کد مطلب: ۴۶۳۶۱۴

بهترین کارگزاری بورس در ایران: کارگزاری بورس چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

بهترین کارگزاری بورس در ایران: کارگزاری بورس چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

با آزادسازی و فروش سهام عدالت و اخباری که از سوددهی بورس به گوش می‌رسید، تعداد زیادی از مردم با ثبت‌نام در سجام و احراز هویت دارای کد بورسی شدند و به جمع سهام‌داران بازار سرمایه ایران پیوستند. بخشی از تازه‌واردان بورس فقط برای اینکه بتوانند سهام عدالت را بفروشند، کد معاملاتی دریافت کردند، اما

با آزادسازی و فروش سهام عدالت و اخباری که از سوددهی بورس به گوش می‌رسید، تعداد زیادی از مردم با ثبت‌نام در سجام و احراز هویت دارای کد بورسی شدند و به جمع سهام‌داران بازار سرمایه ایران پیوستند.

بخشی از تازه‌واردان بورس فقط برای اینکه بتوانند سهام عدالت را بفروشند، کد معاملاتی دریافت کردند، اما بعضی دیگر از این افراد شنیده بودند که بازار سهام بازدهی بیشتری از بازار طلا و بازار ارز دارد و به همین دلیل راغب شدند تا سرمایه‌شان را وارد بورس کنند و سود به دست بیاورند.

برای اینکه بتوان در بورس فعالیت داشت و سهام خرید و فروش کرد، باید پس از ثبت‌نام در سجام و احراز هویت و دریافت کد بورسی، در یک کارگزاری بورس نیز ثبت‌نام کرد.

اما با وجود اینکه ۱۰۸ کارگزاری بورس در بازار سرمایه ایران فعالیت می‌کنند، انتخاب کارگزاری برای تازه‌واردان و ناآشنایان با بازار سهام کمی سخت و مشکل است. تعدادی از تازه‌واردان پس از مشاهده تبلیغات کارگزاری‌ها، یکی از آنها را به‌عنوان کارگزار انتخاب کردند و بعضی دیگر از افراد هم از آشنایان و دوستان بورس‌باز خود راهنمایی گرفتند.

اما همچنان افرادی که کد معاملاتی دریافت می‌کنند و می‌خواهند در بورس سرمایه‌گذاری کنند، سوالاتی برایشان مطرح می‌شود:

  • بهترین کارگزاری بورس کدام کارگزاری است؟
  • بهترین کارگزاری بورس چه شرایطی دارد؟
  • بهترین کارگزاری بورس چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که کارگزاری بورس چیست و بهترین کارگزاری بورس چه شرایطی دارد و چطور بهترین کارگزاری را انتخاب کنیم؟

تالار بورس

برای اینکه بتوان در بورس فعالیت داشت و سهام خرید و فروش کرد، باید پس از ثبت‌نام در سجام و احراز هویت و دریافت کد بورسی، در یک کارگزاری بورس نیز ثبت‌نام کرد.

کارگزاری بورس چیست؟

کارگزار بورس واسط بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس است و کار خرید و فروش سهام و اوراق بهادار را به نمایندگی از طرف مشتریان انجام می‌دهد.

کارگزاری بورس یک شرکت و شخص حقوقی است که به نمایندگی از طرف مشتریان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار و کالا و یا اوراق مبتنی بر کالا و ارائه سایر خدمات در بازار سرمایه به مشتریان می‌کنند.

انجام فعالیت توسط کارگزاری نیازمند کسب مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و بورس مربوطه است.

افرادی که در شرکت‌های کارگزاری مشغول به فعالیتند، افرادی خبره، باتجربه و آشنا به مسائل مالی هستند که نسبت به شرایط اقتصادی، بازار اوراق بهادار و بازار کالاهای مختلفی که معامله می‌شود، شناخت دارند و با تسلط خود بر قوانین و مقررات می‌توانند بهترین اقدام به منظور خرید و فروش اوراق بهادار و کالا در تالار معاملات بورس و بازارهای خارج از بورس را برای مشتریان انجام دهند.

کارگزاری بورس یک شرکت و شخص حقوقی است که به نمایندگی از طرف مشتریان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار و کالا و یا اوراق مبتنی بر کالا و ارائه سایر خدمات در بازار سرمایه به مشتریان می‌کنند.

از آنجایی که فعالیت کارگزاری‌ها دارای حساسیت ویژه‌ای بوده و کلیه سرمایه‌گذاران از طریق شرکت‌های کارگزاری اقدام به خرید و فروش سهم می‌کنند، لذا شرایط و مقرراتی بر مدیران و پرسنل شرکت‌های کارگزاری حکم‌فرماست.

