کد مطلب: ۴۷۲۲۱۴

اطمینان مالی؛ آنچه شما را قطعا ثروتمند می‌کند!

اطمینان مالی؛ آنچه شما را قطعا ثروتمند می‌کند!

وقتی صحبت از رشد و بهبود وضعیت مالی آدم‌ها می‌شود، مفاهیم و مسائل مختلفی مطرح می‌شوند. یکی از مباحث مهم در این حوزه، اطمینان مالی است. آموزش‌های مالی شامل یادگیری مهارت‌ها و دانشی است که به افراد کمک می‌کنند تصمیم‌های آگاهانه بگیرند، مهارت‌هایی از قبیل خرید کردن بهینه، قدرت به تعویق انداختن خرید‌ها و مدیریت

وقتی صحبت از رشد و بهبود وضعیت مالی آدم‌ها می‌شود، مفاهیم و مسائل مختلفی مطرح می‌شوند. یکی از مباحث مهم در این حوزه، اطمینان مالی است.

آموزش‌های مالی شامل یادگیری مهارت‌ها و دانشی است که به افراد کمک می‌کنند تصمیم‌های آگاهانه بگیرند، مهارت‌هایی از قبیل خرید کردن بهینه، قدرت به تعویق انداختن خرید‌ها و مدیریت هزینه‌ها.

به این مهارت‌ها و دانش مالی، سواد مالی نیز می‌گویند.

در این حوزه مفاهیم دیگری مثل آزادی مالی و استقلال مالی نیز مطرح می‌شوند. این دو به شرایطی اشاره دارند که در آن وضعیت مالی شما به حدی می‌رسد که دیگر وابسته به خانواده و شغل نیستید.

مثلا کسی که در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کند، اگر مقدار دارایی‌اش از حدی بیشتر باشد که سود ماهانه حاصله از این دارایی از خرج‌های ماهانه وی بیشتر باشد یا به اصلاح دخلش از خرجش بیشتر شود، این فرد به یک آزادی و استقلال مالی رسیده است. چنین آدمی برای گذران زندگی و پول درآوردن نیازی به کار کردن یا لااقل نیازی به کار کردن برای دیگر کارفرماها ندارد.

اطمینان مالی ذهنیت و تفکری در یک فرد است که باعث می‌شود این فرد مستقل از شرایط اولیه بتواند در مدت زمان نه چندان زیادی پیشرفت مالی بسیاری داشته باشد.

اطمینان مالی چیست؟

شرط آزادی و استقلال مالی یک فرد این است که دارایی او از حدی بیشتر باشد؛ یعنی رسیدن به این دو، نیازمند حداقلی از دارایی است که معمولا سرمایه‌گذاری می‌شود و سود تولید می‌کند.

اما اطمینان مالی بیشتر روی این تکیه دارد که ذهنیت شما به‌عنوان یک فرد چگونه است. اگر کسی در ابتدا پول چندانی نداشته باشد اما ذهنیت درست و مهارت‌های درستی داشته باشد، این فرد پس از مدتی می‌تواند راهش را به بالا باز کند.

عین این است که شما مدتی با افرادی که سواد مالی خوبی دارند نشست‌وبرخاست کنید. احتمالا بیشتر این افراد به دلیل سواد مالی خود وضعیت مالی مناسبی دارند ولی شما پول چندانی نداشته باشید.

نشست‌وبرخاست با این افراد، ذهنیت، دیدگاه و زاویه دید شما را به نحوی تغییر می‌دهد که شما هم مثل آن‌ها می‌توانید فرصت‌ها و شرایط پول درآوردن را بشناسید و با دیدن این فرصت‌ها تصمیم‌های مالی آینده‌ساز بگیرید.

سرمایه‌گذاری

همین تغییر در نگاه، در نهایت می‌تواند باعث شود دارایی شما نیز به حد قابل قبولی برسد.

اطمینان مالی باعث می‌شود شما حتی اگر در این لحظه هم چیزی ندارید، مطمئن باشید که می‌توانید در آینده نه‌چندان دور دارایی چشم‌گیری داشته باشید.

