کد مطلب: ۵۴۴۰۰۰

خالق بیت‌کوین کیست؟ / چرا او از رسانه‌ها و مردم فراری است؟

خالق بیت‌کوین کیست؟ / چرا او از رسانه‌ها و مردم فراری است؟

شخصیت «وی» (V) در فیلم سینمایی «وی به نشانه انتقام» (V for Vendetta)، ساخته شده در سال ۲۰۰۵ میلادی، کاراکتر بسیار عجیبی دارد: مردی در پشتِ نقاب که بیننده هرگز او را نمی‌بیند و نمی‌شناسد، اما در نهایت، تاثیری شگفت از خود بر جای می‌گذارد و دست‌کم، دنیای سیاست در بریتانیایِ به تصویر کشیده شده

شخصیت «وی» (V) در فیلم سینمایی «وی به نشانه انتقام» (V for Vendetta)، ساخته شده در سال ۲۰۰۵ میلادی، کاراکتر بسیار عجیبی دارد: مردی در پشتِ نقاب که بیننده هرگز او را نمی‌بیند و نمی‌شناسد، اما در نهایت، تاثیری شگفت از خود بر جای می‌گذارد و دست‌کم، دنیای سیاست در بریتانیایِ به تصویر کشیده شده در فیلم را زیر و رو می‌کند. درست مانند کسی که برای اولین بار بیت‌کوین را خلق کرد!

به گزارش تجارت‌نیوز ، خیلی‌ها «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto)، خالقِ «بیت‌کوین» را با شخصیت «وی» مقایسه می‌کنند: کسی که نمی‌دانیم کیست و آیا اساسا وجود دارد یا نه، اما مطمئن هستیم که دنیایِ اقتصاد و دنیایِ سیاست را تحت تاثیر قرار داده است.

اما واقعا حالق بیت‌کوین کیست؟ او یک فرد است یا گروهی از افراد خالق گرانترین رمزارز جهان هستند؟ چرا اطلاعاتی درباره او وجود ندارد؟

نابغه‌ای که ناپدید شد

تاریخچه بیت‌کوین، به عنوان مشهورترین رمزارزِ جهان، چندان طولانی نیست، اما در مقابل، بسیار رمزآلود است. بیت‌کوین، در سال ۲۰۰۸ میلادی، با انتشار مقاله‌ای از سوی «ساتوشی ناکاموتو»، معرفی شد، فردی که ادعا می شد ژاپنی است، متولد سال ۱۹۷۵ میلادی است و اکنون ۴۶ سال دارد.

او نخستین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی از بیت‌کوین و ساز و کار آن به‌عنوان یک «رمزارز» صحبت کرد، فرزندی که در واقع خودش خلق کرده بود و سعی داشت در قالب توضیحاتی، شیوه کارکرد و فلسفه‌اش را به بقیه نشان بدهد.

تا سال ۲۰۱۰، «ساتوشی ناکاموتو» همچنان از کودکِ فناورانه خود حمایت می‌کرد و در جریان اصلاحِ کدنویسی اولیه هم فعال بود. با این همه، از همان سال به بعد، این نابغه مرموز ناپدید شد و کسی نمی‌داند حالا که فرزندش به ۱۳ سالگی رسیده، ناکاموتو کجاست یا شخصا چقدر بیت‌کوین در اختیار دارد.

سر و کله خالق بیت‌کوین عملا دیگر جایی پیدا نشده و ردپایی هم از او مشاهده نمی‌شود. تا پیش از سال ۲۰۱۲، گاهی اظهارنظرهایی از «ساتوشی ناکاموتو» این سو و آن سو منتشر می‌شد، اظهارنظرهایی که عمدتا در مورد نظام بانکداری بودند. با این همه، حالا حتی همین حضور کم‌رنگ در دنیای رسانه و فضای آنلاین هم از بین رفته است.

