خبر مهم:

کد مطلب: ۴۶۸۴۴۷

چطور بدون داشتن مدرک دانشگاهی شغل خوب پیدا کنیم؟

چطور بدون داشتن مدرک دانشگاهی شغل خوب پیدا کنیم؟

بعضی وقت‌ها آگهی‌های شغلی را می‌بینید که به نظرتان می‌آید که کاملا ایده‌آل و مناسب شما هستند. با این وجود، اگر در آگهی شغلی نوشته شده باشد که «ترجیحا دارای مدرک دانشگاهی» یا «داشتن مدرک دانشگاهی ضروری است» و شما لیسانس یا فوق‌لیسانس نداشته باشید، چه کار می‌کنید؟ هر ساله میلیون‌ها نفر با مدرک دانشگاهی

بعضی وقت‌ها آگهی‌های شغلی را می‌بینید که به نظرتان می‌آید که کاملا ایده‌آل و مناسب شما هستند. با این وجود، اگر در آگهی شغلی نوشته شده باشد که «ترجیحا دارای مدرک دانشگاهی» یا «داشتن مدرک دانشگاهی ضروری است» و شما لیسانس یا فوق‌لیسانس نداشته باشید، چه کار می‌کنید؟

هر ساله میلیون‌ها نفر با مدرک دانشگاهی لیسانس و فوق‌لیسانس از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند. البته اوضاع همیشه این گونه نبوده است. چندین دهه قبل، همه نمی‌توانستند به دانشگاه بروند. اما امروزه، به نظر می‌رسد که تقریبا همه افراد مدرک دانشگاهی دارند. به‌خصوص اگر بخواهید که یک شغل با درآمد بالا داشته باشید. چرا؟

بیشتر کارفرمایان، حتی بیشتر از قبل داشتن مدرک دانشگاهی را یک شرط ضروری و کلیدی برای استخدام در شرکت‌هایشان در نظر می‌گیرند. حتی در مواقعی که میزان نرخ بیکاری پایین باشد، به نظر نمی‌رسد که شرکت‌ها بی‌خیال مدرک دانشگاهی شوند.

موضوع امیدوارکننده این است که با استفاده از راه‌ها و روش‌هایی می‌توانید بدون داشتن مدرک دانشگاهی یک شغل خوب پیدا کنید، حتی اگر در آگهی شغلی نوشته شده باشد که «داشتن مدرک دانشگاهی ضروری است».

در حقیقت، بعضی از مدیران استخدام از این روش برای کم کردن فهرست متقاضیان شغل استفاده می‌کنند. اگر شما بتوانید نشان دهید که مهارت‌ها و سوابق لازم برای بر عهده گرفتن شغل را دارید، بعضی کارفرمایان می‌توانند نداشتن مدرک دانشگاهی را ندیده بگیرند.

چطور بدون داشتن مدرک دانشگاهی شغل خوب پیدا کنیم؟

در ادامه راه‌ها و روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آنها می‌توانید شغلی را پیدا کنید که بدون داشتن مدرک دانشگاهی، حقوق خوبی برای شما فراهم کند.

از خودتان بپرسید: آیا می‌توانم از عهده این شغل بربیایم؟

پیش از ارسال رزومه و درخواست برای شغل، با دقت به شرایط آگهی شغلی نگاه کنید. توضیحات را بخوانید و هر مهارت یا سابقه «ضروری» و «لازم» را در نظر بگیرید. بعد از خودتان بپرسید، «آیا می‌توانم از عهده این شغل بربیایم؟»

اگر بیشتر مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای انجام این شغل را دارید اما فقط مدرک دانشگاهی ندارید، روزمه‌تان را ارسال کنید. همچنین به این نکته توجه کنید که اگر در آگهی شغلی جلوی مدرک دانشگاهی نوشته شده باشد «ترجیحا»، به‌جای «حتما»، آن وقت احتمال بیشتری دارد تا مدیر استخدام به درخواست‌های افراد بدون مدرک دانشگاهی نگاه کند.