صلاحیت حرفه‌ای کلیه اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت‌های کارگزاری باید به تایید سازمان بورس برسد که به این منظور صلاحیت‌های علمی، تجربی، عمومی و تحصیلی متقاضیان بررسی می‌شود.

کلیه معاملات شرکت‌های کارگزاری توسط معامله‌گران آنها انجام می‌شود. این معامله‌گران باید دارای گواهینامه حرفه‌ای بوده که دارا بودن این گواهینامه تسلط آنها را به مباحث علمی موردنیاز و قوانین و مقررات نشان می‌دهد.

کارگزاری بورس چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

شرکت‌های کارگزاری برای فراهم آمدن دسترسی کلیه سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه با تاسیس شعبه، دفتر، نمایندگی و یا تالار معاملات اختصاصی در تهران و سایر شهرستان‌ها خدمات خود را به سرمایه گذاران ارائه می‌دهند.

در هر یک از این دفاتر ممکن است خدماتی نظیر پذیرش سفارش مشتریان در بورس، بازارهای خارج از بورس، پذیرش معاملات آتی کالا و اوراق بهادار و پذیرش درخواست‌های صدور و ابطال واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری انجام شود. در ضمن شرکت‌های کارگزاری خدماتی نظیر انجام معاملات اینترنتی و یا معاملات برخط را به مشتریان ارائه می‌دهند.

سامانه معاملات آنلاین

قبلا برای معامله در بازار بورس حتما باید به صورت حضوری انجام می‌شد، یعنی سرمایه‌گذاران باید حتما مراحل مربوط به خرید و یا فروش سهام (پر کردن فرم‌های مخصوص و…) را به‌صورت حضوری انجام می‌دادند. الان چند سالی است که سامانه معاملات آنلاین این امکان را ایجاد کرده که به‌صورت اینترنتی و بدون معطلی و آنی معاملات بورسی انجام شوند.

سامانه معاملات آفلاین

بازار بورس هر روز (از شنبه تا چهارشنبه) بین ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ فعال است و می شود به صورت آنلاین سهام خرید و فروش کرد. سامانه معاملاتی آفلاین به ما کمک می‌کند تا در هر ساعتی از شبانه‌روز معامله دلخواه خود را سفارش بدهیم تا در صورتی که بازار (در زمانی که فعال است) به آن قیمت رسید، از طرف ما معامله انجام شود.

اعتبار معاملاتی

کارگزاری‌ها بسته به شرایط و سابقه معاملاتی سرمایه‌گذاران، به آنان اعتبار پرداخت می‌کنند. اعتباری که کارگزاران به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند، مشابه وام در سیستم بانکی است. مبلغ اعتبار بسته به نوع کارگزاری و اعتبار مالی سرمایه‌گذار متفاوت است و معمولا بدون سود است و سرمایه‌گذار موظف است با سرمایه‌گذاری درست در بازار بورس، مبلغ دریافت‌شده را برگرداند.

تحلیل، مشاوره و آموزش

یکی دیگر از خدمات کارگزاری‌ها ارائه تحلیل و مشاوره سرمایه‌گذاری به کاربران است. کارشناسان مالی و بورس در دفاتر کارگزاری‌ها حضور دارند تا در صورتی که سرمایه‌گذاران نیاز به مشاوره داشته باشند بتوانند به آنان مراجعه کنند. علاوه بر این، دوره‌های آموزشی تحلیل بورس در کارگزاری‌ها برگزار می شود.

صندوق سرمایه‌گذاری و سبدگردانی

بعضی از کارگزاری‌ها از ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. یکی از این ابزارها صندوق سرمایه‌گذاری است که می‌توان با استفاده از سامانه کارگزاری در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کرد.

اگر برای سرمایه‌گذاری وقت کافی و یا تخصص ندارید، می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را به سبدگردان‌ها بسپارید. سبدگردان‌ها افرادی متخصص و موردتایید سازمان بورس هستند. یکی دیگر از خدمات کارگزاری‌ها معرفی سبدگردان به افرادی است که نیاز به این خدمت دارند.

تالار بورس

برای انتخاب بهترین کارگزاری بورس باید ببینیم که هدفمان از حضور در بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در بورس چیست.

بهترین کارگزاری بورس را چطور انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین کارگزاری بورس باید ببینیم که هدفمان از حضور در بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در بورس چیست. در حقیقت، اول باید ببینیم که می‌خواهیم در کدام بورس فعالیت کنیم.

