کد مطلب: ۴۱۵۷۳۵

وقتی حوصله کار کردن ندارید، چه کار کنید؟

وقتی حوصله کار کردن ندارید، چه کار کنید؟

وقتی که کارتان روی غلتک افتاده، می‌دانید که باید کارتان را به روش شخصیت‌های فیلم سریع و خشن انجام دهید. مهلت انجام کارها فرا می‌رسد، شما سرگرم و مشغول انجام کار هستید و گاهی اوقات، فقط به‌سختی خودتان را با روال انجام کارها هماهنگ می‌کنید. پیدا کردن زمانی برای استراحت و چاق کردن نفس مثل

وقتی که کارتان روی غلتک افتاده، می‌دانید که باید کارتان را به روش شخصیت‌های فیلم سریع و خشن انجام دهید. مهلت انجام کارها فرا می‌رسد، شما سرگرم و مشغول انجام کار هستید و گاهی اوقات، فقط به‌سختی خودتان را با روال انجام کارها هماهنگ می‌کنید. پیدا کردن زمانی برای استراحت و چاق کردن نفس مثل یک رویا به نظر می‌رسد.

اما وقتی روال انجام کار کند می‌شود، ممکن است خودتان را بی‌هدف ببینید، نمی‌توانید درباره کارهایی که می‌توانید انجام دهید شور و شوق داشته باشید، آهسته‌تر از حد معمول کار می‌کنید، احتمالا مطالبی را می‌خوانید و ویدیوهایی را می‌بینید که هیچ ارتباطی به کار شما ندارند. احساس کسالت می‌کنید و حوصله ندارید.

ما همه این پستی و بلندی‌ها و فراز و فرودها را حس می‌کنیم، که ممکن است مقطعی باشند یا به دلیل رویدادهایی مانند یک کنفرانس، یا پروژه و یا یک مشتری جدید اتفاق بیفتند. بیشتر افراد می‌توانند در طول اوج جریان کاری، روی کاری که انجام می‌دهند، تمرکز کنند. اما شما چطور مشکلاتی که تاثیر چشمگیری روی کل بهره‌وری و خوشحالی‌تان را دارند، حل می‌کنید.

به‌عنوان یک مربی مدیریت زمان، من اغلب به افراد مشاوره می‌دهم که چطور بیشترین کار را در حوصله‌سربرترین و کسل‌کننده‌ترین زمان‌های کاری انجام دهند. در ادامه تعدادی از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم:

برنامه داشته باشید

هنگامی که هیچ فشاری روی شما وجود ندارد، هر چیز کوچکی به‌راحتی می‌تواند حواس شما را پرت کند. ممکن است وقتتان را بیش از حد صرف ایمیل کنید، یا وبگردی کنید، و یا روی موضوعات یا چیزهای پیش‌پاافتاده تمرکز کنید و فکر کنید که «من وقت زیادی دارم».

برای مقابله با این رویه، هدف‌گذاری کنید تا هر روزتان را با یک برنامه مشخص شروع کنید. دو تا سه مورد از مهم‌ترین وظایفتان را بنویسید و همین طور هر وظیفه کوچک‌تری را که دلتان می‌خواهد در فهرست کارهای انجام‌دادنی‌تان داشته باشید. شما باید در مورد برنامه‌ریزی نسبت به آنچه که در یک دوره کاری شلوغ انجام می‌شود، آگاهانه‌تر عمل کنید.

همچنین فکر خوبی است که تخمین بزنید که چقدر از وقتتان را می‌خواهید صرف هر کدام از کارهایتان بکنید. برای مثال، من می‌خواهم اولین وظیفه مهمم را تا ساعت ۱۱ صبح به اتمام برسانم. از ساعت ۱۱ صبح تا ظهر، قصد دارم ۳ مورد از کارهای فهرست وظایفم را انجام دهم. یک وقت استراحت برای ناهار دارم. و بعد از آن از ساعت ۱ ظهر تا ۳ ظهر، روی دومین وظیفه مهم و بااهمیتم کار می‌کنم.

این برنامه با جزئیات به شما کمک می‌کند تا یک روز بالقوه کسل‌کننده و حوصله‌سربر را به یک مجموعه زمان‌های نیمه‌سریع تبدیل کنید.

وقتی روال انجام کار کند می‌شود، ممکن است خودتان را بی‌هدف ببینید، نمی‌توانید درباره کارهایی که می‌توانید انجام دهید شور و شوق داشته باشید، آهسته‌تر از حد معمول کار می‌کنید، احتمالا مطالبی را می‌خوانید و ویدیوهایی را می‌بینید که هیچ ارتباطی به کار شما ندارند. احساس کسالت می‌کنید و حوصله ندارید.

خودتان را تقویت کنید

در صورتی که از زمان‌ها و روزهای خلوت‌تر و حوصله‌سربرتر استفاده کنید، این زمان‌ها در سر کار فرصتی را برای افزایش سطح کلی زندگی‌تان فراهم می‌کند. فعالیت‌هایی را برای بهبود و تقویت حرفه‌ای و شغلی در نظر بگیرید که معمولا برای آنها وقت کافی ندارید و آنها را به برنامه‌های روزانه‌تان اضافه کنید.