با این حال، اگر مدرک دانشگاهی ندارید و بیشتر مهارت‌ها و سابقه کاری انجام شغل را هم ندارید، درخواست شغلی را ارسال نکنید. هیچ دلیل منطقی وجود ندارد تا وقت و انرژی‌تان را صرف ارسال درخواست برای شغلی کنید که مناسب شما نیست.

اگر اعلام کنید که مدرک دانشگاهی دارید و آنها بفهمند که شما از دانشگاه فارغ‌التحصیل نشده‌اید، از استخدام محروم خواهید شد. به نظر من، به ریسکش نمی‌ارزد.

دوره‌های مهارت‌آموزی را بگذرانید

اگر امکان این را ندارید تا چهار سال در دانشگاه درس بخوانید و مدرک لیسانس بگیرید و یا دو سال از وقتتان را صرف کسب مدرک فوق‌دیپلم کنید، همیشه می‌توانید قدم‌های کوچکی در آموزشتان بردارید و مدیر استخدام را تحت تاثیر قرار دهید.

برای مثال، به این فکر کنید که دوره‌های مهارت‌آموزی را در آموزشگاه محل زندگی‌تان می‌گذرانید. سپس می‌توانید این دوره‌ها را در بخش «آموزش» رزومه‌تان بگنجانید. همچنین می‌توانید دوره‌های دارای مدرک را طی کنید و مدرک دوره‌های طی‌شده را در روزمه‌تان بنویسید. خیلی از دوره‌های دارای مدرک برنامه زمانی قابل انعطافی دارند و تعدادی از آنها نیز به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند.

همه این موارد به مدیر استخدام نشان خواهد داد که با اینکه شما فاقد مدرک دانشگاهی هستید، اما دارید دوره‌هایی را می‌گذرانید تا پیش‌زمینه آکادمیک خودتان را تقویت کنید. به همین ترتیب، این مورد شامل هر دوره آموزشی می‌شود که گذرانده‌اید. اگر دانشگاه رفته‌اید اما موفق به اخذ مدرک نشده‌اید، در روزمه‌تان عبارت «آموزش دانشگاهی» را درج کنید، یا فهرستی از دوره‌های مرتبط را بنویسید.

هر کاری می‌کنید، فقط دروغ نگویید. نگویید که مدرک دانشگاهی دارید، آن هم فقط در حالی که بخشی از واحد‌های دانشگاه را پاس کرده‌اید. کارفرمایان این موارد را با دقت بررسی می‌کنند و اگر دروغ گفته باشید، آنها می‌توانند پیشنهادشان را پس بگیرند و یا حتی شما را اخراج کنند.

نمودار مالی

مهارت‌هایتان را با شرایط شغل تطبیق دهید

وقتی که اصلا مدرک دانشگاهی ندارید، به شکل دیگری نشان دهید که برای این شغل صلاحیت و توانایی لازم را دارید. بهترین راه برای انجام این کار این است مهارت‌هایتان را با شرایط شغلی تطبیق دهید و هماهنگ کنید.

این مورد شامل هر کلیدواژه‌ای در فهرست شرایط شغلی است، به‌خصوص کلیدواژه مهارت. برای مثال، اگر در شرایط شغلی نوشته شده که باید «تجربه تحلیل داده» را داشته باشید، می‌توانید در رزومه‌تان بنویسید که چند سال سابقه کار در زمینه تحلیل داده را دارید و یا نام شرکت‌هایی که در آنها کار کرده‌اید را در بخش سوابق کاری درج کنید.

تا جایی که می‌توانید شبکه‌سازی کنید و با افراد ارتباط برقرار کنید

شبکه‌سازی وقتی که برای شغلی درخواست می‌فرستید و مدرک دانشگاهی ندارید، روش مهمی برای رسیدن به مصاحبه شغلی است. وقتی که رزومه را ارسال می‌کنید، به هر کسی که در آن شرکت می‌شناسید، زنگ بزنید. بگذارید آنها بدانند که برای شرکت رزومه فرستاده‌اید و از آنها بخواهید که برایتان توصیه‌نامه‌ای بنویسند و یا به مدیر منابع انسانی سفارشتان را بکنند. در درخواست شغلی‌تان درج کنید که با آن شخص شاغل در شرکت درباره شغل حرف زده‌اید.