ساتوشی ناکاموتو

«دوریان ناکاموتو»، فیزیک‌دانِ آمریکایی-ژاپنی هم یکی از کسانی بود که رسانه‌ها معتقد بودند ساتوشی ناکاموتو واقعی است.

کسی که چند نفر است

با این همه، هستند کسانی که فکر می‌کنند «ساتوشی ناکاموتو» در واقع یک نام مستعار برای یک تیم است، تیمی که بیت‌کوین را ایجاد کرده‌اند و بعد، پشت هویتِ یک نامِ خیالی پنهان شده‌اند. خیلی‌ها می‌گویند شاید اصلا بیت‌کوین منشا ژاپنی نداشته باشد و جایی در آمریکا طراحی شده باشد.

تاریخچه بیت‌کوین، به‌عنوان مشهورترین رمزارزِ جهان، چندان طولانی نیست، اما در مقابل، بسیار رمزآلود است. بیت‌کوین، در سال ۲۰۰۸ میلادی، با انتشار مقاله‌ای از سوی «ساتوشی ناکاموتو»، معرفی شد، فردی که ادعا می شد ژاپنی است، متولد سال ۱۹۷۵ میلادی است و اکنون ۴۶ سال دارد.

اظهارنظرهایی از این قبیل عموما از یک منشا واحد منشعب می‌شوند: کدنویسی‌هایِ منتهی به خلقِ بیت‌کوین و اساسا کل داستانِ این رمزارزِ جهانی، به مراتب کامل‌تر از آن هستند که کار یک نفر باشند. برخی حتی صحبت از یک تیم ۱۱ نفره کرده‌اند و برخی دیگر هم گفته‌اند که اگر خالق بیت‌کوین واقعا یک نفر بوده باشد، آن یک نفر باید نبوغ افسانه‌ای داشته باشد.

حدس و گمان در مورد هویتِ واقعی «ساتوشی ناکاموتو» البته کم نبوده است. در سال ۲۰۱۴ میلادی، نشریه «نیوزویک»، یک فیزیک‌دانِ ژاپنی-آمریکایی به نام «دوریان ناکاموتو» (Dorian Nakamoto) را به‌عنوان مردِ پشت پرده بیت‌کوین معرفی کرد.

شباهت‌های «دوریان ناکاموتو» با چیزی که رسانه‌های تشنه اطلاعات می‌خواستند، کم نبود: مردی ژاپنی‌الاصل با نام خانوادگیِ مشابه که در آمریکا زندگی می‌کرد، چهره‌اش به پرفسورهایِ دیوانه فیلم‌ها بی‌شباهت نبود و تا حدی هم گوشه‌گیر به نظر می‌رسید. «دوریان ناکاموتو» اما با قاطعیت این موضوع را رد کرد.

«گاوین اندرسن» (Gavin Andresen) که ظاهرا در کنار «ناکاموتو»ی ناپدید شده در توسعه بیت‌کوین نقش داشته و به نوعی میراث‌برِ کدِ «منبع باز» بیت‌کوین هم هست، یکی دیگر از گزینه‌ها بود، گزینه‌ای که البته خودش اعلام کرد «ساتوشی ناکاموتو» نیست، اما همچنان نامش با بیت‌کوین گره خورده است.

آیا «ایلان ماسک» همان «ساتوشی ناکاموتو» است؟

در این میان، یکی از خبرسازترین موضوعات مرتبط با بیت‌کوین، حمایت «ایلان ماسک»، میلیاردر و کارآفرین آمریکایی از بیت‌کوین بود. «ایلان ماسک»، مدیرعامل شرکت خودروسازی «تسلا» است که حتی در دنیای ابرثروتمندانِ جهان هم شخصیت عجیب و غریبی به حساب می‌آید.

چندی پیش، او به اندازه ۱٫۵ میلیارد دلار بیت‌کوین خرید و اعلام کرد که «تسلا» بخشی از تراکنش‌های مالی خود را با بیت‌کوین انجام خواهد داد. همین موضوع، ناگهان به جهشِ کم‌سابقه‌ای در قیمت بیت‌کوین انجامید و توجه‌ها به «ایلان ماسک» هم همپای آن بالا رفت.

