کد مطلب: ۴۶۰۳۶۶

نظرسنجی: فروش سهام عدالت و دردسرها و ماجراها و حاشیه‌های آن

نظرسنجی: فروش سهام عدالت و دردسرها و ماجراها و حاشیه‌های آن

این روزها سه کلمه «فروش سهام عدالت» واژه‌هایی هستند که ذهن بخشی از مردم را به خود مشغول کرده‌اند. افرادی که ۱- سهام عدالت دارند ۲- سهام عدالت را به‌صورت مستقیم آزادسازی کرده‌اند و ۳- از طریق بانک و کارگزاری اقدام به فروش سهام عدالت کرده‌اند. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. فروش سهام

این روزها سه کلمه «فروش سهام عدالت» واژه‌هایی هستند که ذهن بخشی از مردم را به خود مشغول کرده‌اند. افرادی که ۱- سهام عدالت دارند ۲- سهام عدالت را به‌صورت مستقیم آزادسازی کرده‌اند و ۳- از طریق بانک و کارگزاری اقدام به فروش سهام عدالت کرده‌اند.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. فروش سهام عدالت حاشیه‌ها و ماجراهای زیادی به دنبال داشته است، از شفاف نبودن شیوه آزادسازی مستقیم و غیرمستقیم، تا اشکالات سامانه سهام عدالت، تا منطبق نبودن شماره تلفن همراه با کد ملی افراد و تا واریز نشدن پول حاصل از فروش سهام عدالت توسط بانک‌ها و کارگزاری‌ها.

کسانی که سهام عدالت دارند، می‌توانند با شرکت در نظرسنجی زیر، آمار نسبتا مشخصی از نحوه فروش سهام عدالت و حاشیه‌های و ماجراهای آن به دست بدهند.

[totalpoll id="460043″]

در این مقاله نحوه آزادسازی و فروش سهام عدالت را بررسی می‌کنیم.

سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت از همان ابتدا دارای توضیحات شفاف و روشنی از سوی دولت نبود، حتی بسیاری از خبرنگاران و کارشناسان در مواجهه با سوالات مردم نمی‌توانستند پاسخ‌های مشخص و دقیقی به سوالات آنها بدهند.

آزادسازی سهام عدالت

در ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، با درخواست حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت مبنی بر آزادسازی سهام عدالت موافقت کرد.

بنا بر اعلام مسئولان دولتی، دارندگان سهام عدالت با مراجعه به سایت سازمان خصوصی‌سازی در صورت تمایل می‌توانستند به‌طور مستقیم مالکیت و مدیریت سهام عدالت خود را در اختیار بگیرند.

پس از انتخاب سهام از میان ۴۹ شرکت سرمایه‌پذیر دولتی، دارندگان آن سهام می‌توانند سهام خود را در بورس بفروشند یا نزد خود نگاه دارند.

افرادی که تمایلی به در دست گرفتن مدیریت مستقیم سهام خود ندارند، به اندازه سهام عدالت خود سهامی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را در اختیار خواهند داشت که قرار شده است تا شورای عالی بورس به سرعت زمینه ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه را فراهم سازد.

مستقیم یا غیرمستقیم

برای آزادسازی سهام عدالت، دو روش مستقیم و غیرمستقیم معرفی شده است. با انتخاب روش مستقیم، افراد دارای سهام عدالت مدیریت سهام خود را در اختیار می‌گیرند و کلیه سود و ضرر برعهده خود افراد خواهد بود. همچنین با انتخاب روش مستقیم افراد می‌توانند سهام خود را به فروش برسانند.

روش غیرمستقیم مناسب افرادی است که آشنایی چندانی با بورس ندارند و یا نمی‌خواهند سهام خود را بفروشند و فقط می‌خواهند مثل گذشته، سود سهام به حساب آنها واریز شود. در این روش، مدیریت سهام عدالت به‌عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرد و افراد حق دخل و تصرف در سهام خود را نخواهند داشت.

مالک سهام عدالت حق هرگونه اعتراض در خصوص سهام انتخابی برای فروش، زمان و قیمت فروش سهام را از خود سلب می‌کند.