می‌توانید این کار را وقتی که شغلی را برای شروع پیدا نمی‌کنید هم انجام دهید. با هر کسی که می‌شناسید تماس بگیرید و از آنها بپرسید که آیا می‌توانید راجع به صنعت و یا راجع به جستجوی شغلی و کاریابی حرف بزنید. این کار می‌توانید به شما در آغاز کردن شغلتان کمک کند.

مثبت فکر کنید

در درخواست شغل خیلی روی نداشتن مدرک تمرکز نکنید. جمله‌های مانند «می‌دانم که مدرک لیسانس ندارم، اما…» فقط نداشتن مدرک را بزرگ می‌کند. در عوض، روی مهارت‌هایی که دارید تاکید کنید و توضیح دهید که سابقه کاری‌تان شما را واجد صلاحیت استخدام و اشتغال می‌کند.

چطور آگهی‌های شغلی آنلاین را دور بزنیم؟

به آگهی‌های شغلی آنلاین نگاه کنید و بعد شما خواهید دید که چقدر فرصت‌های شغلی زیادی «نیازمند مدرک دانشگاهی» هستند. پس باید چه کار کنید اگر دنبال کار می‌گردید و سابقه و تجربه دارید اما مدرک دانشگاهی ندارید؟

اول، این را بدانید که درخواست‌های آنلاین شغل وقتتان را تلف می‌کند.

فناوری که شرکت‌ها برای ارسال آگهی‌های شغلی و جمع‌آوری درخواست‌های متقاضیان شغلی طراحی شده‌اند، شما را از دور خارج می‌کنند. امروزه، ATS (سیستم پیگیری درخواست‌های شغلی) از بین صدها و بعضی وقت‌ها هزاران درخواست شغلی که شرکت دریافت می‌کند، مرتبط‌ترین گزینه‌ها را انتخاب می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که کمتر از سه درصد درخواست‌های شغلی آنلاین اصلا برای مصاحبه کاری هم دعوت نمی‌شوند. با توجه به اینکه شما مدرک دانشگاهی ندارید و کارفرما تاکید مخصوصی روی داشتن مدرک دارد، بعید است که تلفن شما زنگ بخورد و برای مصاحبه از شما دعوت شود. این موضوع به این معنی است که کل زمانی که شما به‌دقت صرف کرده‌اید و تک‌تک گزینه‌های درخواست شغلی آنلاین را پر کرده‌اید، به‌احتمال خیلی زیاد فقط وقت شما را تلف کرده است.

اگر شما بتوانید نشان دهید که مهارت‌ها و سوابق لازم برای بر عهده گرفتن شغل را دارید، بعضی کارفرمایان می‌توانند نداشتن مدرک دانشگاهی را ندیده بگیرند.

پس، راهکاری پیدا کنید تا ATS (سیستم پیگیری درخواست‌های شغلی) را دور بزنید.

فقط به خاطر اینکه در آگهی شغلی نوشته شده است که برای این شغل حتما باید مدرک دانشگاهی داشته باشید، به این معنی نیست که نباید به آنها نشان دهید در حالی که مدرک دانشگاهی ندارید، اما برای به دست آوردن این شغل دارای مهارت‌ها و تجربه و سابقه لازم هستید. نکته کلیدی این است که دنبال فرصتی باشید تا اطلاعاتتان را با تصمیم‌گیرندگان اصلی در میان بگذارید. توجه داشته باشید که ۸۰ درصد از مشاغل امروزه با نوعی از معرفی به دست می‌آیند، به عبارت دیگر، «شبکه و ارتباطات شما ارزش خالص شما است» حقیقتا در مورد این موقعیت صدق می‌کند. با توجه به این نکته، در این مقاله سه قدم برای عملی کردن این موضوع را می‌خوانید:

قدم اول: یک فهرست مخزن مصاحبه درست کنید

شما باید در جستجوی شغل خودتان دنبال شرکت‌هایی که می‌توانند از مهارت‌ها و تجربیات خاص شما استفاده کنند، بگردید و آنها را هدف قرار دهید. به ارزشمندترین ویژگی‌هایتان به‌عنوان یک کارمند فکر کنید و این ویژگی‌ها را با آن شرکت‌هایی که به آنها نیاز دارند، تطبیق دهید. هر چه این ویژگی‌ها منطبق‌تر باشد، راحت‌تر می‌توانید آنها را مجاب کنید تا عدم وجود مدرک دانشگاهی را ندیده بگیرند.