ساتوشی ناکاموتو

حمایت «ایلان ماسک» از بیت کوین موجب شده بود برخی او را «ساتوشی ناکاموتو»، خالق واقعی بیت‌کوین بدانند.

چندی بعد، «جاستین سان» (Justin Sun) بنیان‌گذار رمزارز « ترون » (TRON) مدعی شد که «ایلان ماسک» و «ساتوشی ناکاموتو» در واقع یک نفر هستند. «سان» در صفحه توئیتری خود نوشت: «ایلان ماسک همان «ساتوشی ناکاموتو» است.»

واکنشِ مردِ عجیبِ دنیای فناوری، به اندازه شخصیتش عجیب بود. «ایلان ماسک» در ابتدا این موضوع را به کل انکار کرد و کمی بعد هم گفت که به دلیل مخاطرات محیط‌زیستیِ ناشی از تولید بیت‌کوین، همچون مصرف بالایِ برق در هنگام استخراج این رمزارز، دیگر از بیت‌کوین استفاده نمی‌کند. بیت‌کوین با این اقدام «ایلان ماسک»، نزولی قابل توجه را تجربه کرد.

طرفداران بیت‌کوین، از «خیانت» مدیرعامل «تسلا» به بیت‌کوین انتقاد کردند و البته کمی بعد، تقریبا همه مطمئن شدند که «ایلان ماسک» نمی‌تواند «ساتوشی ناکاموتو» باشد، چرا که اگر بود، نوجوان ۱۳ ساله‌اش را به دست خودش نمی‌کشت.

از «نظریه توطئه» تا واقعیت

یکی از توضحیات قابل قبول برای اینکه چرا «ساتوشی ناکاموتو» ناپدید شده و ردی از او در دنیای مجازی و واقعی دیده نمی‌شود، می‌تواند استفاده تبلیغاتی از این موضوع باشد. فرض کنید شما یک تیم دانشگاهی باشید (مشابه تیمی که «فیسبوک» را طراحی کرد) که نام‌تان را بر حسب اتفاق یا خجالت منتشر نکرده‌اید، اما بعد که مشهور شدید و همین اختفا از منظر رسانه‌ها هم بر شهرت‌تان افزود، می توانید از این موضوع استفاده تبلیغاتی هم بکنید!

ساتوشی ناکاموتو

افراد مشهوری که کسی چیزی در مورد آنها نمی‌داند، کم نیستند. «تامس پینچن»، نویسنده آمریکایی هم یکی از آنها است.

این اتفاق قبلا هم افتاده و چند مثال در مورد افراد مشهوری که از دید رسانه‌ها پنهان شده‌اند، وجود دارد. «جی. دی. سَلینجر» (J. D. Salinger) و «تامس پینچون» (Thomas Pynchon)، دو تن از مشهورترین نویسندگان آمریکایی، تقریبا از دهه ۱۹۵۰ میلادی به این سو دیده نشده‌اند و البته، همواره هم در معرض توجه خوانندگان کتاب‌ها بوده‌اند.

«سلینجر» در سال ۲۰۱۰ میلادی درگذشت، اما «پینچون» هنوز هم زنده است و هر چند کتاب‌هایش در ویترین کتاب‌فروشی‌ها هستند، به غیر از چند عکسِ قدیمی، هویت او در هاله‌ای از ابهام است. (جالب اینکه «پینچون» رمانی به نام «وی» (V) هم در کارنامه خود دارد!)

بنابراین، شاید بهتر باشد پیش از آنکه به این فکر کنیم که شاید بیت‌کوین هم مانند ویروس کرونا دستپختِ آدم‌هایی در پشتِ پرده است که جهان را اداره می‌کنند (تئوری توطئه) کمی هم واقع‌بین باشیم و به این بیندیشیم که شاید هم دنیا آنچنان پر رمز و راز نیست که ما فکر می‌کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم باید حواسشون باشه که قمار یه سرش برد و یه سرش باخت.

