کد مطلب: ۶۹۳۶۰۹

یک ایده رادیکال برای بسط عدالت آموزشی: بُن تحصیلی ۵۰ میلیون تومانی برای همه دانش‌آموزان ایرانی

یک ایده رادیکال برای بسط عدالت آموزشی: بُن تحصیلی ۵۰ میلیون تومانی برای همه دانش‌آموزان ایرانی

کنکور سال ۱۴۰۱ یکی از پرحاشیه ترین‌ها در نوع خود بود: در ابتدا شایعه شده‌بود که سوال ها لو رفته‌اند و این ماجرا هنوز هم در حال پیگیری است؛ بعد هم صحبت از شیوه های عجیب و غریب تقلب به‌میان آمد و ۴۸۰ کنکوری بازداشت شدند و دست آخر که نتایج اعلام شدند، مشخص شد

کنکور سال ۱۴۰۱ یکی از پرحاشیه ترین‌ها در نوع خود بود: در ابتدا شایعه شده‌بود که سوال ها لو رفته‌اند و این ماجرا هنوز هم در حال پیگیری است؛ بعد هم صحبت از شیوه های عجیب و غریب تقلب به‌میان آمد و ۴۸۰ کنکوری بازداشت شدند و دست آخر که نتایج اعلام شدند، مشخص شد که از میان ۴۰ داوطلب برتر کنکوری در رشته های مختلف، تنها ۲ نفر (یکی در مدرسه دولتی و دیگری در مدرسه نیمه‌دولتی) درس خوانده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز ، آمار تفکیکی هم حاکی از آن است که ۷۲ درصد از رتبه‌های برتر در مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) و ۲۳ درصد هم در مدارس غیرانتفاعی درس خوانده‌اند.

با اعلام این آمار، موجی از انتقادها روانه‌نظام آموزشی کشور شد.

خیلی‌ها گفتند چرا کنکور به‌عنوان سیستمی که قرار است به‌همه فرصت برابر برای بالا رفتن از «نردبان اجتماعی» را بدهد، در عمل خودش به‌یک دغدغه‌اضافی در این زمینه‌بدل شده‌است.

اما در حالی که ماهیت کنکور در طول ۵۳ سالی که از برگزاری آن در ایران می گذرد، تقریبا ثابت مانده، ظاهرا خیلی چیزها در حاشیه‌این آزمون سرنوشت ساز در زندگی نوجوانان ایرانی تغییر کرده‌است.

کنکور پوست می اندازد

نخست اینکه‌کنکور قرار است از سال آینده (سال ۱۴۰۲) تا حد زیادی تغییر کند.

مهم‌ترین تغییر، برگزاری ۲ نوبت آزمون کنکور در هر سال آموزشی است که در واقع، امکان جبران به افراد می‌دهد.

تغییر دوم هم این است که نتیجه آزمون قرار است به مدت ۲ سال برای فرد متقاضی اعتبار داشته‌باشد. (هر چند در این مورد توضیح داده نشده‌که دانشگاه ها چگونه قرار است با انباشت تقاضا به‌دنبال این تصمیم کنار بیایند.)

0ef10833 32d8 4411 b90a c739dc9da124

کنکور سال ۱۴۰۱ نشان داد که ثروتمندان شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه دارند.

تصمیمات مهم دیگری هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با کنکور اتخاذ شد، از جمله‌افزایش تاثیر کارنامه۱۲ ساله آموزشی افراد به ۶۰ درصد (در مقابل ۴۰ درصد سهم آزمون سراسری) و همین طور اعطای اختیار به‌دانشگاه ها در مورد اعمال یک کف برای معدل متقاضیان.

بنابراین، واضح است که‌کنکور سال ۱۴۰۲، کنکوری متفاوت خواهد بود.

اما نگرانی‌های عمیق‌تر از این‌ها است.

نردبانی که شکسته است

در جامعه‌شناسی مفهومی وجود دارد به عنوان «تحرک اجتماعی» (Social mobility) که منظور از آن این است که شهروندان بتوانند موقعیت اجتماعی خود را تغییر بدهند. (گاهی از اصطلاح «نردبان اجتماعی» یا Social-ladder هم استفاده‌می شود، یعنی نردبانی که افراد را به موقعیت های بالاتر اجتماعی می رساند.)

