کد مطلب: ۳۸۲۴۸۷

UI و UX چیست؟ تفاوت رابطه کاربری و تجربه کاربری در طراحی

UI و UX چیست؟ تفاوت رابطه کاربری و تجربه کاربری در طراحی

طراحی UX به محصول کمک می‌کند تا کاربر استفاده موثرتری را تجربه کند که شامل زیرمجموعه‌های مختلفی نظیر طراحی بصری، طراحی تعاملی، قابلیت استفاده و موارد دیگر می‌‍شود.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کسب‌وکارها و حتی مردم عام بیشتر درگیر طراحی گرافیک می‌شوند. داشتن یک نظریه جامع در مورد طراحی، گام اول و ضروری برای تبدیل شدن به یک طراح مجربUI (رابطه کاربری) و UX (تجربه کاربری) است. زمانی که بتوانید تفاوت بین UI و UX را تشخیص دهید، چگونگی رابطه بین این دو اصطلاح رایج این روزهای طراحی گرافیک را به خوبی درک خواهید کرد.

UX (تجربه کاربری) چیست؟

UX (User Experience) یا تجربه کاربری، فرآیند ایجاد روابط بین یک شرکت، محصولات و مشتریان آن است. UX فرآیند تحقیق، توسعه و بهبود تمام جنبه‌های تعاملی کاربر با محصول شرکت برای کسب رضایت بیشتر از سوی اوست.

هدف از استراتژی تجربه کاربری این است که تجربه کاربری با محصول را از طریق نتایج آزمون بهبود بخشد، در نهایت ایجاد یک محصول مفید و ارزشمند و آسان برای به دست آوردن و لذت بردن از استفاده آن را فراهم کند.

طراحی UX به محصول کمک می‌کند تا کاربر استفاده موثرتری را تجربه کند که شامل زیرمجموعه‌های مختلفی نظیر طراحی بصری، طراحی تعاملی، قابلیت استفاده و موارد دیگر می‌‍شود.

UI (رابطه کاربری) چیست؟

UI (User Interface) یا رابط کاربر، ظاهر بصری یک محصول است؛ به طوری که طراحان UI تصمیم می‌گیرند که شکل بصری محصول چگونه طراحی شود تا تجربه کاربری موثری ایجاد شود. رابط کاربری خوب به جذب و تجربه دلپذیر مخاطب نسبت به محصول کمک می‌کند.

عناصر رابط کاربری شامل محتوایی مانند اسناد، متن، تصاویر و ویدئو می‌شوند که در اشکالی شامل دکمه‌ها، برچسب‌ها، فیلدهای متنی و به طور کلی طرح‌های گرافیکی قرار می‌گیرند.

UI به فردی نیاز دارد که احساس زیبایی‌شناسی و مهارت فنی بالایی داشته باشد. نقش خلاقانه یک طراح UI، در این است که با ایجاد یک رابط کاربری زیبا و جذاب بتواند پاسخ مثبتی از کاربر را دریافت کند. برای مثال: اگر اولین بار وبسایتی را مشاهده کردید و از ظاهر بصری آن شکایت داشتید، باید مشکل را در طراحی رابطه کاربری آن جستجو کنید.

تفاوت UI و UX چیست؟

UI و UX همیشه با یکدیگر همپوشانی دارند، اما آیا واقعاً تفاوت‌های بین آنها را می‌توان تشخیص داد؟ طراحی UX به تجربه کاربری اشاره دارد، در حالی که UI رابط کاربری را شامل می‎شود. این دو در طراحی محصول رابطه بسیاری نزدیکی با یکدیگر دارند، ولی در عین حال نقش‌های مختلفی را بازی می‌کنند.

طراحی UX به تجربه کاربری اشاره دارد، در حالی که UI رابط کاربری را شامل می‎شود.