    • ناشناس

      چه ربطی به قمار داره برو تکنیکال یاد بگیر

  • Mmm

    بابا چرا هی اسم ایلان ماسک رو میاری ..بله ایلان ماسک جز یک آدم ثروتمند کس دیگه ای نیست ..یه آدم پولدار رو خیلی گنده میکنید دیگه اه ..اگه اینجوریه روحانی نابغه تره که سر ۸۰ میلیون آدمو کلاه گذاشت

  • ناشناس

    بزودی اثر بزرگ ساتوشی ناکاموتو در دنیای مادیات پخش می شود یا مرگ کامل پول کاغذی یا عدالت برای همه بشریت

  • ناشناس

    مرگ بر بورس ایران

  • بنده خدا

    سلام .دوستان در جریان باشید که این قصه رمز ارز چه بخواهیم چه نه وارد زندگی ما شده چیزی که مهم هست اینه که در هر تحول جدید خیلی زود جو گیر نشده و بدون اطلاعات دقیق و شناخت فرصت ها سرمایه و دسترنج سالیان خودتان را به باد فنا ندهید.بله بورس سود داره تولید کلم و بلدرچین و فرش و سنگ ……اما تخصص. خواهشا خیلی زیاد مراقب باشید دوره و زمانه بدی شده بعضی ها بخاطر منافع شخصب خود. خواسته و ناخواسته در کمین سرمایه های اندک ما نشسته اند. موفق و مویید.

  • ناشناس

    شما در بارهای آفلاین مثل بورس نمیتونی حساب باز کنی ولی بیت کوین یک بازار انلاینه شاید پولتو به صفر برسونه ولی فقط ۵ به ۱۰۰ ممکنه این اتفاق بیفته ما حدودن ۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان در بازار بیت کوین سرمایه گزاری داریم که ۷۰در ۱۰۰ مردمه امی در بورس۴۷۸۵۰۰۰۰۰۹۶۰۰۰۰ تومان سرمایه گزاری داریم که ۲۰ در ۱۰۰ مردمه پس بیت کوین بهتره

  • ناشناس

    عزیزان‌ زرنگ یا ساده.هموطن یاخارجی.هروقت انسان بجای غذا ی سری رمز خورد و سیر شد حق باشماست و رمزارز جای پولهای کاغذی راخواهدگرفت‌.پس مواظب پولهایتان که به رمز ارز تبدیل شده باشید وسریعآ پولهایتان را بر گردانید.مطمعن باشید بزودی پولهای تمام مردم دنیا دریک لحظه گم و نابود خواهدشد وبهترین دلیل این تئوری نامعلوم بودن شخص وکشور سازنده بیت کویین است.وبهترین کار فروش بیت کویین خود به خارجیهاست.موفق باشید هموطنان عزیز

    • ناشناس

      شما کاغذ میخوری؟ امیدوارم روزی به این درک برسی که تنها راه نجات بشر فراگیر شدن رمز ارزهاس

  • حسین رحیمی

    دوستان عزیز در جواب دوستمون ک میگه زرنگ باشید و امکان داره در یک لحظه پولهاتون گم و گور بشه.وقتی شما به یه سرچشمه عظیم سود رسیدی و هر لحظه داره بیشتر میشه باید دیوانه باشی ک بخوای جلوی این سود سرازیر شده رو متوقف کنی.چه اشکالی داره این یه سفره هست ک همه دورش هستن و هرکسی نسبت به اورده ای ک داره سود میبره

    • محمد جواد قنبری

      دوست عزیز فقط کافی ایلن ماسک یه توتر بزاره همش میاد پایین ما ایرانی ها مثل مهره های شطرنج در زیر دست اینها هستیم

  • ناشناس

    میگن خالق پیت کوین یه ایرانیه
    تو ناسا کار میکنه

  • ناشناس

    یه سوال دوستان
    یک میلیارد دلار چند میلیارد ریاله؟