کد مطلب: ۳۳۷۱۶۵

بررسی سوددهی، ابزار اجرای ایده

بررسی سوددهی، ابزار اجرای ایده

ایده‌ها چیزهای جذابی هستند. وقتی ایده‌ای به ذهنمان می‌رسد به این فکر می‌کنیم که اگر این ایده عملی شود، چه نتایج مستقیم و غیرمستقیم مثبتی خواهد داشت. داشتن چنین تصویری از آینده به ما انگیزه اجرای ایده‌ را می‌دهد. اما برای اجرای ایده‌ علاوه بر این انگیزه حاصل از فکر کردن به نتایج، داشتن تصویر

ایده‌ها چیزهای جذابی هستند. وقتی ایده‌ای به ذهنمان می‌رسد به این فکر می‌کنیم که اگر این ایده عملی شود، چه نتایج مستقیم و غیرمستقیم مثبتی خواهد داشت. داشتن چنین تصویری از آینده به ما انگیزه اجرای ایده‌ را می‌دهد.

اما برای اجرای ایده‌ علاوه بر این انگیزه حاصل از فکر کردن به نتایج، داشتن تصویر بزرگ هم لازم است. تصویر بزرگی که یک نقشه راه را نشان می‌دهد. نقشه‌ای که شاید به ما بگوید برای رسیدن به آن هدف، باید چقدر مسیر طی کنیم؛ اما این تصویر بزرگ معمولا شامل جزئیات نیست.

از ایده تا اجرای ایده

وقتی به نقشه نگاه می‌کنیم و می‌خواهیم از جایی به‌جای دیگر برویم، شاید خیلی به این نکته توجه نکنیم که برای طی کردن این فاصله باید از کوهستان‌ها، رودخانه‌ها و دره‌ها عبور کنیم. شاید متوجه نشویم که پیمودن چنین مسیری به‌صورت مستقیم عملا غیرممکن است. شاید هنگام طی مسیر ببینیم که مسیر واقعی ما به دلیل همین پیچ‌وخم‌ها چندین برابر مسیر مستقیم باشد.

آنچه باید در این حالت بدان توجه کنیم این است که دیدن تصویر بزرگ و دیدن نقشه کلی راه، مانعی برای دیدن جزئیات اجرای ایده نشود؛ زیرا معمولا جزئیات سخت، خسته‌کننده و چه‌بسا تکراری هستند.

آنچه باید در این حالت بدان توجه کنیم این است که دیدن تصویر بزرگ و دیدن نقشه کلی راه، مانعی برای دیدن جزئیات اجرای ایده نشود

ذهن ما هم دوست دارد سراغ چیزهایی جذابی مثل همین تصویر بزرگ برود؛ اما راستش اجرای ایده‌ها مستلزم توجه زیاد به همین جزئیات و انجام کارهایی جزئی و مهمی است که دوست نداریم.
برای همین داشتن ایده یک‌چیز است و اجرای آن چیزی دیگر.

کارآفرینان رویاپرداز

کارآفرینان معمولا به‌طور طبیعی افرادی هستند که رویاهای بزرگ و اراده‌ای برای دنبال کردن آن دارند.

اما در آن‌سوی دیگر قضیه این افراد معمولا از نگاه بالا به پایین یا سرک کشیدن به جزئیاتی که در جریان انجام کارها ضروری است، دوری می‌کنند.

شما می‌توانید اهداف بزرگ، پرسروصدا و بی‌پروا برای شرکت خود تنظیم کنید. اهداف ضروری هستند. شما همچنین می‌توانید ارزش‌های اصلی را مشخص کنید؛ اما بدون درک جزئیات اجرایی، شرکت شما در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

پول اجرای ایده

توجه به سوددهی، می‌تواند فرآیند اجرای ایده را نظم و سامان دهد.

یکی از مفاهیمی که در اجرای ایده به کار می‌رود، سوددهی است. وقتی شما به سوددهی یک ایده فکر می‌کنید، باید دو چیز را مدنظر قرار دهید. چه چیزی را از دست می‌دهید و چه چیزی را به دست می‌آورید.

افراد، منابع، سرمایه و زمان را می‌دهید و میزان پیشرفتتان به‌سوی اهداف، چیزی است که به دست می‌آورید. برای فکر کردن و درک بهتر مسئله سود، راه‌کارهای زیر شاید به درد بخورند.

