتی عموماً از طریق استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، ‌صدور فاکتورهای صوری، دو دفتره بودن شرکت‌ها، حساب‌های اجاره‌ای، ‌قاچاق کالا، عدم اعلام سود واقعی، ‌فعالیت‌های پنهان اقتصادی و کتمان و عدم ارائه اطلاعات شغلی رخ می‌دهد. اما در میان فراریان مالیاتی برخی از بقیه معروف‌ترند.

Capture 1

مشاغل و فرار مالیاتی ۷۰ هزار میلیارد تومانی

اولین گروهی که نامشان با فرار مالیاتی گره خورده، گروه مشاغل هستند. مشاغلی مانند پزشکان، وکلا، طلافروشان، رستوران‌ها، سالن‌های زیبایی و … مشاغلی که مالیات می‌دهند اما نه متناسب با میزان درآمد واقعی‌شان.

براساس قانون بودجه سال ۹۸، گروه مشاغل تنها ۹ هزار ملیارد تومان مالیات داده‌اند. یعنی حدود ۶ درصد از کل مالیات کشور را. این رقم در حالی است که گزارش‌های مرکز آمار ایران می‌گوید سهم گروه مشاغل از کل تولید ناخالص داخلی ایران ۳۶ درصد است و با این سهم، مالیات گروه مشاغل باید ۷۰ هزار میلیارد تومان باشد.

بر همین اساس گفته می‌شود فرار مالیاتی گروه مشاغل در ایران ۷۰ هزار میلیارد تومان است.

وکلا و فرار مالیاتی ۱۲ هزار میلیارد تومانی

در میان گروه مشاغل، فرار مالیاتی پزشکان و وکلا بیش از همه رسانه‌ای شده است. پزشکان سالانه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات می‌دهند.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مالیات با درآمد پزشکان همخوانی ندارد. چراکه با فرض پرداخت مالیات ۲۰ درصدی و وجود ۱۱۰ هزار پزشک فعال، درآمد ماهانه هر پزشک نهایتا دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است! درآمدی که برای یک پزشک متخصص به شوخی شبیه است.

آخرین عددی که مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۷ از فرار مالیاتی پزشکان منتشر کرد، رقم ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

این فرار مالیاتی در خصوص وکلا هم صادق است. به گزارش مهر ۳ هزار وکیل پرونده مالیاتی ندارند و به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، رقم فرار مالیاتی وکلا دو برابر پزشکان است؛ سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان.

میلیاردرهایی که مالیات نمی‌دهند

گروه دیگری که مالیات نمی‌دهند، افرادی‌اند که درآمد آنها بالای یک میلیارد تومان است. سال گذشته امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی گفته بود: براساس آمارهای سیستم بانکی، ۳۰۰ هزار نفر بیش از یک میلیارد تومان درآمدِ مشمول مالیات دارند اما ۵۲ درصد آنها، پرونده مالیاتی ندارند. بر این اساس نیمی از میلیاردهای ایران هم مالیات نمی‌دهند.

این در حالی است که به گفته پارسا از آبان سال گذشته قرار بوده سازمان امور مالیاتی روی پرونده‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان تمرکز کند و از آنها مالیات بگیرد. یک سال از آن تاریخ گذشته اما هنوز مشخص نشده که آیا سازمان امور مالیاتی توانسته مانع فرار مالیاتی این افراد شود و آنها را به تور انداخته یا نه.

فرار مالیاتی دارندگان کارت‌های اجاره‌ای

دارندگان کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای هم جزو فراریان مالیاتی هستند. سال گذشته، حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفته بود: فرار مالیاتی افرادی که کارت اجاره‌ای یک بار مصرف می‌گیرند، ۲۸ هزار میلیارد تومان است.

مجموع این اعداد نشان می‌دهد میزان فرار مالیاتی در اقتصاد ایران بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی معادل ۴۰ درصد از درآمد مالیاتی مصوب سال ۱۴۰۰٫ به عبارت دیگر دولت می‌توانست در سال ۱۴۰۰، بخش مهمی از درآمد مالیاتی خود را از طریق مالیات‌ستانی از گروه‌هایی تامین کند که سال‌هاست مالیات نمی‌دهند.

اما نکته قابل توجه این است که دولت در همه سال‌های گذشته، تنها به مالیات‌ستانی از گروه‌هایی تمرکز کرده که مالیات می‌دهند. یعنی حقوق‌بگیران و کارمندان. اما تلاش نکرده که فراری‌های مالیاتی را به تور بیندازد و یا معافیت‌ها را حذف کند.

از طرف دیگر انتقادی که بسیاری به دولت وارد می‌کنند این است که در شرایط کاهش درآمدها، دولت می‌تواند به جای افزایش مالیات‌های معمول، کمی هزینه‌های خود را کاهش دهد. چراکه این شیوه مالیات‌ستانی چنین تصوری را در ذهن ایجاد می‌کند که دولت برای حل مشکلات خود راحت‌ترین راه‌حل را انتخاب کرده و فشار مالیات‌ها را بر مردم تحمیل کرده، بدون آنکه کمی به بدنه بزرگ خودش سختی و ریاضت بدهد یا فراریان مالیاتی را شناسایی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خاک توی سرتون با این سیستم مالیات گرفتن و با ناکار آمدی خرج کردن. مالیات دادن برای یکسری درآمدها جنبه تطهیر پیدا کرده است!

