حجم ویدیو: ۲۹.۱۱M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۰۰ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آرزوی خانه‌دار شدن؛ ۲۳ سال در بریتانیا و ۱۴۳ سال در ایران!

به گزارش تجارت‌نیوز، فرقی نمی‌کند افراد در کجای جهان به دنیا آمده باشند، جزو چه دهک اقتصادی باشند و یا در خانواری چند نفره زندگی کنند؛ در هر شرایطی مسکن از اساسی‌ترین نیازهای زندگی آنها به شمار می‌آید. نیازی که تهیه آن، روزبه‌روز برای ایرانیان سخت‌تر می‌شود و حالا برای خرید یک سرپناه کوچک‌متراژ نیز باید

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرقی نمی‌کند افراد در کجای جهان به دنیا آمده باشند، جزو چه دهک اقتصادی باشند و یا در خانواری چند نفره زندگی کنند؛ در هر شرایطی مسکن از اساسی‌ترین نیازهای زندگی آنها به شمار می‌آید.

نیازی که تهیه آن، روزبه‌روز برای ایرانیان سخت‌تر می‌شود و حالا برای خرید یک سرپناه کوچک‌متراژ نیز باید چندین برابر طول زندگی خود پول پس‌انداز کنند!

اما این موضوع در کشورهای جهان اول که با تورم بسیار پایین‌‌تری در مقایسه با ایران روبرو هستند، به چه شکل است؟

برای این مقایسه سراغ بریتانیا رفته‌ایم که طی ماه‌ها گذشته با افزایش تورم روبرو بوده و بانک مرکزی این کشور تلاش زیادی کرده است اقداماتی را در راستای کنترل تورم انجام دهد.

مقایسه بازار مسکن در بریتانیا و ایران

بازار مسکن ایران در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد و مردم هر روز بیشتر از حق طبیعی خود یعنی خریدن مسکن فاصله می‌گیرند. طبق گزارش‌های بانک مرکزی از شهر تهران قیمت مسکن در آذرماه سال جاری به 48 میلیون و 70 هزار تومان رسیده است.

اما در حالی میانگین قیمت مسکن در بریتانیا طی 40 سال گذشته 974 درصد رشد داشته که قیمت مسکن در ایران تنها در حدود پنج سال گذشته تقریبا هزار درصد افزایش را پشت سر گذاشته است!

اداره آمار ملی انگلیس نیز شاخص قیمت قیمت مصرف‌کننده یا همان تورم را در 12 ماه منتهی به نوامبر 2022 را حدود 10/7 درصد اعلام کرده که نشان می‌دهد مفهوم نابسامانی و تورم در اقتصاد ایران و بریتانیا چقدر متفاوت است!

مسکن بریتانیا و ایران چند؟

همانطور که گفته شد، متوسط قیمت یک خانه در بریتانیا 281 هزار و 272 پوند برآورد شده است؛ از طرفی حداقل حقوق در سال 2022 حدود سه هزار پوند بوده و به طور استاندارد هر فرد باید یک سوم حقوق خود را هر ماه برای مسکن پس‌انداز کند.

بنابراین یک کارگر ساده با حداقل حقوق باید حدود 23 سال برای خرید یک خانه کار کند. این در حالی است که با توجه به متوسط قیمت مسکن در تهران یک کارگر ساده با حداقل حقوق یعنی چهار میلیون و 179 هزار تومان برای خرید یک خانه 50 متری در تهران باید 143 سال از عمر خود را سپری کند که عملا خانه‌دار شدن را غیرممکن می‌کند!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.