هر چه‌میزان «تحرک اجتماعی» در یک جامعه بالاتر باشد، آن جامعه عادلانه‌تر تلقی می شود. به‌این معنی که‌فردی از طبقات اجتماعی پایین (به قول جامعه شناسان) یا دهک‌های درآمدی پایین (به‌قول اقتصاددانان)، راحت‌تر می‌تواند خودش را به مراتب بالاتر برساند و راه برایش باز است.

دانشگاهی page 001

نسبت جمعیت با تحصیلات دانشگاهی در کشورهای مختلف

اگر اصطلاح «رویای آمریکایی» (American Dream) را شنیده باشید، می دانید که منظور از آن تقریبا همین است: می گویند آمریکای سرزمینی است که به‌همه این فرصت را می‌دهد که از «نردبان اجتماعی» بالا بروند و به‌قله برسند. (در اینجا کاری به درستی یا نادرستی این مدعا نداریم.)

اما چه‌می‌شود اگر «نردبان اجتماعی» بشکند و نتوان از آن بالا رفت؟

ماجرای «انوشیروان» و پسری که نتوانست درس بخواند

مثال روشن و مشخص را خودِ ما ایرانی ها در فرهنگ مان داریم: حکایتی هست که می گوید مردی کفشگر (کفاش)، از «انوشیروان ساسانی» خواست اجازه‌دهد فرزندش درس بخواند و به‌رده«دبیران» وارد شود.

بر اساس پیش فرضِ این حکایت، نظام سیاسی-اجتماعی ساسانی به‌اندازه‌ای سلسه‌مراتبی بود که‌کسی نمی‌توانست از رده«صنعتگران» (جایی که «کفشگر» و پسرش در آن قرار داشتند) به‌رده«دبیران» (معادل طبقه دیوان سالاران یا «تکنوکرات ها») راه پیدا کند.

انوشیروان (که از قضا به «دادگری» و عدالت هم معروف بود)، در نهایت به‌پسرک کفشگر اجازه‌نداد که با وجود لیاقتش، به رده‌دبیران وارد شود، چرا که‌پسرک و پدرش در رده‌ای پایین تر در سلسله مراتب اجتماعی قرار داشتند.

پیام اخلاقی حکایت (که باز هم درستی یا نادرستی آن بحث ما نیست) این است: در یک جامعه سلسله مراتبی (hierarchical) هر چقدر هم که توانا و لایق باشی، نمی توانی از پلکان ترقی بالا بروی.

…و اما کنکور!

اما داستان نیمه-خیالی «انوشیروان ساسانی و پسرک کفشگر»، چه‌ارتباطی با ایرانِ ۱۴۰۱ و کنکور در آن دارد؟

اگر به‌آمارهای ابتدای این نوشتار برگردیم، ظاهرا آن حکایت در ایرانِ ۱۴۰۱ صورت واقع به‌خود گرفته‌است.

وقتی رتبه‌های برتر کنکور را کسانی کسب می‌کنند که‌پیشاپیش در بهترین مدارس کشور درس خوانده‌اند. همچنین بالاترین شهریه‌ها را هم پرداخت کرده‌اند، واضح است که مسیر ورود به‌دانشگاه به‌عنوان راهی برای بالا رفتن از پلکان ترقی، بسته‌می‌شود.

این اتفاق البته‌کمابیش در دیگر نقاط دنیا هم رخ می‌دهد.

مثلا برخی بررسی‌ها در آمریکا نشان می‌دهند که فرصت‌های تحصیلی در دانشگاه های موسوم به «آیوی لیگ» (Ivy League) در آمریکا (که جزو برترین دانشگاه های این کشور هستند)، معمولا در اختیار طبقه ثروتمند آمریکایی است.

universitylecture

دسترسی به تحصیلات دانشگاهی در کشورهایی مانند آمریکا هم چندان عادلانه نیست.

اما تفاوت در اینجا است که در آمریکا نیازی نیست شما حتما تحصیلات دانشگاهی داشته باشید تا یک زندگی در حد متوسط را از نظر مالی برای خودتان رقم بزنید.

در ایران هم الزاما تحصیلات دانشگاهی رفاه مالی به همراه‌ندارد، اما تحصیلات یکی از معدود راه‌ها برای بالا رفتن از «نردبان اجتماعی» است، راهی که‌در واقع بسته شده‌است.

چه می شود کرد؟

در آزمون های کنکور در ایران پیشاپیش راه حلی برای این معضل اندیشیده شده است: منطقه بندی تحصیلی.

