کد مطلب: ۴۱۲۱۰۶

اگر اینترنت یک روز قطع شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر اینترنت یک روز قطع شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

در زندگی‌تان چه تغییری رخ می‌دهد اگر همین الان اینترنت به‌مدت یک شبانه‌روز یا ۲۴ ساعت قطع شود؟ احتمالا دچار استرس و اضطراب خواهید شد و فکر می‌کنید که این جریان یک کابوس تمام‌عیار است، اینکه نتوانید کارتان را انجام دهید یا تکالیف مدرسه یا دانشگاهتان را بنویسید و نگران این می‌شوید که خانواده و

در زندگی‌تان چه تغییری رخ می‌دهد اگر همین الان اینترنت به‌مدت یک شبانه‌روز یا ۲۴ ساعت قطع شود؟

احتمالا دچار استرس و اضطراب خواهید شد و فکر می‌کنید که این جریان یک کابوس تمام‌عیار است، اینکه نتوانید کارتان را انجام دهید یا تکالیف مدرسه یا دانشگاهتان را بنویسید و نگران این می‌شوید که خانواده و دوستانتان در چه حالی هستند و دارند چه کاری انجام می‌دهند.

فقط به این فکر کنید که ۲۲ سال قبل، کمتر از ۱ درصد مردم جهان به اینترنت دسترسی داشتند و آنلاین بودند، اما حالا تصور آن دوران مشکل است، دورانی که اینترنت نداشتیم. دورانی که بدون اینکه به‌طور مدام به صفحه‌های گوشی تلفن همراه و تبلت و لپ‌تاپ‌هایمان نگاه کنیم، زندگی‌مان را می‌کردیم.

بر اساس نتایج تحقیقات مرکز پژوهشی پیو (PEW) نزدیک به یک‌پنجم آمریکایی‌ها اظهار کرده‌اند که تقریبا به‌طور مداوم از اینترنت استفاده می‌کنند. در طی سال‌ها، اینترنت دنیا را به مکانی خیلی کوچک‌تر تبدیل کرده است. اطلاعات و داده‌ها در جایی قرار داده شده است که هر فردی در هر زمانی که بخواهد می‌تواند با لمس کردن صفحه تلفن همراهش یا زدن یک دکمه به آنها دسترسی داشته باشد.

غیرقابل انکار است که این امر باعث شگفتی ما شده و زندگی را از بسیاری جهات آسان‌تر کرده است. با این وجود، عجیب نیست که خیلی از ما این معجزه دنیای مدرن را به‌طور کامل تجربه کرده‌ایم.

اگر روزی به اینترنت دسترسی نداشته باشیم، جهان از هم نخواهد پاشید. اما برای بیشتر مردم، حتی یک روز بدون اینترنت هم وحشتناک است.

اما چه اتفاقی می‌افتد اگر یک روز صبح از خواب بیدار شویم و در حالی که داریم گوشی تلفن همراهمان در دست می‌گیریم تا ببینیم که در جهان و شبکه اجتماعی اطرافمان چه ماجرای تازه‌ای رخ داده، متوجه شویم که اینترنت دیگر کار نمی‌کند؟

منظورمان مشکلات مودم در خانه نیست. منظورمان قطعی کامل اینترنت در سراسر جهان برای ۲۴ ساعت است.

قطع اینترنت

در حالی که امروزه و در روزگار ما سیستم‌های امنیتی و حفاظتی برای جلوگیری از بروز این اتفاق وجود دارد، در این مقاله، ما در نظر داریم ۳ حالت بالقوه اتفاقاتی را بررسی کنیم که می‌تواند در این ماجرا روی دهد که اینترنت قطع می‌شود و جهان ما در تاریکی فرو می‌رود.

۱- هرج و مرج مالی و سقوط بازار سهام

قطعا، یکی از سازمان‌هایی که از نابودی اینترنت آسیب خواهد دید، سازمان‌های مالی هستند و همین طور بازار سهام ایالات متحده متحمل آسیب بیشتری خواهد شد.

بازار سهام به احتمال زیاد تعطیل خواهد شد و معاملات اعتباری برای خرید متوقف خواهد شد. تراکنش‌های بانکی مانند جابه‌جایی الکترونیکی پول و پرداخت قبض‌ها دچار وقفه خواهد شد. این اتفاق برای هر فردی می‌تواند یک ماجرای وحشتناک باشد، اما پس‌لرزه بزرگ‌تر در سطح معاملات بازارهای سهام در سراسر جهان احساس خواهد شد.

