حجم ویدیو: ۳۷.۴۰M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۵۳ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آب در ایران جیره‌بندی می‌شود؟

آژیر قرمز منابع آبی به صدا درآمد. سال آبی جدید در کشور با خشکسالی شروع شد. آمارهای جدید هم نشان می‌دهد تنها ۳۷ درصد از ذخایر سدها پر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آژیر قرمز منابع آبی به صدا درآمد. سال آبی جدید در کشور با خشکسالی شروع شد. البته باید در نظر داشت که سال گذشته نیز ایران با خشکسالی مواجه بود و در برخی شهرها کار به کمبود آب و قطعی رسید.

سازمان هواشناسی هم از کاهش ۵۰ درصدی بارندگی از نیمه مهر تا نیمه آبان ۱۴۰۱ خبر داد. پیش‌بینی‌ها هم از زمستان کم بارش حکایت دارد.

بارش‌های سیل آسای تابستان هم نتوانست چندان به ذخایر آبی کمک کند. جدیدترین آمارها نشان می‌دهد تنها ۳۷ درصد از مخازن سدها پر شده است. همه اینها یعنی تشدید کمبود آب در ایران.

پیش از این موسسه منابع جهانی، کشورها را بر اساس تنش آبی رتبه‌بندی کرد و آنها را در پنج سطح مختلف طبقه‌بندی کرد: تنش آبی بسیار بالا، زیاد، متوسط رو به زیاد، متوسط کم و پایین. بر این اساس ۱۷ کشور در سطح تنش آبی بسیار بالا قرار دارند که ۱۲ کشور در خاورمیانه قرار دارد. ضمن اینکه ایران یکی از ۱۷ کشور دارای تنش آبی بسیار بالاست.

حالا برخی از احتمال جیره‌بندی آب در سال‌های پیش رو می‌گویند. مانند آنچه در همدان اتفاق افتاد؛ صف‌های مردمی برای گرفتن آب با گالن، آن هم به صورت محدود.
احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز از وضعیت ذخایر سدهای کشور می‌گوید.

پیش از این فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب گفت: «در صورتی که در آینده شرایط بارش، دما و… به سمتی رود که برخی از شهرها دچار تنش آبی شوند، احتمال جیره‌بندی آب وجود دارد. در آن صورت به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.» (مهر)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.