کد مطلب: ۲۸۰۳۰۰

۱۴ شرکت پیشرو در هوش مصنوعی که باید بشناسید

۱۴ شرکت پیشرو در هوش مصنوعی که باید بشناسید

هر سال مجمع جهانی اقتصاد گزارشی از شرکت‌های پیشرو فناوری در جهان ارائه می‌دهد. همان‌گونه که احتمالا انتظار دارید امروزه شرکت‌های زیادی در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی فعال هستند و یا در دل محصولات و خدمات خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. اگر به فناوری و حوزه هوش مصنوعی و به‌خصوص کاربرد آن

هر سال مجمع جهانی اقتصاد گزارشی از شرکت‌های پیشرو فناوری در جهان ارائه می‌دهد. همان‌گونه که احتمالا انتظار دارید امروزه شرکت‌های زیادی در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی فعال هستند و یا در دل محصولات و خدمات خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

اگر به فناوری و حوزه هوش مصنوعی و به‌خصوص کاربرد آن تجارت علاقه دارید، شاید بد نباشد این ۱۴ شرکتی را که در ادامه می‌آیند، بشناسید. شاید روزی شما هم در کسب‌وکار خود با این شرکت‌ها همکاری کردید.

۱- بنوولنت ای‌آی (BenevolentAI)

این شرکت لندنی در سال ۲۰۱۳ بنا شده و در بخش تجاری فعال است. بنوولنت‌تک (BeneloventTech) تمرکز خود را روی توسعه بسترهای هوش مصنوعی گذاشته است که ابزارهایی برای تحلیل و دسترسی به اطلاعات در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند. این ابزار‌ها امکان ابتکار و نوآوری بیشتری را برای متخصصین حوزه‌های گوناگون فراهم می‌کنند.

شرکت بنوولنت هوش مصنوعی

شرکت‌ بنوولنت روی یافتن ایده‌هایی برای پزشکی و سلامت کار می‌کند.

بخش دوم این شرکت، بنوولنت‌بیو (BeneloventBio) نام دارد. بنوولنت‌بیو روی تولید ایده‌های جدیدی که می‌توانند روی سلامت انسان‌ها تاثیر بگذارند کار می‌کنند. برای مثال ایده‌هایی در حوزه درمان، پزشکی، تحقیقات پزشکی و بیماری‌های نادر.

2- کیس‌تکست (Casetext)

ایده شکل‌گیری این شرکت، رایگان و قابل‌فهم کردن قوانین است. قوانین موجود در کشورها به دلایل متعدد پیچیده هستند و فهم آن برای افرادی که در این حوزه متخصص نیستند، سخت است. شاید هم پیچیده نوشتن قوانین، روشی از سوی وکلا و قانون‌گذاران است تا بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند؛ مانند روایت مشهوری که فرد بدخطی کمی پول می‌گرفت که برای دیگران نامه بنویسد، اما دو برابر آن را نیز برای خواندن دست خود می‌خواست.

کیس‌تکست تلاش می‌کند با هوش مصنوعی به محققین حوزه‌های حقوقی کمک کند، مرتبط‌ترین پرونده‌ها را بیابند. این ابزار امکان دسترسی بیش از صد میلیون متقاضی در ماه در صدها مؤسسه حقوقی به کتابخانه حقوقی کارا (CARA) را فراهم می‌آورد. این کتابخانه متعلق به شرکت کیس‌تکست و مجهز به هوش مصنوعی است.

۳- کاگنتیواسکیل (CognitiveScale)

این شرکت تلاش می‌کند به‌جای جایگزینی هوش مصنوعی با انسان، با استفاده از فناوری زنجیره بلوکی (Blockchain) و هوش مصنوعی، انسان‌ها و ماشین‌ها را کنار یکدیگر به کار گیرد و آن‌ها را جفت کند.

افزایش توان شناختی انسان با هوش مصنوعی، در حوزه گوناگون همچون سلامت، انرژی و تولید تاثیرات چشم‌گیری می‌گذارد. کاگنتیواسکیل این امکان را فراهم می‌آورد که صنایع گوناگون از جریان‌های داده‌هایی فراوانی که به مدد فناوری جدید در دسترس‌شان قرار می‌گیرد، یاد بگیرند، خود را با آن منطبق سازند و اندازه و مقیاس خود را متناسب تغییر دهند.

۴- درایو.ای‌آی (DriveAI)

چند دانشجوی فارغ‌التحصیل آزمایشگاه هوش مصنوعی در دانشگاه استنفورد، درایو.ای‌آی را در سال ۲۰۱۵ بنیان‌گذاری کرده‌اند. درایو.ای‌ای‌ کیت‌هایی شامل حس‌گرها، لیدار (LiDAR) و دوربین‌های با کیفیت بالا و متصل به هوش مصنوعی می‌سازد.

هوش مصنوعی

شرکت درایو.ای.آی روی خودران سازی خودروها کار می‌کند.

