کد مطلب: ۳۳۴۹۷۷

هوش مصنوعی؛ آینده بازاریابی ویدیو

هوش مصنوعی؛ آینده بازاریابی ویدیو

من زیاد در یوتیوب می‌چرخم. درآمد یوتیوب و دیگر سایت‌های اشتراک ویدیو مثل آپارات از طریق تبلیغات به دست می‌آید. این روش کسب درآمد نوعی از بازاریابی محتوا است و در این مورد خاص بازاریابی ویدیو (Video Marketing) نام دارد. این سایت‌ها در ازای تبلیغات و احتمالا تعداد کلیک‌هایی که روی لینک‌های هر ویدیوی تبلیغاتی

من زیاد در یوتیوب می‌چرخم. درآمد یوتیوب و دیگر سایت‌های اشتراک ویدیو مثل آپارات از طریق تبلیغات به دست می‌آید. این روش کسب درآمد نوعی از بازاریابی محتوا است و در این مورد خاص بازاریابی ویدیو (Video Marketing) نام دارد.

این سایت‌ها در ازای تبلیغات و احتمالا تعداد کلیک‌هایی که روی لینک‌های هر ویدیوی تبلیغاتی صورت می‌گیرد، هزینه‌ای از شرکت تبلیغ دهنده دریافت می‌کنند. از آن‌سو یوتیوب به ازای هر هزار بازدید، یک دلار به سازندگان آن ویدیو پرداخت می‌کند؛ یعنی مثلا اگر شما ویدیویی بسازید که دو میلیون بازدید بگیرد، بابت این کار خود ۲ هزار دلار از یوتیوب دریافت می‌کنید.

این فرآیند توسط هوش مصنوعی بهبود می‌یابد تا احتمال تماشای کامل ویدیوی تبلیغاتی و کلیک روی آن را بیشتر کند. امروزه هوش مصنوعی نقش کلیدی در این کار ایفا می‌کند.

هوش مصنوعی و کلان‌داده در بازاریابی ویدیو

ورود هوش مصنوعی و کلان‌داده به حوزه بازاریابی ویدیو باعث شده است که سایت‌های اشتراک ویدیو متناسب با ویدیو‌هایی که شما به‌عنوان کاربر می‌بینید یا مطالبی که در آنها جستجو می‌کنید، تبلیغات به شما نمایش دهند.

مثلا اگر شما دائما به دنبال ویدیو‌های آموزش برنامه‌نویسی یا طراحی و ساخت وب‌سایت بگردید، این سایت‌ها در راستای بهینه‌سازی بازاریابی ویدیو، به شما لینک‌ها و سایت‌هایی را معرفی می‌کنند که برای آموزش این موارد هستند.

اما خود این کار، آن‌قدرها هم بهینه نیست.

ببین یا رد شو

سایت‌هایی مانند آپارات و یوتیوب قبل از پخش هر ویدیو، یک عکس یا یک ویدیو تبلیغاتی نمایش می‌دهند. معمولا روال این‌گونه است که اگر در چند ساعت گذشته، اولین بار ویدیویی را تماشا می‌کنید، می‌توانید پس از ۵ ثانیه از پخش ویدیو تبلیغاتی، از آن رد شوید و به ویدیو اصلی مورد نظر خود برسید.

اما پس از مدتی که چند ویدیو تماشا کردید، امکان جلو زدن ویدیو تبلیغاتی از بین می‌رود و شما باید کل ویدیو تبلیغاتی را که احتمالا یک یا دو دقیقه است، تماشا کنید.

شما اگر شرکت ارائه‌دهنده تبلیغ باشید، احتمالا نخواهید دانست که ویدیو تبلیغاتی شما به چه صورتی نمایش داده خواهد شد. آیا کاربر مجبور می‌شود کل آن را تماشا کند یا خواهد توانست پس از ۵ ثانیه از آن رد شود.

باید ویدیو شما بتواند با تمام کاربران و بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کند.

ازاین‌روی شما به‌عنوان تولیدکننده ویدیوی تبلیغاتی با چند چالش موجه هستید.

چالش اول این است که ویدیوی شما باید بتواند با تمام کاربران و بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کند. از آن‌سو باید بتوانید در پنج ثانیه اول آنچه را می‌خواهید به‌طور خلاصه بیان کنید و در عین حال به این نکته هم توجه داشته باشید که نه پنج ثانیه اول ویدیوتان روتین باشد و نه آن‌قدر واضح تبلیغات کند که کاربر را فراری دهد.

تدوین در بازاریابی ویدیو

ساخت هر ویدیویی خصوصا هنگامی که قرار است با طیف وسیعی از کاربران ارتباط بگیرد، نیازمند مهارت‌های متعددی از فیلم‌برداری، تصحیح رنگ و مهم‌تر از همه تدوین است.

کارگردان ممکن است با توجه طرح ذهنی‌اش چندین صحنه را با سلیقه خود فیلم‌برداری کند. در نهایت تمامی این ویدیو‌های خام به تدوینگر داده می‌شوند تا او با برش، به هم چسباندن، در هم تنیدن و احتمالا انتخاب صدا و موسیقی مناسب و در عین حال در نظر گرفتن دو نکته‌ای که پیش از این گفتیم، یک ویدیوی نهایی ارائه دهد.

این کار بسیار زمان‌بر و در عین حال راستش کمی کم‌بازده است.

