کد مطلب: ۳۵۵۳۸۱

چگونه در انجام کارها تعلل کنیم؟

چگونه در انجام کارها تعلل کنیم؟

چند بار برایتان پیش‌آمده است که وقتی کلی کار دارید یا باید پروژه سنگینی را در زمان مشخصی تمام کنید، دستتان به کار نرود؟ یعنی چیزی ته ذهنتان دائما غر می‌زند تا شما را وادار به کار کند، اما وقتی می‌خواهید کار کنید، به‌سادگی حواستان پرت می‌شود، وارد یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌شوید و کلی

چند بار برایتان پیش‌آمده است که وقتی کلی کار دارید یا باید پروژه سنگینی را در زمان مشخصی تمام کنید، دستتان به کار نرود؟ یعنی چیزی ته ذهنتان دائما غر می‌زند تا شما را وادار به کار کند، اما وقتی می‌خواهید کار کنید، به‌سادگی حواستان پرت می‌شود، وارد یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌شوید و کلی وقت تلف می‌کنید.

ناگهان یادتان می‌آید که فلان صحنه از فلان فیلم را چقدر دوست دارید و این‌گونه نصف آن فیلم را برای بار صدم تماشا می‌کنید و یا در یوتیوب لابه‌لای ویدئو‌هایی در مورد گوشی جدید سامسونگ گم می‌شوید.

چند ساعت بعد که از این کارها خسته شدید، از جایتان بلند می‌شود که مثلا چایی بخورید، تکانی به خودتان بدهید، دوباره یادتان می‌آید که کلی وقت تلف کرده‌اید و یک‌ذره هم کار را پیش نبرده‌اید.

همه تعلل می‌کنند، شما چطور؟

به تاخیر انداختن کارها از خصوصیات مشترکی است که بعید است کسی آن را کمابیش نداشته باشد. این‌گونه تعلل‌ها بسیار وقت تلف می‌کنند برای همین هم اینترنت پر است از راهکارهایی برای مقابله با آن.

بیشتر این راه‌کارها هم بر پایه اراده فردی و قدرت ذهنی برای کنترل و خودداری از اتلاف وقت نوشته شده‌اند. بعضی از آن‌ها مثلا از تکنیک پومودورو برای نظم بخشیدن و ایجاد نوعی اجبار یا حس گناه از انجام ندادن کارها استفاده می‌کنند.

تعلل کردن در کار نه‌تنها شاید بد نباشد، بلکه ابزاری قوی برای انجام با کیفیت‌تر کار است.

در بسیاری از این روش‌ها ایده این است که فهرستی از کارهایی را که باید انجام دهید بنویسید. از اولین مورد شروع کنید، بدون تعلل آن را انجام دهید و سپس دوباره بدون اندکی تعلل بعد سراغ بعدی بروید؛ اما اگر یکی از همین موارد کاری خسته‌کننده، بی‌معنی یا دوست‌نداشتنی باشد چه؟ آیا به همین راحتی می‌توان آن را انجام داد و سراغ کار بعدی رفت؟

وقتی ما از کاری خوشمان نمی‌آید یا انرژی و حوصله انجامش را نداریم یا اینکه چیزی در ناخودآگاهمان می‌گوید که یک جای کار می‌لنگد، ذهن با تاخیر و حواس‌پرتی به ما گوشزد می‌کند که چرا نباید آن را انجام دهیم. به همین دلیل تعلل کردن در کار نه‌تنها شاید بد نباشد، بلکه ابزاری قوی برای انجام با کیفیت‌تر کار است.

اما چگونه با تعلل کارها را درست پیش ببریم؟

۱- بدون احساس گناه تعلل کنید

اگر مغزتان کار نمی‌کند، انرژی ندارید یا اینکه دستتان به کار نمی‌رود، خود با صفاتی همچون تنبل یا بی‌مسئولیت بمباران نکنید. یادتان باشد که همه آدم‌ها چنین می‌کنند.

اگر شما کار را به زمان دیگری می‌سپارید و مشغول کار دیگری می‌شود، اما همواره چیزی ته ذهنتان به شما تذکر می‌دهد که کارها روی زمین‌مانده است و شما دارید ول می‌چرخید، بدانید که در این حالت به‌اندازه دو برابر وقت تلف می‌کنید؛ یعنی در همان زمانی که باید کار کنید، نه کار می‌کنید و نه تفریح می‌کنید. عملا بازدهی این چند ساعت عمر شما، کاملا صفر می‌شود.

تعلل در کارها

وقتی تصمیم گرفتید کار را به تعویق بیندازید، ذهنتان را از کار آزاد کنید.

