کد مطلب: ۳۳۶۶۱۵

هوش مصنوعی در بازاریابی محتوا

هوش مصنوعی در بازاریابی محتوا

هوش مصنوعی بخش‌های زیادی را در زندگی بشری و همچنین کسب‌وکار تغییر داده است. همین امروز هم هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوا نقش‌های مهمی ایفا می‌کند؛ اما هنوز چیزهای زیادی در این دو حوزه وجود دارند که می‌توانند تغییر دهد. نکته کلیدی در مورد هوش مصنوعی توانایی تحلیل و تفسیر حجم زیادی

هوش مصنوعی بخش‌های زیادی را در زندگی بشری و همچنین کسب‌وکار تغییر داده است. همین امروز هم هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوا نقش‌های مهمی ایفا می‌کند؛ اما هنوز چیزهای زیادی در این دو حوزه وجود دارند که می‌توانند تغییر دهد.

نکته کلیدی در مورد هوش مصنوعی توانایی تحلیل و تفسیر حجم زیادی از اطلاعات است و همین نکته می‌تواند صنعت بازاریابی محتوا را به چند طریق متحول کند.

محتوای شخصی شده

توانایی تحلیل و تفسیر حجم عظیم داده یک مشخصه شگفت‌انگیز هوش مصنوعی است.

چنین مشخصه‌ای باعث می‌شود بازاریاب‌های محتوا دقیقا افراد مورد هدف خود را بشناسند. این شناخت در ابتدا شاید کمی خطرناک به نظر بیاید؛ زیرا ما را یاد سو استفاده‌هایی شرکت‌های گوناگون از داده‌های کاربران می‌اندازد.

ولی یک مطالعه از جانب شرکت سیلزفورس (Salesforce) نشان داده است که ۷۶ درصد کاربران انتظار دارند شرکت‌ها نیازها و تقاضاهای آن‌ها را درک کنند. کاری که آمازون با سیستم ادراک تقاضا انجام می‌دهد.

مشتریان و کاربران یک تجربه شخصی‌سازی‌شده می‌خواهند؛ یعنی دوست دارند فقط چیزهایی را ببینند که به آن‌ها ربط دارد.

وقتی قرار است همه‌چیز را شخصی‌سازی کنیم، محتوا هم مشمول همین خواهد بود. زیر مشتریان و کاربران یک تجربه شخصی‌سازی‌شده می‌خواهند؛ یعنی دوست دارند فقط چیزهایی را ببینند که به آن‌ها ربط دارد.

اما چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند که محتوای شخصی‌سازی‌شده تولید کنیم؟

کل قضیه مربوط به جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر و طبقه‌بندی حجم زیادی از داده است. هوش مصنوعی می‌تواند کمک کند تا بازاریاب‌ها دقیقا مخاطبین خود را بشناسند و محتواها، کالاها و تبلیغاتی متناسب با آن‌ها برایشان نمایش دهند. این شناخت هم شامل موارد همچون پلتفرم مورد استفاده کاربر، محتواهای دیگری کاربر که می‌خواند و نوع محتوای ترجیحی او است.

ارائه استراتژی بازاریابی بهتر با دستیار بازاریابی هوشمند

یکی از راه‌هایی که از طریق آن هوش مصنوعی همین‌الان هم تاثیر به سزایی روی بازاریابی محتوا گذاشته است، دستیارهای بازاریابی هوشمند مثل لوسی (Lucy) روی کامپیوتر واتسون شرکت آی‌بی‌ام (IBM Watson) است.

لوسی یک ابزار بسیار قدرتمند است و بازاریاب‌ها می‌توانند از آن برای تحقیقات، طبقه‌بندی و طرح‌ریزی استفاده کنند. لوسی آن‌قدر قدرت دارد که می‌تواند کاری را که یک تیم بازاریاب باید ماه‌ها روی آن‌وقت بگذارند، در چند دقیقه انجام دهد. برای اینکه بدانیم چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به ارائه استراتژی بازاریابی بهتر کمک کند، بگذارید به این بپردازیم که چنین دستیاری چگونه کار می‌کند.

دستیار بازاریابی هوشمند چگونه کار می‌کند؟

یک دستیار هوش مصنوعی می‌تواند تقریبا تمام داده‌های شرکت شما یا هر داده‌ای را که به آن دسترسی دارید، تحلیل کند.