سهمیه مناطق مختلف تحصیلی در کنکور ایران متفاوت است و در واقع اگر کسی از منطقه محروم تر در آزمون شرکت کند، مشمول «تبعیض مثبت» می شود و شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه خواهد داشت.

با این همه، صرف اینکه دانش آموزانِ مناطق ثروتمندتر همچنان سهم بیشتری از رتبه های برتر در اختیار دارند، نشان دهنده این است که این «تبعیض مثبت» کافی نیست.

اما شاید راه‌حل های معطوف به «بازار» در اینجا بتوانند کمک حال باشند.

«میلتون فریدمن» (Milton Friedman) اقتصاددان برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۷۶ میلادی، که اقتصاددانی به شدت راست گرا هم هست، زمانی پیشنهادی داشت که اینجا می توان در موردش فکر کرد.

e63d3bd2 9881 41b8 8ea7 fef593bdd633

میلتون فریدمن، یک اقتصاددان به شدت راست گرا، سال ها پیش ایده «بن تحصیلی» را مطرح کرده بود.

فریدمن پیشنهاد داده بود که دولت اساسا صرف هزینه‌برای آموزش را رها کند و به اصطلاح، در این حوزه «خصوصی سازی» انجام دهد. (پیشنهاد ما البته این نیست!)

این نوبلیست اقتصادی اما پیشنهاد کرده‌بود که دولت یک «بن» ( Voucher ) به هر آمریکاییِ متولد شده اختصاص بدهد تا او بتواند در سرتاسر دوران حیاتش، مثلا ۱۰ هزار دلار هزینه تحصیل کند.

اینکه فرد می خواهد ۱۰ هزار دلارش را در دانشگاه خرج کند یا در پیش دبستان، به انتخاب شخصیِ خود او (یا مثلا پدر و مادرش) بستگی خواهد داشت.

بن ۵۰ میلیون تومانی برای تحصیل

دولت ایران هم سال‌ها است که عملا حوزه‌آموزش (در همه سطوح) را خصوصی کرده‌و شما برای درس خواندن در هر مقطعی باید از جیب هزینه کنید. (حدود ۸۵ درصد از تمام ظرفیت دانشگاهی کشور پولی است!)

حالا که این طور است و آموزش و پرورش کشور هم نمی تواند فرصت آموزشی با کیفیت یکسان را برای همه ایرانی ها فراهم کند، می توان به کالابرگ یا بُن تحصیلی هم فکر کرد.

ایده‌‌می‌تواند این باشد: دولت برای هر ایرانی که در سن تحصیل قرار دارد یا برای هر ایرانی که مثلا از ابتدای سال ۱۴۰۲ به دنیا می آید، مبلغی را (با توجه به نرخ تورم) در قالب یک بن خرید خدمات تحصیلی اختصاص خواهد داد.

فرض کنیم این عدد برای سال آینده ۵۰ میلیون تومان باشد.

به این ترتیب، دانش آموزی که سال آینده می‌خواهد وارد دانشگاه شود، می تواند به خرج دولت ۵۰ میلیون تومان برای تحصیلش هزینه کند.

این هزینه، می تواند مثلا شهریه دانشگاه را پوشش بدهد و یا برای خرید لوازم تحصیل کنار گذاشته‌شود.

اما این پول از کجا قرار است تامین شود؟

مثل هر مورد دیگری از «خصوصی سازی»، خدمات دولتی باید در جایی دیگر قطع شود و پیشنهاد این است که دانشگاه ها دیگر رایگان نباشند.

Irans Brain Drain 1

آیا با ایده بن تحصیلی ۵۰ میلیون تومانی، می توان عدالت آموزشی و تحصیلی را در ایران گسترش داد؟

این پیشنهاد خیلی ها را می ترساند. اما کافی است به تمام سهمیه‌های خاصی فکر کنیم که همین حالا برای «از ما بهتران» در زمینه ورود به دانشگاه کنار گذاشته‌می‌شوند.

اگر دانشگاه رایگان نداشته باشیم، کسانی که هزینه های چندده میلیونی کرده اند تا وارد دانشگاه بشوند. این کار را از جیب خودشان انجام داده‌اند و زمین بازی برای همه مسطح شده‌است.