این کیت‌ها به همه وسایل نقلیه قدیمی و جدید امکان می‌دهد دید ۳۶۰ درجه نسبت به محیط خود کسب کنند. این شرکت با مجموعه‌های شرکت‌های خصوصی و عمومی گوناگون برای حل چالش‌های حمل‌ونقل امروزی کار می‌کند. هدف نهایی درایو.ای‌آی ارائه ابزارهایی برای خودران کردن انواع خودروهای قدیمی و جدید است.

۵- گامالون (Gamalon)

گامالون شرکت دیگری است که تلاش می‌کند توانایی‌های انسانی را با هوش مصنوعی افزایش دهد. با ترکیب یادگیری انسانی و یادگیری ماشینی، گامالون به افراد اجازه می‌دهد با سازمانشان با زبان طبیعی حرف بزنند یا برایش بنویسند. همچنین با این سیستم می‌توان برهمکنش‌های شخصی شده را دریافت کرد.

اپلیکیشن‌هایی برای چت کردن با مشتریان، نظرسنجی‌های آنلاین، دریافت بازخورد از شبکه‌های اجتماعی، دریافت مشکلات کاربران و درک محتواهای تماس‌ها بخشی از ابزارهای خلق‌شده توسط این شرکت هستند.

۶- مالونگ تکنولوژی (Malong Technologies)

هدف شرکت چینی مالونگ توسعه ماشین‌هایی است که بتوانند مثل انسان در سطح معمولی، میکروسکوپی و اشعه ایکس ببینند. این شرکت می‌خواهد به مشتریانش در زمینه دستیابی به ایمنی، کیفیت و بازدهی بهتر کمک کند. این ابزار کاربردهایی در صنایع گوناگون همچون خرده‌فروشی، امنیتی و تولیدی دارد.

۷- مای‌کراپ تکنولوژی (MyCrop Technologies)

مای‌کراپ یک شرکت هندی است. شرکت مای‌کراپ ابزارهایی بر پایه یادگیری ماشینی ارائه می‌دهد. قرار است این ابزارها پشتیبانی دائمی از کشاورزان، برای تصمیم‌گیری‌های بهتر در مورد گیاهان، انجام دهند.

هوش مصنوعی شرکت مای‌کراپ

ابزارهای شرکت مای‌کراپ به افزایش کارایی و بازدهی کشاورزان هندی کمک می‌کنند.

مای‌کراپ از کلان داده (Big Data)، حسگرها، پهپاد‌ها و کلی ابزار گوناگون برای فعالیت خود بهره می‌برد. فناوری شرکت مای‌کراپ و الگوریتم‌های هوشمند پردازش داده این امکان را فراهم می‌آورند تا گام بعدی را به کشاورزان نشان دهند. چنین کاری باعث افزایش کارایی و سوددهی آن‌ها می‌شود.

۸- نریتیو ساینس (Narrative Science)

نریتیو ساینس شرکت دیگری است که روی پردازش زبان طبیعی تمرکز دارد. پلتفرم کویل (Quill Platform) این شرکت می‌تواند مثل انسان یاد بگیرد، بنویسد و داده‌ها را به روایت‌های هوشمندی تبدیل کند که به افراد اجازه می‌دهند تصمیم‌های بهتر و سریع‌تر بگیرند، کارمندان را توانمند کند و برهمکنش با مشتریان را بهبود بخشد. به‌جای صرف کردن وقت برای نوشتن گزارش، مشتریان شرکت نریتیو ساینس می‌توانند بر مبنای داده‌ها عمل کنند.

۹- پیتووم (Petuum)

شرکت آمریکایی پیتووم یکی از استارت‌آپ‌های پر سرمایه‌ای است که روی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کار می‌کند. بنیان‌گذاران این شرکت دانشمندان و اساتید دانشگاه کارنیج ملون (Carnegie Mellon University) هستند.

آن‌ها می‌خواهد ابزارهای هوش مصنوعی ساده‌ای بسازند که برای همه شرکت‌ها به‌راحتی قابل‌استفاده باشد. پیتووم طرح‌هایی از اجزا و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی با ابعاد و اندازه‌های گوناگون برای ساخت اپلیکیشن‌ها مورداستفاده در شرکت‌های مشتریان ارائه می‌دهد. اپلیکیشن‌هایی که به بازدهی و کارایی شرکت کمک می‌کنند.

۱۰- پریکوگنایز (Precognize)

با تحلیل داده‌های واحد‌های اجرایی‌ (هر واحد تولیدی مثل کارخانه‌ها، خطوط تولید، پتروشیمی‌، پالایشگاه و نیروگاه) و اعمال یادگیری ماشینی پیشرفته در آن‌ها، نرم‌افزار پیش‌بینی که پروگنایز که برای نگهداری سیستم‌ها ساخته است، مشکلات و خرابی‌های سیستم را در چند روز یا چند هفته آتی پیش‌بینی می‌کند.