در حالی که روزها و یا شاید هفته‌ها طول بکشد تا تاثیر بسیار بزرگ‌تر خاموشی اینترنت در سازمان‌ها و نهادهای مالی احساس شود، بگذارید فرض کنیم که این اتفاق افتاده است. بدون هیچ امکان دسترسی به اطلاعات مالی یا داده‌های سهام از یک پایگاه داده آنلاین، پیش‌بینی روند بازار و انجام معاملات خیلی سخت خواهد بود. برای مثال، قیمت سهام ممکن است افت آهسته‌ای را تجربه کند و در نهایت باعث جلوگیری از خرید یا فروش سهام توسط هر کسی شود.

از آنجایی که دهه‌ها است از زمان انجام معامله با تلفن یا به‌صورت حضوری گذشته، ارزش معاملات و صف خرید و فروش هم یکی از مشکلات پیش‌آمده خواهد بود. ناتوانی در کنترل یا مدیریت ارزش معاملات منجر به خاتمه فاجعه‌بار مالی خواهد شد.

برای اینکه درک درست‌تری از این اتفاق پیدا کنید: شرکت‌های سهامی عام مانند گوگل، ای‌بی، سامسونگ و اپل که برای فروش سخت‌افزار و نرم‌افزار و همین طور کسب درآمد از بازار به اینترنت وابسته هستند، در بین سازمان‌های سنگ بنای بازارهای سهام آمریکا و جهان، دچار بیشترین ضرر و زیان خواهند شد.

هر وقفه‌ای در تجارت این شرکت‌ها به‌دلیل قطع اینترنت اقتصادهای سراسر جهان را به سمت زوال خواهد برد و باعث وحشت و نگرانی جدی مالی خواهد شد.

۲- تاثیر تجاری و اقتصادی

با آنکه تقریبا همه خرده‌فروشان در نیمکره غربی زمین برای افزایش فروش خود وابسته به اینترنت هستند، در صورت قطع اینترنت، همه چیز به حال خود رها خواهد شد. در حالی که به نظر می‌رسد از آنجایی که خرده‌فروشان کالاهای فیزیکی را ارائه می‌کنند و به همین دلیل تغییری در میزان فروش آنها ایجاد نخواهد شد، اما آنچه که می‌تواند باعث ضرر و زیان شدید آنها شود، پر کردن موجودی انبار و تکمیل سفارش‌ها است.

سایت‌هایی مانند آمازون و ای‌بی که به‌شدت به وبسایت‌هایشان وابسته هستند، آسیب بیشتری خواهند دید. این مسئله شاید بی‌اهمیت به نظر برسد اما در نهایت، از آنجایی که مردم راحت‌ترند که اطلاعاتشان را از طریق ایمیل ارسال کنند، این امر می‌تواند در مورد تدارکات و ارتباطات تبدیل به کابوس شود.

اما از نظر انجام کار واقعی، پیامدها و عواقب آنقدر که فکر می‌کنید، زیاد نیست. تحقیقی که توسط اسکات بورگ در ایالات متحده، واحد دستاورهای مجازی، انجام شده، به این نتیجه رسیده است که به جای اینکه هیچ کاری انجام نشود، ممکن است با خاموشی موقت اینترنت، کارکنان کارایی بیشتری داشته باشند و کارهایی مثل تشریفات اداری و کاغذبازی را که به زمان دیگری موکول کرده بودند، انجام دهند.

قطع اینترنت

۳- عدم دسترسی به اطلاعات

همه ما صبح‌ها بیدار می‌شویم و حتی قبل از بیرون رفتن از رختخواب تلفن همراهمان را چک می‌کنیم. این کار، عادت بدی است اما یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که دسترسی به اینترنت در اختیار ما قرار می‌دهد: اطلاعات و داده‌ها در هر زمانی که ما می‌خواهیم.

روزهایی که صفحات روزنامه را برای فهمیدن اینکه امروز چه اتفاقی در شهرمان یا دیگر نقاط جهان افتاده، زیر و رو می‌کردیم، گذشته است. حتی نباید منتظر اخبار عصرگاهی باشیم تا مشروح خبرهای جهان را بشنویم و ببینیم. دسترسی آسان به اطلاعات یکی از نعمت‌هایی است که از آن بهره‌مند هستیم، با توجه به این واقعیت که کشورهای زیادی وجود دارند که دسترسی به اطلاعات در آنها همچنان تحت نظارت قرار دارد، محدود شده و یا با مجازات مرگ روبه‌رو می‌شود.