اطمینان مالی با تسلط بر قوانین بازی

ثروت و پول چیز کمیابی نیست که نتوان آن را به دست آورد. در هر جامعه و اقتصادی آن‌قدر جریان مالی وجود دارد که بتواند شما را ثروتمند کند. لازم هم نیست کلی از این پول را سمت خود بکشید و آن را در گاوصندوق نگه دارید. کافی است کاری کنید بخش بسیار کوچکی از این جریان مالی، از حساب‌های بانکی یا جیب شما عبور کند.

و این یک بازی است. پیش از گفتیم که برای یک ذهنیت ثروتمند صرفا بودن در بازی ثروت، مهم‌تر از داشتن خود ثروت است. اگر شما قوانین این بازی را رعایت کنید و البته روی آن‌ها تسلط داشته باشید، می‌توانید به اطمینان مالی برسید. اطمینانی که باعث می‌شود شما مستقل از هر شرایط اولیه‌ای بتوانید دارایی‌تان را افزایش دهید.

صرفا باید این چند قاعده را رعایت کنید.

چهار قانون اساسی پول برای رسیدن به اطمینان مالی

۱- تنها در بازاری که می‌شناسید سرمایه‌گذاری کنید

سرمایه‌گذاری مهم‌ترین گام هر فردی برای افزایش ثروت است. سرمایه‌گذاری دقیقا همان چیزی است که ثروت را افزایش می‌دهد و نگه می‌دارد. شما ممکن نیست با کار کردن برای دیگران و فروختن زمان و مهارت خود، پولدار شوید.

جاهای مختلفی هم برای سرمایه‌گذاری وجود دارند. بازار بورس، طلا، املاک، آهن، ضایعات آهن، خودرو و فارکس. اما شما باید تنها در بازار و حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که آن را می‌شناسید.

این به این معنی نیست شما در یک بازار کم بازده بمانید و از آن بیرون نیایید. بلکه به این معنی است که بهتر است در بازار و حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که آن را می‌شناسید.

اگر بازاری را نمی‌شناسید اما فکر می‌کنید که آن بازار بازدهی مناسبی دارد، پیش از ورود به این بازار، باید آن را مطالعه کنید. پارامترها و متغیرها و عوامل تاثیرگذار آن را بشناسید و سعی کنید تحلیلی از رفتار آن‌ها داشته باشید.

سود مرکب درخت پول

تازه بعدازاین‌ هم باید با احتیاط و پول کم سرمایه‌ خود را وارد بازار کنید.

این دقیقا خلاف رفتاری است که بیشتر مردم انجام می‌دهند. عموم آدم‌ها اگر بشنود که دلار گران می‌شود به بازار دلار وارد می‌شوند. اگر بدانند طلا گران می‌شود به بازار طلا هجوم می‌آورند. دست‌آخر هم بخشی از این مردم که بدون آگاهی وارد این بازارها شده‌اند، بخشی از دارایی خود را از دست می‌دهند.

در کنار این‌ها یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌تواند هرکسی را به اطمینان مالی برساند، سرمایه روی خود شما و ذهن شماست. ذهن شما بزرگ‌ترین دارایی شماست و سرمایه‌گذاری در آن توسعه و پیشرفت آن، تاثیرش را در بخش‌های مختلف زندگی شما خصوصا مسائل مالی‌تان بروز خواهد داد.

۲- قرض خوب، قرض بد

قرض یک شمشیر دو لبه در زندگی مالی شماست. اگر بدانید چگونه از آن استفاده کنید، قرض می‌تواند شما را چندین سال جلو بیندازد. اگر هم ندانید، یک قرض می‌تواند شما را چندین سال از همه‌چیز عقب نگه دارد.

وقتی قرضی می‌گیرید، باید بدانید که قرار است آن را سر چه چیزی صرف کنید و مهم‌تر از آن اینکه آن را چگونه پس خواهید داد.