قدم دوم: یک داستان قانع‌کننده داشته باشید

شما باید نشان دهید که تا چه اندازه به ماموریت و اهداف مد نظر کارفرما مرتبط هستید. شرکت‌ها می‌خواهند افرادی را استخدام کنند که به کاری که انجام می‌دهند، برایشان مهم باشد. هر چه بیشتر بتوانید با صحبت کردن در مورد تاثیری که محصولات یا خدمات شرکت در زندگی شما داشته‌اند، اشتیاق خودتان را نشان دهید، شانس بیشتری خواهید داشت که مدیران شرکت چشمشان را روی نداشتن مدرک دانشگاهی ببندند. برگ برنده‌تان را رو کنید!

قدم سوم: افرادی را که در آن شرکت کار می‌کنند پیدا کنید، آشنا شوید و با آنها دوست شوید

ملاقات و آشنایی با کارمندان شرکت بهترین روش برای معرفی شخصیت و استعدادتان در مورد درخواست شغل است که توسط یکی از اعضای شرکت تایید شده باشد. اگر یک نفر یا تعداد بیشتری آشنا داشته باشید که بگویند «من او را می‌شناسم و برای این شغل کاملا مناسب است» کار را برای مدیر استخدام راحت‌تر می‌کند تا قانون داشتن مدرک دانشگاهی را کنار بگذارد. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل خودتان را معرفی کنید، یا در برخی برنامه‌های مرتبط شرکت کنید، برنامه‌ای که می‌دانید در آن کافرما توسط بعضی کارمندان معرفی می‌شود. این وظیفه شما است که رابطه را ایجاد کنید و ادامه دهید.

جلسه

نکته‌هایی برای مصاحبه شغلی

اگر بتوانید به مرحله مصاحبه شغلی برسید، کارتان معرکه است! در ادامه نکته‌هایی را می‌خوانیم که با استفاده از آنها می‌توانید مدیر منابع انسانی را تحت تاثیر قرار دهید، حتی اگر مدرک کارشناسی یا لیسانس نداشته باشید.

اعتماد به نفس داشته باشید

مثل نامه درخواستتان از اظهارنظرهای تدافعی خودداری کنید، مانند «می‌دونم که لیسانس ندارم، اما…» فقط اگر از شما سوال کردند، به نداشتن مدرک دانشگاهی اشاره کنید. اگر بیش از حد روی شرایطی که ندارید تمرکز کنید، کارفرمایان شرایط و ویژگی‌هایی را که دارید، نمی‌بینند.

روی مهارت‌ها و تجربه و سابقه‌تان تمرکز کنید

وقتی به سوال‌ها جواب می‌دهید، سعی کنید به همه شرایطی که در آگهی شغلی وجود دارد، اشاره کنید. مهارت‌ها و سوابق و تجربیاتی که باعث می‌شود شما واجد صلاحیت داشتن شغل شوید، بیان کنید.

نشان دهید که چطور ارزش شرکت را افزایش می‌دهید

به خاطر اینکه مدرک لازم را ندارید، باید پا را فراتر بگذارید و نشان دهید که لیاقت داشتن این شغل را دارید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که نشان دهید چطور ارزش شرکت را افزایش خواهید داد. شاید در شرکت‌های قبلی که کار کرده‌اید به آنها کمک کرده‌اید که هزینه‌ها را کاهش دهند و یا باعث افزایش بهره‌وری و کارایی شده‌اید. این تجربیات را بیان کنید و توضیح دهید که تمایل دارید تا به ارزش این شرکت نیز اضافه کنید.