وقتی که اینترنت در جهان قطع شود، توییت‌ها، خوراک‌های خبری، بازارها و همه چیز، تعطیل می‌شود، و همه ما در نوعی از تاریکی فرو خواهیم رفت و نمی‌دانیم چه اتفاقاتی در سایر نقاط جهان در حال رخ دادن است.

کل جهان برای اداره و کنترل و مدیریت آن به انتقال اطلاعات متکی هستند. بدون انتقال اطلاعات، دولت‌ها، بیمارستان‌ها، مدرسه‌ها و کسب‌وکارها چطور می‌توانند کار کنند؟ مشابه این مورد آنچه در بورس اتفاق می‌افتد، وقتی اینترنت خاموش می‌شود، توانایی دریافت، ارسال اطلاعات و برقراری ارتباطات ما را نیز مختل می‌کند، و اطلاعات مهم و حساس را از دسترس خارج می‌کند.

وقتی که اینترنت در جهان قطع شود، توییت‌ها، خوراک‌های خبری، بازارها و همه چیز، تعطیل می‌شود، و همه ما در نوعی از تاریکی فرو خواهیم رفت و نمی‌دانیم چه اتفاقاتی در سایر نقاط جهان در حال رخ دادن است.

به گفته استینه لومبورگ از دانشگاه کپنهاگ «اگر روزی به اینترنت دسترسی نداشته باشیم، جهان از هم نخواهد پاشید. اما فکر می‌کنم برای بیشتر مردم، حتی یک روز بدون اینترنت هم وحشتناک است.»

*****

اینترنت در ایران، از روز شنبه، ۲۵ آبان‌ماه ۱۳۹۸ قطع شده است.

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز، برآوردها نشان می‌دهد تنها طی چهار روز نخست قطع اینترنت نزدیک به ۱٫۵ میلیارد دلار به اقتصاد ایران و ۹۰۰ میلیارد تومان در سه روز اول به کسب‌وکارهای اینترنتی زیان وارد شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قطع اینترنت سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دار است و قطعا بسیاری از کسب و کارها تحت شعاع این امر قرار گرفته، این در حالی است که تنها خواسته مردم شریف و صمیمی این منطقه در تمام این سال‌ها از حاکمیت توجه به اقتصاد و معیشت آنها بوده است.

  • ناشناس

    من کسب و کار کوچک اینترنتی دارم، با قطع اینترنت کل کمپین گوگل و ساختار فروشی که با سختی ساخته بودیم نابود شد

  • ناشناس

    بعضی ها که نظر میدن با قطع اینترنت هیچی نمیشه یا سواد ندارند یا در عهد وسطا زندگی میکنند

  • ناشناس

    با قطع اینترنت خیلی اتفاقا میفته، اول از همه اینه من و امثال من از کار بیکار میشیم

  • ناشناس

    اینترنت ما که قطع نشده امروز. اما شنیدم که چندتا شهر و استان قطع اینترنت داشتن

  • ناشناس

    روزی که یک درصد جمعیت جهان ناپدید شد.قطع اینترنت ایران میتونه ایده بعدی داستان استیون کینگ یا دیگر داستان نویسان ژانر وحشت جهان باشد.

  • ناشناس

    مردم دنیا تو این کرونا همه زندگیشون شده نت نت خرج خورد و خراک مردمه اگه قطع بشه چقدر ادم بد بخت میشند خدا ازتون نگذره ما که نون شبمون با نت ب دست میاریم چیکار بکنیم؟

  • طذپس

    طرح صیانت از فضای مجازی اگر به معنی قطع دسترسی به اینترنت جهانی باشه یعنی فروپاشی سریع تر کامل اقتصاد….یعنی از الان که ۹مرداد ۱۴۰۰هست بدتر میشه

  • ناشناس

    با سلام این ها همه درسته اگه نت قطع بشه ما معتادا ی گوشی دیوونه میشیم?????

  • ناشناس

    فکر کنم دوباره داریم به روزهای قطع اینترنت نزدیک میشیم