ایده‌های معطوف به‌بازار (که گاهی نئولیبرالیستی خوانده‌می شوند) «ممکن است» بتوانند عدالت را برقرار کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دانش اموزان مدارس دولتینه دبیر خوب و متخصص دارند نه کتاب و منبع کنکوری با ۵۰میلیون تومان نه میتوان معلم خوب داشت نه امکانات اموزشی ایده آل

  • ناشناس

    برای عدالت آموزشی باید دسترسی به امکانات آموزشی را میسر کرد و سهمیه ها و امتیازات ویژه و ناحق افراد خاص را برداشت تا همه بر اساس زحمتی که کشیده اند از نردبان اجتماعی بالا برن

  • ناشناس

    اگر دانشگاه ها خصوصی شوند شاید حداقل به‌خاطر بازدهی خوب خودشان شرایط خوبی برای جذب بهترین استعدادها بکار بگیرند بشرط این که باز سهمیه و سفارش در کار نباشد و همه مدارس یکدست شوند. مدرسه خاص نداشته باشیم.

  • Sodi

    بنظر من سیستم آموزشی کشور باید از پایه واساس تغییر کند این سیستم آنقدر کهنه وفرسوده است که باهیچ رفویی نمیتوان آنرا سرپا نگه داشت .باید از ابتدای ورود دانش آموزان به سیستم استعدادیابی شوند و طبق همان استعداد درجهت رشد او تلاش شود.گو اینکه اگر از بیشتر فارغ التحصیلان بپرسید میل به رشته خود نداشتند اما به ناچار بخاطر کسب یک مدرک وارد مراکز عالی شدند.واین بازمیگردد به همان سالهای قبلتر که نه جامعه نه خانواده و نه هیچ ارگانی دنبال یافتن استعداد این دانش آموز نبوده اند .قوانین سخت برخوردهای خشک ونداشتن موقعیتهای برابر تحصیلی از نسل جوان وپویا افرادی سرخورده فاقد دانش و بدون تعهد ساخته است واین برای رشد یک کشور فاجعه باراست.کلام آخر اینکه در جامعه ای که مدرک گرایی عرف شده است بدون داشتن دانش لازم باید فاتحه آن جامعه راخواند.باتشکر

  • زهرا

    من در یک خانه کلنگی در حاشیه شهر مستاجر هستم اما فرزندم رو گذاشتم مدرسه غیر انتفاعی تا بتونه در کنکور سراسری قبول بشه.همسر خواهرم اونقدر ثروت داره که شماره ندارع اما برای فرزندش ریالی برای کنکور هزینه نکرد .این فقط یه نمونه است که ذکر کردم،پسر من حتی یه تیشرت نداره که تعویض کنه و فقط با یه تیشرت به مدرسه می‌ره ما ثروتمند نیستیم آینده فرزندمان برامون مهمه،چون در مدارس دولتی خبری از آموزش کنکوری نیست

  • ناشناس

    سلام آموزش و پرورش مثل سالهای قبل نیست چون بودجه کافی ندارد نوعی تجزیه شده نوعی منبع درآمد ازجیب دانش آموزان انواع مدارس باشهریه های آنچنانی واقعاً نه وام بدهید نه اینکه این‌قدر تبعیض بین دانش آموزان باانواع سهمیه ها باشد اصولاً مدارس باید رایگان باشد نه اینکه هرساله با افزایش شهریه های آنچنانی انواع مدارس باشهریه های خیلی زیاد اما زیرنظراموزش وپرورش واقعاً جای تعجبه

  • ناشناس

    لطفاااااا ی مبلغ پول حداقل مثل یک وام بدین به بچه های کنکوری بتونن حداقل کتاب های تستشون خریداری کنن واقعا هزینه ها خیلی بالاس

  • محمد

    استاد کسانی که رفتن تیزهوشان سال ششم روزی هشت ساعت درس خواندن و از بهترین دوره نوجوونیشون زدن
    بعد تازه سال نهم باز برای افرادی که مدارس عادی و نمونه بودن دانش آموز گرفتن ( تقریبا ۳۰ درصد ظرفیت رشته تجربی مدرسه ما جدید الورود ) که اون ها هم در سال نهم با تمام توان خودشون برای رسیدن به تیزهوشان تلاش کردند. حال انتظار دارید. گلچین شدگان سال ششم + گلچین شدگان سال نهم در کنکور نمره های بالا رو کسب نکنند؟؟ همون تعدادی از دانش آموزان تیزهوشان رتبه خوبی کسب نکردن دلیلش این بود که تلاش خودشون رو در دبیرستان کم کردن و مثل یک سخت کوش کار نکردن