از لحاظ قابلیت، UI ظاهر بصری و UX چگونگی کارکرد آن است. اما مردم به راحتی ممکن است این دو را اشتباه بگیرند. در واقع یک UI بدون UX مانند فرد نقاشی است که بر روی بوم فاقد اندیشه رنگ می‌زند؛ در حالی که UX بدون UI به مانند فرد مجسمه‌سازی است که بدون طرحی بر روی کاغذ، در حال خلق مجسمه است. یک تجربه عالی محصول با UX به دنبال UI آغاز می‌شود. بنابراین، وجود هر دو برای موفقیت محصول ضروری هستند.

با این حال تفاوت‌های آشکار UI و UX به شرح زیر است:

- UX باعث می‌شود که UI مفید باشد، UI رابط ظاهری محصول است.

- UX به کاربران کمک می‌کند تا به اهداف خود جامه عمل بپوشانند، ولی UI ارتباطات احساسی و بصری کاربر را تحریم می‌کند.

- طراحی UX پیش از طراحی UI انجام می‌گیرد.

- طراحی UX در سراسر محصولات و خدمات رخ می‌دهد؛ UI تنها به ظاهری بصری

ux ui

- هنگامی که شما قصد دارید به دیدار مشتریان خود بروید، طرح‌هایی که توسط UI انجام گرفته است را نشان‌شان می‌دهید. هنگامی که شما با برنامه‌نویسان در ارتباط هستید، نمونه اولیه‌ای که توسط UX ساخته شده است را ارائه می‌دهید.

- طراحان UI تمایل دارند که نمونه‌های اولیه را در رنگ‌های کامل طراحی کنند. در مقابل، طراحان UX معمولاً از سه رنگ (سیاه، سفید و خاکستری) در طراحی اولیه خود بهره می‌برند.

- برخی از تفاوت‌ها معمولاً در طراحی و استفاده از آیکون‌ها دیده می‌شود. برای مثال، هنگامی که شما نیاز به ایجاد یک نوار ناوبری پایین دارید، طراحان UI مقدار زیادی انرژی را صرف ساختن آن می‌کنند، از جمله رنگ دکمه قبل و بعد از کلیک کردن بر روی آن؛ برعکس، طراحان UX دکمه را در جای مناسب قرار می‌دهند، سپس مثلاً رنگ خاکستری را بعد از کلیک کردن آن لحاظ می‌کنند.

طراحان UI و UX چه کار می کنند؟

بهترین روش برای درک اصول طراحی رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX در این است که توصیف‌های شغلی هر یک را بدانید.

مهارت‌ها و مسئولیت‌های طراح UX :

- محتوا و استراتژی: تجزیه و تحلیل مشتری، تجزیه و تحلیل رقبا، ساختار محصول و استراتژی آن.

- طرح اولیه و مدل‌های سه بعدی: نمونه‌سازی، تست و توسعه، برنامه‌ریزی.

- تجزیه، تحلیل و اجرا: هماهنگی با توسعه‌دهندگان، هماهنگی با طراحان رابط کاربری، تجزیه و تحلیل اهداف .

بنابراین طراح تجربه کاربری نه تنها مسئول برنامه‌ریزی‌های مرتبط با محصول است، بلکه آنها مسئول چگونگی تعامل کاربران به شیوه آنلاین و آفلاین از جمله خدمات مشتری نیز هستند.

مهارت‌ها و مسئولیت‌های طراح UI :

- نگاه و احساس: توسعه برند و گرافیک، راهنمای کاربر، تجزیه و تحلیل مشتری، تحقیقات طراحی.

UI پوست و ظاهر یک محصول است که شخصیت آن را شکل داده و برندش را توسعه می‌دهد. طراح UI محصول را به کاربر متصل می‌کند، اعتماد‌سازی و انتقال مفهوم برند را پایه‌ریزی می‌کند. نقش طراح UI نیاز به همکاری با دیگر اعضای تیم، مانند توسعه دهندگان و طراح UX دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.