  • نیما

    باسلام آقایون سازمان مالیاتی خواهشاٌ یک سری به مشاوران املاک خصوصا دررودهن بخش خورین بزنید وببینید املاک آنجا چه درآمدهای میلیاردی در این یک دوسال تحریمی بدست آوردند واکثرا دارای ماشیهای خارجی وآپارتمانهای خیلی لوکس درشهر رودهن شده اند.وآنها ازیک معامله درآمدهای تا بالای 150میلیون تومان چه بصورت نوشتن قولنامه وچه به صورت خرید پشت دستی از فروشندگان املاکوفروش آن به قیمتهای خیلی بابلتر تراخدا من کسی می شناسم که چند نفر دراین مدت درآمدحداریالل بالای 6و7میلیارد تومان دراین مدت کوتاه به دست آوردن بدون اینکه مالیات واقعی آن بپردازند.

  • ناشناس

    با سلام فقط از حقوق کارمندان مالیات می گیرند زورشون به اونا رسیده پزشکی که ماهی 200 میلیون در آمد داره چرا نباید مالیات بده ؟؟؟

  • ابوالفضل

    پزشک ها و وکیل ها چ پولی درمیارن ، بهترین کاسبی ، قدرت ،قدرت پول هست ، هرکی داشت زورش زیاده ، هرکس نداشت خدا بهش رحم کنه ، در این قانون برابری وجود ندارد
    یعنی چی که پولدارها پزشکان وکلا و .. چندین ساختمان و اتومبیل و حساب های بانکی پر دارند و یکی مثل ی بابای کارگر پول نداره بلیط اتوبوس بده
    حتماً از یکی کم شده تا به یکی اضافه شده
    اونهایی هم که از همه چیز اضافه دارن میگن ما هنوز نداریم
    این مملکت فقط بدست قدرت طلب ها و لابی های قدرتمند سازمانی و صنفی تبدیل شده که به خواسته های سیرنشدنی خودشون برسن و حق و حقوق زن و بچه و رفاه اجتماعی را براحتی بخورن

  • دکتر قره ویسکی

    عجیب هست که در سال 99 برای مغازه هایی که به دلیل کرونا سه ماه اصلا کاسبی نداشتند مالیات بریدند و بدون هیچ رحم و مروت اقدام به اخذ آن کردند ولی برای پزشکان و وکلا که به هر ترتیب در آمدهای بالایی دارند و کرونا در کاسبی آنها تاثیر زیادی نداشته است مالیات زیادی نمی گیرد .
    اصناف با اداره مالیات برای تخمین در آمد یک مغازه همکاری می کنند. نظام پزشکی و کانون وکلا بهتر از هر ارگانی حداقل در آمد یک پزشک و یا یک وکیل را می دانند . شاید دولت این عزیزان را جز اقشار آسیب پذیر و درمانده جامعه دانسته و مغازه دار را جز پر در آمد.
    به راحتی آب خوردن و همانند تعیین مالیات برای مغازه ها – دولت می تواند حداقل در آمد این اقشار ضعیف را علی اراس کند .
    تاوان مالیات ندادن این اقشار را چرا باید بقیه بدهند ؟
    امیدورایم روزی این عدالت اجتماعی که از ابتدای انقلاب قول پیاده سازی آن داده شده است – اجرایی شود و همه به نسبت در آمد خود مالیات دهند .

  • ناشناس

    طرف صدها ملک مغازه پاساژ زمین بنامش هست میاد با ساختن یک مدرسه یا مسجد یک میلیاردی در قرقوز اباد سفلی از زیر بار دهها میلیارد تومن مالیات معاف میشه
    دوم یعنی دولت ما نمیتونه یک سیستم جامع مالی داشته باشه که مجموع داراییها و جابه جایی پولهای افراد از حسابهای مختلف در بانکهای مختلف قابل در یک جا جمع و قابل مشاهده باشه
    سومین مساله قانون مالکیت هر کد ملی برای یک ملک در یک شهر است که اجرا نمیشه طرف صدها ملک داره و با یک قولنامه سوری خیلی راحت میتونه ادعا کنه املاک من خالی نیست در حالی که اگر فقط هر کد ملی میتونست فقط یک ملک بنامش باشه هم مشکل فرار مالیاتیش رفع میشد هم مشکل کمبود مسکن
    کاش بجای تعویض مدیران قوانین بروزرسانی و واقعا اجرا میشد

  • ناشناس

    با همین مالیاتها میشه وضعیت ایران رو خیلی تغییر داد

    • ناشناس

      دولت تا بیلان کار نده ایران ساخته نمیشه. واقعا این شیرین عقلیه که آدم فکر کنه کشور با مالیات بدون خوداظهاری دولت ساخته میشه.
      من فکر کنم اختلاسگرانی از جنس خاوری پول برای دزدیدن کم آوردن به جیب ملت هجوم آوردن.

  • ناشناس

    به حال ان شخص باید گریست که دخلش بوود 19 خرجش 20
    الان کشور ما با ندونم کاری دولت این اوضاع رو داره

  • ناشناس

    همه دوستانی که اینجا طرفدار مالیات هستند خودشون داغ مالیات به تنشون نخورده، اون روزی که پاتون واشد به اداره مالیات میفهمید چراااا