بپذیرید مهم است که باید پول به دست آورید

پول راهی برای تنظیم یک هدف قابل‌اندازه‌گیری است. برخی از افراد خلاق خجالت می‌کشند که بگویند می‌خواهند پول در بیاورند. برخی نیز باور دارند که پول نباید در اولویت باشد.

حال قضیه این نیست که از ابتدا به پول‌های کلان فکر کنیم؛ زیرا برخی از اهداف فقط جامعه هدف خاصی دارند و نمی‌توانند پول کلان به همراه داشته باشند. برخی دیگر از شرکت‌ها نیز خود غیرانتفاعی می‌نامند.

برای اینکه بتوانید به هر هدفی که چیده‌اید برسید، پول لازم دارید. پذیرش مسئولیت مالی با داشتن آگاهی اجتماعی درباره کاری که می‌خواهید انجام دهید، تضادی ندارد.

مشخص کنید که چرا ایده‌تان ارزش وقت گذاشتن دارد

این‌یک مفهوم درباره سوددهی است. به این فکر کنید که اگر قرار بود به‌جای اجرای این ایده‌، یک کار معمولی انجام می‌دادید، چقدر می‌توانستید در طولانی‌مدت پول به دست بیاورید؟

درست است که شاید ایده‌تان امروز سودی حاصل نکند، اما به این فکر کنید که اگر در طولانی‌مدتی که قرار است برای آن‌وقت بگذارید، چقدر می‌توانید با آن پول در بیاورید. اگر پولی که از این کار به دست می‌آورید، کمتر از پول حاصل انجام کارهایی معمولی است، حتما باید یک دلیل قوی برای انجام و ادامه کار خود داشته باشید زیرا کار شما سود ده نیست.

فاصله زمانی بین سرمایه‌گذاری و سوددهی را درک کنید

قرار نیست هر ایده‌ و هر کاری بلافاصله سود تولید کند؛ مثلا اگر ایده شما ساخت یک وسیله یا یک نرم‌افزار است، خود همین ساخت و تولید نیازمند زمان است؛ یعنی شما دو سرمایه را در اینجا مصرف می‌کنید. سرمایه خرید تجهیزات و پرداخت حقوق و مدت‌زمانی که صرف آن می‌کنید.

اما باید بدانید که این کار شما در نهایت چقدر برایتان سود تولید خواهد کرد و این «در نهایت» شاید به معنی چندین سال هم باشد.

چنین چیزی معمولا در شرکت‌های دارویی یا شرکت‌هایی بیوتک که داروهای جدید می‌سازند بسیار رایج است. داروی جدیدی که این شرکت‌ها می‌سازند ممکن است وقتی وارد بازار شد در سال اول کاملا ضرر ده باشد.

باید مدنظر داشته باشید این است که ایده‌تان ممکن است بلافاصله سودی تولید نکند.

در نتیجه لازم است شرکت‌ها پول بیشتری برای معرفی یا شاید تبلیغ و ایجاد کمپین‌های بازاریابی صرف کنند تا بتوانند میزان فروش را افزایش دهند. این سرمایه‌گذاری اولیه احتمالا در یک مدت‌زمان طولانی بین ۲ تا ۱۰ سال نتیجه بدهد.

در نتیجه درآمد حاصل این سال‌های انتهایی در نهایت هزینه‌های ابتدایی را جبران می‌کند و سرمایه‌گذاری سود ده می‌شود.

آنچه باید مدنظر داشته باشید این است که ایده‌تان ممکن است بلافاصله سودی تولید نکند. سرمایه‌گذاری روی چیزهایی مثل آموزش کارکنان شاید سود واضح کوتاه‌مدت نداشته باشد. در نتیجه شما باید در مورد این بازه‌های زمانی و مقدار پولی که برای رسیدن به نقطه سوددهی باید خرج کنید، آگاهی داشته باشید.

میزان سود، راه بررسی پیشرفت اجرای ایده

سود تنها راه موجود برای فکر کردن به اجرای ایده‌ها و تخیلات شما است؛ اما به خاطر داشته که صرفا یک چارچوب است. چهارچوبی که می‌تواند فرآیند اجرای ایده را نظم و سامان بیشتری بدهد.

این چهارچوب باعث می‌شود که به جزئیات کمتری برای ایجاد یک تصویر بزرگ‌تر بیندیشیم. کمتر بودن این جزئیات باعث می‌شوند اجرای ایده آسان‌تر شود. هر چند همین چیزهای کم هم ممکن است خیلی جذاب و زیبا هم نباشند اما بدون این جزئیات، اجرای ایده عملا غیرممکن خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.