پس نکته این است، اگر به هر دلیلی مغزتان باعث می‌شود کاری را به بعد موکول کنید، این کار را با لذت انجام دهید. اگر به‌جای کار، برای بار صدم فیلمی را تماشا می‌کنید، ذهنتان را از هر چیزی دیگری خالی کنید و فیلم ببینید و بیشترین لذت را از آن ببرید؛ یعنی یا کاری به تعویق نیندازید، یا اگر چنین کردید، این کار را با لذت و آگاهی کامل انجام دهید.

۲- آگاهانه تعلل کنید

اگر حال و حوصله کار کردن ندارید، اما خودتان را مجبور می‌کنید که کار کنید و ناگهان متوجه می‌شوید که مشغول چیز دیگری هستید، دوباره آن حس بد و انرژی‌بر به سراغتان خواهد آمد. به‌جای اینکه با تعویق ناشی از بی‌حوصلگی بجنگید، خود تصمیم بگیرید که برای مدت‌زمانی کار نکنید و آگاهانه کار را برای بعد بگذارید.

با این کار، تعلل چیزی نیست که ناخواسته انجام داده باشید و نتوانسته باشید کنترلش کنید. در این حالت این شما هستید که تصمیم گرفته‌اید کار را به تعویق بیندازید کنید و شما پشت فرمان زندگی خود نشسته‌اید.

۳- دلیل تعلل را پیدا کنید

تعلل می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. دلایلی که شاید ریشه در ناخودآگاه ما دارند و باعث می‌شوند روزهای کم بازده داشته باشیم؛ اما دلایل خوبی وجود دارند که می‌گویند شاید تعلل چیز بدی هم نباشد. مثل این موارد:

  1. برخی از ایده‌ها، مطالب و افکار مهم زمانی به ذهن ما خطور می‌کنند که ما روی پروژه مربوط به آن‌ها کار نمی‌کنیم.
  2. اگر شما به‌صورت موثری تعلل کنید، ذهنتان خالی می‌شود، انرژی می‌گیرد و برای ادامه کار آماده می‌شوید.
  3. شاید به‌جای این کاری که باید الان تمام کنید، کار اضطراری و مهم‌ دیگری در ذهنتان وجود دارد و تعلل در انجام کار فعلی، واکنش و دستور ذهن ما برای اجرا کردن کار مهم‌تر است.
  4. شاید چیزی که قرار است انجام بدهید، بی‌ربط یا ایده بدی است. در این حالت ناخودآگاه شما یا نمی‌تواند ارتباط این کار را با نتیجه‌ای که می‌خواهید برقرار کند یا اینکه با ایجاد تعلل شما را از انجام کار بازمی‌دارد.
مرد خسته تعلل در کار

شاید مهم‌ترین دلیل تعلل‌های متعدد شما در کار این است که شغلتان را دوست ندارید.

مهم‌تر از همه اینکه تعلل می‌تواند به این معنا باشد که شما آن کار را دوست ندارید یا شاید حتی از آن متنفر هستید. به همین دلیل ذهن شما در هر فرصتی سعی می‌کند با ایجاد تعلل خود را از این موضوع دوست‌نداشتنی دور کند.

آدم‌های زیادی هستند که کارشان را دوست ندارند. خیلی از ما نمی‌دانیم چطور شغل رویاهای خود را بیابیم . خلاصه اینکه وجود تعلل‌های متعدد در انجام کار یک نشانه از این بی‌علاقگی یا شاید نفرت است و باید کاری برای آن بکنید.

۴- مسئولیت تعلل را به عهده بگیرید

وقتی تصمیم می‌گیرید که در کار تعلل کنید، باید برنامه خود را به‌روز کنید. ساعت‌ و روز تحویل کار را عقب بیندازید. بگذارید کسانی که با شما کار می‌کنند بدانند که کار را کمی دیرتر تحویل خواهید داد.

خلاقیت در تعلل

تعلل کردن در کار لزوما چیز بدی نیست. اگر به‌درستی تعلل کنید، در نهایت انرژی و تمرکز شما بالاتر می‌رود و کاری را که در حالت عادی باید یک روز برای آن وقت می‌گذاشتید، در چند ساعت تمام کنید. مهم‌تر از آن این است که تمرکز و سبکی از حاصل از تعلل باعث می‌شود، خلاق‌تر شوید.

نکته‌ای که باید یادتان باشد این است وقتی ذهن شما همواره پرسه می‌زند، دائم حواستان پرت می‌شود و تعلل می‌کنید، خود را سرزنش نکنید. به‌جای آن به دلایل این تعلل‌ها فکر کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.