فروش سهام عدالت

برای فروش سهام نیز دو راه معرفی شده است: کارگزاری بورس و بانک.

فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری

برای فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری، باید با استفاده از کدملی و شماره تلفن ثبت‌شده در سامانه سهام عدالت، در سامانه سهام عدالت یکی از کارگزاری‌ها ثبت‌نام کنید و با انتخاب سهم موردنظرتان از بین سبد سهام عدالت، آن را به فروش برسانید و پول آن را یا از طریق شماره شبای ثبت‌شده در سامانه سهام‌عدالت بگیرید و یا اینکه می‌توانید در صورت داشتن کد بورسی در کارگزاری موردنظر، پول حاصل از فروش سهم را در حساب کارگزاری خود نگه دارید.

فروش سهام عدالت از طریق بانک

با توجه به مصوبه مورخ ۹۹/۰۲/۳۰ شورای عالی بورس، کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه شنبه مورخ ۹۹/۰۳/۶ به شعب بانک‌هایی که قبلا در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده ‌اند، مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه، اقدام کنند.

شرایط فروش سهام عدالت از طریق بانک

در ارتباط با قرارداد فروش، ذکر نکات زیر لازم است:

  • مالک سهام عدالت حق هرگونه اعتراض در خصوص سهام انتخابی برای فروش، زمان و قیمت فروش سهام را از خود سلب می‌کند.
  • کارگزاری در مرحله اول تنها می تواند ۳۰% از مجموع تعداد سهام شرکت ها یا ارزش ریالی سهام را بفروشد.
  • کارگزار مجاز است سهام را به هر قیمتی که در لحظه فروش سهام در بازار امکان فروش آن را دارد، به فروش رساند.
  • انتخاب زمان فروش و سهامی که باید به فروش برسد، بر عهده کارگزار با هماهنگی ناظر بازار است.
  • مدت اعتبار سفارش تا اجرای مفاد سفارش بوده و مالک سهام عدالت حق تغییر و لغو آن را ندارد.
  • وجوه ناشی از فروش سهام، پس از فروش، از طریق کارگزاری به بانک پرداخت و به حساب بانکی فرد واریز می شود.
  • کلیه هزینه های اجرایی سفارش اعم از کارمزد ها، مالیات فروش و حق العمل کاری بانک بر عهده فرد مشمول سهام عدالت بوده و بایستی اجازه دهد از محل مبالغ ناشی از فروش سهام کم شود.
فروش سهام عدالت در بانک

توضیحات شفاف و روشنی وجود نداشت که کدام سهم‌ها از سبد سهام عدالت به‌فروش خواهد رفت؟ چه مدت زمانی طول می‌کشد تا پول فروش سهام به حساب متقاضیان واریز شود؟

فروش سهام عدالت کد بورسی می‌خواهد؟

خیر، برای فروش سهام عدالت یا باید در سامانه سهام عدالت یکی از کارگزاری‌ها ثبت‌نام کنید و یا باید سهام در اختیار خود را از طریق شعب بانک‌ها به‌فروش برسانید.

مدت اعتبار سفارش تا اجرای مفاد سفارش بوده و مالک سهام عدالت حق تغییر و لغو آن را ندارد.

ماجراها و حاشیه‌های فروش سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت از همان ابتدا دارای توضیحات شفاف و روشنی از سوی دولت نبود، حتی بسیاری از خبرنگاران و کارشناسان در مواجهه با سوالات مردم نمی‌توانستند پاسخ‌های مشخص و دقیقی به سوالات آنها بدهند.

این حاشیه‌ها به بحث فروش سهام عدالت نیز کشیده شد. در روزهای ابتدایی مردم در مراجعه به بانک‌ها با این توضیح کارمندان شعب روبه‌رو می‌شدند: «هنوز بخشنامه‌ای در این زمینه به دست ما نرسیده است.»