آیا یک وام با بهره بالا خواهید گرفت که برای چندین سال بخشی از درآمد ماهانه شما را خواهد بلعید یا آن را صرف یک سرمایه‌گذاری مطمئن مثل راه‌اندازی یک کسب‌وکار خواهید کرد که می‌تواند به‌راحتی چندین برابر آن وام برای شما سود تولید کند؟

قرض بد هم هر چیزی است که شما می‌دانید نخواهید توانست آن را بپردازید. قرض بد، قرض بدون برنامه‌ای است که بقیه بخش‌های مالی زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

۳- مثل ثروتمندان بیندیشید

گفتیم که چگونه داشتن ذهنیت ثروتمند می‌تواند رفتار شما را تغییر دهد. ذهنیت ثروتمند می‌داند که اولا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری ذهن و سلامتی است. دوما راه ثروتمندی از خساست نمی‌گذرد. خسیس بودن و چانه زدن سر ۱۰ هزار تومان تخفیف هنگام خریدن لباس رفتاری ناشی از ذهنیت ثروتمند نیست؛ زیرا با چنین چیزهایی خیلی نمی‌توانید دارایی خود را افزایش دهید.

مثل ثروتمندان، شما هم چیزهایی بخرید که حس خوب در شما ایجاد می‌کنند. ایرادی هم ندارد که پول زیادی بدهید و مثلا یک جفت کفش اوریجینال بخرید.

IMG 20200627 082734

کلیدواژه این بخش این است که هیچ‌وقت کنترل دخل‌وخرج خود را از دست ندهید. ریخت‌وپاش الکی نکنید. بدانید چه می‌خرید و چه چیزی می‌خرید. به این هم فکر کنید که آیا خریدن چیزی که در ذهن دارید، اتلاف دارایی است یا اینکه چیزی به شما و زندگی شما اضافه می‌کند و مفید است.

داشتن یک ذهنیت ثروتمند به شما کمک می‌کند فرصت‌های تولید ثروت را بهتر ببینید و بتوانید برای استفاده از آن پیش‌قدم شوید.

۴- مهارت‌های ثروت‌ساز بیاموزید

بزرگ‌ترین دارایی هر انسانی ذهن اوست. شما می‌توانید ذهن خود را رشد دهید و باعث پیشرفت آن شوید. چنین چیزی شما را هم در منظر خود شما و هم در منظر دیگران ارزشمند می‌کند.

همواره در هر وضعیتی مهارت‌هایی وجود دارند که تقاضای زیادی دارند. همه این مهارت‌ها در دو چیز مشترک هستند. اول اینکه همه این مهارت‌ها ارزش‌های زیادی را برای بازار تولید می‌کنند. دوم هم اینکه برای صاحب آن مهارت پول زیادی به همراه دارند.

پس به‌جای اینکه برای کس دیگری کار کنید، شروع به یادگیری و توسعه مهارت‌هایی کنید که برای شما از هیچ درآمد تولید کنند. باید بررسی کنید و ببینید چه مهارتی بیش از هر چیزی دیگری با توانایی‌های شما همخوانی دارد. سپس شروع به یادگیری این مهارت کنید.

مثلا در وضعیتی که همه تاب‌وتب بازار بورس دارند، شما می‌توانید یک گام فراتر بروید و مهارت‌های معامله‌گری و مدیریت دارایی را بیاموزید. سپس با داشتن همین مهارت‌ها، در چند آزمون بازار سرمایه شرکت کنید. با داشتن این مدارک می‌توانید هم شغل‌های با حقوق بالا پیدا کنید و هم می‌توانید خودتان آینده شغلی‌تان را خود بسازید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جالب بود ادمه بدین لطفا

  • ناشناس

    برو بابا
    ته این حرف ها هیچی نیست
    پوچه

  • حمیدرضا. پ

    درمجموع عالی بودولی مواردی رو میتوان به اضافه نمود…

  • نجفی

    با درود دوباره به آقای بهرام دولتی
    نمیدونم چرا؟ همیشه نوشته هاتون رو شدید پسندیدم، همیشه از مفاهیم و معانی بنیادی صحبت میکنید، آفرین به این قلم و این هوش ذکاوت…..

    • محمود فتاحی

      باسلام خیلی عالی توضیح دادید ولی آیا بااین توضیحات شما دراین بازار آشفته ای دولت برای مردم درست کرده میتوان ازذهن ثروتمند صحبت کرد همین بورس درعرض دوهفته دولت دارایی مردم را نابود کرد حقوقی ها سهام حقیقی ها را خریدند وبعد باقیمت مثبت دوباره به خودشان فروختند وبه راحتی میلیاردها تومان کسری بودجه را تامین کردند این است در این بازار آشفته سخت است به ثروت مطلوب رسیدن با تشکر

    • ناشناس

      عشق محمود جان فتاحی.