این پیش‌بینی‌ها نه‌تنها مانع از خاموشی واحد می‌شوند، بلکه هزینه‌های نگهداری را هم پایین می‌آورند؛ زیرا زمان خاموشی سیستم‌ها را حداقل می‌کنند.

۱۱- پریمر (Primer)

آیا ماشین‌ها می‌توانند بخوانند و بنویسند؟ تا به امروز شاید باهوش‌ترین ابزار خواندنی و نوشتنی که می‌شناسیم گوگل ترنسلیت باشد؛ اما گوگل ترنسلیت‌ هم بیشتر از همه، با زبان انگلیسی کار می‌کند. کاری که شرکت پریمر انجام می‌دهد، دقیقا همین است؛ یعنی ماشین‌های هوش مصنوعی می‌سازد که نه‌تنها در زبان انگلیسی، بلکه حتی در زبان چینی و روسی هم می‌توانند بخوانند و بنویسند.

ابزارهای در اختیار این شرکت، تحلیل مجموعه داده‌های بسیار بزرگ را آسان می‌کنند و به ماشین‌های این شرکت اجازه می‌دهند هر چه سریع‌تر جهان را بفهمند.

۱۲- پایمتریکز (Pymetrics)

ما در قرن ۲۱ هستیم. پیشرفت‌های فناوری، بسیاری از جنبه‌های زندگی ما را تغییر داده است؛ اما یک حوزه هنوز چندان تغییری نکرده است. مصاحبه شغلی برای استخدام افراد. شرکت پایمتریکز از بازی‌‌های علم اعصاب و ترکیب آن با هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا به بفهمد چه کسی برای چه‌کاری مناسب است.

هوش مصنوعی

شرکت پایمتریکز از بازی‌ برای سنجش‌های استخدامی افراد استفاده می‌کند.

ابزارهای سنجش این شرکت نه از رزومه بلکه از خود فرد استفاده می‌کند. این سیستم‌ها در یک بازی ۲۰ دقیقه‌ای وضعیت شناختی و احساسی فرد را نمایان می‌کنند. ازآنجایی‌که الگوریتم این سیستم بدون جانبداری است، این استراتژی می‌تواند فرآیند استخدام را بسیار متنوع کند.

۱۳- سوول‌ماشینز (Soulmachines)

چه کسی می‌گوید ماشین‌ها احساس ندارند و یا نمی‌توانند احساسات خود را نشان دهند؟ شرکت نیوزلندی سوول‌ماشینز معتقد است شبکه عصبی دیجیتالی که خلق کرده است می‌تواند نحوه برهمکنش ماشین‌ها و انسان‌ها را تغییر دهد. سوول‌ماشینز با این ایده که « انسانی کردن هوش مصنوعی برای انسان بهتر است »، توانسته است انسان‌های مصنوعی به نظر زنده‌ای خلق کند که پاسخ‌های احساسی می‌دهند.

۱۴- تاوت‌اسپات (ThoughtSpot)

تاوت‌اسپات یک شرکت پیشرو در زمینه تحلیل‌های بر پایه هوش مصنوعی است. این شرکت با ابزارهای خود می‌تواند هزاران تحلیل تجاری را در اختیار افراد قرار دهد.

فقط تصور کنید که یک موتور جستجوی قدرتمند مثل گوگل دارید که می‌تواند در میان میلیون‌ها داده جستجو کند و تحلیل‌ها و بینش‌های مفیدی را از آن به شما ارائه دهند. این کاری است که تاوت‌اسپات در تلاش است آن را عملی کند تا با یک کلیک برای همه قابل‌استفاده باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با سلام
    این مطلب چه ارتباطی به حوزه «آموزش مدیریت» دارد؟

    • فرزاد فخری‌زاده

      سلام. ممنون از نکته‌سنجی و تیزبینی شما.
      یکی از چالش‌های اصلی مدیریت، چالش فناوریه. توی آکادمی همیشه مثال زدیم واکنش نامناسب مدیران نوکیا به فناوری اندروید این شرکت رو نابود کرد. برای همین یک مدیر باید به طور مداوم تحولات فناوری رو رصد کنه و واکنش صحیحی به این تغییرات بده.
      هوش مصنوعی به احتمال زیاد به زودی مشاغل همه ما رو متحول می‌کنه. مثلا بعید نیست به زودی هوش مصنوعی به کامنت‌های خوانندگان پاسخ بده. به این ترتیب هوش‌مصنوعی مهم‌ترین عاملیه که صنایع و شرکت‌ها رو تغییر می‌ده.
      شاید بهتر بود مقاله با همین توضیح شروع می‌شد که ابهامی به وجود نیاد.
      اما دلیل قرارگرفتنش در این قسمت، چالش فناوری بود.
      اگر علاقه‌دارید در این مورد بیشتر بخونید می‌تونید این مطلب رو ببینید.
      https://tejaratnews.com/?p=153479
      امیدوارم که مقبول طبع صاحب‌نظری نکته‌بین مثل شما باشه.