02

این کارها می‌تواند شامل شرکت در یک همایش صنعتی، ملاقات با رئیس سابق، اصلاح و بازنویسی رزومه و پروفایل لینکدین یا شرکت در یک دوره و کلاس آنلاین باشد. شما دارید وقتتان را صرف مواردی می‌کنید که یا به شغل فعلی‌تان کمک خواهد کرد و یا دریچه‌های تازه‌ای را رو به آینده خواهد گشود.

رو به جلو حرکت کنید

همچنین قبل از بروز شرایط اضطراری، زمان‌های خلوت کاری فرصتی را برای انجام کارهای اداری در خانه و محل کار فراهم می‌کند. شما می‌توانید در ماه ژوئن به پرونده‌های کاری‌تان نظم و ترتیب دهید و یا در نهایت آن چاپگر قدیمی را در ماه مه تعمیر کنید، به این ترتیب پیش از فرا رسیدن ضرب‌الاجل مهم، این کارها باعث اظطراب و استرس شما نمی‌شود.

یا وقتی که انجام کارهای شخصی شغلتان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، چک‌آپ سلامتی را انجام دهید و یا برای تمدید گواهینامه رانندگی اقدام کنید. کنش‌گرا بودن شما را از تحت فشار قرار گرفتن در فعالیت‌های مدیریت زندگی در اوقاتی که ضیق وقت پیدا می‌کنید، حفظ می‌کند.

مهم این است که وقتتان را به‌صورت آگاهانه مدیریت کنید و کارایی خود را نه‌تنها در زمان‌های پرمشغله، بلکه در اوقاتی که کار زیادی برای انجام دادن ندارید و حوصله شما سر رفته است، به حداکثر برسانید.

رابطه‌هایتان را شکل دهید

اگر معمولا درخواست همکارانتان را، وقتی که از شما می‌خواهند با آنها ناهار بخورید، رد می‌کنید، حالا زمان آن رسیده است که بگویید «بله!» می‌توانید هنگامی که عجله‌ای برای انجام دادن کارتان ندارید، در طی زمان صرف ناهار، یا قهوه و یا با ایستادن کنار میز همکارانتان، به شناخت بیشتری از آنها دست پیدا کنید.

ایجاد رابطه با این روش، زمینه همکاری موثر را فراهم می‌کند و در مواقعی که کار اضطراب‌آور و استرس‌زا می‌شود، سرمایه رابطه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد.

استراحت کنید

در نهایت، اوقات خلوتی و کم‌کاری فضایی را در زندگی خارج از محیط کار ایجاد می‌کند. این موقع، بهترین زمان برای رفتن به مسافرت یا ماندن در خانه و یا یک استراحت نیم‌روزه در آخرین روز کاری است که بعضی از همکارانم در تابستان انجام داده‌اند.

حتی می‌توانید کمی از وقتتان را بیرون از محل کارتان بگذرانید و آن زمان را صرف روابط شخصی‌تان کنید، مثلا با نامزدتان ناهار بخورید یا دوستتان را به یک قهوه دعوت کنید. یا می‌توانید کارهای منزلتان را انجام دهید، مثل مرتب کردن کمد لباس‌هایتان.

به‌جای اینکه وقتی فشار کار کمتر است، وقت خود را به بطالت بگذرانید، تمرکز داشته باشید. سپس زمان اضافه را به کارهایی اختصاص دهید که در زمان‌های پرمشغله و شلوغ، استرس‌زا هستند و در هنگامی که حجم کار واقعا زیاد می‌شود، اما وقتی که فرصتی برای نفس کشیدن پیدا می‌کنید، احساس رضایت فوق‌العاده‌ای از انجام شدن آن کارها به دست می‌آورید.

مهم این است که وقتتان را به‌صورت آگاهانه مدیریت کنید و کارایی خود را نه‌تنها در زمان‌های پرمشغله، بلکه در اوقاتی که کار زیادی برای انجام دادن ندارید و حوصله شما سر رفته است، به حداکثر برسانید.

نویسنده: الیزابت گریس ساندرز (Elizabeth Grace Saunders)
مترجم: میلاد قزللو
عنوان اصلی مقاله: What to Do When Work Is Slow
نشریه: Harvard Business Review

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مقاله فوق‌العاده و کاملا درست به‌خصوص برای فصل تابستان که آدم حوصله کار کردن کمتر داره

  • ناشناس

    نویسنده اصلی یک زن است در حالیکه مترجم یک مرد؟واقعا خوب ترجمه کرده!

    • ناشناس

      چه ربطی داره زن باشه یا مرد!

  • رضا

    سلام من بیشتر وقت حو صله خودم ندارم کار هم شاید داشت باشم ولی خیلی برام مهم نیست همیشه پیش خودم فکر برای چی دنیا موردن برای چی این کارو کنم یا هیچ حدفی تو زندگیم ندارم خیلی ناامیدم خیلی وقت ها خودم رو سر گرم میکنم ولی بی فایدست نمی دونم چکار کنم

  • ناشناس

    واقعا این روزها که هر روز صبح خبر بد میشنوم دیگه حال و حوصله کار کردن ندارم.دیگه حالی به آدم می‌مونه؟ نه والا
    احوالی به آدم می‌مونه؟ نه والا

  • ناشناس

    عالی بود