کد مطلب: ۵۱۶۹۲۱

چگونه کارت بازرگانی بگیریم؟

چگونه کارت بازرگانی بگیریم؟

چطور می‌توان کارت بازرگانی دریافت کرد؟ فردی که قصد دارد وارد عرصه تجارت شود باید چه مراحلی را برای اخذ مجوز طی کند؟ در این گزارش به فرآیند و گام‌هایی اشاره شده که باید توسط متقاضیان برای دریافت کارت بازرگانی طی شود. به گزارش تجارت‌نیوز، کارت بازرگانی مجوزی برای انجام فعالیت‌های بازرگانی مانند واردات و

چطور می‌توان کارت بازرگانی دریافت کرد؟ فردی که قصد دارد وارد عرصه تجارت شود باید چه مراحلی را برای اخذ مجوز طی کند؟ در این گزارش به فرآیند و گام‌هایی اشاره شده که باید توسط متقاضیان برای دریافت کارت بازرگانی طی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارت بازرگانی مجوزی برای انجام فعالیت‌های بازرگانی مانند واردات و صادرات است. به طور کلی کارت بازرگانی یک سند هویتی برای صادرکنندگان و واردکنندگان به حساب می‌آید. به این معنا که اگر دستگاه‌های اجرایی بخواهند فردی را احراز هویت کنند، باید سندی را مطالبه ‌کند که بر اساس این سند هویتی وزارت صمت، ‌گمرک، شبکه بانکی، اتاق بازرگانی و احراز هویت را انجام می‌دهند.

در واقع و بر اساس قوانین کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن اعم از حقیقی یا حقوقی می‌توانند مبادرت به تجارت کالا کند. بنابراین کسانی در ایران می‌توانند اقدام به صدور کالا و یا واردات کالا کنند که دارای کارت بازرگانی باشند. فعال اقتصادی می‌تواند با استفاده از کارت بازرگانی فعالیت‌هایی مانند ثبت سفارش و ترخیص کالا، واردات و صادرات از مناطق آزاد، حق‌العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز از سرزمین اصلی را در برمی‌گیرد.

کارت بازرگانی به دو گونه حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شود که البته تفاوت چندانی با هم ندارند و مزیت‌های‌شان یکسان است. اما برخی از کالاهای خاص که توسط اتاق بازرگانی یا وزارت صمت اعلام می‌شود مخصوص کارت بازرگانی حقوقی است. در عین حال در مجامع بین‌المللی کارت بازرگانی حقوقی اعتبار بیشتری دارد. از این منظر نوع فعالیت یک تاجر تعیین می‌کند که کارت بازرگانی حقوقی دریافت کنند یا حقیقی.

یکی از دلایل شکل‌گیری کارت بازرگانی در نظام تجاری کشور تلاش برای جمع‌آوری و سازماندهی آمار و اطلاعات فعالان تجارت خارجی و احقاق حقوق دولت با استفاده از ابزار کارت بازرگانی است.

کاربردهای کارت بازرگانی

دارنده کارت بازرگانی از اختیاراتی برخوردار است که سایر اشخاص نمی‌توانند بدون دریافت این کارت از آن برخوردار باشند. برخی از این فعالیت‌ها و اقدامات شامل «ثبت سفارش»،«واردات از مناطق آزاد به سرزمین اصلی»،«مبادرت به حق العمل کاری در گمرک»،«کاربرد کارت در بانک‌ها» و … است.

کارت بازرگانی دارای دو امضا است، یکی امضای اتاق ایران یا اتاق تعاون مرکزی که صادرکننده کارت است و امضای دوم مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است که به نمایندگی از دولت، کارت بازرگانی را امضا می‌کند. اشخاصی که متقاضی دریافت کارت بازرگانی هستند لازم است برخی شرایط را دارا باشند تا به عضویت اتاق درآیند و بعد از عضویت در اتاق می‌توانند با داشتن برخی شرایط دیگر کارت بازرگانی دریافت کنند.