برای پاسخگویی به پرسش‌های احتمالی آماده باشید

با وجود اینکه دلتان نمی‌خواهد نشان دهید که مدرک دانشگاهی ندارید، شاید مدیر منابع انسانی از شما درباره مدرک دانشگاهی سوال کند. احتمالا با این پرسش مواجه می‌شوید «می‌بینم که لیسانس ندارید. فکر می‌کنید نداشتن مدرک باعث می‌شود کارتان را درست انجام ندهید؟» مطمئن شوید که یک جواب آماده برای پاسخگویی به این سوال دارید. وقتی جواب می‌دهید، سعی کنید حداقل یکبار به مهارت‌ها و شرایطی که دارید اشاره کنید (به‌جای اینکه عقب‌نشینی کنید و از نداشتن مدرک حرف بزنید.)

پی‌نوشت: دروغ گفتن درباره مدرک دانشگاهی باعث می‌شود بعدها به دردسر بیفتید.

تحقیقات نشان می‌دهد که به‌جای تلاش برای انجام فرآیند سه‌مرحله‌ای که گفته شد، بعضی اشخاص درباره داشتن مدرک دانشگاهی دروغ می‌گویند. باید اخطار بدهیم. استخدام‌کنندگان به‌طور جدی در مورد تایید داده‌های موجود در رزومه دقت به خرج می‌دهند. اگر اعلام کنید که مدرک دانشگاهی دارید و آنها بفهمند که شما از دانشگاه فارغ‌التحصیل نشده‌اید، از استخدام محروم خواهید شد. به نظر من، به ریسکش نمی‌ارزد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    داماد یه مسیول شیم

  • ناشناس

    خدا لعنت کنه اونهایی رو که مدرک گرایی رو رواج دادن آخه بابا کجای دنیا همه باید لیسانس و فوق لیسانس و دکترررررر ا دارن نیازی نیست به جای آن مهارت باید آموخت مثلا اگر لیسانس و فوق لیسانس رو کنار بگذاریم جوانان برن مکانیکی ،برق اتومبیل و نقاشی اتومبیل و ….. رو یاد بگیرن و یک کمی تجربه عملی داشته باشن همه جا کار براشون هست ولی فقط تررررررر و ترررر دانشگاه درست کردن هر چس کلاغ تپه ای و همه لیسانس و فوق لیسانس شدن و ادعا دارن باید

  • خسته دنیا

    سلام احسنت لپ کلام همینه که گفتید ولا غیر
    مخصوصا مسئله خودباوری که بهش اشاره شد

  • ناشناس

    پارتی خوب شغل خوب تمام

    • ناشناس

      پول

  • سکینه حاجی زاده

    سلام من زن سرپرست خانوارم ۵ ماه میشه نتونستم حتی ۲۰ هزار تومن گوشت ومرغ بخرم هر کجا میرم واسه کار سراد میخوان پس ما از گشنگی بمیریم سواد از کجا بخرمرپشتیبانه هم ندارم

  • ما

    عزیز بجای ترویج به اشتباه تجریه گرایی سعی کن مطالب رو مولد و صحیح بیان کنی. هرزمان شما عملی رو بدون دانش مختص به ان انجام بدی بی شک و یقینن کار درست و مفیدی نکردی و نتیجه کاملی هم نخواهی گرفت اگر بدون داشتن دانش اقدام کنی صدرصد جز تکثیر کورکورانه کاردیگری نکردی. داشتن دانش یا علم انجام دادن هرکاری نشان از داشتن هدف و سری بالا در دیدن مسیر است اما تقلید و تکثیر کاری شبیه راه رفتن آدم با سری روبه پایین است که هیچ مفهوم و معنی ازمسیر در ذهنش ندارد

  • ناشناس

    شما ظاهرا دنبال یکی هستین که ازش بیگاری بکشین

  • ناشناس

    میشه بفرماین دقیقا کجاش آموزندس؟ و چی آموختی؟

  • ناشناس

    چی میگی دور بزنید ..کیو دور بزنید . سابقه ۲۰ ساله دارم ریس میگه لیسانس .ترجیح میده لیسانس باشه ولی تجربه نداسته باشه . برای برند شرکتش هر چی لسانس باشه بهتره …..خبر نداری چه خبره . مردم را سر کار نزارید …مردم فقط لیسانس

  • اصلان

    بنده پیمانکاهستم کارم راهسازی است اسفالت جدول اساس وزیراساس چون شرکت دارم گرفتارم برنامه بوجه کارت پیمانکاری هم نمیدهد باید لسانس داشته باشی