کد مطلب: ۵۱۷۵۲۳

لیست عجیب کالاهای وارداتی مناطق آزاد / واردات زیپ، قیچی و دستمال گردن

لیست عجیب کالاهای وارداتی مناطق آزاد / واردات زیپ، قیچی و دستمال گردن

به گفته مقامات مناطق آزاد، سالانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های این مناطق هزینه می‌شود اما در نهایت این مناطق به جایی برای واردات کالاهای عجیب تبدیل شده‌اند. از زیپ و قیچی گرفته تا اتود و دستمال گردن. به گزارش تجارت‌نیوز، در سال ۹۸، سهم مناطق آزاد از صادرات کل کشور

به گفته مقامات مناطق آزاد، سالانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های این مناطق هزینه می‌شود اما در نهایت این مناطق به جایی برای واردات کالاهای عجیب تبدیل شده‌اند. از زیپ و قیچی گرفته تا اتود و دستمال گردن.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال ۹۸، سهم مناطق آزاد از صادرات کل کشور ۲٫۵ درصد و از واردات ۱٫۶ درصد بوده است. اما نکته جالب اینجاست که عمده کالاهای صادرشده از این مناطق، محصولات پتروشیمی است. کالاهایی که از دیگر نقاط کشور هم صادر می‌شود و این مناطق در مقایسه با دیگر مناطق کشور، مزیت خاصی ندارند.
اما نکته جالب درباره واردات این مناطق، واردات کالاهای عجیب و البته ممنوعه است.

1 23

اگرچه جزئیات آمار صادرات سال‌های ۹۸ و ۹۹ در دسترس نیست، اما بررسی آمارهای سال ۹۷ و ۹۶ نشان می‌دهد مناطق آزاد ایران در ازای صادرات محصولات پتروشیمی، کالاهای خاصی از کشورهای مختلف وارد کرده است.

مداد تراش، روروک، کالسکه عروسک، زیپ، شانه و گیره مو، مداد رنگی و مداد شمعی و دستمال گردن، زردچوبه، سرپیچ لامپ و چوب هاکی از جمله کالاهایی است که وارد این مناطق شده است.

2 7

اما نکته قابل توجه درباره این واردات این است که نام برخی از کالاهایی که واردات آن به سرزمین اصلی ممنوع است در لیست واردات مناطق آزاد دیده می‌شود.

سال ۹۷ وزارت صمت، لیستی از ۱۵۰۰ کالای ممنوعه وارداتی به کشور منتشر کرد. اما بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که برخی از این کالاها با وجود ممنوعیت واردات به سرزمین اصلی، وارد مناطق آزاد شده‌اند. از جمله مداد رنگی، دستگاه ساخت قهوه و چای، قیچی، اشیای سرمیز یا آشپزخانه، شال و دستمال گردن لوازم دفتر کار و مدارس (مداد و مدادرنگی و مداد تراش و اتود و …) صابون مایع و جامد.

لیستی که نشان می‌دهد در شرایط تحریم و محدودیت ارزی، اگرچه وزارت صمت محدودیت‌هایی برای واردات وضع کرده اما برخی با کمک امتیازات مناطق آزاد، این کالاها را وارد کشور کرده‌اند.

نکته قابل توجه دیگر این است که عمده کالایی که از این مناطق صادر شده، محصولات پتروشیمی است. این در حالی است که قرار بود این مناطق به قطب صادرات و صادرات مجدد کشور تبدیل شود. اما در این مناطق هم، لیست صادرات، دقیقا شبیه لیست صادرات دیگر مناطق است. پس مزیت این مناطق برای کشور چیست و چرا باید این مناطق توسعه پیدا کنند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پس انتظار داشتید چی وارد بشه ؟ و معنی منطقه ازاد چیه ؟

  • ناشناس

    یا خدا نفت صادر میکنیم زرد چوبه وارد میکنیم . چرا دولت اجازه میده مگه زردچوبه خودمون نمیتونیم تولید کنیم که میریم از چین میاریم

  • مهدی

    با سلام
    این نور انداختن با چراغ قوه بر انبار تاریک،قطعا در تصمیم گیری بهتر مجلس موثر خواهد بود.
    برای خود من هم جالب هست که “عمده کالایی که از این مناطق صادر شده، محصولات پتروشیمی است”. چون فکر میکردم مناطق آزاد ایران هم مثل تیان جین چین به صادرات مجدد و ایجاد ارزش افزوده مشغولند نگو که از مزایای معافیتهای مالیاتی استفاده میکنند