آیا می‌خواهیم فقط در بورس سهام فعالیت کنیم؟ یا می‌توانیم به بورس کالا هم سری بزنیم؟ آیا تمایل داریم که در بازار مشتقات و یا بورس انرژی هم به فعالیت بپردازیم؟
وقتی مشخص شد که از سرمایه‌گذاری در بورس چه هدفی داریم، می‌توانیم کارگزاری بورس را با توجه به نیازهایمان انتخاب کنیم.

بهترین کارگزاری بورس باید چه شرایطی داشته باشد؟

با توجه به اینکه نیازهای سرمایه‌گذاران با یکدیگر فرق دارد و متفاوت است، به همین دلیل نمی‌توان به‌طور صددرصد بهترین کارگزاری بورس را مشخص کرد.

اما معمولا داشتن شرایط زیر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران از کارگزاری رضایت بیشتری داشته باشند.

۱- در دسترس باشد

این روزها اکثر کارگزاری‌ها این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند که به‌صورت غیرحضوری و آنلاین بتوان با آنها در ارتباط بود و اقدام به خرید و فروش سهام کرد.
درست است که این ویژگی یکی از مزیت‌های یک شرکت کارگزاری خوب محسوب می شود، اما بهتر است که به سراغ کارگزاری برویم که در شهر محل سکونت ما شعبه فیزیکی داشته باشد.

خوبی وجود شعبه فیزیکی این است که رفت‌وآمد حضوری به آن برای همگان امکان‌پذیر است و در مواقعی که اخلالی در پاسخگویی غیرحضوری به وجود می‌آید، می‌توان با مراجعه حضوری به شعبه، مشکل را برطرف کرد.

۲- معتبر و قابل اعتماد باشد

یکی از ویژگی‌های اساسی و مهم برای انتخاب یک کارگزاری مناسب، معتبر بودن آن است. یکی از راه‌های ساده برای انتخاب یک کارگزاری مناسب، سر زدن به سایت بورس اوراق و بهادار و دیدن فهرست شرکت‌های معتبر است.

این لیست بر اساس اعتبار و رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری بورس مرتب شده و مرجع مناسبی برای انتخاب آن‌ها است. سازمان بورس لیست کارگزاری‌ها را بر اساس معیارهای مختلف مثل ارزش کل معاملات، بیشترین حجم معاملات آنلاین و… منتشر کرده که با استفاده از این اطلاعات می‌توانیم کارگزاری مناسب خود را انتخاب کنیم.

با توجه به اینکه نیازهای سرمایه‌گذاران با یکدیگر فرق دارد و متفاوت است، به همین دلیل نمی‌توان به‌طور صددرصد بهترین کارگزاری بورس را مشخص کرد.

۳-سامانه معاملات بر خط (آنلاین و آفلاین) داشته باشد

با توجه به اینکه این روزها تمام کارها به‌صورت آنلاین و از طریق اینترنت انجام می‌شود، یک شرکت کارگزاری معتبر بورس بهتر است مجهز به بیش از یک یا چند سامانه آنلاین باشد که اگر زمانی یکی از سامانه‌ها به مشکل خورد یا دچار قطعی شد، بتوان با استفاده از سامانه دیگر، معامله را انجام داد.

البته این سامانه‌ها به‌جز معامله استفاده‌های دیگری هم دارند. با استفاده از این سامانه‌ها می‌توان کارهایی از قبیل ثبت سفارش، مشاهده گردش حساب، مشاهده سبد سهام، درخواست واریز و انتقال پول را به صورت آنلاین انجام داد.

این سامانه‌ها به‌صورت آنلاین در ساعات کاری بورس فعالیت می‌کنند. یعنی در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰. بعد از این ساعات می‌توان به‌صورت آفلاین وارد سامانه شد و از آن استفاده کرد.

۴- خدمات مناسبی در زمینه‌های مختلف ارائه دهد

در بین کارگزاری‌هایی که فعال هستند، رقابت زیادی برای جذب مشتری بیشتر وجود دارد. همان طور که بانک‌ها برای جذب مشتریان، خدماتی جزئی ولی جذاب و مختص به خودشان را دارند تا مشتریان را جذب کنند، کارگزاری‌ها هم هر کدام خدمات و تسهیلاتی مخصوص به خودشان را دارند که هر کدام برای دسته‌ای از مشتریان جذاب هستند.

بهترین کارگزاری بورس در ایران

شرکت بورس اوراق بهادار تهران هر ماه رتبه‌بندی کارگزاران بورس را بر اساس ارزش معاملات خرید و فروش شرکت‌های کارگزاری و به تفکیک زیرگروه بازارها منتشر می‌کند.