بعد هم که بخشنامه به بانک‌ها ارسال شد و آنها موظف به ثبت قرارداد فروش با متقاضیان شدند، باز هم توضیحات شفاف و روشنی وجود نداشت که کدام سهم‌ها از سبد سهام عدالت به‌فروش خواهد رفت؟ چه مدت زمانی طول می‌کشد تا پول فروش سهام به حساب متقاضیان واریز شود؟

این عدم‌شفافیت باعث شد تا مردم دچار استرس و اضطراب شوند و از این بترسند که سرمایه‌شان را از دست بدهند و یا پول مورد نیازشان از فروش سهام را در زمانی که نیاز دارند به دست نیاورند. به‌طوری که طبق نظرات خود مردم در سایت تجارت‌نیوز، تعدادی از افرادی که اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند، هنوز کل پول ۳۰ درصد سهام عدالت را دریافت نکرده‌اند.

آیا نمی‌شد پیش از آغاز دوره آزادسازی، تمام جوانب کار سنجیده می‌شد، به‌صورت محدود آزمایش می‌شد و از مردم نظرسنجی می‌شد، تا مشکلات به حداقل برسد و مردم هم نگرانی کمتری درباره سرمایه‌ای به‌نام سهام عدالت داشته باشند.

با شرکت در نظرسنجی این مقاله می‌توانید کمک کنید تا به تصویری نسبتا درست از نحوه آزادسازی و فروش سهام عدالت دست پیدا کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • طالب

    مااگه سانس داشتیم اسم مارو میزاشتن قزنفر آخه چرا نمیریزین این سهاممو ترکوندین مارو

  • Ali

    واقعا متاسفم هستم برای این روش ریختن اخه بعد ۵ ماه اخه خجالت نمیکشید که پولو نمیریزید؟

  • امیرحسین

    الان ۴ماه سهاموبرافروش گذاشتم خداشاهده دوهزارتومن ریختن واقعا پول شارژنمیشه این چه وضعشه الان میخام خونه کرایه کنم نه پول پیش دارم نه کار،من رواین پول حساب کردم

  • نسیم

    سلام سهامموآخرشهریورفروختم تاالان فقط ۴۵۰هزارریخته این کارگزاری مفیداونم تیکه تیکه تازه چندسری لغوش کرده دوباره فروش زدم چرااین کارومیکنی مفیداین پولابراشماچیزی نیست بخرش بفرست برامون دیگه والامابراخرجمونم موندیم که سهاموفروختیم شوهرم سهام نداره منم که دارم چندماه فروختم نمیریزی پولمو دولت بی مسئولیتی داریم واقعا

  • ناشناس

    زمانی که سهام عدالت ۵۳۲هزار تومن بود طلا گرمی۱۹هزار بوده.میشه ۲۸گرم طلا بخری باهاش .الان طلا گرمی ۱۲۰۰میشه معادل سی وسه ملیون شیصد

    • مهدی

      سلام. پشتیبانی نمیکنم. اما سهام عدالت سهام چند شرکت بورسی بوده نه سبد طلا که شما مقایسه میکنید با قیمت طلا
      ??

  • آریان

    چهار ماه شصد درصدو فروختم هنوز خبری نیست بانک ملت چرا واریزی نداره؟

  • ارزو

    سلام واقعامیگن سهام عدالت ولی بی عدالترین سهمیه ک توکشوراهداکردن کی دیده ازخانواده قشرضعیف کشورک تحت پوشش بهزیستیه از۷نفریکیشون سهام نداشته باشن ولی خانواده ای ک توزندگیشون هیچ کمبودی ندارن بالاترین درامددارن همه سهام داشته باشن واقعااگه این عدالته سهام بی عدالت چطوره؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    من تیر ماه سی درصد سهامم رو فروختم اما تا الان فقط یه تومن اونم خرد خرد به حسابم ریختن.پس باقیش کو؟کسی هم پاسخگو نیست.والا مملکت اینقدر …

  • هادی فقیه

    سهام عدالت سرکاریه .میخوان مردم را گرفتار کاری کنن ،وذهنشان را درگیر کنن

  • ناشناس

    اقا اصلا فک کنین سهام عدالتی وجود نداشته