علی ماجدی، سفیر اسبق ایران در آلمان، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

عدم همکاری با آمریکا به معنای ایجاد محدودیت برای روابط ایران با اروپاست/ چینی‌ها با کارت ایران بازی می‌کنند + ویدئو

علی ماجدی گفت: زمانی که شما تصمیم می‌گیرید با آمریکا کار نکنید، عملاً با اروپا مشکل دارید و بخشی از امکاناتی که می‌توانید با اروپا کار کنید، بالاجبار باید از چین تامین کنید و چون چینی‌ها می‌دانند چاره‌ای ندارید، آن را به قیمت گزاف‌تر به شما می‌فروشند.

به گزارش تجارت نیوز،

علی ماجدی، سفیر اسبق ایران در ژاپن و آلمان، در گفت‌وگوی تصویری با تجارت‌نیوز درباره وضعیت سیاست و تجارت خارجی ایران صحبت کرد.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید و می‌بینید:

اعتقاد دارم که با روسیه، چین، آمریکا، اروپا و به صورت کلی با همه کشورها باید کار کرد

*زمانی که شما انتخاب می‌کنید محدودیت را بپذیرید نمی‌توانید از تمام نیروی بالقوه خودتان استفاده کنید. در وزارت خارجه مشهور است و در رابطه با آن حرف‌هایی گفته می‌شود. من نمی‌خواهم نام ببرم که به کدام کشور اشاره می‌شود، چون اعتقاد دارم که با روسیه، چین، آمریکا، اروپا و به صورت کلی با همه کشورها باید کار کرد. شاید این نگاه من اصلاً در کشور قابل قبول نباشد، ولی وقتی شما آمریکا را محدود کردید، عملاً اروپا را هم محدود کرده‌اید. آن وقت محدوده شما می‌شود چین و روسیه.

غیر از انرژی که ما با روس‌ها رقیب هستیم در حوزه‌های دیگر اقتصادی نمی‌توانیم روی همکاری با آنها حساب باز کنیم

*خود روسیه از نظر اقتصادی عدد و رقمی نیست و غیر از انرژی که ما با روس‌ها رقیب هستیم در حوزه‌های دیگر اقتصادی نمی‌توانیم روی همکاری با آنها حساب باز کنیم. ایران و روسیه، هر دو تأمین‌کننده انرژی برای چین هستند. به همین دلیل در زمینه انرژی نمی‌توانیم هیچ‌گونه شراکتی داشته باشیم، مگر در اوپک که وضعیت خاص خودش را دارد و آن هم فقط بازار نفت است.

چون چینی‌ها می‌دانند چاره‌ای ندارید، بخشی از امکانات را به قیمت گزاف‌تر به شما می‌فروشند

*اما در مورد چین وضعیت متفاوتی وجود دارد. واقعیت این است که با چین راحت‌تر می‌توانیم کار کنیم، منهای مسائل نظامی و... که داستانش جداست. تنها در مورد موضوعات اقتصادی صحبت می‌کنم. به موضوع ادوات جنگی و هزینه‌های نظامی نمی‌خواهم ورودی داشته باشم. اما در مورد همین کشور چین هم زمانی که شما تصمیم می‌گیرید با آمریکا کار نکنید، عملاً با اروپا مشکل دارید و بخشی از امکاناتی که می‌توانید با اروپا کار کنید، بالاجبار باید از چین تامین کنید و چون چینی‌ها می‌دانند چاره‌ای ندارید، آن را به قیمت گزاف‌تر به شما می‌فروشند.

این واقعیت است که هیچ کشوری دلش برای کشور دیگر نمی‌سوزد و همه ابتدا منافع خودشان را در نظر دارند/ وقتی آلترناتیوهای کمتری داشته باشید، نمی‌توانید نقش واقعی و سهم خودتان را در اقتصاد و صحنه جهانی ایفا کنید

*این واقعیت است که هیچ کشوری دلش برای کشور دیگر نمی‌سوزد، همه ابتدا منافع خودشان را در نظر دارند. این موضوع هم در وزارت خارجه گفته می‌شود که برخی از کشورها با کارت ایران بازی می‌کنند. من نمی‌خواهم بگویم همیشه بازی می‌کنند، ما هم بالاخره قدرت داریم و می‌توانیم بازیگر باشیم، ولی وقتی آلترناتیوهای کمتری داشته باشید، معمولا نمی‌توانید نقش واقعی و سهم خودتان را در اقتصاد و صحنه جهانی ایفا کنید.

**مشروح گفت‌وگو با علی ماجدی را اینجا ببینید و بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

اینفوگرافی