با استفاده از این اطلاعات منتشرشده می‌توانید بهترین کارگزاری را که مناسب شرایط شما است، انتخاب کنید.

رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران

رتبه‌بندی کارگزاری‌های بورس در خرداد ماه ۱۳۹۹ بر اساس ارزش معاملات خرید و فروش

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یه کارگزاری خوب واسه سر خطی میخوام ممنون میشم معرفی کنید

  • ناشناس

    بپه ها در چند سال گذشته کارگذاری اگاه رتبه خوبی داره به نظرم من کارگذاری اگاه برید

  • ناشناس

    اینجا کسی کارگذاری اگاه هست؟؟؟؟

    • ناشناس

      عالیه

  • taha

    سلام بچه ها کارگذاری اگاه عالیه حالا چرا:
    خدمات مشتریان از قبیل مشاوره و تحلیل و اموزش
    وام قرض الحسنه و بسته های اعتباری
    مسابقه و چالش
    همه کار گذاری ها یک کارمزدی برای خود میگیرد ولی با کسب امتیاز در باشگاه مشتریاان اگاه کار مزد بسیار ناچیز میشود
    حتما تا اخر بخونید

  • ناشناس

    سلام کارگذاری کیان فقط به خاطر خریدوفروش شرطی میخواهم ثبت نام کنم دوستان کسی با این کارگذاری کارکرده ؟چطوره؟

    • ناشناس

      کارگزاری تدبیرگران فردا هم هم چین آپشنی با سیستم داره ولی با موبایل نه!

  • ناشناس

    پشتیبانی، پاسخگویی و احساس مسئولیت مفید خیلی ضعیف است. در اطلاعات پنل هم اشتباه می شود. آگاه بهتره

  • مصطفب

    بدترین کارگذاری بدونه شک مفیده همش هنگه ،ضرر زیاد کردم بابت این موضوع آگاه خیلی بهتره

    • ناشناس

      هر دو مثل هم اند مفید – آگاه

    • fatemeh gh

      بنظر شما کدوم کارگزاری انتخاب کنم ؟
      تازه میخام وارد بورس بشم

  • بهروز

    باسلام به دوستان من سهام عدالت 20روزپیش توکارگزاری کیان برای فروش گذشتم خبری نیست تماسم میگیرم به من میگن صبوری کن یعنی عیوب باش اقتصاد نداریم

    • ناشناس

      ایوب یا عیوب ؟ 🙂

  • نسیم ر

    سلام.. چند ماهه سهامم رو فروختم اما دریغ از یه هزار تومن.. کارگزاری مفیدم.. بانک ملت…
    هر روز همه چی داره گرون میشه و زندگی ها سخت تر.. اما هیچ کدوم حرفی و عملی انجام نمیدیم.. با پول امسال ما دارن بازی میکنن و میلیاردی ب جیب میزنن و پول ماقشر ضعیف میخورن و باهاش بازی میکنن و مدتی گشنه نگه میدارن… مردم دارن روز ب روز بدبخت تر میشن.. ولی همه داریم خودمونو با شرایط وفق میدیم… نمیدونم چرا؟ ترس از حرف زدن داریم چون گربه رو دم حجله کشتن.. زمونه ای شده ک دیگه هیچ کس جیگر نداره.. و واااای بر ما ک خدا اخرو عاقبتمونو بخیر کنه

  • ناشناس

    ابتدا اقتصادبیدار در قسمت مزیت ها نوشته بود اختصاص 2 سهم رایگان
    ابتدا ندادند ، بعد چند وقت پرسیدم گفتند تعداد زیاده در حال برسی و تقسیم هستیم ، دیروز که دوباره جویا شدم انگار اصلا یه کارگذاری دیگه تماس گرفتم منکر شد ولی دید من از سیر تا پیاز جریان را میدونم گفت باید برسی کنیم و خبر دهیم ، امروز خبر داد و ایمیل جالب بود : بعد از بررسی مشخص شد در یک تایم خیلی کوتاه سیستم این گزینه را بر روی سایت گزاشته بوده است که برای مشتریانی که سال گذشته در محدوده زمانی عید غدیر ثبت کرده بودند بابت عید از سمت میدیریت به اندازه 2 عدد سهم ارزش تعلق میگرفته است
    تعداد سهم هدیه داده شده 2 عدد بوده است
    برای شما پیگیری انجام شد با توجه به گذشت مدت زمان زیاد ، اختصاص نمی یابد .)
    یک چیزی که من خیلی بدم میاد دروغ و به اصطلاح زرنگ بازی است برای همین تصمیم به تعویض کارگذاری گرفتم .
    نظر دوستان چیست؟