تدوین بازاریابی ویدیو

تدوین در تولید هر ویدیویی بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است.

بازدهی کم این نوع از تولید به این نکته برمی‌گردد که هر قدر تلاش کنید ویدیوی شما مخاطبان بیشتری را جلب کند، باعث خواهید شد میزان درگیری مخاطبین با ویدیو تبلیغاتی کاهش یابد.

کاهش درگیری باعث می‌شود تاثیرگذاری ویدیوی شما کمتر و در نهایت احتمالا نتیجه کار پرزحمت شما هم به سرنوشت بسیاری از ویدیوهای دیگر منتهی شود. یعنی کاربر پس از پنج ثانیه از ویدیوی شما رد شده و در ذهنش نیز یک تصویر منفی از ویدیو بماند.

هوش مصنوعی تدوینگر، هر کاربر یک ویدیو

اما وجود هوش مصنوعی و کلان‌داده همین روند را بسیار بهبود بخشیده است. پخش ویدیو‌های تبلیغاتی متناسب با اطلاعات کاربر، جستجوهای پیشین و کانال‌هایی که او احتمالا دنبال می‌کند باعث می‌شوند میزان بازدید از ویدیوهای تبلیغاتی بیشتر شوند. در نتیجه میزان درآمد بازاریابی ویدیو افزایش یابد؛ اما این تازه اول راه است.
اگر هوش مصنوعی بیشتر از این نیز وارد قضیه شود چه؟ بگذارید یک مثال بزنیم.

هوش مصنوعی متناسب با اطلاعات کاربر، منطقه جغرافیای، وضعیت لحظه‌ای آب‌وهوا و ساعات شبانه‌روز، در لحظه ویدیویی می‌سازد و به کاربر نمایش می‌دهد.

به این فکر کنید که قرار است یک ویدیوی تبلیغاتی برای یک خودرو بسازیم. کارگردان به‌جای اینکه فقط از یک سناریو استفاده کند، چندین سناریوی مختلف را فیلم‌برداری می‌کند.

برای هر سناریو نیز چندین بازیگر متفاوت با لباس‌های گوناگون به کار می‌روند. این سناریوها در چندین موقعیت متفاوت مثل هوای بارانی و آفتابی، شب‌ و روز، زمین برفی یا خیس و چندین تیپ شخصیتی از کاراکترها فیلم‌برداری می‌شوند.

در نهایت به‌جای اینکه همه این ویدیوها را به تدوینگر انسانی بدهید، به یک تدوینگر هوش مصنوعی می‌دهید.

هوش مصنوعی کاربرشناس

هوش مصنوعی متناسب با اطلاعات کاربر، منطقه جغرافیایی، وضعیت لحظه‌ای آب‌وهوا و ساعات شبانه‌روز، در لحظه ویدیویی می‌سازد و به کاربر نمایش می‌دهد.

در این حالت اگر کاربر در یک شهر بارانی، ساعت ۲ نیمه‌شب و با علاقه‌مندی‌های خاص خود در حال گشت‌وگذار در آپارات باشد، ویدیوی تبلیغاتی را تماشا می‌کند که در آن شب است و باران می‌بارد، بازیگر مورد علاقه او لباس‌هایی به رنگ مورد علاقه کاربر را به تن دارد و حرف‌هایی که می‌زند متناسب با موضوعات مورد علاقه کاربر هستند.

به نظر شما چقدر احتمال دارد که کاربر از این ویدیوی تبلیغاتی رد شود؟ مهم‌تر از آن به نظرتان زیاد علمی‌تخیلی است؟ نه؟

شرکت سیماگلیا بازاریابی ویدیو

شرکت‌هایی مثل سیماگلیا که ویدیوهای تبلیغاتی را با تدوینگر هوش مصنوعی تولید می‌کنند، احتمالا در چند سال آینده به صورت قارچی زیاد شوند.

ما در قرن بیست و یک و عصر هوش مصنوعی هستیم و هیچ‌کدام از این چیزهایی که گفتیم، تصورات من به‌عنوان یکی از علاقه‌مندان به بازاریابی ویدیو نبود.

شرکت سیماگلیا (Cimaglia Productions) در حال حاضر چنین کاری را انجام می‌دهد. این شرکت تدوینگرهای انسانی را با تدوینگرهای هوش مصنوعی جایگزین کرده است که ویدئو‌های تبلیغاتی را در لحظه متناسب با کاربر تدوین و پخش می‌کنند.

آینده بازاریابی ویدیو

اگر نتوانیم بگوییم چنین کاری یک انقلاب است اما به‌جرات می‌توانیم بگوییم که یک گام بسیار بزرگ در حوزه بازاریابی ویدیو است. گام بزرگی که عملا آینده بازاریابی ویدیو را شکل می‌دهد. زمان زیادی طول نمی‌کشد که بتوانیم رد پای این بازاریابی هوشمند ویدیو را در همه‌جا ببینیم.

البته این مسئله برای ما هزینه دارد. هزینه اولیه آن اطلاعاتی است که سایت‌های اشتراک ویدیو از ما جمع‌آوری می‌کنند. هزینه دیگر هم حذف شغل‌های انسانی است که در اینجا همان تدوینگرها هستند. مسئله‌ای که دوباره مرا به تفکر در مورد چالش فناوری وا می‌دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.