وقتی این داده‌ها را تحلیل کرد، احتمالا بتواند پاسخ سوالات زیر را که هر بازاریابی در آرزوی یافتن جواب آن‌ها است، به شما بدهد.

  • چه منطقه‌ای را باید هدف‌گذاری کنم؟
  • چه ترکیبی از محتوا می‌توان بیشترین نتایج را با توجه به مخاطبان داشته باشد؟
  • رقبا به دنبال چه هستند؟
  • محور اصلی شخصیتی مخاطبان چیست؟

این‌ها سوالاتی هستند که شرکت‌ها برای اینکه بتوانند یک استراتژی بازاریابی کارا بچینند، لازم دارند؛ اما پیدا کردن پاسخ این‌ها بدون یک ابزار قدرتمند هوش مصنوعی راحت نیست. توانایی تحلیل و تفسیر حجم عظیمی از اطلاعات می‌تواند نقطه محوری برای چیدن یک استراتژی خوب بازاریابی محتوا باشد.

بازاریابی محتوا

از هوش مصنوعی می‌توان برای طراحی استراتژی بازاریابی، بررسی و پیش‌بینی میزان موفقیت آن استفاده کرد.

همچنین می‌توانید از هوش مصنوعی برای بررسی یا حتی پیش‌بینی موفقیت استراتژی بازاریابی محتوای خود استفاده کنید. با این کار به‌راحتی می‌توانید نتایج، نواقص و اصلاحات لازم را در آن ببینید.

سیستم‌های هوش مصنوعی اگر به لطف فناوری‌هایی مثل یادگیری ماشینی خودکار گوگل برای همه ارزان و در دسترس باشند، می‌توانند تاثیر عظیمی روی صنعت بازاریابی محتوا بگذارند. این سیستم‌ها می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند درک بهتری از مخاطبین خود، داده‌ها، استراتژی‌ها و نتایج آن‌ها داشته باشند.

هوش مصنوعی نویسنده

هوش مصنوعی همین امروز هم در دنیای بازاریابی ویدیو که برای خود صنعت پر رونقی است، نقش مهی ایفا می‌کند. فراتر از درک کاربر و پیشنهاد ویدیوهای مناسب او، امروزه می‌تواند از بین حجم عظیمی فیلم تبلیغاتی خام، نسخه‌ای را متناسب با‌ شخصیت کاربر تدوین و برای او پخش کند.

با اینکه در مورد نوشتن متن، هنوز ابزارهای هوش مصنوعی آن‌چنان قدرتمندی لااقل در زبان فارسی وجود ندارد، اما همین‌الان هم هوش مصنوعی لااقل در مورد نوشتن گزارش‌های معمول مثل گزارش‌های مالی شرکت‌ها در زبان انگلیسی بسیار مفید است. به‌عنوان یک مثال روزنامه واشنگتن‌پست سالانه ۸۵۰ مقاله از این سبک منتشر می‌کند که توسط هوش مصنوعی نوشته‌شده‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست سالانه ۸۵۰ مقاله از این سبک منتشر می‌کند که توسط هوش مصنوعی نوشته‌شده‌اند.

البته چنین متن‌هایی فاصله بسیار زیادی به لحاظ خلاقیت، ظرافت و ساختار با متن‌های انسانی دارند. از این‌ روی احتمالا نتوانیم به این زودی‌ها نوعی هوش مصنوعی داشته باشیم که رمان بنویسد. این قضیه در مورد زبان‌های دیگر غیر از انگلیسی که هنوز هوش مصنوعی در آن‌ها استفاده‌نشده است، از این هم دورتر است.

اما راستش بالاخره شاهد روزی خواهیم بود که هوش مصنوعی به دنیای تولید، مدیریت نیز راه پیدا کند و در این صورت نویسنده بی‌مزد و منتی خواهد بود که وب‌سایت‌های اینترنتی را پر خواهد کرد.

آیا هوش مصنوعی شغل‌های بازاریابی محتوا را کاملا از بین خواهد برد؟

ما همین امروز هم شاهد حذف شغل‌هایی همچون تدوینگری را در بازاریابی ویدیو هستیم؛ اما اینکه واقعا کی تمام شغل‌های این حیطه از بین بروند سوال سختی است که لااقل به این راحتی نمی‌توانیم زمان وقوعش را پیش‌بینی کنیم.

اما به‌وضوح هوش مصنوعی به‌سرعت بخش بزرگی از بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوا را در دست خواهد گرفت و از کل فرآیند خلق محتوا، چیدن استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات را تغییر خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.