فرآیندهای صدور کارت بازرگانی

اما برخی فرآیندهای مورد نیاز برای صدور کارت بازرگانی عبارت اند از؛

۱- ثبت نام در سامانه و تکمیل اطلاعاتی از قبیل مشخصات شخصی، کد اقتصادی، مشخصات ثبتی، مشخصات تماس، مشخصات هیات مدیره و سهام داران

۲- شرکت در کلاس آموزشی

۳- گواهی بانک مبنی بر حُسن اعتبار بانکی حساب جاری

۴- فرم تعهدنامه دریافت کارت بازرگانی و تصدیق امضا توسط دفاتر اسناد رسمی

۵- گواهی مفاصا حساب مالیاتی آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی

۶- اصل دو برگ اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت‌ها رسیده باشد

۷- مجوز تولید به نام شخص باشد

گام‌های لازم برای دریافت کارت بازرگانی

آن طور که سایت اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی ۱۱ گام مجزا دارد که این مراحل به شرح زیر است:

۱- اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت‌ها رسیده باشد (متقاضیان برای دریافت اظهار نامه باید به سایت http://irsherkat.ssaa.ir/Design/Establishment.aspx مراجعه کنند.)

۲- اصل گواهی عدم سوء پیشینه که از زمان صدور آن ۶ ماه بیشتر نگذشته باشد

۳- فرم دال (تکمیلی از وب سایت به همراه مهر و امضا و متقاضی و گواهی امضا توسط دفتر اسناد رسمی)

۴- ارسال سیستمی گواهی موضوع ماده ۱۸۶ مربوط به آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری از طرف سازمان امور مالیاتی مربوطه

۵- اصل کارت ملی ( در صورت داشتن هرگونه تغییرات در مشخصات سجلی اسکن و بارگذاری تصویرشناسنامه از تمامی صفحات الزامی است)

۶- اسکن و بارگذاری عکس

۷- اصل مدرک تحصیلی معتبر (حداقل دیپلم متوسطه)

۸- اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان

۹- داشتن حداقل سن ۲۳ سال تمام.

۱۰- اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری به نام متقاضی و نداشتن هر گونه چگ برگشتی به همراه اصل دسته چک

۱۱- ارائه کد اقتصادی و یا تاییدیه پیش ثبت نام در سایت tax.gov.ir

مدارک مورد نیاز برای صدور کارت بازرگانی

همچنین مدارک مورد نیازبرای صدور کارت بازرگانی حقوقی عبارت است از:

۱- اصل اظهارنامه ثبت در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت‌ها رسیده باشد.

۲- در خصوص شرکت‌های با مسئولیتمحدود ارائه تقاضانامه ثبت شرکت‌های داخلی و شرکت نامه رسمی که ممهوربه مهر اداره ثبت شرکت‌ها باشد الزامی است. در خصوص شرکت‌های سهامی خاص و عام اظهارنامه ثبت شرکت‌های سهامی خاص یا عام که ممهور به مهر اداره ثبت شرکت‌ها باشد الزامی است.

۳- اصل گواهی عدم سوء پیشینه که اززمان صدور آن ۶ ماه بیشتر نگذشته باشد.

۴- فرم دال

۵- ارسال سیستمی گواهی موضوع ماده ۱۸۶ مربوطبه آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری از طرف سازمان امور مالیاتی مربوطه.

۶- اصل کارت ملی مدیرعامل

۷- اسکن و بارگذاری عکس

۸- اصل مدرک تحصیلی معتبر (حداقل دیپلم متوسطه)

۹- اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان

۱۰- داشتن حداقل سن ۲۳ سال تمام

۱۱- اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری به نام شرکت و نداشتن هر گونه چک برگشتی به همراه اصل دسته چک

۱۲- کد اقتصادی جدید و یا ارائه تاییدیه ثبت نام در سایت Tax.gov.ir

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عزیزان لطفا سراغ کارت بازرگانی نروید تو ایران جز بدبختی چیزی نداره بهترین کار دلالی کنید.بدون مالیات و درگیری با بانک مرکزی و غیره …

    • ناشناس

      چجوری؟

  • ناشناس

    فقط بگم هفت خان رستمه
    حدود ۲ ماه میکشه تا بگیرید
    آموزشش رو جدی بگیرید چون امتحانش رو رد بشید ، یک ماه کارتون عقب میفته

  • ناشناس

    سر که درد نمیکنه دستمال نبندید. چیزی تهش نیست جز اداره مالیات و هزار بدبختی دیگه

  • ناشناس

    حق العمل کاریش،چطور حساب میشه