    • ناشناس

      سلام دوست گرامی
      کسی مجبورشون نکرده بود بفروشند و حالا همون سهم ها رو مجددا گرانتر بخرن
      در همین متن تذکر داده شده وارد بازاری بشید که میشناسید. اگر هم نمیشناسید اول آموزش ببینید.
      بدون اطلاع، بدون آموزش سهمی رو در قیمت بالا خریدن و صبر نکردن و هیجانزده شدن و وارد صف فروش شدن…. قطعا چیزی جز ضرر نخواهد داشت.
      در اینکه حقوقی رحم نداره هیچ شکی نیست ولی این نوضوع همیشه بوده و خواهد بود و حزو شرایط و ریسک های این بازار هست که حتما باید در نظر گرفته بشه

  • Dariush

    سلام و درود بر شما دوست عزیز و قلم و سخن شیواتون .کاش به یه نکته اشاره شده بود که چگونه با دست خالی به ثروتمند شدن فکر کنیم .یه ضرب‌المثل هست میگه پول پول رو پیدا میکنه. در این آشفته بازار اقتصاد ایران کسانی رو دیدم که یک شبه راه صد ساله رو طی نمودن.اما اونی که دست خالی بود هنوز هم دست خالی هست و خواهد ماند .اگه وام هم بگیرد چنان سودی از او خواهند گرفت که هیچ بازار سرمایه ای این قدر سود نمی دهد.با تشکر از شما

    • ناشناس

      اینکه میگن پول پول میاره تا حدودی درسته
      حال شما فرض کنید این پول و سرمایه اولیه رو به کسی بدید که ذهنیت فقیری داره و اصول سرمایه گذاری توی بازار رو آموزش ندیده.
      نتیجه چی میشه؟
      به راحتی توی ضرر میفته و سرمایه رو از دست میده و همچنان فقیر میمونه.
      پس در درجه اول آموزش و ذهنیت ثروتمند افراد مهمه نه پول. موفق و پرسود باشید

  • مونا

    حالا اون عکس ارز چیه گزاشتی.گمانم غیر مستقیم گفته ارز بخرین?

    • ناشناس

      نه دختر خوب اون نماد رشد سرمایه است

  • فرزاد

    عالی بود. ممنونم

  • فرید

    من الان در وضعیت مناسب خوبی ندارم در ظرف تقریبی ۲سال مادر پدروبرادرکه براثرتصادف به دیار باقی شتافتند و الان مدت۱۵ روزاست خانمم بازنشسته بهزیستی در۱۶مردادازخواب بیدار نشد که شوک بدی به زندگی ام واردشونده پس اندازم صرف هزینه ناخواسته شد ویک پسردانشجو دارم که مصتاصل شدم وچطور باید هزینه های ناخواسته صرف این اتفاقات شده و پسرم به تحصیلش ادامه بده جبران کنم .متشکرم

    • شایان

      خدا به شما صبر بده.بنظر من،پسر دانشجوتونو باید آرام آرام از شیر وا کنین .بره ی جایی مثلا کار کنه بعد رفته رفته اوستا بشه.اینجوری سال اول،خرج تحصیل و بعدا زندگیشو،خودش درآره . البته اینا نظر منه.خودتون هم نظرات منو سبک سنگین کنین.لازمه این کارا،اینه که خودتونو نبازین.یا علی!

  • ناشناس

    آقا فال گیر نیستم اما قلم حرفات خبر از آینده کاری درخشان شما میده .
    به شدت نوشته های خفنی دارید و خدا قوت به شما

  • ناشناس

    سلام خسته نباشید من یک پسره معلول دارم که پای مسنوی لازم داری درتوان نرام خانه کرایه بخداقسم نه باغ نه زمین نه ماشین وخونه خودم هم مریض نارحتی معده قلب دیسک کمرگردن دستم دوتا شون پاهام وارس بایددستم عمل بیش کیسه صفراهم بایدبردارم به خداقسم درتوان ندارم عاجزان ازشما کمک میخاهم که الهی خداخیرتون بدانشالله همیشه سالم وسربلندباشید